Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Begreppsförvirring angående ordet "underhållning&quo

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Diverse
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
TheInsane

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 28 maj 2011 18:38    Rubrik: Begreppsförvirring angående ordet "underhållning&quo Svara med citat

http://swewrestling.wordpress.com/2011/05/28/vad-ar-underhallning/

För några dagar sedan skrev Pegasus Kid följande i tråden om de bästa historierna något wrestlingförbund producerat sedan år 2005:

Pegasus Kid skrev:
Ifråga om hetta är det LA Parka mot LA Park då det betydde något till skillnad från allt i WWE och TNA som är ren underhållning.

Vidare publicerade MMA Nytt följande debattinriktade fråga på sin blogg:

"Fredagsfrågan: Är MMA en sport eller underhållning för dig?" http://mmanytt.se/mma/fredagsfragan-ar-mma-en-sport-eller-underhallning-for-dig/

Nu undrar jag när denna begreppsförvirring uppstod? När blev ordet "underhållning" en term som inte specificerade om vi som tittare blir underhållna eller ej utan snarare en viss produkt som varesig den underhåller eller ej kallas för "underhållning"?

Merriam Webster definierar termen så här:

http://www.merriam-webster.com/dictionary/entertainment

Citat:
en·ter·tain·ment
noun \ˌen-tər-ˈtān-mənt\
Definition of ENTERTAINMENT
1
: the act of entertaining
2
a archaic : maintenance, provision b obsolete : employment
3
a : amusement or diversion provided especially by performers <hired a band to provide entertainment> b : something diverting or engaging: as (1) : a public performance (2) : a usually light comic or adventure novel
See entertainment defined for English-language learners »
See entertainment defined for kids »
Examples of ENTERTAINMENT

Entertainment was provided by jugglers.
plays, movies, and other forms of entertainment
They played games in the evening for entertainment.
plays, movies, and other entertainments

Jag tänkte ta diskussionen längre än bara att stanna vid wrestling den här gången men kan inte låta bli att komma in på ämnet. Jag lyssnade nyligen på en radioshow om wrestling (det kan ha varit intervjun med MVP men jag minns inte säkert). Det talades om begreppet underhållning och WWE's ställning till detta kontra wrestling. Personen som intervjuades fastslog att det var tämligen underligt att förkasta det ena begreppet till förmån för det andra (det går åt båda håll). Han ville också föra in begreppen "in-ring/wrestling entertainment" och "non-wrestling entertainment" i wrestlingens språkbruk.

Liknande tankar ser vi angående MMA på mmanytts forum:

Citat:
Det ena utesluter inte det andra. Jag ser det som en sport som, i mitt fall, beskådas i underhållningssyfte.

I vissa fall brukar det talas om underhållningsindustrin (film, musik och annat av samma art). Betyder det att allt som kommer från den branschen är underhållande eller kan betecknas som underhållning?

För min del är ordet underhållning något som, en en produktrelaterad diskussion, betecknar en produkt som underhåller mig. Det kan vara en sport eller en konsert. En utställning eller en film. Däremot anser jag att inget av dessa kan reduceras till att själv stå under kategorin underhållning. Det är vad det är och om det sedan underhåller mig kan jag också tillskriva dem termen underhållning eller beskriva dem som underhållande men inte finns det någon produkt i världen som i sin grund alltid kan beskrivas som "underhållande"?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pegasus Kid

Registreringsdatum: 03 november 2006

InläggPostat: 28 maj 2011 19:58    Rubrik: Svara med citat

Jag använder ordet underhållning till hur jag upplever WWE gör det och vad konsekvenserna blir för mig.

I WWE betyder vinst och förlust ingenting och istället för att t ex sälja matchen efteråt så ligger fokus mer på att "dra en rolig promo". Man blir inte speciellt irriterad av att blivit blåst i en titelfight och öht väldigt lite säljning öht.

Det finns säkert enstaka segments där en fejd fungerar bra men samtidigt vet man att brottarna själva inte bryr sig.

Hela vitsen med WWE är att ni skall njuta av spektaklet. Tycka det är häftigt när de drar igång med explosionerna, skratta åt den lilla dvärgens upptåg och nån kändis som är på besök. Lägg där till lite matcher.

Det finns helt enkelt inte tillräckligt med tid till att lägga på mer wrestlingrelaterat kring vins - och förlusters betydelse. Mycket av det många inbillar sig med att WWE skulle vara intresserad av och gnäller när de sällan får det.

WWE sysslar med bred underhållning varför det blir tvunget att kategorisera för att öht få grepp om det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
inflames01

Registreringsdatum: 20 oktober 2006

InläggPostat: 28 maj 2011 20:37    Rubrik: Svara med citat

Underhållning är väl vad man själv tycker är underhållande. ingen annan behöver hålla med om vad man tycker om eller inte tycker om. Jag är ett stort fan av Chikara och tycker dom är väldigt underhållande. Kan kolla på CMLL och AAA bara för att kopla bort hjärnan ett tag och slippa bli arg som jag för det mesta blir när man kollar på WWE och dom få få gånger ja kollar TNA.

Mark Henry is my hero...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
TheInsane

InläggPostat: 28 maj 2011 20:43    Rubrik: Svara med citat

Det där ger dock inget svar alls på frågan och dess relation till vad andra wrestlingförbund producerar. Var inte LA Parka vs L.A. Park menat att underhålla också. Inte på samma sätt men ändock underhålla.

Och jag kan inte förstå hur du kan skriva ". . .allt i WWE och TNA som är ren underhållning" när du inte anser det vara underhållande. Det blir lätt så när begreppen används fel eller när meningen förvrängs med tiden (ibland tar också en ny definition över den ursprungliga).

Jag håller med dig i mycket av det du skriver om WWE's produkt i inlägget ovan (och det är också varför jag inte ser annat än PPV's nuförtiden) men för min del skulle jag aldrig kalla något jag inte fann underhållande för underhållning.

Jag menade med denna tråden att vi skulle diskutera det lite utanför wrestlingen också och hur ofta nyttjar vi underhållning som beskrivning av en film om den inte fyller sitt syfte att underhålla? Det är mer en fråga om hur begreppet underhållning förvrängs i hur det nyttjas av vissa idag. Och som jag länkade i första inlägget finns debatten nu också bland svenska MMA-fans. Det verkar sträcka sig längre än till wrestlingvärlden.

Men återigen om WWE inte är wrestling vad är det då? Jag kan gå med på att det idag är dålig wrestling men wrestling lika fullt.
Till överst på sidan
Danne

Registreringsdatum: 19 juni 2006

InläggPostat: 28 maj 2011 21:06    Rubrik: Svara med citat

Det är precis samma anda som finns hos de flesta film-snobbar på de mesta filmforum jag hänger på. Det var någon som skrev till mig när jag sa att " jag ser film för att bli underhållen" att jag inte var filmintresserad. Själv anser jag att hur underhållen man känner sig under (och efter) en film är avgörande, men det kanske beror på min breda definition av underhållning, då jag anser att det kan vara så många olika saker och det varierar från person till person vad man blir underhållen av.

Pegasus Kid var antagligen underhållen (så som jag ser på ordet) av LA Parka/LA Park fejden, dock på ett annat sätt än vad vissa WWE fans blir underhållna av WWEs produkt. Liknande, blir vissa underhållna av senaste Potterfilmen, medan andra blir underhållna av en random ungersk stumfilm från 1912.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TheInsane

InläggPostat: 28 maj 2011 21:37    Rubrik: Svara med citat

Danne skrev:
Det är precis samma anda som finns hos de flesta film-snobbar på de mesta filmforum jag hänger på. Det var någon som skrev till mig när jag sa att " jag ser film för att bli underhållen" att jag inte var filmintresserad. Själv anser jag att hur underhållen man känner sig under (och efter) en film är avgörande, men det kanske beror på min breda definition av underhållning, då jag anser att det kan vara så många olika saker och det varierar från person till person vad man blir underhållen av.

Pegasus Kid var antagligen underhållen (så som jag ser på ordet) av LA Parka/LA Park fejden, dock på ett annat sätt än vad vissa WWE fans blir underhållna av WWEs produkt. Liknande, blir vissa underhållna av senaste Potterfilmen, medan andra blir underhållna av en random ungersk stumfilm från 1912.

Det är precis det jag menar. Begreppet är inte specifikt till en variant av en viss företeelse. Det är högst subjektivt och kan appliceras på en mängd olika tillställningar, produkter, aktiviteter etc. Därför blir det så skevt att definiera en produkt, i alla dess aspekter, som per definition "underhållning".
Till överst på sidan
sirstefan

Registreringsdatum: 05 december 2009

InläggPostat: 29 maj 2011 01:49    Rubrik: Svara med citat

Tack för den mest intressanta tråden på länge, den här ska jag svara på när jag blivit nykter och pippat färdigt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
DiBiase
5 Time 5 Time 5 Time Tippning Champ!

Registreringsdatum: 05 augusti 2007

InläggPostat: 30 maj 2011 23:01    Rubrik: Svara med citat

sirstefan skrev:
Tack för den mest intressanta tråden på länge, den här ska jag svara på när jag blivit nykter och pippat färdigt...

Hur länge kan du hålla på Mr Holmes Rolling Eyes .
sirstefan

Registreringsdatum: 05 december 2009

InläggPostat: 30 maj 2011 23:18    Rubrik: Svara med citat

DiBiase skrev:
sirstefan skrev:

Hur länge kan du hålla på Mr Holmes Rolling Eyes .

*host harkel*
Just den frågan och svaret på denna hör nog hemma på en annan typ av forum så jag passar på den. Wink

Sen så ska jag ärligt säga att jag glömde att jag varit inne på forumet efter krogen men nu ska vi göra ett försök att svara på frågan "Underhållning, vad är det och vem bestämmer vad det är?"

Som jag ser det är underhållning som konst, vad som är underhållning och inte ligger i betraktarens ögon. Wrestling är underhållning oavsett förbund för mig, fotboll lika så liksom film, musik osv. Jag finner också stor underhållning av politik även fast politik knappast kan klassas som underhållning så blir jag underhållen av det då jag är intresserad och förstår det.

Big Brother avskyr jag men förstår att det är underhållning dock så förstår jag det inte och blir därmed inte underhållen.

I WWE's fall så förstår jag varför man vill beskriva företagets verksamhet som "underhållning" för då kan man göra allt möjligt då det mesta är underhållande för någon. Använder man beteckningen World WRESTLING Entertainment så låser man fast sig vid en sak som bara är underhållning för dom som gillar just den produkten (Wrestling).

SÅ för att sammanfatta, anledningen att benämna saker och ting som underhållning istället för vad det de facto är är att man ger sig större frihet.

Min ödmjuka åsikt i frågan, nu ska jag återgå till John Holmes-aktiviteten igen.

God afton
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Diverse Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet