Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

NJPW Wrestle Kingdom 12
Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Debatt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Beruga

Registreringsdatum: 11 november 2007

InläggPostat: 12 jan 2018 03:40    Rubrik: Svara med citat

Meltzer har gett ut sina ***** för WK12

https://www.iwnerd.com/dave-meltzer-star-ratings-njpw-wrestle-kingdom-12/

En match får 5-stjärnor och det är Jericho/Omega. Whaaat?

Feltolka mig inte jag menar det blev mycket, mycket bättre än jag trodde en 47-årig Jericho skulle leverera. Men en 5:a?

Men ifs Meltzer sprängde sin egen betygsskala förra året när Omega/Okada fick 6/5 stjärnor så känns som att karln har haft fullt upp med betygsinflation sen dess.

Meltzer är ju fö en riktig NJPW fan boy Razz
TheInsane

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 12 jan 2018 18:51    Rubrik: Svara med citat

Beruga skrev:
Meltzer har gett ut sina ***** för WK12

https://www.iwnerd.com/dave-meltzer-star-ratings-njpw-wrestle-kingdom-12/

En match får 5-stjärnor och det är Jericho/Omega. Whaaat?

Feltolka mig inte jag menar det blev mycket, mycket bättre än jag trodde en 47-årig Jericho skulle leverera. Men en 5:a?

Men ifs Meltzer sprängde sin egen betygsskala förra året när Omega/Okada fick 6/5 stjärnor så känns som att karln har haft fullt upp med betygsinflation sen dess.

Meltzer är ju fö en riktig NJPW fan boy Razz

Jag har alltid tyckt att Meltzer ibland blir förblindad av diverse orsaker. Sista droppen var givetvis när han bestämde sig för att man kunde ge 6 av 5 stjärnor till en match. Då har man tappat greppet. Har ni någonsin hört en annan recensent ge ett album, en bok eller en film ett betyg som är högre än det högsta betyget?

Det är klart att upplevelser av matcher är subjektivt men att bryta sin egen skala är befängt. Jag kan absolut irritera mig på Csonkas (411mania) på tok för höga betyg men accepterar att det är så han upplever det. Men att ge betyg som inte ens finns på skalan är bara dumt.

Så visst kan Meltzer ha upplevt det som ***** men jag har svårt att ta det på allvar när han gav Okada vs Omega ******. Trovärdigheten försvann precis där och då han beslutade sig för detta.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

InläggPostat: 12 jan 2018 19:03    Rubrik: Svara med citat

OT: Från början var skalan bara upp till **** innan Dave såg en match (tror det var Tiger Mask vs. Dynamite Kid 1983) som förtjänade ett bättre betyg än högsta, och fick *****.
Stefan

Registreringsdatum: 16 juni 2006

InläggPostat: 13 jan 2018 02:17    Rubrik: Svara med citat

Va? Skalan har väl andå alltid varit upp till 5, ända sedan Jim Cornette och hans polare Norm Dooley introducerade ratingsystemet inom wrestlingen vilket Dave sedan gjorde populärt.

TheInsane skrev:
Jag har alltid tyckt att Meltzer ibland blir förblindad av diverse orsaker. Sista droppen var givetvis när han bestämde sig för att man kunde ge 6 av 5 stjärnor till en match. Då har man tappat greppet. Har ni någonsin hört en annan recensent ge ett album, en bok eller en film ett betyg som är högre än det högsta betyget?.

Bruce Springsteen och Glenn Hysén har fått betyg 6 på en 5-gradig skala av svenska tidningar så det förekommer även om det är extremt sällsynt. Jag kan i teorin köpa att man ger ett sådant betyg för en helt extraordinär insats som är så utöver det vanligt att standardskalan inte räcker till. Problemet i Daves fall blev ju att han målade in sig i ett hörn för när Okada och Omega gick en returmatch (Dominion) några månader efter den ursprungliga ******-matchen och Dave tyckte att den var ännu bättre och gav den ******1/4 tyckte jag att han förstörde trovärdigheten för sitt betygsystem, för om man kan ge ******1/4 till någonting, vad säger det då egentligen eftersom maxbetyget i teorin kan vara vadsomhelst eftersom det inte längre är *****, eller ens ******? Att gå över ***** gör ju också att *****, som egentligen ska vara det högsta betyget helt plötsligt inte blir vad det en gång varit. När jag ser att Jericho/Omega får ***** tänker jag inte "Wow, högsta betyg", utan snarare "Riktigt bra betyg, men trots allt 1 och en fjärdedels stjärna mindre än Okada/Omega från Dominion." Jag tyckte att Jericho/Omega var fenomenal och på en Meltzerskala 2018 känns det befogat om man jämför med vad andra matcher på galan fick, men sedan tycker jag överlag att Dave ger alldeles för höga betyg på modern wrestling, både NJPW och WWE. Men kul för honom att han fortfarande gillar att se wrestling efter så många år.

Jag tycker däremot det blir väldigt tramsigt när andra tar efter Dave och ger sex stjärnor som till exempel här: https://dailyddt.com/2018/01/04/njpw-wrestle-kingdom-12-review/10/ Sex stjärnor inom wrestling är i bästa fall en Dave-gimmick, men absolut inget andra ska hålla på med.
TheInsane

InläggPostat: 13 jan 2018 09:18    Rubrik: Svara med citat

sebbe skrev:
OT: Från början var skalan bara upp till **** innan Dave såg en match (tror det var Tiger Mask vs. Dynamite Kid 1983) som förtjänade ett bättre betyg än högsta, och fick *****.

Jag hörde faktiskt honom säga det någon gång men tog det lite som ett sätt att i efterhand försöka rättfärdiga sina 6* recensioner. Men uppenbarligen inte, om det funnits exempel på pränt ända sedan 1993.

Men det är lite som Stefan säger. Antingen känns det som att Jericho vs Omega blir oerhört övervärderad som match, eller så ser man det som att den trots allt var *1/4 under Daves toppbetyg (vilket om toppbetyget låg fast på 5* egentligen skulle varit ***3/4).

När skalan kan ändras helat beroende på match betyder det också att andra matcher devalveras. Hade vi gjort om detta till procent hade en match som tidigare getts 75% devalverats om Meltzer bestämde sig för att något mer skulle ingå i 100%.

F.ö. är det lite tragisk om Springsteen och Hysén fått betyg som krossar betygsskalan... Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sebbe

InläggPostat: 13 jan 2018 14:33    Rubrik: Svara med citat

Stefan:

Citat:
The scale stood at 4 stars until March 23, 1981, when we saw Jerry Lawler's match with Terry Funk in Memphis' Mid-South Coliseum. For excitement, intensity of live atmosphere, and aura of violence alongside great work and crowd response, this bout was the greatest spectacle of a wrestling match we had ever seen, and we agreed to award it the first-ever 5 stars. This was the match that broke the scale and became the "greatest wrestling match that has ever been held" to that point in time on the official scale.

http://www.jimcornette.com/fighting-spirit/stars-their-eyes-fsm138

Oavsett vilket tycker jag det är löjligt att ”spränga gränsen” i betygskalan. Sen tycker jag att Meltzer slänger ur sig höga betyg lite hursomhelst och borde enligt mig vara lite mer restriktiv med högsta betyget, annars blir det inflation på det.
sebbe

InläggPostat: 13 jan 2018 14:42    Rubrik: Svara med citat

Med den här farten lär Dave snart spendera hälften av tiden vid tangentbordet med att hålla pekfingret på *-knappen.
Stefan

Registreringsdatum: 16 juni 2006

InläggPostat: 13 jan 2018 17:39    Rubrik: Svara med citat

sebbe skrev:
Stefan:
Citat:
The scale stood at 4 stars until March 23, 1981, when we saw Jerry Lawler's match with Terry Funk in Memphis' Mid-South Coliseum. For excitement, intensity of live atmosphere, and aura of violence alongside great work and crowd response, this bout was the greatest spectacle of a wrestling match we had ever seen, and we agreed to award it the first-ever 5 stars. This was the match that broke the scale and became the "greatest wrestling match that has ever been held" to that point in time on the official scale.

http://www.jimcornette.com/fighting-spirit/stars-their-eyes-fsm138

Där ser man. Tack för infon.

Kenny Omega och Chris Jericho pratade för övrigt om matchen, hur den kom till och själva matchen på Jerichos podcast i veckan:
https://omny.fm/shows/talk-is-jericho/kenny-omega-returns-to-talk-alpha-vs-omega
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Debatt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet