Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

CHV: Greatest Hits (1991)

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om WWE
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 12 feb 2018 17:31    Rubrik: CHV: Greatest Hits (1991) Svara med citat

CHV: Greatest Hits (1991)

- Sean Mooney är MC.

- Vince McMahon, Sean Mooney, Lord Alfred Hayes, Roddy Piper & Honky Tonk Man kommenterar i olika konstellationer.

1. IC-champ Kerry Von Erich vs. Mr. Perfect. (WWF 1990-11-19)
Titelmatch. Bobby Heenan är med in. Ted DiBiase mutar Howard Finkel för att vara ring-announcer här (Teddy fejdar med Kerry). Konstigt att höra Honky prata utan att svära i varannan meningen. Matchen är rätt dålig och verkar bara handla om att bygga upp Kerry vs. DiBiase. Ref-bump, Teddy däckar Kerry så Perfect kan avsluta med Perfect-Plex efter 6:38 för att ta tillbaka bältet. 1/4*

2. Marty Jannetty vs. Rick Martel. (WWF 1990-10-29)
Denna sändes på hypeshowen för Survivor Series 90. Lord Alfred Hayes tycker att Model är tjusig men att Jannetty har "stupid pieces of rag" på sig. Ganska tråkig match där tempot är alldeles för lågt (seriöst, Jannetty bearbetar Martels ben i flera minuter medan publiken gäspar). De kommer loss den sista minuten innan Jannetty missar en springboard in och Model pinnar honom efter 9:39. Denna borde varit bättre. *

3. Hulk Hogan & Tugboat vs. Honky Tonk Man & Greg Valentine. (SNME 1990-09-18)
Jimmy Hart är med in. Kul match, bra tempo och den hann aldrig bli långtråkig. Facen dominerar innan Typhoon blir slagpåse. Tag till Hulkster som rensar innan det blir kaos och big boot ser ut att avsluta Valentine, men Earthquake dundrar in till ringside. Honky slår Typhoon med gitarren för DQ efter 7:11. Heelsen tar över (nu har även Dino Bravo kommit in) mot Hogan med Typhoon viftar med gitarren för att skrämma iväg dem. Underhållande och bra hetta hela vägen. **1/4

4. Big Bossman vs. Barbarian. (WWF 1991-01-25)
De gick en roligare match på Royal Rumble 91 veckan före detta. Båda rör sig bra och Barbarian är STARK, men matchen lyfter aldrig. Känns verkligen som en houseshow-match. Bossman fintar en springboard-elbow och avslutar med en sunset-flip efter 9:03. Haku joinar Barbie för att puckla på Bossman efteråt för att hypa Bossman vs. Mr. Perfect på Mania 7 (Heenans gubbar allihop). *

5. WWF World-champ Ultimate Warrior vs. Ted DiBiase. (The Main Event IV, 1990-10-30)
Titelmatch. Virgil är med in. Detta är en match jag faktiskt bara sett någon enstaka gång tidigare, men slutet visades på ett avsnitt av Prime Time Wrestling som jag såg omänskligt många gånger, så matchen (eller rättare sagt slutet) har ett stort nostalgivärde för mig. Därför var jag rädd att jag skulle bli besviken över matchen i sin helhet, men faktum är att det var riktigt bra. Warrior verkade mer motiverad än vanligt och jag tror inte mina åsikter om DiBiase behöver ventileras för hundrade gången. Burkhetta är sällan roligt men jag dras in i matchen lite mer så den blir ännu bättre. Warrior gör både en backslide och en sunset-flip, vilket inte hör till vanligheterna. Warrior ser ut att avsluta med det vanliga när Virgil attackerar för DQ efter 9:58. Randy Savage & Sherri kutar in och misshandlar Warrior en stund till bra hetta innan funktionärer motar ut dem så Warrior kan vakna och posera med bältet. Bra match och bra efterspel, med andra ord var hela paketet bra. ***

SLUTSATS: Bandets existens verkar enbart handla om att hypa Survivor Series 90 och Wrestlemania 7, men både Hogan-matchen och Warrior-DiBiase var klart underhållande på egen hand. Därför blir det en tumme i mitten, men jag rekommenderar de två ovanstående matcherna.

Tummen i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2018-02-12.)
Stefan

Registreringsdatum: 16 juni 2006

InläggPostat: 12 feb 2018 17:55    Rubrik: Re: CHV: Greatest Hits (1991) Svara med citat

sebbe skrev:
1. IC-champ Kerry Von Erich vs. Mr. Perfect. (WWF 1990-11-19)
Titelmatch. Bobby Heenan är med in. Ted DiBiase mutar Howard Finkel för att vara ring-announcer här (Teddy fejdar med Kerry). Konstigt att höra Honky prata utan att svära i varannan meningen. Matchen är rätt dålig och verkar bara handla om att bygga upp Kerry vs. DiBiase. Ref-bump, Teddy däckar Kerry så Perfect kan avsluta med Perfect-Plex efter 6:38 för att ta tillbaka bältet. 1/4*

På den här tiden var det extremt ovanligt med titelbyten under veckoprogrammen, denna gick på Superstars eller Challenge. Jag började se på wrestling sommaren 1990 och detta var första gången jag såg detta inträffa så det var självklart en stor händelse. Att jag var stort fan av Texas Tornado gjorde det förstås ännu större och värre. Hursomhelst, detta etsade sig fast i mitt minne som en ikonisk match. Tio år senare lyckades jag få tag på detta band just för denna match och när jag såg den igen var det ju inget speciellt alls med den.
sebbe

InläggPostat: 12 feb 2018 22:08    Rubrik: Svara med citat

Ja, minnet kan vara skevt ibland. Tyvärr är det väl så att man skönmålar saker i minnet vilket inte uppfylls när man ser det igen.
Stefan

Registreringsdatum: 16 juni 2006

InläggPostat: 12 feb 2018 23:41    Rubrik: Svara med citat

Det mesta som jag gillade när det begav sig på tidigt 90-tal gillar jag även när jag ser det i dag, men just dessa första månader jag började titta på wrestling, när allt var nytt, är det inte alltid så med. För min del gäller det mest matchkvalitet, men med tanke på att 95% av matcher man såg på den tiden var jobbermatcher är det kanske inte så konstigt.
Apropå den matchen läste jag någon gång (från Scott Keith om jag minns rätt) att WWF tog bältet av Von Erich för att han hade problem vid sidan om och WWF såg honom som en potentiell PR-mardröm om något skulle hända honom så länge han var IC-champ. Vet du något om detta eller är det en Keithism?
sebbe

InläggPostat: 13 feb 2018 00:55    Rubrik: Svara med citat

Stefan skrev:

Apropå den matchen läste jag någon gång (från Scott Keith om jag minns rätt) att WWF tog bältet av Von Erich för att han hade problem vid sidan om och WWF såg honom som en potentiell PR-mardröm om något skulle hända honom så länge han var IC-champ. Vet du något om detta eller är det en Keithism?

Jag har också hört det, och med tanke på att jag också läste Keith förr (det gör jag visserligen fortfarande, dock inte för infon) är det svårt att veta sanningshalten i det. Jag dubbelkollade Dave Meltzers biografi över Kerry, men där står det bara att "the reign was short-lived, and Kerry slowly moved his way down the cards" (WON 1993-03-01). Men 1992 ringde Fritz till WWE och sa att "his son was having drug problems and needed rehab" men det måste de vetat om långt före detta, det var liksom ingen hemlighet. Frågan är om det var tillräckligt illa för att ta bältet från honom, att använda droger var nog inget ovanligt i WWF vid den tiden.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om WWE Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet