Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Clash of the Champions 20 - 20th Anniversary (1992-09-02)

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Debatt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 30 mar 2018 18:36    Rubrik: Clash of the Champions 20 - 20th Anniversary (1992-09-02) Svara med citat

7. Clash of the Champions 20 - 20th Anniversary (1992-09-02)

- Jim Ross & Jesse Ventura kommenterar.

- Eftersom detta är Clash #20 firar vi med clips av legender samt intervjuar med Andre The Giant (Andres sista TV-framträdande i USA innan han dog), Bruno Sammartino, Bill Watts, Sting och andra utanför arenan. Dessutom får vi clips mellan matcherna med legender som brottats på TBS för WCW. Detta är inget jag kommer notera förutom vid speciella fall eftersom det mest känns som utfyllnad.

1. No DQ: TV-champ Steve Austin vs. Ricky Steamboat.
Titelmatch. Paul Heyman är med in och låses in i en bur vid ringside under matchen. Jag blir alltid så fascinerad över att heelen alltid får panik och flippar ut när han ska motas in i buren, det kommer tydligen alltid som en överraskning även om det varit officiellt sedan länge. En random elvaåring sjunger nationalsången mellan brottarnas entréer och matchens början vilket känns lite konstigt, men Paul är hundra procent heel som inte håller käft ens under sången utan pratar strategi med sin adept. Stabil match men de skulle komma att ha betydligt bättre sådana längre fram. Austin bearbetar revbenen. Steamboat gör en Tombstone, Austin reverserar men Steamboat reverserar tillbaka men lyckas inte täcka honom på grund av revbensskadan. Austin dumpar honom men Steamboat skinnar katten (det där var spotten han skadades på 1994, också i en match mot Austin, som ledde till hans pensionering) men dumpas igen. Dock klättrar han och avslutar med en bodypress efter 10:45. **3/4

2. Arn Anderson & Bobby Eaton vs. Greg Valentine & Dick Slater.
Michael Hayes är med Arn & Bobby in medan Larry Zbyszko (med gips på armen) är med de andra in. Ganska konstigt att se Arn som babyface. Matchen har ingen direkt story mer än att båda teamen gör snabba tags innan Zbyszko ska sänka Arn med gipset men sänker Valentine istället och Bobby gör Alabama Jam så Arn kan pinna honom efter 5:45. Jag förstod inte alls tanken här men det var kul så länge det varade. **

- JR intervjuar Bruno, som säger att WCW är klasser bättre "än den där andra ligan jag varit i". Ouch.

- Teddy Long intervjuar Andre i sitt sista TV-framträdande i USA någonsin.

- Brad Armstrong är skadad vilket gör att hans titelmatch mot Brian Pillman inte blir av, och bältet blir vakant eftersom Brad inte kunnat försvara det på 30 dagar. Pillman blir förbannad och menar på att Brad bara är feg. Tanken var att bältet skulle få en ny ägare via en turnering (WCW älskar turneringen) men sedan Bill Watts tog över med sina corny regler (inga dyk från repen etc) fanns det ingen poäng för en lättviktsdivision längre så den skrotades helt efter detta.

3. WCW World-champ Ron Simmons vs. Cactus Jack.
Titelmatch. Okej match, varken mer eller mindre. Inte dålig men heller inte minnesvärd på något sätt. Jack bumpar lite mindre än vanligt dock, men lyckades ändå dra på sig både en skada i ljumsken och ena knäet undermatchens gång. Han bodyslammar honom på betongen och sätter en flying elbow från apronen. Ron gör comeback med en spinebuster (som JR kallar en sidwewalk-slam) och avslutar med en powerslam efter 8:52. Helt okej match. **

- Clips av när Masa Chono tog NWA-bältet från Rick Rude i Japan för att sätta upp en returmatch på Halloween Havoc.

4. Dustin Rhodes & Barry Windham vs. Butch Reed & Barbarian.
Cactus Jack gör color. Reed ersätter Dan Spivey som var i Japan, och detta kom att bli Reeds sista match någonsin i WCW. Dustin & Barry har imponerat så mycket som tagteam att jag nog har dem på min fem-i-topp-lista över favorit-teams någonsin. Kul liten tag-match. Hetta på Dustin, tag till Barry som rensar och gör superplex på Barbarian, men Reed bryter upp. Domaren distraheras och Barbie sparkar huvudet av Barry för tre efter 8:14. **1/4

5. Elimination: Sting, Nikita Koloff & Steiner Brothers vs. Jake Roberts, Rick Rude, Super Invader & Vader.
Madusa är med in. Kul match, men så är jag ett Survivor Series-mark också. Rick suplexar Vader i en imponerande spot innan Scott tar rollen som slagpåse. Tag till Koloff som rensar men Rude slår till honom i bakhuvudet så Jake kan rulla upp honom för tre efter 7:27. Sting tar hand om Super Invader och eliminerar honom med en faceslam efter 8:03. Faceslam, really? Rick suplexar Vader igen men hoppar in i powerslam ala Survivor Series 1993. Vader gör flying big splash för två, jag trodde han skulle vara finito där. Vader skadade för övrigt ena vristen i den spotten och var borta ända till Halloween Havoc månaden efter detta. Rick fångar upp en dykande Vader med en powerslam och Steiners gör sin Steiner Device på honom. Eller ja, det var tanken. I praktiken är Vader för tung så Rick tappar honom, men Scott utför flying clothesline ändå, vilket får honom diskad efter 11:34 eftersom Bill Watts är en idiot. Rick backdroppar sig ur Vaders piledriver vid ringside i en botchad spot innan Rick sänker honom med Rude Awakening för countout efter 12:29. Sting suplexar Rude men Vader utför en flying big splash (han siktade på Sting men träffade båda i kayfabe) så Vader diskas efter 14:21. Medan domaren upptagen med Madusa drar Jake Rude till hörnan och taggar in sig själv innan han avslutar Sting med DDT efter 15:16. Förutom de korkade Diskningarna för dyken från repen (Vader och Scott Steiner) var det en underhållande match med en oväntad finish. ***1/4

- Survivors: Jake Roberts & Rick Rude.

SLUTSATS: Klart underhållande show även om den saknade toppar och dalar eftersom allt låg i mellanskiktet toppat med ett kul mainevent. Tillbakablickarna på legenderna gjorde inget för mig men var inte heller tråkigt. Tight bokad show.

Tummen upp.

(Den här recensionen skrevs 2018-03-30.)
dansun

Registreringsdatum: 25 november 2006

InläggPostat: 12 dec 2018 15:22    Rubrik: Svara med citat

Jag såg den här galan (snarare en TV-special) för ett par dagar sedan och gillade att det försöker presentera det som en seriös idrottshändelse genom att gå fram och tillbaka mellan intervjuzonerna. Det var inget märkvärdigt då, men idag var det lite uppfriskande att se.

Generellt sett kan man ju set att detta inte är en PPV på grund av den minimala arenan och att ingen match får PPV-mässig tid; den längsta matchen är en kvart och de flesta ligger runt 8-10 minuter. Det är dock solid brottning rakt igenom. Intressant att se Pillmans begynnande Heel turn här också då han lappar till Armstrong i ren besvikelse och frustration.

Man kan också notera att tre brottare snart är borta efter den här tillställningen; Reed gör ju comeback här men får sparken två veckor senare (tror han missade en TV-inspelning utan att höra av sig), Koloff skadar sig på Halloween Havoc och tvingas sedan sluta för gott och Roberts checkar in sig på behandlingshem, även det kort efter Havoc. Tråkigt.

Sedan skär det i hjärtat en aning när Jim Ross pratar med Jesse Ventura om att de firar 20 år med wrestling på TBS och att de kommer att vara kvar i 20 år till - det skulle ju inte ens bli tio innan WCW slutade att existera. Tråkigt det också.

Jag håller med om ditt slutbetyg; galan är inget måste att se och innehåller heller inget av spektakulärt värde (annat än att Main Event:et var kul att se) men brottning var bra för vad det var. Tummen upp!
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Debatt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet