Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Wrestling: En machosport!

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Debatt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 27 maj 2018 11:08    Rubrik: Wrestling: En machosport! Svara med citat

Wrestling: En machosport!

Jag läste ett intressant inlägg (som jag naturligtvis inte sparade) på ett wrestlingforum för ett tag sedan som jag har tänkt på lite då och då sedan dess. Inlägget handlade om att man ofta (det är ju i och för sig relativt) hör storys om hur folk backstage tuppar upp sig, är hårdhänta och försöker ge en bild av att vara en badass (typ JBL). Och hur detta inte verkar ske inom andra områden inom sport och underhållning i lika stor utsträckning.

Poängen inläggsskaparen försökte göra var att det är lättare att hävda sig på plan inom "riktig" idrott, samt att man har något konkret att visa upp (medalj, världsrekord etc) så man slipper hävda sig själv.

Exempel: När Mike Tyson var världsmästare behövde han inte hävda sig själv eftersom "alla" visste hur bra han var och att han dominerade i boxningsringen. Om Hardcore Holly anser sig vara mest badass av alla i hela världen blir det genast svårare eftersom han bokas som jobber majoriteten av tiden så hans badass-aura uteblir. Detsamma med JBL. Just därför kan det enklare resultera i att de försöker hävda sig eftersom de anser sig vara mycket tuffare än de porträtteras på TV. Om Tyson är mästare är det legitimt. JBL kan knappast skylta med att vara WWE-champion och få samma respons eftersom alla vet att han fått titeln, inte vunnit den. I andra sporter kan folk peka på sina rekord/medaljer etc och därmed slippa behöva övertyga folk om hur bra de är. I en uppgjord sport är det skillnad.

Är det någon som förstår mitt babbel eller låter det bara vettigt i min skalle?
Tensai_II

Registreringsdatum: 05 januari 2018

InläggPostat: 28 maj 2018 07:09    Rubrik: Svara med citat

Självklart är det svårt att jämföra Tyson med JBL eftersom Tyson inte bara var Den farligaste liraren på planeten utan mest för att Tyson sysslade med sport och JBL sysslade med såpopera.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TheInsane

InläggPostat: 28 maj 2018 07:30    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att det är flera komponenter som spelar in:

* I wrestling porträtteras man ofta som bra på något, att slåss i ringen, trots att man i en verklig situation kanske inte alls skulle vara bra på det. När denna porträttering kommer att sitta ihop eller sammanblandas med den riktiga individen uppstår en vilja att leva upp till karaktären. En vanlig filmskådespelare har inte detta problem eftersom de oftast ses som separata från sina karaktärer. En wrestler ses inte som (helt) separat.

* Det finns en tradition av att vara ute på vägarna. Ofta i alldeles för långa perioder utan avbrott. Eller som i WWE idag, varje vecka med bara 2-3 dagar hemma. Detta föder alltid en viss kultur. Lite mer primal. Alla som varit på turné vet nog vad jag pratar om. Man lever i en bubbla och dessutom nära inpå varandra. Den tar sig inte alltid uttryck i uppblåsta egon som måste hävda sig men det tror jag beror på punkten ovan och punkten nedan.

* Kultur. Wrestlingen kommer från en riktig idrott som blev ett spektakel. Men i mellanperioden bjöds åskådare upp i ringen och fick utmana brottarna. Då var de tvungna att på riktigt hålla upp en tuff yta. Detsamma gällde långt in på 80-talet, om jag förstått det rätt, i att folk kunde utmana dem på barer och krogar (för att "avslöja" fejkbrottarna). Så det har funnits en kultur av att vara stor och stå upp för sig själv, ibland våldsamt, eftersom det förväntats av dem.

I JBL's fall verkar han dock vara en typisk mobbare till sin natur. Han var väl ett svin redan i skolan om jag minns rätt? Så wrestling drar säkert till sig en viss personlighetstyp. Speciellt för några decennier sedan. Idag kan jag tänka mig att det är långt fler "nördar" bland brottarna än folk som till varje pris ska visa sig vara tuffingen på skolan. Kan tänka mig att Balor, Rollins, Danielsson m.f. är den typen av folk som helt enkelt varit wrestlingfanatiker som blivit brottare. Få brottare idag tror jag har tuffing-personligheten med uppblåst självbild som streetfighter men kan tänka mig att Randy Orton är en sådan person. Men så är han också uppväxt i kulturen där detta brukade vara norm.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sebbe

InläggPostat: 28 maj 2018 14:46    Rubrik: Svara med citat

Tensai_II skrev:
Självklart är det svårt att jämföra Tyson med JBL eftersom Tyson inte bara var Den farligaste liraren på planeten utan mest för att Tyson sysslade med sport och JBL sysslade med såpopera.

Det är liksom det som är min poäng.
Tensai_II

Registreringsdatum: 05 januari 2018

InläggPostat: 29 maj 2018 12:05    Rubrik: Svara med citat

sebbe skrev:
Tensai_II skrev:

Ja men vad är då hela poängen med tråden?
Till överst på sidan
sebbe

InläggPostat: 29 maj 2018 15:42    Rubrik: Svara med citat

Tensai_II skrev:
sebbe skrev:
Tensai_II skrev:

Ja men vad är då hela poängen med tråden?

Att diskutera om machoattityden handlar om att de inte kan hävda sig i ringen som i riktiga sporter.
Trucken
Årets Tönt 2007

Registreringsdatum: 15 juni 2006

InläggPostat: 01 jun 2018 15:52    Rubrik: Svara med citat

Vet inte om machoattityden är något som fullt genomsyrar wrestlingen. Precis som Den Galne nämnde så brukade wrestling locka en viss typ av människor samt att man var tvungen att vara tuff för att bevara kayfabe. Nuförtiden är jag helt säker på att det inte är lika många såna som håller på med wrestling, speciellt då kayfabe är dött samt att MMA har blivit så populärt och säkert lockat dit sig många såna istället.

Angående mobbare likt JBL och Hardcore Holly, finns det någon här som inte haft nåt jobb där det funnits någon medarbetare som varit sån? Kanske inte så pass att dom skitit i någons väska, men mer en sån typ man bara vet är översittare. En massa småsaker för att visa dominans hela tiden. Mobbing sker på arbetsplatser också, och wrestlingen har en mer primal (tack TheInsane igen) kultur vilket nog ligger mycket i att dom är ute på vägarna hela tiden och inte nödvändigtvis att folket som jobbar med det är helt skruvade.

Sen tror jag en sak också handlar om att fribrottare ganska naturligt blir defensiva av sig. Finns väl ingen på detta forum som aldrig blivit tvungen att ta den vanliga diskussionen om att wrestling är fejk, förstå då hur brottarna känner sig. Som tar bumps vareviga kväll, har konstant ont nånstans eller bara är mörbultad, och så kommer det folk och ska göra sig lustiga över deras yrke. Tror att det ger en viss aggressivitet som kan uppfattas som "macho".
Till överst på sidan
sebbe

InläggPostat: 01 jun 2018 18:45    Rubrik: Svara med citat

Helt klart kloka åsikter. Detta med att de känner sig nödgade att försvara sin ”fejk”-sport gentemot fans har du en klar poäng i.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Debatt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet