Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

King of the Ring 1993 (1993-06-13)

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> PPV
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 12 jun 2018 09:36    Rubrik: King of the Ring 1993 (1993-06-13) Svara med citat

King of the Ring 1993 (1993-06-13)

- Jag hade inga planer på att recensera denna men eftersom STW gjorde ett program om den tänkte jag att det nog var hög tid att se den igen. Detta är nog första gången jag ser en gala från Hoa-tiden med originalkommentering så det blir en helt ny erfarenhet för mig. Jag vill även passa på att notera att alla hänvisningar till Bruce & Conrad är från STW #105 (2018-06-08).

- Jim Ross, Bobby Heenan & Randy Savage kommenterar.

Savages headset hade tekniska problem så de andra två kunde inte höra vad han sa, därför blev det lite fyrkantig kommentering under showen. (WON 1993-06-28)

- Detta är inte bara första gången KOTR gick på PPV, det är även en av få gånger det kändes helt öppet vem som skulle vinna turneringen. Jag började följa WWF strax efter detta men såvitt jag ser det var alla trovärdiga vinnare förutom Jim Duggan:

Bret Hart hade precis varit världsmästare och var en erkänd toppgubbe.

Razor Ramon hade bara två singelförluster i ryggen här, dels mot Bret på Rumble 93 och dels den kända matchen mot The Kid på TV.

Mr. Perfect var ett stort namn och hade "skickat ut Ric Flair från förbundet" några månader före detta.

Jim Duggan är den enda som inte platsar bland troliga vinnare då han inte pushats seriöst på evigheter och i efterhand är det egentligen lite underligt varför han var med i turneringen alls.

Bam Bam Bigelow hade bara en handfull förluster på TV (Undertaker, Bret Hart, Marty Jannetty på countout) innan detta.

Tatanka och Mr. Hughes var obesegrade på TV.

Lex Luger var "i princip" obesegrad på PPV/TV fram till Mania X, innan dess hade han bara jobbat till Mr. Perfect på en show som spelades in och visades enbart i Frankrike 1993-04-08. På samma show gick Frank Andersson för övrigt sin enda WWF-match (mot jobbern Red Tyler).

1. Kvartsfinal: Bret Hart vs. Razor Ramon.
Bra match. Bra arbete från båda även om Bret är lite för tjatig med sina armbars. JR noterar att Bret är "one of thirteen childen" varpå Bobby snabbt replikerar med "they had one of each". Ramon gör en running powerslam för två, ett grepp han inte gör alltför ofta. Bret blockerar Razor's Edge och rullar upp honom för ett nearfall så nära tre man kan komma. Ramon går för en back-suplex men Bret reverserar och landar på topp för tre efter 10:28. ***

Bret berättar i sin bok att Pat Patterson sagt åt honom att inte vinna någon av sina matcher med sin Sharpshooter ikväll (han vet dock inte varför) så därför började Ramon sparka honom på fingrarna för att ge tittarna en kayfabe-förklaring till det, även om jag - och säkert alla andra - missade den detaljen. (Brets bok sid 318)

- Vi får clips av när Mr. Hughes däckade Undertaker och snodde hans urna, vilket känns lite random eftersom UT inte är med här, men får sin förklaring i nästa match.

2. Kvartsfinal: Mr. Perfect vs. Mr. Hughes.
Harvey Wippleman är med in. Ganska kul match eftersom båda bumpar på bra. Perfect är såklart fenomenal men även Hughes agerar pingisboll vilket är imponerande med tanke på hans storlek. Fartfylld match, och enda minuset är att de botchar en cross-body-spot mot slutet innan Hughes nitar honom med urnan för DQ efter 6:01 (måste hålla Hughes stark inför UT-matcherna). Inget att klaga på här. **

Detta kom att bli Hughes enda PPV i WWE, i alla fall som brottare.

- Gene Okerlund intervjuar Yokozuna & Mr. Fuji, som säger att Yoko hade gått en "20+ minutes" mot Bret Hart på Mania (snarare nio minuter) innan deras titelmatch. Det är inte konstigt att folk aldrig tar det wrestlers säger på allvar. Jag minns när Bushwhackers valdes in i HOF och Butch hävdade att han var i ringen på Royal Rumble 1991 över 25 minuter när det i själva verket handlade om tio.

3. Kvartsfinal: Jim Duggan vs. Bam Bam Bigelow.
Bra arbete av båda, och båda kändes motiverade, men absolut inte minnesvärd på något sätt. Duggan med några clotheslines innan han kraschlandar i hörnan och skadar revbenen. Bigelow bearbetar dem med en bearhug innan Duggan lyckas utföra en bodyslam. Dock missar han en charge i hörnan, dunkar huvudet i stolpen och Bigelow avslutar med en flying headbutt efter 5:01. *

Detta är enda singelmatchen mellan dem, och i princip enda gången de möttes alls. De enda andra matcherna jag hittar är en dark match med Duggan & Rick Steiner vs. Yoko & Bigelow (1993-05-31) som känns random, samt en Battle Royal i på WCW Thunder 2000-05-02.

Duggan berättar i sin första shoot att han visste att hans dagar i WWF var räknade när han jobbade till Bigelow här. Det är svårt att inte hålla med, han hade inte haft en seriös push på flera år vid det här laget och WWF började mer och mer handla om brottning än komediwrestlers.

Detta blev Duggans sista WWE-PPV fram tills New Years Revolution 2007.

- Terry Taylor intervjuar Smoking Gunns & Steiner Brothers i en CHV-special jag inte sett förr, och något jag inte känner att jag behövt se för att leva ett bra liv. Jag har exakt noll minne av Taylor som intervjuare vid den här tiden.

4. Kvartsfinal: Tatanka vs. Lex Luger.
Förvånansvärt bra match (för dessa båda), vilket troligen mest hänger ihop med att jag hade väldigt låga förväntningar på den från mina tidigare tittningar. Men de lyckas hålla igång en helt okej match i en hel kvart, vilket känns otroligt för dessa båda. Luger måste brottas med armbågsskyddet. Det blir sådär härligt cringe när JR noterar att Tatanka är den "näste bäste på att choppa" varpå Savage undrar vem som är den bäste. JR svarar inte och båda no-säljer innan de fortsätter som inget hänt. (Han tänkte nog på Ric Flair, som nyss lämnat förbundet och därmed inte bör/får nämnas.) Slutet är inte speciellt dramatiskt, i alla fall inte för live-publiken (kommentatorerna pratar om tidsgränsen) eftersom vi inte har någon nedräkning innan matchen dras av som en draw. Inte heller gör de den dramatiska spotten "babyfacen håller just på att vinna när tidsgränsen går ut" utan Luger dominerar och har nyss täckt honom för två, och när han sätter sig upp dras matchen av efter 15:00. Luger tar bort skyddet och däckar honom efteråt. **

- Gene intervjuar Bret och Mr. Perfect, som respekterar varandra men Gene hetsar dem mot varandra och drar upp deras fäder. De tjafsar om vems far som hade besegrat vems. Jag blev nyfiken så jag kollade upp Cagematch, där jag inte hittade en enda match mellan dem. Inte så konstigt, båda var i princip alltid regionala wrestlers på varsitt ställe.

5. Semifinal: Bret Hart vs. Mr. Perfect.
Bra match, betydligt bättre än deras Summerslam-match som jag tycker är ganska överskattad. Denna har både bättre arbete och bättre story, men Summerslam-matchen hade en Mr. Perfect med körd rygg så den var mer imponerande om man tar hänsyn till det. Bret har fingrarna tejpade från öppningsmatchen, något varken JR eller Savage hade märkt om inte Bobby noterat det. Den alltid lika generöse och ödmjuke Bobby kan tänka sig att ta sig an Mr. Perfect som adept igen om han vinner turneringen och ber honom personligen om ursäkt för att han vände mot honom 1992. Nåväl. Allt ser bra ut i matchen, både brottning och agerande och ingen av dem slarvar. Bret bumpar ut från apronen in i staketet. Mr. Perfect gör en missile-dropkick, en spot jag nog aldrig sett honom göra innan. Bret blockerar en andra sådan och gör en superplex. Bret hävdar i sin bok att han sparkade ur en Perfect-Plex här, men där minns han fel för Perfect gör aldrig det greppet här. Perfect gör sleeper med ena foten på repet för att visa att han är desperat och kan tänka sig att fuska för att besegra Bret. Subtilt och bra. Perfect blockerar en Sharpshooter genom att ge sig på de skadade fingrarna, och båda tumlar ut efter en suplex-spot. Båda in igen där Mr. Perfect gör en rollup men Bret reverserar för tre efter 18:57. De skakar tass efteråt som en fin avslutning på matchen. ****1/4

Bret nämner i sin bok att Curt ville visa Vince här att han fortfarande kunde brottas, och det tyckte Bret han lyckades med (sida 318). Rent spontant tror jag detta blev Perfects sista riktigt bra match i karriären, och om jag inte missat någon uppenbar kandidat är detta årets bästa WWF-match i mitt tycke.

- Gene intervjuar Hulk Hogan och Jimmy Hart.

6. WWF World-champ Hulk Hogan vs. Yokozuna.
Titelmatch. Jimmy Hart och Mr. Fuji är med in. Något känns fuffens när de lägger den här showen mitt på galan. Hade det varit på en houseshow hade det varit logiskt (de brukade lägga Hogans matcher i mitten, gärna strax före intermission, för att Hogan skulle vinna på DQ eller något och därmed kunde de sätta upp en returmatch nästa gång de kom till stan, och biljetterna började säljas i pausen). Harvey Wippleman iklädd ett billigt ZZ Top-skägg agerar fotograf inför slutet. Nåväl. Det blir en ordinär Hulk vs. Big Fat Heel-match, även om den är snäppet bättre än de flesta i genren med tanke på att Yoko var väldigt rörlig för sin storlek. Båda gör sina spots. Både JR och Bobby är oerhört duktiga på att få över dramatiken i matchen men Savage verkar ha svårt att säga något positivt om Hulk och säger att han tyckte Bret förtjänade titelmatchen före Hulk. Hulk går två med sin legdrop. Harvey ställer sig på apronen och fotar Hulk varpå han bränner av en blixt som förblindar Hulk, och Yoko avslutar med en legdrop efter 13:11. Han gör en Bonzai-drop efteråt som pricken över i-et. Kommentatorerna noterar hur besvikna publiken är och de zoomar in på en liten pojke som snarare ser uttråkad ut än bedrövad. **

Det känns inte ens lönt att försöka sätta sig in i vad planerna för titeln på Summerslam eftersom det skiljer sig beroende på vem man frågar. Bret hävdar att det skulle bli Bret-Hogan, Hogan säger olika varenda gång han får frågan, Meltzer säger att det logiska vore Hulk-Yoko III och Bruce Prichard säger att Hogan föredrog att jobba bältet till Yoko eftersom han ansåg att det var mer pengar i face-heel än face-face. Dave säger att om Hulks projekt utanför WWE inte tillåter att han fortsätter efter Summerslam spekulerar han i en countout-vinst för honom så han behåller sin hetta. Ha, som om WWF är så dumma att de bokar ett countout-slut på maineventet på Summerslam! Oh, wait. Shit.

Bret berättar om en konfrontation med Hulk efter matchen, och istället för min bedrövliga sammanfattning citerar jag rakt av från Brets bok sidorna 318-319:

"Once Hogan got back to his dressing room, I knocked on the door and stepped in. Jimmy Hart, Dave Hebner and Beefcake were with him. I said
'Terry, I want to speak with you.'
We stared at each other.
'You told me at Wrestlemania IX that you'd be happy to return the favour, and as I understand it, now you don't want to even work with me, you won't put me over and I'm not in your league.'
Hogan stood there speechless, so I carried on. 'Well, you're right, you're not in my league. On behalf of myself, my family, and most of the boys in the dressing room, you can go fuck yourself.'
He stuttered, 'Brother, you don't know the whole story.'
'I got the story directly from Vince,' I said. 'Terry, you haven't said ten words to me since you got back almost four months ago. If you want to level with me, then go ahead. I'm right here!'
'I can't.'
'Why not?'
'Because you just told me to go fuck myself.'
'That's rights, and I'll tell you again. Go fuck yourself.'

Dagen efter KOTR hade Hogan tagit Bret åt sidan och sagt att Vinces plan var att Bret skulle vinna tillbaka bältet men att Summerslam skulle vara en nontitle-match och då ville inte Hulk genomföra den. Men Bret minns att Vince sagt att Bret skulle vinna bältet med en Sharpshooter på galan. Bret och Hulk gick in till Vince, som sa att han aldrig lovat Bret att det skulle vara en titelmatch. Vilken soppa. Personligen tror jag att Vince sa till båda vad de ville höra för att hålla båda glada så länge som möjligt. Med andra ord tror jag Vince är den stora boven här, som sa åt Hulk att han skulle slippa jobba bältet till Bret, samtidigt som han sa till Bret att han skulle vinna bältet från Hulk.

- Taylor intervjuar Mr. Perfect. Kuriosa: Senast Perfect vann en singelmatch på PPV i WWF före ikväll var mot just Red Rooster på Summerslam 1989.

- Gene intervjuar Shawn Michaels, som noterar att hans bodyguard heter Diesel. Detta var sex dagar efter hans debut där han hjälpte Shawn vinna IC-bältet från Marty Jannetty. Kevin Nash måste tacka alla gudar som finns för hans karriär eftersom det var ren tur och timing snarare än skicklighet/talang som tog honom till toppen. Han hade bestämt sig för att sluta i WCW och återgå till jobbet som utkastare på en bar eftersom det kanske inte gav mer betalt men var en betydligt säkrare inkomst än att inte ha några garantier alls i WCW. Hade haft haft några gimmicks som alla misslyckats så han hade ingen motivation kvar och ville ut. Samtidigt satt Shawn Michaels hemma för en gångs skull (jag minns inte om det var skada eller semester) och zappade sig in på WCW Saturday Night, där han för första gången såg Kevin Nash och tyckte han skulle passa som hans bodyguard. (Såvida det var en match, och inte bara ett segment, måste det vara Sting & British Bulldog vs. Big Sky & Vinnie Vegas på WCWSN 1993-05-29 som avses eftersom den passar in tidsmässigt). Han frågade Rick Steiner, som precis varit i WCW och kände Nash väldigt väl, om hans telefonnummer och Nash debuterade som hans livvakt två och en halv vecka senare (1993-06-06) och resten är historia. Det känns som att rätt mycket måste gå vägen för det skulle hända. Shawn måste vara ledig för att ha möjlighet att se showen, Nash skulle vilja ut ur WCW, Rick skulle ha numret och Vince skulle gå med på det. Det räcker om en av de här sakerna inte hade gått vägen för att vi aldrig skulle se Nash i WWF. Hur man nu väljer att se det.

7. Smoking Gunns & Steiner Brothers vs. Headshrinkers & Money Inc.
Afa är med in. Jag har alltid undrat varför de inte bokade Steiners vs. Money Inc om bältena här istället, speciellt eftersom Steiners ändå tog dem dagen efter detta. Bruce säger att detta var tänkt som en popcorn-match efter Hulk-Yoko vilket jag dock kan förstå, och att ha två titelbyten direkt efter varandra, samt en "ny kung" samma kväll kanske skulle bli lite väl överdrivet. Nåväl. JR säger att IRS är fyrfaldig Tag-champs (han är femfaldig) med tre olika partners (två partners, men annars var det rätt). Man kan inte ha rätt jämt. Ganska basic match där Rick inte ett inne ett dugg, och skickar bara in Ted DiBiase från ringside några gånger. Hetta på Bart, tag till Billy som rensar. Teddy hotshottar honom och gör MDD men släpper upp av ren kaxighet. Han går för något men Billy avslutar med ett small package för tre efter 7:03. Det blir kaos efteråt. DiBiase var inne mest vilket räddade matchen. 1/2*

- Gene intervjuar Yokozuna, Fuji och Jack Tunney om vinsten.

8. IC-champ Shawn Michaels vs. Crush.
Titelmatch. Diesel är med in. Bruce: "The battle of the mullets!" Båda arbetar på bra och säljer bra för varandra, men ändå tycker jag inte att den lyfter riktigt. Shawn bumpar loss men Diesel distraherar så han kan ta över. Crush gör comeback men två Doinks gör entré och distraherar så Shawn kan avsluta med en Superkick efter 11:15. Inte dålig men den borde varit bättre. **

Nash berättade i sin Timeline 1995 (från 2012) att hans första WWF-kontrakt var tio matcher med 150 dollar i betalning per match. Ett och ett halvt år senare är han världsmästare. Fascinerande.

- Gene intervjuar Bigelow inför finalen.

9. Final: Bret Hart vs. Bam Bam Bigelow.
Väldigt bra match, kanske inte så mycket det tekniska (även om det var väldigt bra) utan mer för dramatiken när det såg kört ut för Bret, som lyckades använda den lilla kraft han hade kvar för att blockera Bigelows grepp i sista sekunden. Bigelow gör några fina belly-to-back-suplexes och några bearhugs. Luna Vachon smyger in när Bret är vid ringside och nitar honom med en stol i ryggen, så Bigelow kan avsluta med en flying headbutt efter 9:26. Men en ny domare kommer in och låter matchen fortsätta. Bigelow fortsätter med bearhugs/backbreakers men missar senton (eller "posterior-drop", som JR kallar den). Det blir väldigt dramatiskt mot slutet där Bobby blir upphetsad ala slutet på Rumble 1992. Bigelow blockerar Sharpshootern och Bret vinner med en victory-roll efter 18:20. ***1/2

Bigelow berättar i sin RF-shoot att han anser detta vara hans bästa match någonsin. Han säger att Bret fes honom i ansiktet vid finishen. Han säger också att de kom väldigt, väldigt bra överens och var goda vänner. I sin Title Match Wrestling-shoot sa han samma sak men tillade att de hade perfekt kemi eftersom de kompletterade varandra bra. Bigelow var monster och Bret gillade att sälja.

- Gene intervjuar Bret efteråt innan Jerry Lawler kommer in och säger sig vara den enda riktiga kungen i wrestling. Bret kallar honom Burger King varpå Lawler nitar honom med spiran (stifft, så han gav tillbaka på Summerslam), stampar sönder kronan (det var Lawlers egen som han gav WWF för det här segmentet) och slänger tronen på honom. Bret säger i sin bok att Lawler stiffade skiten ur honom här, dels när han "recklessly bashed me with a wooden stool and then picked up the heavy wooden throne and smashed it hard on top of me" (sida 319). Någon trästol såg inte jag till, men tronen var korrekt så jag antar att han inte dubbelkollade saker när han skrev boken.

SLUTSATS: Betydligt bättre show än jag minns den som. Förutom Brets matcher, som alla var bra, tyckte jag att även Tatanka-Luger och Hulk-Yoko fyllde sina syften och var betydligt bättre än jag kommer ihåg dem som. Det kan förvisso bero på mina låga förväntningar på dem. Ingen match var aktivt dålig och både åttamanna-taggen och Duggan-Bigelow var tillräckligt korta för att inte tråka ihjäl folk även om de inte var speciellt bra. Ingen toppengalan men en stark tumme i mitten.

Tummen i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2018-06-11.)
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> PPV Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet