Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

NXT Takeover 2018

Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.    Forumindex -> NXT
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 28 jan 2018 19:34    Rubrik: Svara med citat

NXT 2018-01-27 Takeover - Philadelphia

- Mauro Ranallo & Percy Watson kommenterar (Nigel är sjuk ikväll enligt Mauro). Även om inte Percy är en speciellt bra kommentator (jag blir förvånad nästa gång han presenteras på TV eftersom jag aldrig märker att han är där) men jag tyckte kommenteringen var bättre än vanligt eftersom det kändes som två personer som förde en dialog istället för tre personer som slåss om utrymmet.

- Paul Heyman gör voiceover för en promo för showen eftersom den äger rum i Philadelphia. Fin touch. Något som däremot inte är en lika fin touch är att Mike Rome (ring-announcern) inte pausar efter "this match is scheduled for one fall" och låter publiken skrika "ONE FALL" som Greg Hamilton gör, istället babblar han bara på och det tappar rytm.

1. NXT Tag-champs Bobby Fish & Kyle O'Reilly vs. Authors of Pain.
Nontitle. Paul Ellering är med in. Kyle spelar på bältet som en elgitarr ala Hollywood Hogan på väg in. Bra match, även om det är svårt att skapa dramatik när UE bearbetar de betydligt större AOP, lite som Natural Disasters facerun. AU fäller Akam och bearbetar benet. Tag till Rezar som rensar innan det blir kaos. Fish med en imponerade exploder på Rezar för två. Super Collider ser ut att avsluta, men Akams ben är för skadat för att slutföra powerbomben och Kyle headsacissorsar in honom i Rezar innan han rullar upp Akam för tre efter 14:51. Bra och trovärdigt avslut. Vi får väl nästan anta att AOP befordras till MR nu eftersom SAnitY vs. Fish & O'Reilly ser ut att vara nästa Tag-titelprogram. ***

- War Machine, Maria Menounos, Ricochet, EC3 och Candice LeRae sitter ringside.

2. Kassius Ohno vs. Velveteen Dream.
Dagens gimmick för Dream; boxare med tillhörande munskydd han får av en barbröstad mansbetjänt vid ringside. Dream är sjukt över och behandlas som en stor babyface här även om han tekniskt sett är heel. Förhoppningsvis väntar de ett tag till innan han vänds face så han hinner etableras. Ohno är inte ogillad av publiken här men borde heelat till sig lite för att det skulle bli en bättre dynamik, men de kör sitt planerade manus och det klickar inte riktigt. Båda sänker varandra inledningsvis medan publiken räknar sekunderna (något som sattes tydligen upp på förshowen). De botchar en DVD-spot (Dream ser förvirrad ut efter att de ramlat ihop) som ser ut att ha varit en del av avslutningen, för de fortsätter en stund till innan han gör en andra DVD och avslutar med en flying elbow efter 10:48. Jag kan inte peka på något specifikt som var dåligt (botchen kanske) men det klickade bara inte. **1/2

3. NXT Womens-champ Ember Moon vs. Shayna Baszler.
Titelmatch. Bra match, även om det är grymt stor skillnad på deras stilar. Moon är en typisk Sports Entertainer medan Baszler känns väldigt äkta. Därför blir det också lite knepigt när Ember sparkar loss med lösa sparkar men där Baszler ger tillbaka med vad som till synes verkar vara stiffa slag och bearbetningar av armen. Det är också matchens story. Ember får sin arm bearbetad men sätter en Eclipse, dock har hon så ont i armen att hon rullar undan och verkar inte kunna slutföra matchen. Domaren ser ut att teasa att dra av matchen vilket genererar ett "BULLSHIT"-chant. Problemet med att teasa det här är att det så uppenbart är ett work så ALLA förstår att är precis enligt manus. Därför hade det varit osmart att blåsa av matchen såhär. Slutminuterna är väldigt, väldigt bra och dramatiska. Baszler försöker få uppgivet via en armbar och Moon kämpar för att komma loss, och de lyckas hålla det intressant hela tiden vilket få kan. Efter några försök att komma loss/komma till repen knycklar Moon in henne i en rollup för tre efter 10:09. Fantastiskt bra bokat för att sätta upp en returmatch, Baszler såg inte svag ut trots förlust - tvärtom såg hon väldigt stark ut eftersom hon "hade" 80% av matchen. Baszlers agerande efteråt är toppklass och hon hoppar på henne efteråt för att sätta upp en returmatch. Det var nog längesen jag sögs in i dramatiken i en match såhär mycket. För att citera Scott Keith; Det är ironiskt att Baszler dyker upp som trovärdig utmanare när Asuka lämnat NXT efter flera titelmatcher utan värdigt motstånd. ***

4. Extreme Rules: Aleister Black vs. Adam Cole.
Förbannat bra match där allt har en poäng, allt ser bra ut och det känns inte som att något är ren utfyllnad även om de brottas i över tjugo minuter. De använder den vanliga rekvisitan i den här typen av matcher men gör flera innovativa spots med dem. Storyn är att Black inte behöver något vapen eftersom han är ett vapen själv, och inleder med att sätta sig ner och låter Cole attackera med en stol. Lite i stil med öppningsscenen i Hard to Kill. Cole möter en Lionsault med ett slag med en kendostick. Han gör en backstabber samtidigt som han håller kendosticken horisontellt i munnen på honom. Black slammar ner Cole på några soptunnor så han skär upp ryggen, vilket får Mauro att spekulera i att en eller båda behöver besöka "a hospital" efter detta. Jag räknar med kraftiga böter för detta oacceptabla uttalande. Cole Superkickar in en stol i Blacks nylle så han bumpar ner från hörnan igenom två bord vid ringside. Mauro: "Holy beep indeed!" Black med firemans-carry på stolsryggen. Black kneestrikear stolen in i nyllet på honom men O'Reilly & Fish räddar, men blir bortjagade av SAnitY varpå Killian Dain utför en plancha. Black gör ett dubbelknä igenom ett bord och avslutar med Black Mass efter 22:03. Fantastisk match, klart bästa hittills i år även om det inte säger så mycket fyra veckor in på året. ****3/4

5. NXT-champ Andrade "Cien" Almas vs. Johnny Gargano.
Titelmatch. Zelina Vega är med in. De etablerar att Candice LeRae (Garganos fru) sitter ringside under matchen, vilket såklart sätter upp en spot med Vega senare i matchen, något jag tror de flesta kunde förutse. Otacksamt att behöva brottas direkt efter Black-Cole men faktum är att publiken var otroligt het förutom de första minuterna, och det var smart att hålla matchen ren från rekvisita för att inte behöva jämföras med förra matchen. Förbannat bra match inför en väldigt het publik, vilket är väldigt imponerande eftersom det var väldigt lång match. Almas med moonsault, Gargano flyttar sig men Almas parerar och gör en standing moonsault istället. Vega skickar in Gargano i ringstolpen med en headscissors så Almas kan få två med hammerlock-DDT i ett bra nearfall. Candice jagar ut Vega från ringside. Gargano gör slingshot-DDT och Gargano Escape, men Almas kommer loss och sätter dubbelknä mot ringhörnan och avslutar med en draping-hammerlock-DDT efter 32:21. Imponerande att de lyckades följa upp Black-Cole och göra en nästan lika bra match, speciellt imponerande att lyckas få med sig publiken i en match på över halvtimmen. Dave Meltzer tycker att detta är NXTs bästa match någonsin, vilket jag inte håller med om, MEN det var en fantastisk match! ****1/2

- Candice återvänder och tröstar Gargano, som får en bra publikrespons innan Tommasso Ciampa gör comeback och attackerar honom med en krycka för att avsluta showen.

SLUTSATS: Håll i hatten nu allihop och försök att inte svimma av ren chock; Detta var ännu en fantastiskt bra Takeover NXT levererar.

Tummen upp såklart.

(Den här recensionen skrevs 2018-01-28.)
sebbe

InläggPostat: 08 apr 2018 16:34    Rubrik: Svara med citat

NXT Takeover 2018-04-07 - New Orleans

- Mauro Ranallo, Nigel McGuinness & Percy Watson kommenterar.

- Random skrikrockband spelar igång showen för att vi ska komma i stämning. Under showens gång har vi diverse kändisar i publiken som presenteras; Ronda Rousey, Jessamyn Duke (MMA-fighter), Jeff Jarrett, Dustin Rhodes och Nita Strauss (Alice Coopers gitarrist). Jag såg även Shane McMahon och The Rocks morsa, men de presenterades inte.

1. Ladder, NA-title: Killian Dain vs. Adam Cole vs. Ricochet vs. Velveteen Dream vs. EC3 vs. Lars Sullivan.
Inte helt oväntat en förbannat bra match där allt sattes perfekt, stenhårt tempo rakt igenom, en oerhört het publik (de chantar "THIS IS AWESOME!" redan innan matchen börjar) och för det mesta logiska spots. De enda två sakerna jag kan klaga lite på är när Ricochet och Dream sätter upp stegarna för en spot är det för uppenbart att de samarbetar, och Dain pratar lite väl högt precis före en annan spot. Men det tar inte bort något från matchen. Mauro noterar att Dain och Sullivan, de stora bjässarna i matchen, har en fördel i den här typen av match. Det känns inte som om monster vinner den här sortens matcher överdrivet ofta. Det är alldeles för många bra spots för att räkna upp alla, men en av de finaste var när Ricochet gör en step-up-SSP ut. Dain planchar Sullivan. Dream med några flying elbows från hörnan innan han sätter en på Sullivan från toppen av en stege. Dain och Sullivan kastar Ricochet mellan sig varpå publiken chantar "THROW HIM BACK" i en kul spot. Lars välter en stege så Ricochet passar på att flippa ut på folk vid ringside. Mot slutet klättrar alla upp på tre stegar, folk faller ner och Cole lyckas slita ner bältet för vinst efter 31:16. Underbar match med en sanslös hetta rakt igenom, och naturligtvis levererar NXT som vanligt! ****3/4

2. NXT Womens-champ Ember Moon vs. Shayna Baszler.
Titelmatch. Liveband spelar in Ember till ringen och för en sekund trodde jag det var Asuka som sjöng. Inte den mest tekniska matchen jag har sett men Baszler är nog bäst i hela WWE på att få wrestling att se äkta ut. Hennes agerande känns äkta och storyn i matchen är att Ember sabbar hennes vänsterarm som kommer ur led, så hon tvingas slå den rätt mot ringstolpen och fortsätter resten av matchen med att sälja armskadan. Till och med i slutet när hon utför en choke använder hon bara den friska armen och tvingas ta tag i sitt eget huvud för att ändå kunna få tillräckligt med tryck i strypningen för att den ska ge effekt. Jag drogs in i matchen något enormt (händer sällan numera) och kom på mig själv med att tro att det var en shootfight. Ember gör en Eclipse från hörnan och ut men båda tar sig in innan tio. En andra Eclipse blockeras och Baszler gör sin choke (den med bara den friska armen) så Moon svimmar och Baszler vinner matchen och bältet efter 12:54. Annorlunda match, men väldigt dramatisk och Baszler är verkligen en bra karaktär. ***1/4

- Paige gör reklam "sin" film Fighting with My Family, och även om den inte verkar överdrivet intressant verkar hon lagt på sig några välbehövliga kilon och ser bättre ut än på länge. Hoppas det har vänt för henne nu och att hon har kommit till rätta med livet efter allt otrevligt som hänt henne (varav mycket varit självförvållat).

3. DRC-final, NXT Tag-title: Roderick Strong & Pete Dunne vs. Adam Cole & Kyle O'Reilly vs. Authors of Pain.
Titelmatch. Första fallet gäller. Paul Ellering är med in. De borde haft mer luft mellan denna och öppningsmatchen eftersom även om det inte är samma sorts match påminner de om varandra eftersom det är sex personer som gör spots, även om denna saknar struktur. Cole säljer revbenen från stegmatchen så AOP powerbombar honom genom ett bord så han kan vila. Hetta på Strong, tag till Dunne som rensar och utför Bitter End på O'Reilly. Strong vänder mot Dunne genom att sänka honom med End of Heartache och rullar över O'Reilly på honom för tre efter 11:44. Smart att de körde en story för längesedan om att UE ville att Strong skulle joina dem, sen "glömdes den bort" men återupptogs här. Strong firar med resten av UE efteråt så vi får väl anta att han joinat. Matchen i sig var inget speciellt men slutet var bra och välbokat. Två intressanta noteringar här; O'Reilly & Cole vinner en turnering de inte ens var med i och Cole vinner två bälten samma kväll, det händer nog inte överdrivet ofta. **1/4

4. NXT-champ Andrade "Cien" Almas vs. Aleister Black.
Titelmatch. Zelina Vega är med in. Basic men riktigt bra match. Vega lägger sig i flera gånger, både genom att rana Black men också att lägga Almas fot på repet efter en Black Mass. Almas gör double-stomp på apronen och dubbelknä, även det på apronen, innan vi går till några bra nearfalls. Black gör comeback och Vega hoppar på honom igen, Black duckar så hon hamnar i famnen på Almas istället och Black Mass avslutar - med Vega i Almas famn - efter 18:20. ****

5. Unsanctioned: Johnny Gargano vs. Tommaso Ciampa.
Om Gargano vinner får han NXT-jobbet tillbaka. Nu kommer jag gå mot strömmen här och säga att jag tyckte matchen var ganska långtråkig och innehöll för mycket upprepningar för att jag skulle bli underhållen rakt igenom. Jag har inga bekymmer med långa matcher (en snabbuträkning säger att genomsnittslängden på de matcher jag gett högsta betyg är 27:30) men det kändes som om de vevade allt några gånger för mycket. Arbetet var bra bra rakt igenom med flera bra spots, men det vägde inte upp alla de tråkiga partier matchen i mitt tycke led av. Den blev inte lika intensiv som jag hade förväntat mig. Men återigen; Allt såg bra ut och själva arbetet i ringen var bra, det blev bara en tråkig match. Möjligtvis färgas jag av att majoriteten av de andra matcherna ikväll var riktigt bra och därför hade högre förväntningar på denna.

Gargano powerbombar ut honom från apronen ner på betongen. Project Ciampa ner från hörnan i en fin spot. Han attackerar men Gargano fintar och slår honom med sitt eget knäskydd och teasar att slå honom med kryckan, men avstår eftersom han verkar tycka att de har slagits tillräckligt och vill bara få ett slut på detta. Han lägger sig ner för att låta Ciampa täcka honom, men Ciampa vill hellre slåss så han attackerar men Gargano fintar och sätter honom i Gargano Escape innan han rullar vidare till STF med knäskyddet som extra hjälp för tapout efter 36:59. Ciampa slog upp ögat rejält i någon spot. ***

- Candice springer in efteråt och firar med Johnny.

SLUTSATS: I vanlig ordning levererar NXT en fantastisk show med flera riktigt, riktigt bra matcher. Inget mer att tillägga än det vanliga "lycka till imorgon med Mania, WWE!".

Tummen upp.

(Den här recensionen skrevs 2018-04-08.)
sebbe

InläggPostat: 17 jun 2018 15:15    Rubrik: Svara med citat

NXT Takeover 2018-06-16 - Chicago II

- Vic Joseph, Percy Watson & Nigel McGuinness kommenterar.

Vic ersätter Mauro ikväll som är upptagen med boxning, och jag sörjer inte det minsta. Jag verkar vara en av få som tycker att Mauro är jobbig att lyssna på med sina over-the-top-reaktioner som låter lika plastigt och påklistrat som Michael Coles kommentering. Vic är inte världens bästa kommentator men lågmäld så han inte blir jobbig i längden, och jag uppskattar Nigels tillbakalutade stil där han inte försöker överrösta de andra. Percy är som vanligt totalt onödig men jag antar att de måste ha en svart kille med (Otunga, Coach, Byron).

1. NXT Tag-champs Roderick Strong & Kyle O'Reilly vs. Danny Burch & Oney Lorcan.
Titelmatch. Adam Cole är med in. Enormt fartfylld och välbrottad match med en enorm hetta rakt igenom, förutom - lite lustigt nog - vid den heta taggen där publiken kändes måttligt roade. Men i övrigt var de heta rakt igenom. Facen dubbel-DDTar Strong för två. Kyle kastar ner Lorcan från hörnan så han bumpar på apronen och ut i en imponerande spot för att ta ut honom en stund. UE bearbetar Burch en stund innan Lorcan sätter en dubbel blockbuster från hörnan och ut. Burch gör Electric Chair på O'Reilley och Lorcan gör en flying uppercut men Cole drar ut Kyle för två och blir bannad från ringside för besväret. Publiken tycker detta är bullshit. Lorcan suplexar sig ur en guillotine i en imponerande spot (jag är en sucker för marklyfts-suplexes). Lorcan gör powerbomb och halvkrabba på Strong samtidigt som Burch gör Crossface på O'Reilley. Kyle kan inte ta sig Crossfacen - och Cole är utslängd - så han sparkar Lorcan i huvudet så han tvingas släppa upp Strong (älskar bra tagteam-arbete) och TUE avslutar Lorcan med Total Elimination efter 16:03. En perfekt start på kvällen. ****1/2

- Kairi Sane sitter i publiken, och senare ser vi även EC3 och Keith Lee där.

2. Ricochet vs. Velveteen Dream.
Dream har Hulk Hogan 2002-inspirerad outfit (med texten "Dream STILL over") vilket naturligtvis inte är en slump utan ett tecken på att Hulk får komma in i stugvärmen snart igen. Nåväl. Storyn är att Rico och Dream känner varandra så pass bra att de vet vad den andre tänker göra innan de gör det, och att de försöker utklassa varandra. Båda dyker. Dream gör DV-bomb från repen och suplexar ut honom från apronen men båda är inne precis före tio. Dream med DV-bomb från ingenstans för två. Han gör en fin DDT för två och skriker åt honom att han hör hemma i en bingohall istället för i NXT. Jag gillar deras nearfalls här, det är flera gånger jag är ÖVERTYGAD om att matchen är över men de sparkar ur. Rico snor Dreams DV-bomb och Purple Rainmaker för två. SSP träffar dock knän och Dream missar Purple Rainmaker så Rico kan avsluta med 630 efter 22:12 ****1/4

3. NXT Womens-champ Shayna Baszler vs. Nikki Cross.
Titelmatch. Denna klickade inte riktigt. Nikkis gimmick som galen tjej får Baszler ur balans men hon matar på med MMA-offense och gör en choke varpå Nikki däckar för tre efter 9:25. *

4. NXT-champ Aleister Black vs. Lars Sullivan.
Titelmatch. Förbannat bra match som jag troligen gillade mer än jag "borde". Klassisk David vs. Goliat-match där båda skötte sina roller exemplariskt, och det enda klagomålet jag har är en Black Mass som missade så grovt att det genererade ett "YOU FUCKED UP"-chant men Black kompenserade med en HÅRD Black Mass en stund senare som slog upp Sullivans mun. Black moonsaultar ut men blir uppfångad och indrämd i apronen. Black blockerar pop-up-powerslam men Lars gör en vanlig och sedan sin pop-up-powerslam för två. Lars gör en diving headbutt som träffar knän, vilket gör ont på Black (work) så Lars börjar bearbeta det. Back med springboard-moonsault (med skadat knä, jag vet). Lars gör Brock-lock. Freak Accident vänds till DDT. Lars powerslammar honom på apronen och får två med en diving headbutt. Black Mass botchas (se ovan) och en andra blockeras. Black blockerar Freak Accident med högt knä och gör Black Mass (där Lars börjar blöda) innan ytterligare en Black Mass avslutar efter 14:10. Det var längesen jag var helt fast i en match från början till slut. Fantastisk match där Black knappast bar Sullivan till en bra match, Lars gjorde sin del av arbetet väldigt bra. ****1/2

5. Streetfight: Johnny Gargano vs. Tommaso Ciampa.
Wow. Jag vet inte vad jag ska säga. Wow. Jag hade förväntningar på en väldigt bra match här men den överträffade vida mina förväntningar med råge. Även om jag inte var något större fan av deras senaste Takeover-match (***) gillar jag båda brottarna rejält och var säker på att de kunde leverera en toppenmatch här, men denna var något utöver det vanliga. De har en perfekt dynamik ihop; Ciampa är en fantastiskt osympatisk heel som är svår att tycka om medan Gargano är en bra babyface som tvärtom är väldigt lätt att gilla, inte minst för att det är han som blev förråd av Ciampa förra året vilket drog igång fejden (som dock kom av sig eftersom Ciampa var skadad och tvingades ta timeout). Något som sällan kommer upp i de här diskussionerna är att alla smarts vet att de är bästa vänner privat men trots det lyckas de få en sådan enorm respons av fansen som i NXT till stor del är smarks.

Nåväl.

Candice ger Gargano en krycka som vapen innan matchen och ber honom "kick his ass". Ciampa har också en krycka som vapen. Andra vapen som används är en stoppskylt, en soptunna med lock och en stol. Gargano kastar Ciampa över kommentatorsbordet så Nigel träffas i huvudet av hans stövel vilket inte var planerat. Men det verkar inte tagit så illa som tur är. Gargano flyger från en platå ner på Ciampa vid ingången. Ciampa gör tre germans men Gargano reverserar en fjärde och sätter en plancha. Ciampa använder en för att bearbeta Garganos redan skadade nacke en stund. Gargano sätter en springboard-spear från ingenstans och piskar honom med sitt skärp medan publiken skriker "YOU DESERVE IT!". Ciampa gör Project Ciampa (powerbomb till Lumbar Check), knäar in en stol i ansiktet på honom två gånger och får två med White Noise. Han börjar därefter demolera ringen med en bultsax så brädorna under mattan blottas. Han går för en White Noise på plankorna men Gargano blockerar och gör Tree of Woe med tillhörande Superkick. Ännu en Superkick, slag med locket mot ansiktet samt springboard ut från Gargano men nu möter Ciampa honom med locket i nyllet. Gargano använder stolen som vapen mot Ciampas onda ben men blir själv inskickad i en soptunna i hörnan. Ciampa med Gargano Escape samt ett slag med kryckan mot nacken för två. Han tar därefter av Garganos vigselring och spottar på den, vilket både är symbolik för att Johnny ska "säga farväl" till Candice och blir viktigt senare. Gargano sätter en White Noise från en fraktcontainer ner igenom två bord i en tjusig spot som tar ut båda. Tränare kutar in och bär ut Ciampa på bår medan Gargano tittar på och ser helt slut ut. Han verkar tycka att han han skadat Ciampa tillräckligt men tittar ner på sitt ringlösa finger och kommer på att Ciampa förtjänar en omgång till. Han kör tillbaka Ciampas bår till ringside och drar av nackkragen han nyss fått, sätter handklovar på honom och gör sex (!) Superkicks och Gargano Escape där Ciampa tappar, men ingen domare är närvarande. Funktionärer drar bort Gargano igen vilket gör att Ciampa hinner piggna till och DDTar honom från ingenstans på plankorna i ringen för tre efter 35:29. Klart oväntat slut på en fantastisk story. Jag föredrar denna jämfört med förra matchen eftersom denna hade bättre storytelling och de upprepade inte sig så mycket i denna. *****

Det ska sägas att jag inte slänger ur mig högsta betyg hursomhelst, och jag har bara två gånger tidigare gett en match högsta betyg efter första tittningen. Totalt har jag nog mindre än ett dussin *****-matcher i mitt arkiv så det betyget är heligt för mig. Och jag tramsar inte med högre betyg än fem.

- Showen slutar med att Ciampa vinkar elakt mot Gargano medan funktionärer försöker hjälpa honom ut. Jag har ingen aning om hur detta fortsätter men ser såklart fram emot att få veta.

SLUTSATS: Jag önskar Roman och Jinder all lycka till ikväll.

Tummen upp.

(Den här recensionen skrevs 2018-06-17.)
sebbe

InläggPostat: 19 aug 2018 16:27    Rubrik: Svara med citat

NXT Takeover 2018-08-18 - Brooklyn IV

1. NXT Tag-champs Roderick Strong & Kyle O'Reilly vs. Moustache Mountain.
Titelmatch. Inte helt oväntat en fantastisk match inför en oerhört het publik. Bra arbete av samtliga, även om jag inte riktigt förstår tjusningen med Trent Seven. Han är absolut inte dålig men inte i klass med de andra andra. Kyle gör sleeper på Tyler Bate, som samtidigt gör en german-suplex på Strong för att komma loss i en bra spot. Hetta på Bate, tag till Seven som rensar men blir själv dubbelteamad. Strong gör Stronghold (Boston-crab) på Seven samtidigt som Kyle gör triangle på Bate. Bate reser sig och dumpar Kyle på Strong, som då släpper upp Seven i ytterligare en bra spot. Bate med tope på Kyle, springboard-clothesline på Strong och TD97 på Kyle för två. UE bearbetar Bates ben och Seven teasar att slänga in handduken men låter bli. MM gör Burning Hammer/kneedrop-kombo på Kyle för två innan UE avslutar Seven med High & Low efter 18:08. ****1/2

- War Raiders attackerar UE efteråt för att sätta upp nästa titelprogram. Även om jag gillar MM vs. UE-matcherna känns det gjort nu, och jag ser fram emot detta.

2. EC3 vs. Velveteen Dream.
Okej match, inte mer. Båda är duktiga (Dream är fantastisk) men eftersom ingen har en tillräckligt tydlig faceroll här blir det svårt att engagera sig. I alla fall för mig. Rent tekniskt var den bra även om EC3 verkar trötta ut sig snabbt på grund av sin löjligt grova överkropp. Visst, det ser bra ut men blir också mer för honom att bära vilket i sin tur tröttar ut honom fort. Mot slutet hade han till synes inte mycket energi kvar. Dream DDTar honom på rampen i början av matchen för att starta matchens story (EC3s nacke är skadad). EC3 sätter superplex. Dream gör Superkick och DVD för två, innan en andra DVD vänds till german-suplex för två. Dream DVDar honom på apronen och avslutar med en flying elbow, även den på apronen, efter 15:06. **1/2

- Matt Riddle sitter ringside, och senare ser vi även Kevin Owens, Mark Henry och tre av de fyra hästkvinnorna.

3. NA-champ Adam Cole vs. Ricochet.
Titelmatch. Bra match, även om den kändes lite väl WWE-ifierad och själlös inledningsvis, men den tog sig med tiden och avslutades med några sanslöst bra och vältimade spots. Ricos agerande, eller brist på, drar ner matchen en del eftersom jag aldrig lyckas få bort tanken om att detta är en show istället för sport. Cole agerar väldigt bra och drar in mig i matchen, men så fort Rico "agerar" tas jag ur den igen. Rico gör ungefär ett halvdussin tjusiga dyk, och även om de sätts väldigt bra är det mer uppvisning än match. Cole möter en handspring med en backstabber för två. Ricos Asai-moonsault möts av en Superkick i en vältimad spot och Cole får två med en suplex på knäet. Duellerande sparkar leder till att Rico fintar Last Shot och sätter en fin rana-DDT. Cole bailar för att slippa en 630 men Rico dyker ut på apronen och ranar ner honom på golvet i en sanslöst fin spot innan hans 630 avslutar efter 15:20. ***3/4

4. NXT Womens-champ Shayna Baszler vs. Kairi Sane.
Titelmatch. Bästa matchen i trilogin. Ronda och de andra hästkvinnorna sitter ringside och blir utbuade, troligen för att Baszler är heel. Baszler bearbetar högerbenet eftersom hon tydligen tror vi är i Mexiko. Hon utför en fin gutwrench-superplex. Kairi sätter en Insane Elbow på ryggen och går för en andra, men Baszler bailar och åker på en cross-body vid ringside istället. Kairi sätter sin Insane Elbow för två, något som kommentatorerna säger är första gången någon sparkar ur. Kairi gör Anchor (det hon debuterade på senaste NXT som enligt Wiki heter Ikari) men Baszler vänder direkt till en choke för ett dramatiskt nearfall. Anchor MELLAN repet och Insane Elbow, men Baszler blockerar med knäna och gör direkt en choke. Kairi inser att hon inte kommer ur den (hon lyckades inte senast hon försökte) och rullar upp henne ala Bret/Piper för tre efter 13:36. Jag älskar hur hon gråter efteråt eftersom det visar hur mycket vinsten/bältet betyder för henne vilket i sin tur får över bältet som något viktigt. ***1/2

5. Last Man Standing: NXT-champ Tommaso Ciampa vs. Johnny Gargano.
Titelmatch. Det skulle varit en tremanna med Aleister Black, men han skadades på en houseshow så det ändrades till detta. LMS-matcher har jag i regel svårt för eftersom de tenderar att bli långsamma (spot - vänta nio sekunder, spot - vänta nio sekunder, spot - vänta nio sekunder) och det blir i princip aldrig ett dramatiskt slut eftersom det brukar vara tydligt redan när domaren börjar räkna om det avslutar matchen eller inte. Med det sagt var detta en bra match, men bara oken jämfört med deras förra match som var fantastisk. Denna kändes som en blek kopia som saknade intensiteten de hade i förra. Dock gillade jag blinkningarna till förra.

De använder de vanliga WWE-vapnen och blockerar varandras spots eftersom de känner varandra väl. Ciampa gör Air Raid Crash genom ett bord. Ciampa åker in i en stol uppsatt i hörnan. Han börjar klippa sönder ringskynket och drar ut ringmattorna precis som i förra matchen, men Gargano blockerar DDT på trägolvet (det var så Ciampa vann förra) och DDTar Ciampa på det. Gargano råkar däcka funktionär av misstag och Ciampa lägger en massa bråte över Gargano för ett nearfall. Gargano gör Superkick så Ciampa bumpar från apronen igenom två bord, där översta har benen rakt upp i en spot som hade gått VÄLDIGT illa om han kommit lite snett. Slutet byggs upp under lång tid; De slåss på rampen vid ingången där Ciampa sätts fast i scenen med handklovar. Gargano sätter några Superkicks trots att Ciampa ber om når ("JOHNNY, I'M SORRY!"). Gargano beslutar sig för att sätta en running kneestrike på rampen, sätter spotten men glider ut på ett bord och skadar benet (enligt Mauro). Domaren räknar på båda. Samtidigt faller Ciampa ner från (den låga) rampen och landar på fötter innan tio, och vinner matchen efter 33:41 eftersom Gargano fortfarande säljer benskadan. Har läst mycket negativa åsikter om finishen men jag gillade den skarpt, dock vet jag inte hur de ska gå vidare eftersom Gargano förlorar ännu en gång. ****

SLUTSATS: Ännu en fantastisk NXT-kväll att lägga till historien. EC3-Dream var ganska avslagen men resten var absolut sevärt. Gargano-Ciampa var bättre på förra Takeover men denna var bra den också.

Tummen upp.

(Den här recensionen skrevs 2018-08-19.)
sebbe

InläggPostat: 18 nov 2018 12:00    Rubrik: Svara med citat

2018-11-17 - NXT TakeOver WarGames

- Matt Riddle in med en promo om att hans match mot Kassius Ohno inte blir av ikväll. Ohno avbryter och vi får tydligen matchen här ändå. Oh, well.

1. Matt Riddle vs. Kassius Ohno.
Riddle knäar honom i nyllet för tre efter 0:07. Bra bokat. Jag är seriös, även om jag hade sett fram emot en riktig match är detta bra för att hålla publikens intresse levande eftersom man aldrig vet när en match slutar. NR

2. 2/3 Falls: NXT Womens-champ Shayna Baszler vs. Kairi Sane.
Titelmatch. Bra och intensiv match inför en väldigt het publik. Kanske lite i kortaste laget för 2/3 Falls, men det är så WWE bokar. Första fallet: Jessamyn Duke och Marina Shafir attackerar Kairi medan Baszler håller undan domaren, och Baszler kan ta hem första fallet med en choke efter 2:00. Andra fallet: Baszler dominerar en stund med bearbetning av benet, nervehold och fler strypningar, men Kairi kommer tillbaka med en DDT på apronen. Duke och Shafir hjälper henne upp men Kairi sätter en Insane Elbow ut på alla tre (hon tappar nästan balansen först), och tar hem andra fallet med en normal Insane Elbow efter 7:36. Tredje fallet: Kairi med några spears innan hon vänder en gutwrench-suplex i hörnan till en sunset-flip-powerbomb för två. Duke och Shafir attackerar igen så Dakota Kai kutar till undsättning, heelsen tar över men Io Shirai räddar med en oerhört tjusig moonsault från hörnan. Kairi går för Insane Elbow igen men Baszler blockerar och rullar upp henne för tre efter 10:54. ***

- X-Pac sitter i publiken (men sin före detta hemlösa hund i famnen), och senare ser vi även Nita Strauss där.

3. Aleister Black vs. Johnny Gargano.
Fantastisk match där allt såg bra ut. Det är en konst att kunna brottas i nästan tjugo minuter och vara engagerande rakt igenom. Jag tänker inte gå igenom allt de gör eftersom det skulle äta upp halva recensionen, men de gör många väldigt fina spots, en del som jag aldrig sett förr. Gargano gör en plancha till en DDT, en slingshot-DDT och en rana-DDT. Black möter slingshot-spear med en spark, gör springboard-dubbelknä, enzuirigi och en snygg german för två. Han kommer ur Gargano Escape (detta var enda nearfallet jag inte köpte), sätter Black Mass innan Gargano utmanar honom att avsluta honom, så Black gör ytterligare en Black Mass för tre efter 18:10. Detta är wrestling! ****1/2

4. NXT-champ Tommaso Ciampa vs. Velveteen Dream.
Titelmatch. Dream är utklädd till Hollywood Hogan dagen till ära, och gör både legdrops och hulkar upp i matchen. Men trots det hålls matchen väldigt seriös och lyckas otroligt nog ÖVERTRÄFFA Black-Gargano, som hade bättre spots men denna hade en betydligt bättre story, mest för att Dream är perfekt som sympatisk underdog-babyface och Ciampa är en perfekt heel. (Ett bra exempel är när Dream dreglar när han säljer varpå Ciampa gnider in det i nyllet på honom.) Se inte denna för DA MOVEZ utan för storyn, som gjorde att tiden fullkomligt flög förbi. Dessutom känns allt de gör naturligt istället för som uppenbara transportsträckor mellan spots. Dream är en klar underdog och Ciampa får över honom genom att vara desperat under nästan hela matchen för att visa att han underskattat honom. Dream gör figure-four vid ringstolpen varpå Ciampa tappar, något domaren missar men det kvittar eftersom man inte kan vinna på submission utanför ringen. Ciampa försöker fuska med bältet, men Dream blockerar och DDTar honom på det (omedvetet, han såg inte att bältet låg där i kayfabe). Ciampa tjafsar med Mauro (antar att inte bara jag är trött på honom) så Dream kan göra en Dream Valley Driver och Purple RainMaker för två. Ciampa rullar ut så Dream försöker göra spotten vid ringside också, men Ciampa flyttar sig så Dream kraschlandar och Ciampa avslutar med draping-DDT efter 22:25. Jag tror aldrig jag sett såhär heta nearfalls i någon match förut. Finishen gjorde mer för Dream än vad en vinst hade gjort. För att citera mig själv: Detta är wrestling! ****3/4

5. War Games: Ricochet, Pete Dunne & War Raiders vs. Undisputed Era.
Jag gillar konceptet, och förra årets WG-match var riktigt bra, men denna nådde inte upp till samma höjder. Mycket för att den kändes mer tillrättalagd än den intensiva krigskänslan WG-matcher "ska" ha. Det är givetvis korkat att jämföra den med NWAs WG-matcher eftersom de innehöll mycket blod och mindre planering än här. Det intensiva försvinner lätt när folk sätter upp utdragna spots med eller utan dyk där alla måste vara i rätt position. Stundtals kändes matchen som ren uppvisning än fight, och flera gånger togs jag ur matchen då det mest kändes som en stuntshow. Dock måste jag såklart poängtera att det var BRA SPOTS nästan hela vägen, men jag har svårt att känna en intensitet med för mycket sådant i en match som borde handla om att krossa sina motståndare istället för att flippa runt med fina sentons. Det kändes onekligen som "intensitet under ansvar"vilket inte direkt bidrar till att dras in i matchen, och dessutom var den alldeles för utdragen. Ingen gjorde bort sig (tvärtom tyckte jag att alla skötte sig bra) men under flera partier i matchen kändes det mest som att de dödade tid. En match på nästan 50 minuter kan såklart inte hålla ett högt tempo rakt igenom (även om det kom in friskt blod regelbundet var det trots allt bara åtta deltagare) och även om jag var underhållen under stora delar av matchen tyckte jag helheten faktiskt kändes lite platt (speciellt under de första sju-åtta minuterna och i mitten).

Ricochet och Adam Cole börjar medan de andra är inlåsta i varsin hajbur så de inte kan stöka innan de ska in officiellt. Rico sätter en tjusig springboard-uppercut. Kyle O'Reilley är #3 och Hanson är #4. Hanson sätter sig på alla fyra så Rico kan utföra en SSP från hans rygg i en fin spot som visar bra på samarbete i teamet. Roderick Strong är #5. Det blir lite tjafs när facen ska släppa in nästa gubbe då Dunne vill in, men Rowe springer ut ur buren innan och äntrar War Games som #6. Bobby Fish låser in Dunne i hajburen med ett eget lås och kastar iväg nyckeln för att hålla honom inlåst så länge som möjligt. Rowe gör en kombinerad powerslam/powerbomb på Kyle och Roddy i en fin spot. Fish blir därefter #7. Det skickas in stolar så UE använder för att ta över matchen en bra stund, samtidigt som Dunne fortfarande är inlåst i hajburen tills domarna hämtat en bultsax och frisläppt honom så han äntrar ringen som #8. Han attackerar med en kendostick. Rico gör ett fint dyk på UE. Soptunnor och bord introduceras i ringen och War Raiders gör en Hart Attack men Hanson halkar nästan på repet. Anna, som händelsevis satt intill mig en stund här, kommenterade att han kom för långt ner. Jag vet inte om det var väldigt uppenbart att han misslyckades med spotten eller om Anna sett tillräckligt mycket wrestling nu för att notera sådant. Dunne gör en fin snap-suplex på Roddy. UE isolerar Dunne en stund innan Dunne och Rico skickar ner varsin kille med superplex respektive rana. Helt okej spots men inget anmärkningsvärt. Ett bord ska användas med ena benparet pajar så det blir ingen spot. War Raiders gör en fin pop-up-powerslam på Cole. Fish gör en triangle på Rico på ett bord men Hanson räddar med en flying big splash genom det (Rico hinner flytta sig innan). Vi har en stupidplex som jag helst hade sluppit i den här typen av match, och Rico klättrar upp och voltar ner på allihop. Några bra nearfalls mot slutet slutar med att Cole avslutas med både Bitter End och 450 från Rico, och Dunne pinnar honom efter 47:06. ***1/4

SLUTSATS: Takeover var bra, sjukt oväntat, jag vet.

Tummen upp.

(Den här recensionen skrevs 2018-11-18.)
Visa inlägg nyare än:   
Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.    Forumindex -> NXT Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet