Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

WWE PPV 2019

Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.    Forumindex -> WWE PPV
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 28 jan 2019 19:52    Rubrik: WWE PPV 2019 Svara med citat

1. Royal Rumble 2019 (2019-01-27)

"That was one weird ass show" - Bryan Alvarez

- Michael Cole, Corey Graves, Renee Young, Vic Joseph, Tom Phillips, Byron Saxton, Nigel McGuinness, Beth Phoenix, JBL, Jerry Lawler & Aiden English. Man kan lätt tro att det är listan över deltagare i ett stök men det är våra kommentatorer ikväll.

- Kick-off:

A. RAW Tag-champs Chad Gable & Bobby Roode vs. Scott Dawson & Rezar.
Nontitle. Drake Maverick är med in. Råkade jag dra igång en gammal Battlebowl istället för Rumble? Udda parning, men jag antar att Akam inte är clearad än. Ren TV-match, men totalt onödig på det här cardet som är överfyllt till bredden redan som det är. Graves noterar att det vore pinsamt av Gable & Roode att förlora till två som taggar ihop för första gången, något som är oerhört korkat sagt eftersom mästarna inte kan se starka ut i ett sådant läge; förlorar de har de förlorat i underläge, och vinner de har de bara slagit ett team som aldrig taggat ihop förr och egentligen aldrig hade en chans. Hetta på Gable, tag till Roode som rensar. Dawson missile-dropkickar Rezar av misstag och själv avslutas han med neckbreaker/moonsault-kombo efter 6:55. Poänglös match. 1/2*

B. US-champ Rusev vs. Shinsuke Nakamura.
Titelmatch. Lana är med in. Ganska tråkig match inför en ointresserad publik. Inte ens de vid ringside verkar peppade. Kommentar på F4W-forumet: "Why has Nakamura started dressing like the Honky Tonk Man?" Rusev med en imponerande suplex och Naka med en sorts Michinoko-driver för två. Naka försöker fuska genom att dra bort hörnskyddet men Lana uppmärksammar domaren på det. Naka tjafsar med henne om det varpå Rusev attackerar och råkar knuffa ner Lana från apronen (hon tar sig för knäet i en workad skada som blir viktig senare ikväll) och Naka avslutar med Kinshasa efter 10:14. *

C. CW-champ Buddy Murphy vs. Kalisto vs. Akira Tozawa vs. Hideo Itami.
Titelmatch. Första fallet gäller. Jag var seriöst förvånad över att Itami ens var kvar i WWE. Och med tanke på hans look (plufsig) och att de knappt vågade låta honom göra spots här (det var mest de andra tre som körde spots ihop) och de få spotsen han gjorde lyckades han sabba genom att vara på helt fel ställe, en gång på fel sida ringen så domaren fick säga åt honom att gå rätt. Vilken soppa. De andra gjorde bra ifrån sig men Itami var pinsamt dålig. Kalisto hoppar ut och Buddy fångar upp honom i en suplex i en tjusig spot. Kalisto sitter på hans axlar, Tozawa planchar honom så han ranar Buddy. Kalisto monkey-flippar Tozawa ut från apronen på Buddy. Buddy gör tope på alla innan han avslutar Itami med Murphy's Law efter 12:06. **1/2

- PPV:

1. SDL Womens-champ Asuka vs. Becky Lynch.
Titelmatch. Skaplig match, men inte over-the-top-bra. Becky envisas med att rätta till outfiten flera gånger under matchen vilket tar mig ur matchen eftersom det känns som något man struntar i mitt uppe i ett slagsmål, speciellt i en titelmatch. Asuka gör en fishermans-suplex från apronen och ut. Bexploder från toppen ger två. Båda snor varandras finishers innan Asuka-lock med brygga avslutar för Asuka efter 17:08. ***

2. SDL Tag-champs The Bar vs. Shane McMahon & The Miz.
Titelmatch. Miz pappa sitter ringside dagen till ära. Ganska tråkig match. The Bar är ointressanta, Shane är dödligt tråkig och Miz är förvisso underhållande men sällan i själva ringen. Hetta på Miz, tag till Shane som rensar med sina slag som för att citera en använda på DVDR; "får det att se ut som om han attackerar motståndarens kraftfält". Shane går för en dubbel C2C men Cesaro studsar upp, fångar upp honom och gör en slungan på honom men Shane MMAcMahon knycklar in honom i en triangle. Brogue-kick träffar Cesaro av misstag, SCF däckar Sheamus och Shane avslutar Cesaro med en SSP efter 13:22. *1/2

- RIB intervjuar Sasha Banks, som känner sig självsäker inför titelmatchen.

3. RAW Womens-champ Ronda Rousey vs. Sasha Banks.
Titelmatch. Tekniskt sett sämre än Becky-Asuka men mer underhållande eftersom Ronda agerade bättre än någonsin och slutet var mer dramatiskt än Becky-Asuka. Sasha är betydligt mer poppis än Ronda, som kanske inte tas emot som heel men klart mindre poppis än Sasha. Sasha med superplex och fintar sig ur en armbar några gånger. Ronda gör armbaren vid ringside för tapout, men det hjälper ju inte. Bank Statement till en bra pop men Ronda kommer loss, gör gutwrench-powerbomb och avslutar med Piper's Pit efter 13:48. Ronda, efter att ha kysst sin make vid ringside, ger Sasha cred för bra kämpat, men Sasha dissar henne som kidsen säger och går iväg för att teasa en heelturn. ***

4. Royal Rumble (dam).
Lacey Evans och Natalya är de två första. Mandy Rose är #3. Nattie sätter båda i en Sharpshooter samtidigt. Liv Morgan är #4 och dumpas omgående av Nattie. Tom drar upp deras fejd och säger att Nattie slog Livs fellow Riott Squad-kompis Ruby på TLC "för några månader sen" (sex veckor, men vem räknar?). Mickie James är #5, Ember Moon är #6 och Billy Kay är #7 men väljer att stanna vid ringside eftersom hon väntar på Peyton Royce. Nikki Cross är #8 till matchens hittills bästa pop och knuffar till Kay innan hon hoppar in i ringen. Kay borde diskats här eftersom hon inte är i ringen när nästa kommer in. Necky med en cross-body från hörnan på alla i ringen innan Kay äntligen hoppar in i ringen. Peyton Royce är #9. Tamina är #10 och gör flying (snarare ramling, hennes far gjorde en bättre sådan när han var 60 än vad hon gör idag) big splash på Necky innan hon Superkickar ut James.

Xia Li är #11 och sparkar loss. Sarah Logan är #12 och dumpar nästan Ember som dock lyckas hålla sig kvar. Ilconics dumpar Necky. Charlotte är #13. Evans dumpar Ilconics. Charlotte big bootar ut Xia. Kairi Sane är #14. Charlotte dumpar Tamina. Kairi choppar Charlotte på tuttarna medan Charlotte förvandlas till Road Warrior Hawk och no-säljer allt. Sane gör sin Insane Elbow på Logan, som strax efter dumpas av Sane och Nattie. Maria är #15 till noll hetta. Ganska oväntat att de bokar henne när hon bett, men inte fått, säga upp sig. Naomi är #16 och dumpar Mandy. Mandy drar ut henne men Naomi håller sig från marken genom att ta sig till barrikaden, går några meter så hon kommer närmre trappan där hon hoppar till trappan för att ta sig in i ringen igen men Mandy fäller henne så hon dumpas. Hon gick väldigt osäkert på barrikaden så jag var rädd att hon skulle ramla men hon fixade det. Och precis som med Kofi Kingston är de här spotsen både en fördel och nackdel att göra. Fördelen är att de är tjusiga och sticker ut ur mängden (och gör att de alltid bokas i den här typen av matcher) men nackdelen är att de aldrig, eller sällan, kan bokas som vinnare eftersom det är stor risk att de tabbar sig och elimineras. Candice LeRae är #17 (första sekunden trodde jag det var Eve Torres). Alicia Fox är #18. Kul för övrigt att en och samma tant vid ringside dansar nästan hela tiden hon är i bild medan resten av gänget sitter och ser uttråkade ut. Maria och Fox teamar mot resten men Maria vänder mot henne genom att stampa sönder hennes krona varpå Foxy lägger sig ner och får ett utbrott ala dagisbarn. Detta är inte bra. Foxy dumpar Maria som tack. Kacy Catanzaro är #19, och Foxy utför en tilt-a-whirl-backbreaker på henne genom repen i en udda spot. Zelina Vega är #20.

Ruby Riott (med Morgan och Logan) är #21, och alla tre stökar så mycket att Zelina kan gömma sig under ringen utan att någon märker det. Ruby dumpar Foxy och Candice. Dana Brooke är #22. Ruby dumpar Sane. Io Shirai är #23 och attackerar Riott Squad vid ringside och utför en moonsault på dem innan hon hoppar in i ringen. Tom är impad över att Charlotte, som kom in som #13, fortfarande är kvar men nämner inget om Nattie som var #2. Rhea Ripley är #24. Kacy dumpas men går på händer tillbaka i en imponerande spot, men dumpas omgående av Rhea. Lägg märke till att folk nästan alltid dumpas omgående efter en sådan här spot (Naomi, Kofi), jag antar att de inte vågar boka in dem i fler spots om de skulle tabba sig och elimineras här. Sonya Deville är #25. Rhea dumpar Brooke. Hornswoggle smyger fram från under ringen och skrämmer Vega, som blir livrädd och springer in i ringen där Rhea dumpar henne direkt. Det var inte direkt detta jag tänkte på när jag efterlyste överraskningar. Alexa Bliss är #26 till en riktigt bra pop och dumpar Sonya direkt. Bayley är #27 och dumpar alla deltagare med initialerna RR. Lana haltar in som #28 men kommer inte hela vägen innan hon kollapsar på grund av knäskadan sedan tidigare ikväll. Nia Jax är #29 och attackerar Lana vid ingången. Shirai moonsaultar på Jax som gångar upp och dumpar henne. Jax dumpar Nattie. Carmella är som väntat #30 och gör en rana på Jax. Becky smyger in och vill ha Lanas plats i matchen, och efter lite övertalning går fellow irländare Finlay med på det till en bra pop. Jag gillar hur de bokade detta noggrant så inte Becky framstod som en heel. Ember och Bliss slåss på apronen där Ember dumpas. Carmella och Bayley dumpar Bliss. Charlotte räddar Becky från att få sitt nylle inslaget av Nia igen. Charlotte big bootar ut Carmella.

Final Four: Becky, Charlotte, Jax och Bayley. Jax har Bayley på axlarna och Charlotte big bootar Jax så Bayley faller ut och dumpas. Charlotte och Becky dumpar Jax. Jax attackerar Becky och skadar benet på henne och de teasar att hon inte klarar av att fortsätta men insisterar på att göra det. Charlotte bearbetar benet en stund menBecky fintar ut henne på apronen och ger henne en vinge så hon rullar efter 1:11:24. Bedrövligt dåligt och tråkig stök som bara hettade till under slutminuterna. Det märktes att väldigt få av dem kunde improvisera och att de mest höll sig undan med en aktuell spot avhandlades mitt i ringen med den nye deltagaren. Dessutom saknar jag överraskningar (nej, Horny räknas inte) som ofta brukar göra Rumbles roligare. Jag förstår om de hellre bokar rosterbrottare eftersom de ska få en morot för sitt hårda arbete, men jag som tittare skiter i om Dana Brooke eller Candice LeRae "förtjänar" en plats här heller inte när det hade varit roligare med någon man inte väntade sig. Vi fick några kul spots och de sista minuterna var roliga men det vägde absolut inte upp att 90% av matchen var rent ut sagt trist. Ett av de sämsta stök jag sett. 1/2*

5. SDL World-champ Daniel Bryan vs. AJ Styles.
Titelmatch. Ännu en bedrövligt tråkig match, som knappast drog upp det redan sega tempot på showen. Allt de gjorde såg bra ut men tyvärr var det ett väldigt lågt tempo och det kändes som om båda bara gjorde precis så mycket de behövde för att inte bli utskällda av Vince efteråt. Det mest (enda) fascinerande i hela matchen är att 40.000+ kan låta så tyst. Styles bearbetar benet vilket äter upp tio minuter. Båda gör sina spots. Styles gör bland annat en moonsault-DDT utanför ringen och en brainbuster vilket är perfekta spots för en kille med stora nackproblem. Efter 23 minuter vandrar Erick Rowan in. Ref-bump, Styles Clash, Rowan chokeslammar Styles så Bryan kan täcka honom för tre efter 24:33 vilket var tio minuter för långt (Bryan var ju med i Wyatt Family för hundra år sen). Rowan håller upp Styles så Bryan kan sätta sin kneestrike efteråt. Den som hävdar att denna var underhållande och/eller bra ljuger för detta var något av det tråkigaste jag sett. DUD

6. WWE Universal-champ Brock Lesnar vs. Finn Balor.
Titelmatch. Paul Heyman är med in. I kayfabe; varför är inte Finn The Demon istället för fjunig jobber med röda badbyxor och vita boots? Den riktiga förklaringen är troligen att de inte vill jobba ut The Demon. Kort och koncis match, såhär borde de också ha bokat föregående match. Kul att se Brock motiverad för ovanlighetens skull. Brock får ont i magen (hans sjukdom) när han bumpar in i bordet, och Finn vänder F5 till DDT för två. Han gör tre topes och Coup de Grace men Brock knycklar in honom i kimura för tapout efter 8:36. Brock attackerar honom med suplexes och F5 efteråt. **1/2

7. Royal Rumble (herr).
Cole läser upp reglerna innan matchen eftersom galan är 19 timmar lång och man är rädd att folk hunnit glömma dem sedan förra matchen. Elias är #1 och ska spela en trudelutt när Jeff Jarrett lite överraskande är #2. Bra pop för honom naturligtvis, han är ju en överraskning (det är inget klagomål). Jeff ska dra sin catchphrase när Elis drämmer gitarren i ryggen och dumpar honom. Nakamura är #3, Kurt Angle är #4 och Big E är #5. Kurt suplexar allt som rör sig innan Naka dumpar honom för att fortsätta temat att först eliminera folk som är/varit ihop med Karen Angle. Johnny Gargano är #6 och botchar en DDT-spot med Big E. Jinder Mahal (med Singh-bröderna) är #7 men Superkickas ut ganska omgående av Johnny Sports Entertainment. Även Singhs åker på stryk och den ena tvångsmatas med pannkakor vilket tydligen är elakt gjort. Kanske är glutenintolerant? Samoa Joe är #8 och dumpar Big E. Curt Hawkins är #9, men stryps direkt av Joe så han rullar ut under repen och gömmer sig under ringen. Hade varit en mer effektiv komedispot om de inte redan gjorde den i damstöket. Där har vi ytterligare en anledning till varför det är dåligt att köra två stök samma kväll. Seth Rollins är #10 och dumpar Elias.

Titus Å'Nej är #11 och teasar att botcha entrén igen, men kryper istället under ringen för att jaga in Hawkins i ringen där Curt fintar ut honom för en skaplig pop. Kofi Kingston är #12. Mustafa Ali är #13 och dumpar Naka, antagligen för att sätta upp något om US-bältet på SDL. Dean Ambrose är #14 vilket Cole tycker det är jätteintressant eftersom Seth också är i ringen. Han är nog den enda som på allvar tycker det. DEan dumpar nästan Kofi, som håller sig kvar i vanlig ordning även om han verkade shoot-tappa greppet men lyckades hålla sig kvar. Dean blockerar Garganos slingshot-spear, gör Dirty Deeds och dumpar honom. No Way Jose är #15 och får Santino/Bushwhacker Luke/Warlord-spotten och dumpas omgående av Joe. Drew McIntyre är #16. Xavier Woods är #17 och räddar Kofi från att dumpas, och de gör en sedvanligt fånig spot för att ta sig in i ringen där Drew väntar med en dubbel clothesline som dumpar båda direkt. Det är nog dags att skrota Kofis Rumble-spots eftersom de bara blir sämre och sämre. Pete Dunne är #18 och Andrade är #19. Apollo Crews är #20, och Cole har spenderat hela veckan på att tänka på att Crews kan vinna stöket i vad som måste vara det största slöseriet av tid och tankekraft någonsin.

Aleister Black (med bandagerat knä från Takeover) är #21 och dumpar Dean med Black Mass. DAVE REPORT: Black är på MR nu. Shelton Benjamin (med långa tights så han mer ser ut som en skallig JTG) är #22. Ali dumpar Joe för att fortsätta Ali-pushen (det var inget klagomål, btw). Baron Corbin är #23. Jeff Hardy är #24 och gör Whisper in the Wind på en drös folk. Corbin dumpar Black och Drew dumpar Dunne. Rey Mysterio är #25. Bobby Lashley (med Lio Rush) är #26 och dumpas efter tio sekunder av Seth. Bob sliter ut Seth (under repen) och chokeslammar honom genom ett bord så han kan vila en stund. Braun Strowman är #27 och dumpar Corbin, Shelton och Hardy. Dolph Ziggler (som ljög på sociala medier om att han inte var bokad här) är #28 och dumpar Drew omgående för att fortsätta deras tråkiga fejd. Randy Orton är #29. Braun suplexar Andrade, som samtidigt suplexar Ali samtidigt som Rey sätter en cross-body på Ali en spot som nog var bättre i teorin än i praktiken. Braun åker ut under repen för att kunan vila sig en stund. R-Truth är som väntat #30 men blir nerslagen av NIA JAX av alla människor, som tar hans plats i stöket. Nej, allvar. Nia dumpar Ali, vilket får min att klia mig i skallen eftersom Ali trots allt fått en bra push i stöket men blir utslängd av HENNE? Jax blockerar RKO, men äter Superkick, 619 och RKO innan Rey sparkar ut henne. Vad var poängen med detta? Jag antar att de ville göra något roligare än att bara låta Truth komma in som planerat, men detta? Orton dumpar Rey. Andrade dumpar Orton.

Final Four: Seth, Dolph, Andrade och Braun. Braun dumpar Andrade och Ziggler. Braun och Seth slåss på apronen där Seth gör Blackout så Braun bumpar ut efter 57:25. Inte världens bästa stök men klasser bättre och mer underhållande än damstöket tidigare ikväll, vilket i och för sig inte säger så mycket. Dock saknade jag roligare namn än bara Jeff Jarrett. **1/2

SLUTSATS: I vanlig ordning en alldeles för lång gala. De skulle absolut tjänat på att enbart köra ett stök men om de tvunget måste köra två hade det räckt gott och väl med två stök, två titelmatcher (Finn-Brock, Styles-Bryan) och kanske något lättsamt för att låta folk återhämta sig (kortare komedimatch, pratsegment eller liknande). Jag har svårt att tänka mig att någon utöver dessa matcher samt Ronda-matchen gjorde någon som helst skillnad på folks intresse för showen. Känns inte som om någon hade skippat den om inte MizMahon-Bar eller Becky-Asuka inte hade bokats här, och då finns det ingen anledning att boka dem. Det fanns för övrigt inga anledningar att låta Styles-Bryan gå nästan 25 minuter, speciellt inte med det slutet, och det är svårt nog att hålla publikens intresse igång under tre timmar, än mindre SJU timmar som pre-show + mainshow varade. När jag själv är på event (mest konserter, buskis, standup, wrestling) brukar jag sällan känna att jag orkar med mer än två timmar även om det jag ser är BRA. Jag kan inte tänka mig att sitta igenom SJU timmar underhållning, vad det än må vara, live. Det är knappt att jag orkar göra det hemifrån där jag kan pausa när det behövs. (Jaja, man behöver inte se allt, ingen tvingar mig etc etc etc. men jag känner att för att ge ett rättvist omdöme om showen vill jag se så mycket som möjligt av den. Dock ser jag bara matcherna på preshowen.)

Becky-Asuka, Ronda-Sasha, Finn-Brock och herrarnas stök var helt okej eller bättre, men på sju timmar krävs det lite mer än några okej matcher för att generera en tumme upp. Hade galan enbart innehållit de ovanstående matcherna hade det varit en tumme i mitten, men som det är nu blir det en tumme ner.

Tummen ner.

(Den här recensionen skrevs 2019-01-28.)

Senast ändrad av sebbe den 19 apr 2019 20:00, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sebbe

InläggPostat: 20 feb 2019 12:00    Rubrik: Svara med citat

2. Elimination Chamber 2019 (2019-02-17)

- Renee Young under damernas Chamber: "This is not gonna be good".

- Jag ser sällan PPVs live eftersom jag föredrar att kunna pausa/spola tillbaka etc när det behövs, samt att tidtagningen är betydligt enklare om det är VOD. I det här fallet tänkte jag som vanligt se galan på måndagen men en rejäl mansförkylning (ni kan sluta gråta, jag överlever nog) gjorde att jag inte kunde sova och därför valde att se PPVn live när jag ändå satt uppe och hostade ihjäl mig. Därmed orkar jag inte heller fixa tidtagningen på matcherna efteråt så jag nöjer mig med att sno tiderna från Wiki.

- Michael Cole, Byron Saxton, Renee Young, Tom Phillips, Beth Phoenix, Corey Graves, Vic Joseph, Nigel McGuinness & Aiden English kommenterar i olika konstellationer.

- Kick-off:

A. CW-champ Buddy Murphy vs. Akira Tozawa.
Titelmatch. Bra match, det lilla jag ser av 205 Live nuförtiden (i princip bara kick-off-matcher på PPVs) blir jag imponerad av. Dock blir jag mindre imponerad av att WWE känner sig nödgade att klippa in en backstageintervju med Xavier Woods och Big E, som säger att Kofi Kingston "aldrig haft problem med uthålligheten" vilket han visade på SDL och kommer därför vinna ikväll. Komedisegment mitt i en titelmatch, verkligen? Tozawa med plancha men Buddy fångar upp och suplexar honom i en bra spot. Buddys powerbomb i hörnan vänds till rana i en bra spot för två. Tozawa med marklyfts-german, rana-DDT och två planchas innan back-senton från hörnan ger två. Murphy's Law blockeras och Tozawa gör Octopus, men Buddy kommer loss och avslutar med Murphy's Law efter 13:25. Publiken var måttligt road i inledningen men matchen var så pass bra att Buddy och Tozawa hade dem i sin hand mot slutet. ***1/2

- PPV:

1. EC: vs. Sasha Banks & Bayley vs. Nia Jax & Tamina vs. IIconics vs. Mandy Rose & Sonya Deville vs. Liv Morgan & Sarah Logan.
Vinnarna får damernas Tag-titel. Inte så dålig match som väntat, men heller ingen bra match. Andra halvan var absolut bäst, men den kändes alldeles för sönderkoreograferad för min smak. Speciellt Ilconics deltagande kändes väldigt platt. WWE gjorde nog helt rätt att sätta matchen såhär tidigt på kvällen när publiken var hungrig på wrestling istället för senare när de kräver mer för att reagera. Sasha & Bayley samt Rose & Deville börjar, men inget händer innan Liv Morgan & Sarah Logan är team #3. Renee säger att de tydligen anses som favoriterna att vinna, men jag måste missat de opinionsundersökningarna. De gör Stupidplex så alla är sänkta när Ilconics kommer in som team #4 och täcker alla för nearfalls innan de får ett utbrott på domaren som de tycker räknar för långsamt. Naomi & Carmella är team #5 och leder till en rad spots i en prydlig ordning så ingen får skina mer än någon annan. Naomi ger sig på Mandy eftersom de fejdar innan Ilconics (båda två) rullar upp Naomi för tre efter 17:10. Bryan Alvarez noterade att Ilconics skulle ut först, men under dagen ändrades det till detta, förmodligen av uppenbar anledning. Jax & Tamina är sista teamet in. Ilconics gömmer sig i ett bås men Jax och Tamina mördar dem och avslutar dem med varsin samoan-drop efter 20:15. Bayley och Deville botchar en slingshot-spot ganska brutalt i hörnan. Morgan & Logan dyker med varsin cross-body från en pod. Nia gör en samoan-drop på Mandy från andra repet innan Tamina avslutar både henne och Logan med en ramling big splash efter 25:05. Jax bumpar in i en pod efter en missar charge för att ta ut henne ur matchen så hon inte kan rädda Tamina som avslutas med Bayleys flying elbow efter 27:05. De som inledde matchen avslutar den också, vilket är en smart bokning att offra redan i damernas första tag-chamber. Graves noterar att hans döttrar "sitter klistrade vid TVn för att få se vilka som blir de första Tag-mästarna." Intressant. Vi får någras bra nearfalls innan heelsen kolliderar och Bank Statement avslutar Deville efter 33:00. De nya Tag-mästarna intervjuas efteråt. *

2. SDL Tag-champs Shane McMahon & The Miz vs. The Usos.
Titelmatch. Innan matchen avslöjar Miz och Maryse att de väntar ett andra barn som de dedikerar matchen till. Ganska trist match, mest för att inget utöver Shanes vanliga idiotspots var anmärkningsvärt. Hetta på Miz, tag till Shane som rensar med en Coast To Coast innan en andra sådan möter Superkick. Flying big splash på Shane ger två och gör honom till face-in-peril. Tag till Miz som rensar till noll hetta innan Jey läggs på ett kommentatorbord och Shane gör en flying elbow igenom det. Miz försöker avsluta Jimmy med SCF, men Jimmy no-säljer och rullar upp honom för tre efter 14:10. Det där var oväntat, både att de skulle tappa titlarna och hur finishen bokades. Miz ber Shane om ursäkt för att de förlorade och de hjälper varandra ut efteråt. *1/2

- RIB intervjuar Bobby Lashley och Lio Rush, som dementerar att Lio skulle vara teamets svaga länk.

3. IC-champ Bobby Lashley & Lio Rush vs. Finn Balor.
Titelmatch. Varför inte Finn & Nicholas i tagteam för att jämna ut det lite? Ännu en tråkig och händelselös match ikväll. Heelsen bearbetar honom en stund (med inriktning hans skadade revben) innan han gör comeback med en tope på båda och avslutar Lio med Coup de Grace efter 9:30. Lashley vänder mot Lio efteråt. Oh, goody. Detta gör INGET för Lios WWE-karriär eftersom A; det blir svårt att se bra ut i matcher mot Bobby som knappt kan gå med i hans spots, och B; oavsett om han vinner över honom eller inte kommer Lashley förmodligen spöa upp honom efteråt för att få tillbaka sin hetta. Fast antagligen ville de bara ha bältet av Lashley med tanke på vad som hände senare ikväll. 1/2*

- Clips av en houseshow från gårdagen där Charlotte gav sig på Becky Lynchs redan skadade ben, följt av en live-intervju med Charlotte, som gör entré i ringen ala Stacy Keibler med rumpan i vädret. Hon är redo för Mania.

4. RAW Womens-champ Ronda Rousey vs. Ruby Riott.
Titelmatch. Charlotte sitter ringside. Ronda har svart outfit på sig ikväll och ser ut som om hon snart kommer joina The Shield (en klar uppgradering i outfits, även om den är tillfällig). Piper's Pit, pekande på Mania-skylten och armbar avslutar efter 1:40. Sjukt nödvändig match att ha med på showen, speciellt eftersom damernas tjafs efteråt inte kunde gjorts på TV istället. Ronda och Charlotte stirrar ut varandra efteråt innan Becky haltar in på kryckor så alla tre kan stirrar på varandra. Becky vevar loss med ena kryckan på Charlotte medan Ronda bara tittar på. Därefter får även Ronda stryk och DÅ börjar Cole skrika efter vakter. NR

5. No DQ: Braun Strowman vs. Baron Corbin.
Oh, goody. Ännu en RAW-match som inte har på PPV att göra. Kendosticks och samma gamla bråte som alltid används. Braun powerslammar honom genom ett bord vid hörnan innan Drew McIntyre och Bobby Lashley attackerar. Heelsen trippelteamar honom en stund innan de trippelpowerbombar honom igenom två bord för tre efter 10:50. Den där spotten såg bekant ut. 1/2*

- Backstage: Miz är sur över förlusten men Shane lugnar honom och säger att de diskuterar det på tisdag (SDL).

- Lacey Evans kommer in, vänder och går ut igen ala farfar Simpson-gifen.

- EC: SDL World-champ Daniel Bryan vs. Samoa Joe vs. Kofi Kingston vs. AJ Styles vs. Randy Orton vs. Jeff Hardy.
Titelmatch. Ganska medelmåttig match fram till Kofi vs. Bryan där publiken fullkomligt exploderade och var redo att acceptera honom som World-champ. Så även jag, vilket för en vecka sedan hade varit surrealistiskt. Mycket kan man säga om WWE men de lyckades bygga upp Kofi från komedibrottare till seriös maineventer på sex dagar. Big E, Xavier Woods och Rowan är med in men tvingas lämna ringside när matchen börjar. Bryan och Joe börjar. Kofi är #3. Bryan försöker smita undan matchen genom att klättra upp på en pod och gömma sig, men Kofi springboardar upp, Bryan dras ner av Joe och Kofi gör Nestea Plunge på båda. Styles är #4 och eliminerar Joe med Phenomenal Forearm efter 14:35. Jeff Hardy är #5. Varför spelar de upp det som dramatiskt om det är Hardy eller Orton som är nästa in när det redan är klart att Orton är sist in? Styles läggs horisontellt över ringhörnan och Jeff utför en Swanton från en pod på honom, men Bryan smyger in med kneestrike på Hardy för tre efter 18:00. Orton är #6. Styles går för Phenomenal Forearm men Orton blockerar redan innan Styles hunnit springboarda, och avslutar honom med en RKO efter 22:25. Kofi eliminerar Orton med Trouble in Paradise efter 24:05 för att ge oss Kofi vs. Bryan i de mest dramatiska tolv minuterna hittills i år. Med nyktra ögon låter en vinst för Kofi här naturligtvis skrattretande men de byggde upp det så bra att det kändes trovärdigt. Många bra nearfalls. Bryan gör kneestrike. Kofi gör Trouble in Paradise. Båda klättrar upp på en pod, Bryan skickas ner och Kofi missar flying big splash så Bryan kan avsluta med kneestrike efter 36:40. Luften går helt ur publiken här, och i efterhand undrar jag varför de inte kunde låta Kofi vinna trots allt. Om de måste ha Bryan som champ på Mania kunde Kofi förlora tillbaka det på TV eller Fastlane om några veckor, det hade inte gjort någon direkt skada och publiken hade älskat det. Istället gick luften ur dem, vilket kanske inte är helt rätt känsla att ge folk som finish på en PPV: Woods och Big E tröstar Kofi efteråt. Matchen i sig var egentligen två vitt skilda matcher; Allt före finalen hade TV-kvalitet och själva finalen var fantastisk. Men finalen räcker för att sätta ett högt betyg här (detta är ett solklart fall där kvalitén sjunker drastiskt vid en omtittning men eftersom jag fortfarande har matchen, eller snarare känslan, i närminnet väljer jag det betyget). ****

SLUTSATS: Precis som väntat en tämligen ointressant och ganska tråkig gala med ett enda undantag: Kofi!

Tummen ner, mainet och Kofis fina uppvisning räckte inte för mer än så.

(Den här recensionen skrevs 2019-02-18.)
sebbe

InläggPostat: 11 mar 2019 13:48    Rubrik: Svara med citat

3. Fastlane 2019 (2019-03-10)

"I know Vince hates the 'Wrestling' part of WWE, but i guess he hates the 'Entertainment' part too" - en användare på F4W-forumet.

- Tom Phillips, Byron Saxton, Michael Cole, Renee Young & Corey Graves kommenterar i olika konstellationer.

- Kick-off:

A. Xavier Woods & Big E vs. Shinsuke Nakamura & Rusev.
Lana är med in. Så de väntar 40 minuter in i showen innan de drar igång enda förmatchen, och sen går de genast till reklam. Heja WWE! Bland annat ser vi hur Shane välkomnar George Mizanin till showen, och Shane ser redan ut som om han sprungit tre maratonlopp med Edward Blom på ryggen. Seriöst, är det ingen som ser hur pinsam han börjar bli? Han blir andfådd av att existera. Kuriosa: Naka och Rusev möttes på förra årets Fastlane. Nåväl. Ganska basic kick-off-match. Inte bra, inte dålig, bara där. Ingen verkade motiverad. Hetta på Woods. Missile-dropkick på Rusev. Tag till Big E. Lana lägger sig. Woods gör en tope men fångas upp och powerbombas vid ringside. En stund senare avslutas Rusev med Midnight Hour efter 13:16. **

- PPV:

1. SDL Tag-champs The Usos vs. Shane McMahon & The Miz.
Titelmatch. Miz får en bra pop eftersom vi är i Cleveland. Ganska bra match, mest för att Miz är supermotiverad och den klara stjärnan i matchen. Pappa George sitter ringside. Storyn är i stil med Harts vs. Quebecers från Rumble 1994: Miz är slagpåse men väljer att göra sin egen comeback istället för att tagga in Shane. Shane kutar in till undsättning men motas ut av domaren eftersom de aldrig taggade, varpå domaren missar att räkna när Miz utfört en SCF. Shane beslutar sig för att sätta en C2C på Jey för att underlätta för Miz, men Jimmy klättrar upp på sin hörna för en John Wayne-standoff. Det slutar med att Jimmy dyker mot Miz men Shane räddar med sin C2C i en spot som var bättre i teorin (och här i textform) än i utförandet. Inte så konstigt eftersom det är viktigt att tima den perfekt för att den ska fungera. George manar sin son att utföra en frogsplash men Jey knäar honom i magen och rullar upp honom för tre efter 14:10. Shane och Miz skakar tass efteråt men Shane vänder heel för att sätta upp deras Mania-match. Shane gör bland annat en usel armbar som inte ens min gamla farmor hade sålt för att riktigt sälja in heelturnen. Något jag inte själv tänkt på, men läste på F4W-forumet, är att George Mizanin har exakt samma ansiktsuttryck vad han än gör, vilket visar sig stämma när jag har det i bakhuvudet när jag ser honom. **3/4

- Baron Corbin, Drew McIntyre och Bobby Lashley är redo att krossa The Shield ikväll.

- Elias sjunger ner Miz och Cleveland, vilket lyckligtvis inte leder till en match.

2. SDL Womens-champ Asuka vs. Mandy Rose.
Titelmatch. Sonya Deville är med in. Varken Mandy eller Asuka genererar någon respons när de kommer in, och det blir inte direkt bättre under matchen. Sonya distraherar så Mandy kan ta över och lyckas botcha en press-slam. Asuka sätter missile-dropkick. Sonya försöker hitta på sätt att hjälpa Mandy, och letar upp en kendostick från under ringen. Detta gör att kanten av ringskynket läggs upp på apronen. Asuka reverserar en whip och Mandy springer mot repen på den sidan Sonya lagt upp skynket, Mandy halkar på skynket (work) och avslutas med en spinkick efter 6:42. Till ingen respons. Sonya ber Mandy om ursäkt efteråt men Mandy verkar inte godta den. Split redan? 1/2*

- Backstage: New Day stövlar in på Vinces kontor (på kick-offen fick Kofi veta att Vince ville prata med honom) och får veta att Kofi blivit inbokad i SDL-titelmatchen ikväll, som nu blivit en tremanna och går av stapeln HÄR OCH NU med Woods och Big E bannade från ringside. Eller det är vad han/vi ska tro. Kofi kommer in för matchen, men Greg Hamilton får veta att den matchen kommer senare ikväll, medan vi nu har...

3. Kofi Kingston vs. The Bar.
Jag förstår att inte Woods och Big E är inte med in (de bannades ju av Vince) men det gällde ju titelmatchen. Detta är inte titelmatchen och då borde således det vara tillåtet för dem att vara med in här. Och varför bryr sig Kofi ens om att vinna här när han redan är klar för titelmatchen? Ta en countout, sopa till domaren för DQ eller något och slipp undan matchen. Ursäkta, för mycket logik. The Bar dominerar så länge att publiken chantar "THIS IS BORING". Mot slutet dyker Woods och Big E, men Rusev och Naka attackerar dem bakifrån och Kofi avslutas med en White Noise efter 5:12. Vad i all sin dar har detta på PPV att göra? 1/2*

- RIB intervjuar Sasha Banks och Bayley, som kommer med glada peppande tillrop till Kofi om att "resa sig" trots att han i princip dog precis.

- Elias sjunger igen. Gäller att dryga ut den redan dryga showen.

- RIB försöker intervjua Shane om turnen, men han säger inget.

4. RAW Tag-champs The Revival vs. Ricochet & Aleister Black vs. Chad Gable & Bobby Roode.
Titelmatch, första fallet gäller. Fem bra workers och Bobby Roode. Bra match. Hetta på Rico, tag till Black som rensar. Sen skiter de i att tagga överhuvudtaget en stund. Rico ranar ner Scott Dawson från toppen på ett gäng dudes utanför ringen, men båda lyckas slå i apronen i spotten. Rico dyker över ringhörnan i en bra spot innan Gable avslutas med Shatter Machine efter 10:49. Roode attackerar Revival efteråt men Black & Rico rensar och Rico avslutar segmentet med en 630. Gissar på returmatch på RAW. ***

5. US-champ Samoa Joe vs. R-Truth vs. Rey Mysterio vs. Andrade.
Titelmatch. Första fallet gäller. Carmella och Zelina Vega är med in. Så Rey vs. Andrade på förshowen ändrades till denna. Helt okej för mig även om Rey vs. Andrade nog hade blivit bättre. Nåväl. Bra match i ett väldigt högt tempo. Alla fick skina. Massor med fina spots, alldeles för många för att nämnas här men en av favoriterna var när Andrade satt på Truths axlar och ber ner-ranad av Rey. Rey är oförskämt smidig för sin ålder (44). Damerna börjar tjafsa efter att Zelina Superkickat Truth. Truth med Protobombs (!) och Five Knuckle Shuffle eftersom hans gimmick tydligen är att härma John Cena. 619 på Joe sätter upp springboard-big splash men Joe fintar och avslutar Rey med Kokina-clutch efter 10:50. Dramatisk andrahalva, jag hade ingen susning om vem som skulle vinna. ***3/4

6. WWE Womens Tag-champs Sasha Banks & Bayley vs. Nia Jax & Tamina.
Titelmatch. Beth Phoenix gör color. Ursäkta, "WWE Hall of Famer Beth Phoenix" som Cole formulerar det. Hon säger att Mania kan se helt annorlunda ut om bältena byter ägare här. Starkt sagt när bara en (1) match totalt är klar för galan än så länge. Okej match, inte mer. Sasha ska dyka ut på heelsen, bli uppfångad och räddad av en plancha av Bayley. Men de feltimar spotten så de inte lyckas fånga henne, tvingas slita upp henne (medan kameran fokuserar på Bayley) och Bayley gör planchan för att slutföra spotten som planerat. Såg inte bra ut. Det blir kaos och Bayley vänder Jax powerbomb till rana för tre efter 7:02. Heel-beatdown efteråt och Beth försöker stå upp för Boss & Hug Connection men blir nerslagen för besväret. Natalya räddar men det slutar med att Jax & Tamina står segrande (moraliskt). *

7. SDL World-champ Daniel Bryan vs. Kevin Owens vs. Mustafa Ali.
Titelmatch, och första fallet gäller. Rowan är med in. Jag förstår inte alls bokningen här. Jag förstår att WWE vill bygga upp Kofi som underdog och Owens som en ny Steve Austin (folkets man) men först byter han ut Kofi mot Owens (byter ut en face mot en annan face, vilket knappast gagnar Owens publikmässigt) och sen läggs Ali till i titelmatchen, ännu en babyface. Även om det inte är Owens och Alis fel (i kayfabe) att de får en titelmatch gör det ändå att det är svårt att känna sympati med dem eftersom de egentligen tar Kofis plats, en snubbe som är väldigt över och som folk vill ska vinna bältet. Publiken chantar "WE WANT KOFI" i början av matchen och "KOFI" mot slutet. Bra match, till och med väldigt bra. Bryan informerar båda om att ingen av dem är i hans liga. De verkar inte hålla med om detta. Bryan dropkickar ut Ali som bumpar in i barrikaden. Ali gör One Man Spanish Fly på Bryan men 054 på Owens missar. Bryans kneestrike vänds till pop-up-powerbomb. Owens backdroppas på apronen och Bryan knäar stolpen när Owens fintar honom. Ali gör 450 på Bryan på apronen vilket bara genererar en artig golfapplåd. Ali och Owens tröttnar på Rowans fuskande så de sänker honom med en dubbel Superkick, Ali ranar in honom i stolpen och Owens gör en springboard ut på honom (missar dock nästan helt och bumpar mellan borden, vilket inte såg planerat ut). Men Rowan säljer det knappt utan piggnar till rätt omgående. Ali gör en fin Tornado-DDT på Bryan utanför ringen. Owens pop-up-powerbombar Bryan på apronen. Mycket spots på apronen ikväll. Rowan attackerar Owens och tar ut honom och Bryan möter en dykande Ali med en kneestrike i en fin spot för tre efter 18:42. ****

8. Becky Lynch vs. Charlotte.
Vinner Becky bokas hon in i titelmatchen med Ronda på Mania. Becky, som här går sin första match sen Rumble, haltar in på kryckor och kan knappt stödja på benet, vilket Charlotte naturligtvis utnyttjar och bearbetar hennes ben vilket äter upp 90% av matchen. I teorin är det bra men i praktiken skittråkigt att se. De andra tio procenten går åt till att peka på Mania-skylten. Charlotte går för en moonsault av någon idiotisk anledning (din motståndare kan knappt röra sig så utnyttja det istället för att flasha, ditt jäkla spån!) men Becky knuffar ut henne till ringside. Figure-four ser ut att avsluta men Ronda kutar in och slår till Becky så Charlotte diskas efter 8:44. Bedrövligt bokat, men det är tydligen kvällens tema. Istället för att underdogen (Becky) lyckas vinna mot alla odds (med rollup eller vad fan som helst) för att avancera till Mania avancerar hon enbart för att Ronda valde att slå till Charlotte. Hon vann alltså inte för egen maskin. Och det ska föreställa matchens stora babyface? Kunde de inte ens låta henne få in Disarmer innan Ronda kutade in, då hade hon i alla fall varit på offensiven? För att citera Dave Meltzer: "We're getting dangerously close to death of WCW levels here." DUD

- Elias sjunger. Lacey Evans gör Abe-gifen, RKO sänker Elias och Phenomenal Forearm sänker Randy Orton för att vi måste trycka in mer skit på showen.

9. The Shield vs. Drew McIntyre, Bobby Lashley & Baron Corbin.
Kändes som en ren rutinmatch för dessa sex. Som en förlängd RAW-match ungefär. Hetta på Dean, tag till Roman som rensar. Folk dyker. Det händer väldigt mycket men inget som är speciellt intressant eller underhållande. Shields magi har försvunnit och nu känns de bara trötta. Corbin botchar sin glida-ut-ur-ringen-i-hörnan-spot när han inte duckar Romans big boot i tid utan ser ut att smälla i stövelkanten med huvudet. Lashley äter en Blackout på ett bord och McIntyre powerbombas igenom ett det strax efter. Corbin är ensam kvar i sitt team (som är vaken) och äter Superkick, SMP och Dirty Deeds innan han avslutas med en trippel powerbomb efter 24:53. Matchen var inget speciellt. **

SLUTSATS: Väldigt blandad konfekt ikväll. Några bra matcher, några dåliga och mycket som var varken eller. Becky är en svag babyface som inte avancerade till Mania för egen maskin. Att showen var alldeles för lång behöver jag väl inte nämna?

Tummen i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2019-03-11.)
sebbe

InläggPostat: 08 apr 2019 22:29    Rubrik: Svara med citat

4. Wrestlemania 35 (2019-04-07)

"The showcase of immortals. Bullshit. They're not immortal. They even die too soon." - användare på F4W-forumet

- Michael Cole, Corey Graves, Tom Phillips, Vic Joseph, Aiden English, Nigel McGuinness, Percy Watson, Shawn Michaels, Paige, Byron Saxton, Booker T, JBL, Renee Young & Jerry Lawler kommenterar i olika konstellationer.

- Kick-off:

A. CW-champ Buddy Murphy vs. Tony Nese.
Titelmatch. Bra match, dock inte anmärkningsvärd på något sätt. Jag gillar hur kommentatorerna etablerar att båda känner varandra så väl och därför vet vad den andre tänker göra härnäst. Det är den övergripande storyn som även inverkar i slutet. Vi får en reklam för Becky/Charlotte/Ronda under matchen. Great, inte ens på årets största show slipper vi reklam under matcherna. Detta är kick-offen förvisso men ändå. Murphy's Law ger två i en förutsägbar spot eftersom Nese placerade sig med benen nära repen. Nese möter running knee (han egen finish) med en Superkick, gör german in i hörnan och avslutar med running knee efter 10:44. ***

B. Women's Battle Royal.
Vi har Asuka, Lana, Nikki Cross, Dana Brooke (som jag först trodde var Michelle McCool), Zelina Vega, Mickie James, Riott Squad, Carmella, Maria, Kairi Sane, Naomi, Mandy Rose, Ember Moon, Sonya Deville och Candice LeRae. Bara Naomi och Asuka får egna intron, alla de andra kommer in samtidigt. Jag tänker inte dra alla elimineringar i vanlig ordning utan enbart de anmärkningsvärda. Cross, den stora publikfavoriten, åker naturligtvis ut ganska snabbt för det är så WWE funkar. Sane sätter sin fina flying elbow på Logan. Riott Squad dumpar Lana och Sane innan Brooke sätter hårt motstånd mot dem och får skina en stund genom att dumpa Ruby Riott och Liv Morgan, men dumpas själv av Rose och Deville till publikens buande. Det är ganska cringe när kommentatorerna använder uttrycket "Wrestlemania Moment", som Renee gjorde när Brooke fick skina här, eftersom det tar mig ur matchen. Brottarna ska väl inte sikta på "moments" utan att VINNA matcher/titlar? James dumpar Rose och Deville dumpar James för att ge oss Final Four med Asuka, Logan, och Deville medan Carmella gör Jimmy Hart-spotten och ligger gömd utanför ringen utan att vara eliminerad. Asuka dumpar Deville och Logan dumpar Asuka för att "vinna" men Carm smyger in och försöker dumpa henne. Logan håller emot men äter en Superkick och dumpas så Carm vinner efter 10:34 och kramar om sin far vid ringside (den gamle WWF-jobbern Paul Van Dale). Att dumpa de bästa brottarna i början känns lite avigt, och det slitna "någon gömmer sig utanför ringen fram till slutet" var heller inte speciellt roligt. Ingen Lacey Evans, som nog de flesta trodde skulle dyka upp här. 1/2*

C. RAW Tag-champs The Revival vs. Zack Ryder & Curt Hawkins.
Titelmatch. Nej, jag vet inte heller varför ett tagteam som inte vunnit en tag-match (två vs. två) sedan 2008 (vinst över Jesse & Festus på en houseshow 2008-09-15) helt plötsligt får en Tag-titelmatch på årets största show. Varken bra eller dålig match, bara där. Ryder och Revival har gulvita badbyxor så det är svårt att se skillnad på dem. Hawkins gröna sparkdräkt från 70-talet är ungefär lika snygg som hans vinststatistik är imponerande. Att hans spray-tan börjar smeta av sig på allt gör inte saken bättre. Hetta på Ryder, tag till Hawkins som rensar innan det blir kaos. Scott Dawson mördar honom med en brainbuster vid ringside och ett "LET'S GO HAWKINS"-chant bryter ut. Hawkins är helt sänkt så Dawson tänker pinna honom enkelt men Hawkins fintade bara, vaknar till och rullar upp honom i ett small package för tre efter 13:19. *1/2

D. Andre The Giant Memorial Battle Royal.
Vi har Braun Strowman, Michael Che (SNL), Colin Jost (SNL), The Ascension, Apollo Crews, Titus O’Neil, Tyler Breeze, Ali, Jinder Mahal, No Way Jose, Chad Gable, Bobby Roode, Heavy Machinery, Kalisto, Gran Metalik, Lince Dorado, B-Team, Heath Slater, Rhyno, Andrade, Shelton Benjamin, Luke Harper (ser ut att vara i fin form), Good Brothers, Hardy Boyz och EC3. Inga överraskningar och de enda intron som visas är Hardys, SNL-snubbarna och Braun. Det är nog reklam på USA Network här eftersom de klipper från ringen till panelen medan Hardys låt spelas i en hel evighet innan matchen dras igång. Che och Jost gömmer sig direkt utanför ringen, i en spot vi har inte sett på säkert en halvtimme. Ett halvdussin folk dumpas inom 30 sekunder. Välkommen till årets största show. Vi går till reklam igen eftersom det bara är årets största show. Andrade monkey-flippar ut Kalisto, som studsar på översta repet innan han bumpar ut, i matchen tjusigaste spot. Otis gör dubbel Caterpillar på Ascension innan Braun vaknar till liv och dubblar en drös folk. Harper suplexar Ali, och tanken är att Braun ska big boota ut dem båda två mitt under suplexen, men Braun är upptagen med annat så de får stå i sin suplex-spot en bra stund innan Braun dundrar bort och dumpar dem. Final Five: Braun, Hardys och SNL-snubbarna, som smyger in och försöker dumpa Braun men han håller emot och dumpas Hardys. Jost inser att de inte kan ta Braun rent fysiskt så han introducerar sin terapeut (!) som ska hjälpa Braun med sina aggressioner. Men Braun mördar honom förstås istället (han viskar "chokeslam" åt honom innan han utför en sådan, kunde de inte haft sin enda spot klar redan innan matchen?). Jost och Che sett vettskrämda ut och Jost får mig att skratta när han tittar på Che och skriker "GET HIM!" åt honom. Braun dumpar Che och Jost är nära att dumpa Braun, men Braun vänder naturligtvis matchen och dumpar honom på en drös nyligen dumpade deltagare vid ringside för vinst efter 10:21. *

- PPV:

- Yolanda Adams (vem det nu är) sjunger America The Beautiful (kuriosa: Vince ogillar nationalsången och föredrar denna, därför sjungs nästan aldrig nationalsången i WWE) och Alexa Bliss introducerar Hulk Hogan för lite poserande för att öppna mainshow. Paul Heyman dönar in varpå Hulk viftar bort honom med en förvånad och halvt äcklad min. Vi får tydligen Brock-matchen redan nu. DAVE REPORT: De ändrade matchordningen utan att berätta för Hulk, därav hans shoot-förvånade min här.

1. WWE Universal-champ Brock Lesnar vs. Seth Rollins.
Titelmatch. Paul Heyman är med in. Bra att öppna med denna, vanligtvis är Brocks PPV-matcher så sent in på showen att jag knappt orkar engagera mig. Brock attackerar innan matchen, och gör bland annat en F5 vid ringside innan den dras igång officiellt. Domaren fintas bort, Seth gör lowblow och Superkick innan han avslutar med tre Blackouts efter 2:31. Det där kom oväntat, vilket inte är negativt btw. Detta gav nog mer för Seth än en längre match fyra och en halv timme in på showen. Dock irriterar jag mig på Cole som knappt hinner vänta på att domaren räknat klart innan han basunerat ut att detta är "en av de mest överraskande händelserna i Manias historia!" vilket låter allt annat än spontant. Säg så på RAW vi hunnit smälta det, inte direkt efter matchen. Låt storyn andas, låt folk hinna smälta det. Ibland känns kommenteringen som att lyssna på en films kommentarspår första gången man ser filmen; Låt tittarna känna magin själva innan ni placerar det på världsrankingen. Kameramannen måste busvissla åt honom efteråt för att han ska posera vid ingången, vilket är lite roligt. *

2. AJ Styles vs. Randy Orton.
Som väntat en väldigt välbrottad men ganska tråkig match. Bra hantverk men tråkig design. Storyn är att Orton försöker sätta sin RKO från olika vinklar men Styles är steget före och lyckas blockera. Något märkligt med kommenteringen är att Lawler verkligen poängterar att Randy inte lever i Bobs skugga utan har lyckats skapa sig en egen identitet. Inget fel i att säga det, men han upprepar det flera gånger så det helt tar över kommenteringen. Och mitt under Lawlers utlägg om att Randy är sin egen person utför han en superplex. Det där med timing är nog inte hans sida. Publiken roar sig med att chanta saker för att uppmärksamma att lamporna är för starka i arenan. Super-RKO blockeras och Styles gör Phenomenal Forerarm ut innan han blockerar en RKO och avslutar med Phenomenal Forearm efter 16:13. **1/2

- Lacey Evans gör Abe Simpson-gifen.

3. SDL Tag-champs The Usos vs. Ricochet & Aleister Black vs. Shinsuke Nakamura & Rusev vs. The Bar.
Titelmatch, och första fallet gäller. Lana är med in. Kul liten tag-match. Sheamus vevar loss mot Blacks bröst medan Cesaro gör slungan på Rico i säkert en halv minut. Rico står för matchens, och kvällens, mest korkade spot då han bryter upp ett pinfallförsök med en standing-SSP. Inget fel på utförandet av spotten (även om kameran missade den) men varför i hela friden bemödar man sig med att flippa ett varv i onödan istället för att bara stoppa pinfallet? Det är ju liksom en TITELMATCH på ÅRETS STÖRSTA SHOW och då borde prio 1 vara att vinna istället för att flippa runt i onödan. Och inte blir jag på bättre humör när de gör den obligatoriska stupidplexen vi alltid får i den här typen av matcher, och båda Usos flying big splashar Sheamus för tre efter 10:05. Rico & Blacks måste inneha någon form av rekord som fått tre titelmatcher på sju dagar (olika titlar varje gång) och förlorat alla matcherna. **1/2

- HOF-gänget kommer in och vinkar, och en sak jag glömde nämna i min HOF-recension, eftersom jag läste det efteråt, var att Sherri varit manager åt hela fyra av det gänget (Honky, Shawn och Heat).

4. Falls Count Anywhere: Miz vs. Shane McMahon.
Betydligt bättre än jag kunde tro. George Mizanin sitter ringside och konfronterar Shane i ringen, blir nerslagen men Miz räddar. Kul cameo. George rules! Stol och bord används som vapen, och de slåss hos de internationella kommentatorerna. Vild match. SCF ger två innan de klättrar upp på en kameraställning där Miz superplexar ner honom på plywoodskivor och kartonger, och eftersom Shane lyckas hamna med armen över Mix räknar domaren på honom så Shane vinner efter 15:27. Styles-Orton var ett bättre hantverk och såg proffsigare ut, men detta var en betydligt roligare match. ***

5. WWE Womens Tag-champs Sasha Banks & Bayley vs. Nia Jax & Tamina vs. Natalya & Beth Phoenix vs. Ilconics.
Titelmatch. Bret är med Beth & Nattie in. De kom in sist och när de tre första teamen kommit in hade jag ärligt talat glömt vilket som var det fjärde teamet i matchen. Renee fortsätter med tjatet om att Beth minsann inte visar någon ringrost alls samtidigt som hon stapplar sig igenom och callar spots så kameran fångar upp det. Dessutom var hon inte ens en bra worker i sin prime och jag kan inte nämna en enda match med henne jag gillar. Skaplig match och ganska händelserik. Inte konstigt med åtta pers i ringen så gott som hela tiden. Dock börjar folk i publiken mumla (vilket är den sämsta responsen man kan få). Glam-slam på Bayley ser ut att avsluta Bayley, men Peyton Royce sliter bort henne och Billie Kay pinnar Bayley för tre efter 10:47. Ilconics, speciellt Kay, gråter hejdlöst efteråt vilket får över bältena något enormt (ingen ironi). *

6. SDL World-champ Daniel Bryan vs. Kofi Kingston.
Titelmatch. Big E, Xavier Woods och Rowan är med in. Denna gillade jag. Rejält. Arbetet i ringen var en smula slarvigt, speciellt av Kofi, men tillräckligt välbrottad för att väga upp det. Speciellt när Bryan på olika sätt fintar honom för att göra submissions mot benen. Publiken är väldigt inne i matchen och vi får flera riktigt, riktigt bra nearfalls. Dramatiken slår det mesta ikväll. New Day tar ut Rowan med Midnight Hour så Kofi kan avsluta Bryan med Trouble in Paradise för tre efter 23:44. Folk i publiken ser uppriktigt glada ut, nytt bälte introduceras och New Day gråter och firar vinsten med Kofis ungar i ringen. Woods och Big E har gett Kofi ett paket tidigare idag, och nu öppnas det och visar sig innehålla T-shirts med titeln "THERE'S A NEW CHAMP". (Naturligtvis spoilade WWE resultatet här genom att lägga upp tröjan på Shopzone flera timmar innan galan började, men tog bort det sen.) Bra story, bra match och bra efterspel. Hela paketet var riktigt bra. ****

- Backstage: Che & Jost plåstras om där Dr. Hall och Dr. Nash kommer in för att undersöka dem varpå Nash sprätter med en plasthandske för det uppenbara prostataskämtet. Jag vet inte hur jag ska reagera på detta.

7. US-champ Samoa Joe vs. Rey Mysterio.
Titelmatch. Joe dominerar direkt, Rey tar över men Joe fångar upp och avslutar honom med Kokina-clutch efter 1:01. Antar att Rey var skadad trots allt. Luften gick ur publiken, och även om det knappt var en match att tala om gillade jag faktiskt bokningen eftersom det är bra att lära oss att en match kan sluta närsomhelst så vi förblir fokuserade även tidigt i matcherna. NR

8. Roman Reigns vs. Drew McIntyre.
Sorry, men efter flera timmars wrestling orkar jag inte engagera mig i denna, en match jag troligen knappt skulle engagera mig i även om den så gick först på showen. Storyn är att Drew anser sig vara farligare är leukemi. Hade det funnits ett Nobelpris i god smak hade WWE inte behövt fila på ett tacktal den närmsta tiden. Cole och Graves bråkar om Drew har sagt sig försöka "exterminate" eller "eliminate" honom, det är ungefär det enda de pratar om. Roman avslutar med en spear efter 10:10. 1/2*

- Elias lirar trummor, piano och gitarr med sig själv i sann Mr. Perfect-anda innan John Cena kommer in som sin gamla karaktär rapparen med Basic Thuganomics-låten. Han rappar (väldigt bra, ska tilläggas) och ser tjugo år yngre ut än han brukar göra. Det blir tjafs, Five Knuckle Shuffle, FU, goodbye. Ren utfyllnad men bra framträdande av Cena så helt värdelöst var det inte.

9. No Holds Barred: HHH vs. Batista.
På tal om värdelöst. Vilken soppa. HHHs karriär på spel här. Shawn Michaels gör color och låter som en parodi på en play-by-play-guy och tar inte matchen på allvar. Eller rättare sagt; det han säger låter seriöst men han lyckas inte förmedla det seriöst så ingen kan ta det på allvar. Batista tråkar HHHs föräldrar vid ringside (igår på HOF måste vara första gången de syns i WWE) och halkar när han ska göra entré i ringen, så han gör om entrén. Årets maffiga HHH-entré är en video med någon sorts Mad Max/Mario Cart-hybrid-video med tillhörande Mad Max-inspirerad bil som fordon in. Nåväl. Alldeles för lång match, HHH har fortfarande ork men Batista är slut efter två minuter och hämtar aldrig riktigt andan igen (att han har astma är inget försvar). HHH använder en verktygslåda (både själva lådan och innehållet), försöker knipsa av Daves fingrar och lyckas knipsa av näspiercingen. I övrigt blir det en ordinär långsam HHH-match som drar ut alldeles för mycket på tiden, speciellt såhär sent in på showen. De gör några spots på bord (Hunter backdroppar honom på det för att undkomma en Batistabomb, och spearar honom på det). Hunter powerbombar honom på trappan och får två med en Pedigree. Batista DDTar honom på trappan men Ric Flair smyger in och ger Hunter en slägga som han vänder som vapen och avslutar med Pedigree efter 24:26. Detta är 15e gången de möts i en singelmatch (Cole räknade bara TV/PPV-matcher när han sa tre) och Hunters första vinst i serien. **

- Backstage: B-Team löjlar sig för att göra reklam för Daniel Bryan-tröjor så Ron Simmons kan skohorna in sin catchphrase.

10. Kurt Angle vs. Baron Corbin.
Här tror jag de flesta av oss väntade oss en swerve, för inte kan Kurt möta BARON CORBIN i sin sista match. Men swerven är att det inte blev någon swerve utan bara en match rakt upp och ner. Som väntat ingen bra match, men under omständigheterna lyckades de nog få till den bästa matchen de kunde göra. Kurt såg betydligt bättre ut här än på sistone. Corbin callar Deep Six för högt och gör greppet strax efter. Kurt med germans och Angleslam för två men missar moonsault så Corbin kan avsluta med End of Days efter 5:59. Kurt tackar för sig efteråt. *

11. IC-champ Bobby Lashley vs. Demon Finn Balor.
Titelmatch. Lio Rush är med in. En Lashley-match sex och en halv timme in på en show känns vanligtvis som rena döden, men faktum är att de bokade denna helt korrekt. Action konstant och inga sega partier. Demon blockerar powerbomb, gör sin egen och avslutar med Coup de Grace efter 4:01. Inget att klaga på här. **1/4

- Bliss ger oss en danspaus med R-Truth och Carmella och ber publiken dansa med. Bryan Alvarez som var där live: "They can't find anyone that's dancing, 'cause everyone is asleep!"

12. RAW Womens-champ Ronda Rousey vs. SDL Womens-champ Charlotte vs. Becky Lynch.
Titelmatch, och vinnaren tar hem båda bältena. Första fallet gäller. Joan Jett spelar Rondas introlåt, Charlotte anländer i helikopter medan Becky gör sin vanliga entré. Känns rättvist. Hyfsad match, men det är svårt att engagera sig såhär sent in på showen. Ronda bumpar ut och verkar slå i huvudet i mattan. Ronda callar spots väldigt högt vilket tar mig ur matchen en smula. Charlotte gör One Woman Spanish Fly på Becky och figure-four runt stolpen på Ronda. Becky försöker använda ett bord som vapen men Ronda välter det varpå publiken buar. Becky är klart mest populär, det förstår jag också, men lite lustigt att de buar åt en brottare som vill vinna utan vapen. Charlotte hiptossas in i ett bord som knappt går sönder och därmed ser inte spotten så bra ut. Det tar i alla fall ut Charlotte inför finishen. Ronda går för Piper's Pit men Becky rullar vidare för tre efter 21:27. DAVE REPORT: Ronda, som ådrog sig en bruten hand i matchen, kommer i nuläget inte brottas igen men det kan såklart ändras i vanlig ordning. Finishen här var först tänkt vara en submission, men det ändrades, oklart varför. **1/4

SLUTSATS: Jag säger inte att showen var lång, men på DVD-släppet kommer man kunna lyssna på ett ljudspår med hela Hillbilly Jims tal medan man ser galan. Den stora behållningen för mig var helt klart Kofi-Bryan, men Cenas rappande, Hogans cameo och Seth-Brock var ganska underhållande men inget Mania-värdigt. Shane-Miz gjorde en bättre match än väntat men inte tillräckligt bra för att väga upp allt ointressant. Tyvärr var det alldeles för mycket utfyllnad (speciellt Reigns-Drew) och en speltid på sju och en halv timme är svårt att fylla med saker som håller folk engagerade hur bra det än är. Men det tjatar jag om varenda gång.

582 brottare, 47 matcher och 14 timmar speltid... och ändå hittar de inget att göra för Kevin Owens?

En svag tumme i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2019-04-08.)
sebbe

InläggPostat: 20 maj 2019 16:21    Rubrik: Svara med citat

5. MITB 2019 (2019-05-19)

- "This is garbage" - Renee Young

- Michael Cole, Tom Phillips, Corey Graves (som lyckligtvis skippat den fula Brett Anderson-luggen och ser numera ut som folk i håret), Byron Saxton, Renee Young, Vic Joseph, Aiden English & Nigel McGuinness kommenterar i olika konstellationer.

- Kick-off:

A. SDL Tag-champs Daniel Bryan & Rowan vs. The Usos.
Nontitle på grund av anledning. Ganska underhållande match i ett bra tempo. Rowan kommer verkligen till rätta i tagteam eftersom han bara behöver in korta stunder i taget, och när han väl brottas är det helt okej. Hetta på Jey, tag till Jimmy som rensar. Rowan gör en imponerande och stark Jackhammer för två och dubbel superplex (!) på Usos. Usos dyker och Bryan avslutas med en dubbel flying big splash efter 11:10. Yes, ett RAW-team slog SDL-mästarna, viva la Wild Card, PAL! ***

- PPV:

1. MITB: Naomi vs. Natalya vs. Nikki Cross vs. Dana Brooke vs. Bayley vs. Carmella vs. Mandy Rose vs. Ember Moon.
Sonya Deville är med in. Jag vill föra till protokollet att Nikki är tokig igen efter att varit normal på RAW. Naomi har Musse Pigg-frisyr och klär sig som en humla här. Skapligt underhållande match, den var något snäpp bättre än jag vågat hoppats på, mest för att de såg till att det hände något hela tiden så det var inga döda stunder. Alla får skina utom Carmella, som skadar knäet (Dave Meltzer nämner inget om det så jag antar att det var work) och tas ut ur matchen en stund men återvänder sen. Nikki gör Terry Funk-spotten med stegen runt huvudet så Mandy säljer även om det är en halvmeter mellan dem. Sonya stoppar Brooke från att vinna, bär upp Mandy på stegen (Renee: "This is garbage!") och precis när hon ska vinna kutar Bayley upp, slår ner dem enkelt och tar ner väskan för vinst efter 13:51. Bayley drar en promo efteråt. **1/2

- Backstage: Sami Zayn blir lovad av HHH att Braun Strowman är bannad från arenan ikväll och vill inte ge Sami några som helst skydd i form av vakter som Sami önskar. Att Braun är bannad får räcka.

2. US-champ Samoa Joe vs. Rey Mysterio.
Titelmatch. Enormt kort match, men ändå lyckas Joe slå upp vänster öga och bryta näsan när Rey gör en springboard-senton. Rey vänder en powerbomb till en rana för tre efter 1:39 (Joes högeraxel var uppe, vilket både Kevin Dunn och kommentatorerna fokuserade på så det var uppenbarligen ett work). Jag har inget emot korta matcher, dels är det bra rent dramaturgiskt på en show, och dels blir det inte så förutsägbart. Men detta är andra PPVn på raken dessa gossar går en kort match (även om denna var längre än på Mania) vilket känns lite konstigt eftersom de trots allt har problem att fylla ut PPVn redan som det är. Bryan Alvarez tror de kortare ner matchen på grund av Joes blod, men Dave är rätt säker på att den var bokad så från början för att bygga vidare på att Rey vann på ren tur/domarbotch. Dominic kommer in för att fira med farsan, men Joe attackerar Rey och vevar loss mot honom framför Dominic. NR

- Braun är på väg in igenom arenan. Bra jobbat, Hunter.

- Apropå matcher som verkligen bör hållas under två minuter...

3. Cage: The Miz vs. Shane McMahon.
Pinfall eller utgång gäller. Miz gör sin vanliga posering och entré istället för att springa in och böja veva direkt. Jag är såklart medveten om att alla vet att det är show, men för att verkligen kunna engagera sig behöver de tänka på detaljer som detta. Själv är jag omåttligt ointresserad av den här fejden, tröttnat för längesen på Shane och Miz köper jag inte som babyface. Miz använder en stol som vapen och gör även en SCF på den för två när Shane lägger ena foten på repet för att bryta upp varpå publiken börjar chanta "BULLSHIT". Shane klättrar men bumpar ner och Miz följer upp med en flying big splash för två. Shane gör sin sedvanliga fåniga triangle som inte ens tappat ur min farmor. Båda klättrar, Shane är på väg ut men stoppas av Miz så han glider ur tröjan och ner för att vinna efter 13:09 eftersom fejden MÅSTE FORTSÄTTA! **

- Mick Foley presenterar ett nytt mästarbälte imorgon på RAW. Både Wild Card Rules OCH ett nytt bälte, bara där får WWE 60 miljoner nya tittare garanterat. Skohornar de in Boring Corbin i ytterligare två segment imorgon har de hela USAs befolkningen som tittare snart. DAVE REPORT: Han har hört prat om både Hardcore-bältet och ett Legends-bälte (han vet dock inte vad det sistnämnda innebär) men vet inte vad det blir imorgon.

- Backstage: Sami hittas upphängd i taket och alla tror givetvis det är Braun som ligger bakom hysset.

4. CW-champ Tony Nese vs. Ariya Daivari.
Titelmatch. Ja, de flyger in FEM pers (två brottare och tre kommentatorer) för den här matchen som ingen bryr sig om. Daivari kommer in i bil ala Alberto Del Rio-light. English försöker hypa matchen genom att hävda att de har en lång historia eftersom båda startade på 205 Live. Och där är de kvar tre år senare så ingen ser dem. Okej match men allt känns sönderkoreograferat och TV-spelsaktigt. De kunde lika gärna slängt upp matchen på Titan-Tron. Daivari ramlar vid en spot vilket är det mest anmärkningsvärda i hela matchen, och då är det illa. Publiken chantar "BORING". Nese får två med 450 innan han avslutar med ett running kee efter 9:24. *1/2

- Backstage: Braun förnekar att han hängt upp Sami men blir ändå utkastad ur arenan av HHH.

5. RAW Womens-champ Becky Lynch vs. Lacey Evans.
Titelmatch. Bättre match än väntat, vilket kanske inte säger så mycket. Jag tycker Evans har en bra karaktär och att hon är okej i ringen. Becky är en klart bättre worker men jag förstår inte varför så många utmålar henne som något utöver det vanliga. Jag skulle nog inte ens sätta henne bland de fem bästa damerna i förbundet. Becky avslutar rent med en Disarmer efter 8:39, men den stora storyn är att Lacey fäller henne precis före så Becky får ont i benet vilket Charlotte naturligtvis tänker utnyttja. **

Apropå Charlotte, hon dundrar in här för sin titelmatch vilket verkar chockera både kommentatorerna och Becky, så uppenbarligen har de inte kollat körschemat.

6. SDL Womens-champ Becky Lynch vs. Charlotte.
Titelmatch. Charlotte bearbetar benet. Becky gör comeback men då fintas domaren bort och Lacey däckar henne med Woman's Right, Becky gör ett small package för två innan Charlotte avslutar med en big boot efter 6:13. Varför ens göra ett small package där? Det får ju bara Laceys vevande att inte betyda något eftersom det inte ens höll Becky nere för ett nearfall. 1/2*

- Heel-beatdown på Becky efteråt och här sitter jag och tänker på att Bayley nog kommer kuta in, rensa ringen från heels och casha in väskan mot Becky (heelturn eftersom det saknas heels på damsidan). Nästan rätt. Hon kutar in, däckar heelsen och cashar in mot Charlotte till en väldigt bra pop.

7. SDL Womens-champ Charlotte vs. Bayley.
Titelmatch. Flying elbow avslutar för Bayley efter 0:21. Jag kan inte låta bli att tänka att detta var ett "fuck you" från WWE till Sasha efter hennes gnällande och att hon vill ut ur förbundet. DAVE REPORT: Charlotte fick vinna och förlora bältet samma kväll för att få upp hennes antal titelregimer. NR

- Backstage: Elias däckar Roman Reigns med en gitarr, går in i ringen och kör sitt vanliga tugg innan han går ut igen. Roman möter honom vid entrén med en SMP och slänger in honom i ringen för matchen:

8. Roman Reigns vs. Elias.
Spear avslutar efter 0:10. Graves refererar till Montreal-showen med GNR 1992 för ett extra pluspoäng här. NR

9. WWE Universal-champ Seth Rollins vs. AJ Styles.
Titelmatch. Riktigt bra match med flera riktigt tjusiga spots som inte kändes förutsägbara. Även när de gör basic spots görs det bra (Seth gör en väldigt fin frogsplash exempelvis). Något som slår mig är hur mycket större Seth är än Styles rent fysiskt, jag trodde de var ganska lika rent fysiskt men Seth är både längre och bredare. Seth gör bakvänd suplex från toppen och följer upp med en bakvänd DDT för två, i en sorts ersättningsspot för hans superplex/Falcon Arrow-kombo. Han vinner rent med en Blackout efter 19:51. Styles teasar att vända heel efteråt men det slutar med att de skakar tass. Bästa MR-matchen hittills i år! ****1/4

- RIB intervjuar Kofi Kingston och Xavier Woods.

- Lucha House Party gör entré varpå jag suckar så högljutt att jag väckte katten, men lyckligtvis mördas de av Lars Sullivan istället för att gå en match. Lars slår upp pannan, antagligen när han gjorde sin headbutt (Bryan tror det var underarmen). Jag är medveten om att jag verkar vara enda Lars-fanet i världen, men samtidigt är man inte mån om att passa in överhuvudtaget om man är ett wrestlingfan.

10. SDL World-champ Kofi Kingston vs. Kevin Owens.
Titelmatch. Bra match, dock för sent in på showen för att folk ska bry sig. Missförstå mig inte: Jag älskade Kofis match och vinst på Mania, och det är nog min favorithändelse på MR hittills i år, men storyn borde sluta där. Jakten var det intressanta. Kofi som mästare fungerar inte, speciellt eftersom han fortsätter slänga pannkakor på publiken. Det passar öppningsbrottare eller möjligtvis US-mästare men inte SDL-mästaren. Nåväl. Bra match som sagt, de sätter allt och matchen håller ett högt tempo. Dessutom är Owens en fantastisk heel som gör även de lugna partierna intressanta. Han sliter av Kofis boots så hans Trouble in Paradise inte ska ge samma effekt, men Owens Swanton träffar knän och Kofi avslutar ändå med TIP efter 14:58. Jag vet inte om publiken bara var trötta efter matchen eller om de genuint inte brydde sig, men det var ingen som helst pop när Kofi vann. ***

- Video för KSA-galan om tre veckor, och angående Undertaker vs. Goldberg säger Graves att "för första gången möts Undertaker och Goldberg för första gången!" Tur, det hade inte varit lika stort om det var andra gången de möttes första gången.

11. MITB: Ricochet vs. Drew McIntyre vs. Baron Corbin vs. Randy Orton vs. Ali vs. Andrade vs. Finn Balor.
Ingen ersätter Sami, till en början, som är på "the hospital" enligt Cole som kan vänta sig en saftig bötessumma för det förbjudna ordet. Zelina Vega är med in. Jag tycker de kunde hållit Balor utanför matchen eftersom han är IC-mästare så det bältet fick betyda mer än det gör och dessutom ser han inte ut som en superstar i de där blå badbyxorna. Ali påminner mycket om Shinsuke Nakamura till utseendet och outfiten, med den skillnaden att Ali faktiskt gives a shit. Ganska underhållande match i ett bra tempo, men det är bara en spot jag tyckte var speciellt anmärkningsvärd: Andrade står en bit upp på en stege och sunset-flip-powerbombar ner Ali på en horisontell stege. Orton sliter ner McIntyre från en bit upp på stegen för att utföra en RKO i den obligatoriska spotten så fort han är med i stegmatcher. Alla utom Ali ligger utslagna så han klättrar upp, men stoppas av Brock Lesnars musik. I vanlig ordning räcker det med att dra igång en låt för att wrestlers ska stanna upp vad de än håller på med. Brock (med Paul Heyman efter sig) kutar in, välter stegen, klättrar upp och tar ner väskan för vinst efter 19:03. Tja, han är ju bokad på KSA så varför inte? Men istället för att i alla fall FÖRSÖKA skapa en ny stjärna (Drew, Rico, Ali, eller allra helst Andrade) ger de väskan till en deltidare som bara kommer visa upp sig sporadiskt som vanligt. (Brock blir härmed bara den tredje i historien, efter Edge och Sheamus, som både varit MITB-vinnare, Rumble-vinnare och King of the Ring.) ***

SLUTSATS: Blandad kompott men återigen en alldeles för lång gala även om den var klart kortare än Mania. De tre sista matcherna var de enda jag kan rekommendera, samt kick-off-matchen, enda matchen du behöver se är Styles vs. Seth. Bayleys cash-in, Brocks comeback, Rey-Joe och Roman-Elias bokades kort men inte dåligt. Joes match hade gärna fått hålla på längre men Romans match, inklusive Elias promo, gjorde det mer underhållande än en tiominutersmatch hade gjort.

Tummen i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2019-05-20.)
sebbe

InläggPostat: 08 jun 2019 12:59    Rubrik: Svara med citat

6. WWE Super Showdown 2019 (2019-06-07)

"Roman hates rich kids? Is that not the entire crowd there?" - användare på F4W-forumet

- Michael Cole, Corey Graves & Renee Young kommenterar.

- Kick-off:

A. The Usos vs. The Revival.
Basic tag-match som känns något nedtonad, kanske för att publiken till 80% aldrig verkar sett wrestling förr. Hetta på Jimmy, tag till Jey som rensar innan Usos avslutar Scott Dawson med en dubbel Superkick efter 7:10. De gjorde bara precis minsta möjliga för att matchen skulle kännas okej. Bästa matchen på hela kvällen, för övrigt. **

- PPV:

1. WWE Universal-champ Seth Rollins vs. Baron Corbin.
Titelmatch. Förbannat tråkig match där storyn är att Corbin bearbetar Seth skadade revben, vilket är effektivt enligt Graves men bara tråkigt för oss tittare. En liggande bearhug i öppningsmatchen känns sällan som en bra idé. Corbin tjafsar några gånger med domaren, och en av gångerna slutar med att Seth rullar upp honom för tre efter 11:14. DUD

- Brock Lesnar och en fruktansvärt nöjd Paul Heyman kommer in med MITB-väskan. Heyman snubblar på repen när han ska ta sig in (work) varpå Brock distraheras och Seth lowblowar honom och attackerar honom med en halvdussin chairshots och Blackout på väskan för att hindra honom från att casha in den.

2. IC-champ Demon Finn Balor vs. Andrade.
Titelmatch. Ingen Zelina Vega med in eftersom det progressiva KSA inte lever på 2000-talet. Okej match, inget fel på arbetet men tyvärr dras helhetsintrycket ner av totalt ointresse från publiken efter Finns entré. En (1) person försöker fruktlöst dra igång ett NXT-chant. Cole: "This could be the coming out match for Andrade." Användare på F4W-forumet: "Fuckin better not, they're in Jeddah." Andrade för nearfalls med sin back-elbow och hammerlock-DDT innan Finn sätter en DDT från toppen och avslutar med Coup de Grace efter 11:25. **1/2

- Miz och Jinder Mahal är redo för stöket. Jinder passar även på att likt en Bond-skurk avslöja sin hemliga plan att tillbaka 24/7-bältet från R-Truth på planet hem.

3. Roman Reigns vs. Shane McMahon.
Drew McIntyre är med Shane in. Shane är förresten redan supersvettig innan matchen ens börjar, men det är inte så konstigt i den värmen. Ganska tråkig match här också, att Roman ska sälja för en femtioårig slipsnisse känns föga trovärdigt. Shane gör sin "MMA" varpå Cole exalterade utbrister "WHAT A MATCH!". Han måste ha Flair-Steamboat på monitorn. Shane gör sin "triangle" men Roman kommer loss med Bob Backlund-lyftet, precis som han lovade på RAW. Shane klättrar men åker på en SMP och bumpar ner. Domaren distraheras och Drew sänker Roman med Claymore-kick så Shane pinnar honom efter 9:15. Jag har inget emot att Shane fick vinna eftersom Drew lade sig i, men detta skulle varit två minuter ren slakt för Roman innan Drew fuskade så Shane kunde vinna. Att låta 49-åriga svettpärlan ta hem över halva matchen innan finishen är bedrövlig bokning. 1/4*

- Byron Saxton säger att vi haft flera "incredible moments" hittills ikväll (tyvärr nämner han inga så vi vad han menar) innan han intervjuar Kofi Kingston och Xavier Woods. Kofi är redo för Dolph Ziggler.

4. Lucha House Party vs. Lars Sullivan.
Noll hetta men arbetet är i alla fall stabilt. Lucha-boysen agerar pingisbollar i orkan innan de faktiskt tar över, men diskas efter 5:13 när de trippelteamar honom. Lars mördar dem efteråt för ännu mer ickehetta. Gratulerar till att WWE lyckas få samtliga att se dåliga ut, LHP för att de förlorade tre-mot-en och Lars för att han inte kunde vinna på egen hand. På vilket sätt är en DQ-vinst motiverad när Lars ändå spöar alla tre efteråt? Ingår detta i vad WWE kallar "större och bättre än Mania"? 1/2*

5. HHH vs. Randy Orton.
Välkommen till ChinlockMania. Deras senaste singelmatch ihop var för nio år sedan, och ÄNDÅ känns det söndertjatat. Nu har antalet som chantar NXT fördubblats från en (1) till två (2), men det dör ut ganska snabbt. Graves kallar matchen "långsam, metodisk och strategisk" vilket är ett annat ord för urtråkig. Båda blockerar varandras spots och får nearfalls med sina finishers, vi får några back-suplexes på ett bord innan RKO avslutar efter 25:40. 1/2*

- Clips på när Jinder och Truth bytte 24/7-bältet på planet (imponerande att de tydligen lyckades trycka in både Truth och en kameraman på flygplanstoaletten).

- Byron Saxton intervjuar Baron Corbin som gnäller över att domaren blåste honom på titeln.

6. Braun Strowman vs. Bobby Lashley.
Första singelmötet på TV/PPV. Lashley gör en imponerande powerslam (han behandlar Braun som om han vore luft) i matchens tjusigaste spot. Båda spammar powerspots innan Braun vinner med en running powerslam efter 8:22. *

- Ali och Samoa Joe är redo för stöket.

7. SDL World-champ Kofi Kingston vs. Dolph Ziggler.
Titelmatch. Xavier Woods är med in. Jag har svårt att ta Cole på allvar när han kallar Kofis bälte för det viktigaste i världen just nu, när det är på spel mellan två livstidssmidcarders. Detta är för övrigt deras 73e singelmatch mellan varandra, varav 27e på TV/PPV. Kofi är förvånansvärt över hos de få kidsen och mammorna som filmas, men tyvärr slutar de bryr sig när matchen väl börjar. De gör precis den match man kunde vänta sig innan Trouble in Paradise avslutar efter 10:14. *1/2

- Byron intervjuar Ziggler som gnäller över Woods stökande under matchen och utmanar Kofi i en burmatch (på Stomping Grounds).

8. Battle Royal.
Jag ogillar skarpt att de flesta kommer in i en klunga istället för att introduceras. De behöver såklart inte dra igång deras intromusik eller så, men kunde gott räkna upp alla namnen ala World War III i WCW. De enda som får sina egna intron här är Miz, Joe, Cesaro (fan vet varför), Titus O'Neil (de anspelar på hans pladask i förra stöket) och Elias. Inte direkt toppnamn. De resterande är Heavy Machinery, AOP, Chad Gable, Mojo Rawley, Akira Tozawa, Ali, Matt Hardy, Mansoor (född i Riyadh, uppvuxen i USA och har hela fyra TV-sända NXT-matcher i WWE bakom sig), Apollo Crews, B-Team, Brian Kendrick, Oney Lorcan, Buddy Murphy, Curt Hawkins, Zack Ryder (inte ens Tag-mästarna får eget intro), Mike Kanellis, Rowan, Revival, Drew Gulak, Eric Young, Viking Raiders, Heath Slater, Cedric Alexander, Humberto Carrillo, Sin Cara (Hunicos första match på nästan ett helt år), Ricochet, Usos, Jinder Mahal, Good Brothers, Tony Nese, Singh Brothers, No Way Jose, Robert Roode, Rusev, Shelton Benjamin, Shinsuke Nakamura och Xavier Woods. Måste vara sjukt värt att flyga dit alla dudesen för detta. Måste vara ÄNNU mer sjukt värt att flyga dit Truth för det lilla klippet ovan. Sedvanligt lättsmält stök med någon kul sistaminut, i övrigt inget av värde. Om publiken knappt kände till folk i de tidigare matcherna är väl inte oddsen jättelåga på att de känner till Lorcan, Humberto eller någon av de andra okändisarna. Vi får en spot tidigt i matchen där Machinery, Vikings och AOP stirrar ut varandra till exakt noll respons eftersom ingen vet vilka de är. Graves noterar att vi gärna glömmer hur stark Titus är, vilket är WWE-språk för "vi vet att han är sopig men vi vill att du ska gilla honom ändå". Titus dumpar båda vikingarna för att understryka detta. Joe dumpar Hawkins och Ryder på egen hand. Ännu en briljant bokning av tagteams. När det börjar skingras folk i ringen noterar Cole att "atleast we can start make out... SOME OF THE SUPERSTARS IN THE RING". Där var det nära att han tappade huvudet. Bokstavligt. Graves säger att vi har flera "dark horses" i matchen, vilket är helt korrekt med tanke på att 90% är jobbers. Final Four: Mansoor, Cesaro, Ricochet och Elias. Cesaro dumpar Rico. Mansoor dumpar Cesaro och därefter Elias för att vinna efter 17:52. Tänk så det kan slumpa sig. Saxton intervjuar honom efteråt och Mansoor levererar en riktigt bra promo som kändes äkta. Säga vad man vill om bokningen men den gjorde publiken lycklig. *

- Matcher utannonseras till Stomping Grounds och dam-matcherna får bäst respons av live-publiken. Bara en notering.

9. Goldberg vs. Undertaker.
Deras första match ihop, och förutom stöket på Royal Rumble 2017 har de aldrig ens varit i ringen ihop. Båda har förstås jättelånga entréer, och Goldberg har redan ett jack i pannan när han är backstage och är på väg ut. Jag läste att många tyckte matchen var en ren botchfest, och även om de gjorde några rejäla tabbar var den ändå något snäpp bättre än jag hade vågat hoppats på med tanke på deras ålder och skadehistorik, speciellt UT. Det var ingen BRA match men inte så dålig som väntat. Goldberg inleder med två spears för två, troligen som en vink till Lesnar-matcherna. Goldberg missar charge i hörnan och slår upp jacket i hörnstolpen (med eller utan blade) och äter en Tombstone för två. Snake Eyes sätter upp big boot som möts av en spear men de är så otimade att UT stoppar tvärt och låter Goldberg speara honom istället för att de kolliderar med fart båda två. Cole säger att "THERE IS NO WAY" att Goldberg kan sätta sin Jackhammer, vilket är mycket riktigt sant eftersom han botchar den och gör en brainbuster istället. Finishen ska vara att UT reverserar en Tombstone för vinst, men Goldberg tappar honom så UT ser sur ut och avslutar snabbt med en ganska dålig chokeslam efter 8:32. På pluskontot: Den korta tiden (trodde de skulle låta dem gå betydligt längre). På minuskontot: Nästan allt annat. 1/2*

Bokningen är märklig eftersom UT har INGET att bidra med längre. Han har förlorat tillräckligt mycket för att inte ses som en bedrift att besegra längre, och alla potentiella matcher med honom har gjorts. Något jag inte tänkte på själv innan jag läste det på F4W-forumet är att UT skulle passa bra i ett semi-regelbundet tagteam, dels är det en ny roll för honom och dels slipper han brottas speciellt mycket. Med Goldberg finns det betydligt fler och dessutom är han tillräckligt bra för att kunna göra en okej match idag.

SLUTSATS: I sedvanlig ordning en glorifierad houseshow toppat med en match som vore het 2001. De flesta matcherna saknade hetta helt och hållet vilket nog förklaras med att en majoritet av publiken aldrig sett matchen förr, och efter tre matcher är wrestling liksom inget nytt längre. Och kommer det då in folk (HHH, Orton, Shane, Lars, LHP etc) som man inte har någon som helst relation till blir det också svårt att ta till sig matcherna.

Tummen ner.

(Den här recensionen skrevs 2019-06-08.)
sebbe

InläggPostat: 24 jun 2019 14:48    Rubrik: Svara med citat

Stomping Grounds 2019 - som Super Showdown men med brudar! (2019-06-23)

- "We've all seen it a thousand times" - Renee Young.

- Galan skulle gå redan 16/6 men eftersom de hade SSD precis före (7/6) ville de inte köra denna för tätt efteråt, därför flyttades den till 23e. Biljettförsäljningen gick väldigt, väldigt dåligt, till och med nere på ¤27 för två skapliga platser och enligt Dave Meltzer var det 6.000 pers i arenan varav 1.500 kom in "gratis". (WON 2019-04-29/WOR 2019-06-24)

- Michael Cole, Renee Young, Corey Graves, Tom Phillips, Byron Saxton, Vic Joseph och Aiden English kommenterar i olika konstellationer.

- Kick-off:

A. CW-champ Tony Nese vs. Akira Tozawa vs. Drew Gulak.
Titelmatch och första fallet gäller. Väldigt bra match, tror det dels handlar om att jag bara ser 205-matcherna på PPVs så jag aldrig hinner tröttna på dem och dels att eftersom jag inte följer 205 Live blir matcherna förutsägbara. Här hade jag till exempel exakt noll koll på storyn och såg därför inte åt vilket håll bokningen lutade. Bra spots hela vägen, det enda jag kan klaga på är att Gulak är lite väl sen till en save så de andra får improvisera. Nese missar 450 i en bra spot, Tozawa dumpar honom och Gulak avslutar Tozawa med en torture-rack-neckbreaker efter 11:19. ***1/2

- PPV:

1. RAW Womens-champ Becky Lynch vs. Lacey Evans.
Titelmatch. Jag vet inte vad som var värst; att matchen stundtals såg ut som en stapplande mellanstadiepjäs (de såg inte ut att vara på samma sida, knappt ens i samma bok) eller att Becky callade spots och verkade höras mer än kommentatorerna under matchen. En spot fick göras om eftersom Lacey var i helt fel position (Becky gick för sin spark från andra repet, fick säga åt henne att komma närmare och gjorde om den) och Becky såg frustrerad ut mot slutet innan hon vann med Disarmer efter 11:25. Vem tyckte att dessa båda behövde över elva minuter? *

- Backstage: Paul Heyman kommer ut ur Baron Corbins omklädningsrum men svarar inte på om han är gästdomare ikväll, och Corbin säger bara att han valt gästdomare men vem säger han inte.

2. Xavier Woods & Big E vs. Sami Zayn & Kevin Owens.
Något jag inte själv tänkt på men som jag läste på F4W-forumet är att både Zayn och Owens är från Quebec och kunde kallas Quebecers. Bra match. Woods blir slagpåse direkt och för en stund trodde jag han skulle pinnas rätt omgående. Big E taggas in för rensning efter strax över sex minuter. Midnight Hour blockeras och Helluva-kick/pop-up-powerbomb ge två på Woods när Big E räddar. Big E dundrar in i ringhörnan i den vanliga spotten innan Owens kastrerar Woods och avslutar med Stunner (som Woods säljer väldigt bra) efter 11:06. Bra match men ändå ren utfyllnad eftersom inget var på spel. ***

- Backstage: Alexa Bliss och Nikki Cross är redo för Bayley.

3. US-champ Samoa Joe vs. Ricochet.
Titelmatch. Bra match, den verkar fått ljummen kritik på nätet men jag gillade den. Joe är ett fullblodsproffs och är egentligen för stor (bildligt talat) för det här bältet och Ricochet behöver en storvinst för att etableras så bokningen var helt korrekt. Joe clotheslinar honom, Rico landar på fötter (i teorin, han halkar i praktiken) och sätter Codebreaker som sätter upp 630 för tre efter 12:20. Rico gratuleras backstage efteråt av ett gäng faces och av någon märklig anledningen råelakingen Charlotte. ***1/2

4. SDL Tag-champs Daniel Bryan & Rowan vs. Heavy Machinery.
Titelmatch. Ännu en underhållande match ikväll. Otis är fenomenalt underbar och dryper av karisma. Bryan är såklart bäst rent tekniskt och Rowan är inte så pjåkig i tagteam, men Tucker känns som den där kompisen som fick hänga med i det coola gänget bara för att de tyckte synd om honom. Jag brukade vara den kompisen (jag vet att det är otroligt att smälta, men jag var faktiskt aldrig så Clint Eastwood-cool som du tror jag var/är). Publiken chantar både "DANIEL BRYAN" och "PLEASE RECYCLE". Graves noterar att Bryan "spends his life trying to save the planet. Otis is trying to look like it." Hetta på Tucker och tag till Otis som rensar. Otis missar Vader-bomb och det mest anmärkningsvärda är att Tom faktiskt kallar den så. Otis skakar loss ala Hulk Hogan under comebacken mot Bryan. Tucker gör en moonsault där Bryan ska rulla undan men hinner inte undan riktigt så Tucker träffar honom på benet med sitt eget ben. Såvitt jag vet, och det är såklart inte en hundradel av vad Bryan kan om wrestling, är att det är standard att man alltid ska rulla in mot hörnan vid sådana här spots, inte ut mot mitten. Bryan gör kneestrike på Otis från toppen. Tucker tar hand om Rowan med en cross-body ut och ska avsluta Bryan, som knycklar in honom i ett small package för tre efter 14:18. Denna gillade jag nog mer än jag borde. ***1/4

5. SDL Womens-champ Bayley vs. Alexa Bliss.
Titelmatch. Nikki Cross är med Bliss in. Sviten med bra matcher slutar här. Bayley är okej men Bliss är totalt första-dagen-i-wrestlingskolan-dålig. Hon är en bra personlighet och ser bra ut så jag förstår varför de gillar henne, men ALLA behöver inte brottas. Hon har över 500 matcher i bagaget (enligt CM) de senaste sex åren och ändå är hon inte bättre än såhär. Inte för att Bayley är någon Ricky Steamboat hon heller, men hon kan i alla fall få till bra matcher mot bra motståndare medan Bliss inte ens kan få till en ***-match utan hjälp av flera personer i multipersonsmatcher ala MITB och Elimination Chamber (de enda två matcherna med henne jag gett *** eller mer). Bayley "mäter henne" enligt kommentatorerna för att hon ska sätta en sunset-flip-powerbomb men mäter fel så hon slår i fötterna i hörnan efter utfärdat grepp. Bayleys plancha tar ut Nikki, och det är osäkert om det var Bliss som skickade in henne i Bayley eller om Nikki offrade sig själv. Kommentatorerna vet inte heller. Bliss gör Code Red vid ringside och går för Twisted Bliss, men Nikki kutar in för att lägga vantarna på Bayley som sänkte henne tidigare. Detta distraherar både domaren och Bliss, och Twisted Bliss träffar knän och Bayley avslutar med B2B efter 10:40. Fantastisk, vanligtvis får WWE båda att se svaga ut men här lyckades de får hela TRE personer att se dåliga ut samtidigt; Bliss för att hon förlorade, Nikki för att hon retarderat nog kutade in när hennes vän precis skulle sätta sin finisher, och Bayley för att hon behövde hjälp av Nikki (även om det inte var avsikten) för att vinna. 1/4*

- Recap av 24/7-titeln senaste dygnen, när Drake Maverick vann bältet, R-Truth vann tillbaka det på Drakes bröllop och frugan ansökte om skilsmässa för att Drake är mer intresserad av bältet än henne. Min broder!

- AJ Styles och Good Brothers gratulerar Ricochet till vinsten och Styles säger att "vi ses" på RAW vilket jag antar betyder en match.

6. Roman Reigns vs. Drew McIntyre.
Shane McMahon är med in och tillställningen blir precis lika tråkig som förväntat. Detta är verkligen en match som inte har något här att göra eftersom de redan mötts på Mania där Roman vann rent och dessutom ligger intresset i Roman vs. Shane. Drew gör restholds i ungefär halva matchen känns det som. Roman går från lugn till kaotisk på en sekund varpå Renee säger "we've all seen it a thousand times" vilket bra sammanfattar ALLT i hela WWE. Shane fuskar några gånger. Drew gör två imponerande superplex, varav en superplex. Han hoppar in i SMP för två och spear ser ut att avsluta men Shane drar ut domaren. Shane gör Coast To Coast (men först spenderar han en halv minut med att försöka ta av sig jackan... jag ger upp) och Drew går för Claymore-kick men Roman sätter SMP och spear för tre efter 17:20. Brutalt tråkig och gör mig inte ett dugg sugen på Roman vs. Shane II (eller Roman vs. Shane & Drew imorgon på RAW). Roman är ingen Steve Austin och Shane är ingen Vince. 1/2*

7. Cage: SDL World-champ Kofi Kingston vs. Dolph Ziggler.
Titelmatch. Pinfall, submission eller utgång gäller. En i raden söndertjatade parningar WWE envisas med ikväll. Varken bra eller dålig, bara platt och tråkig match. Kändes mer som en safe houseshow-match än en PPV-match. Dessutom var den alldeles för lång, jag förväntade mig nästan en argt skrikande Hillbilly Jim som ger order åt dem att ta hem matchen eftersom de hållit på för länge. Finishen är perfekt för Kofi, där Ziggler kryper mot dörren men Kofi flyger ut genom den för att vinna efter 19:58. Jag är inget stort fan av Kofis titelregim (hans titelvinst på Mania var dock magisk) men det blir inte direkt bättre av att han tvingas harva runt med livstidssopan Ziggler. RIB intervjuar Kofi efteråt, som säger att han respekterar Dolph efter den hårda matchen. *

8. WWE Universal-champ Seth Rollins vs. Baron Corbin.
Titelmatch. Lacey Evans är gästdomare, något som faktiskt är logiskt i och med att WWE hypat Seths förhållande med Becky i flera veckor. Något som dock är ologiskt är resten av matchen, som innehåller de vanliga gästdomar-klyschorna; fastcount/slowcount (varvat med akut armvärk precis före tre, även om Becky bearbetade den VÄNSTRA armen tidigare), bokar om till No Countout/No DQ för att ge heelen fördelar och provocerar babyfacen att slå denne för att kunna diska honom. Hur det nu skulle gör Corbin till champ.

En gång ringde en kompis mig och frågade om jag hade lust att följa med till Danmark. Vi kan kalla honom Johan eftersom han heter så. "Visst, när/var/hur?" svarade jag, som vid den här tiden var arbetslös - precis som Johan - och därför hade all fritid i världen. Nu visade det sig att eftersom det var Norges nationaldag (!) var det gratis buss hela dagen i Skåne (eller om det gällde hela landet, jag är osäker), och själva poängen med resan var att han hade en (1) back med danska tomglas han ville panta. Notera gärna antalet backar. Bussen till Malmö var som sagt gratis, och sen skulle vi få betala för tåget till Köpenhamn - men det var inte så fasligt dyrt - och det var roligt att komma ut lite.

Väl i Malmö fick vi för oss att kontakta en gemensam vän som bor där, och han tyckte det var roligt att vi var i stan så han bjöd hem oss. Sagt och gjort, vi tar oss dit och fikar en stund med kompisen och hans flickvän, och frågar om inte de också skulle vilja följa med till Köpenhamn. Det ville de, men tjejen hade något hon behövde göra på kvällen så de frågade om vi inte kunde sova över hos dem, så kunde vi ta Danmark dagen efter. Visst, det funkade för oss så vi drack öl och hade trevligt resten av dagen/kvällen.

Dagen efter beger vi oss till bussen som ska ta oss till stationen. Något vi inte hade tänkt på var att gratisbussarna gällde IGÅR, så nu var det bara att hala upp plånboken och börja betala för sig igen. Johan påpekar att han tyvärr inte har några pengar, utan det enda han har är sin back, och hade inte räknat med att vi skulle spendera natten i Malmö, utan räknat med gratis buss både dit och hem samma dag. Om han trodde att Skåne fortfarande tillhörde Danmark vet jag inte, så hur han hade tänkt finansiera tågresan mellan Malmö och Köpenhamn förstår jag fortfarande inte.

I alla fall, jag lånade glatt ut pengar till honom och vi fyra hamnar i Köpenhamn. Fint väder och trevliga människor. Men först vill Johan panta sin back! Det var ju själva poängen med resan från början. Så han går in i en affär. Går inte att panta den. Tydligen var det gamla flaskor, och av någon anledning hade de flesta affärer slutat ta emot dem. Så vi går vidare så att Johan kan testa nästa butik. Men inte heller den tar emot den. Och så håller det på några timmar, och Johan blir svettigare och svettigare av att kånka runt sin back genom halva Danmark mitt i sommaren, medan vi andra tröttnar på att inte få se mer av Danmark än ingångarna till Netto-butiker. Jag blir till slut så trött på det att jag säger åt honom att slänga backen i närmsta container, så kan jag GE honom vad backen är värd. Men nej, Johan ska tvunget panta den, det var ju därför vi åkte dit! Efter två timmars gående lyckas han äntligen hitta en butik som tar emot hans förbannade back, och ut kliver han med hela 20 kronor för besväret. Vi äter och tar oss tillbaka till Malmö, där vi hoppar på tåget till Kristianstad igen.

Låt oss nu sammanfatta: Vi åker (gratis) buss till Malmö, spenderar natten hos vänner, tar bussen (kostar) till stationen, tar tåget (kostar) över till Köpenhamn och tillbaka (kostar), och sen tåg (kostar) till Kristianstad. Jag vet inte vad det kostade, men det måste ha landat på 350 kronor per skalle, enbart på resandet - som Johan hade räknat med skulle vara gratis. Allt för att Johan skulle panta EN tomback för att tjäna 20 kronor. Det här med logiskt och ekonomiskt tänkande är väl kanske inte hans bästa sida, men han är en underbar kille!

Vad är då min poäng med den här långrandiga berättelsen? Jo, oavsett hur dumma beslut som togs i den innehöll den fler bra sådana än i bokningen här, där Corbin kunde gjort en armbar och Lacey blåst av matchen ala Montreal. Men det var för för logiskt för att kunna funka. Publiken lovprisar WWEs bokning genom att chanta "THIS IS STUPID" varvat med "CM PUNK", "AEW" och "BORING". Becky får slutligen nog av Laceys underkända betyg i domarkunskap och dönar in för att sänka henne. John Cone blir ny domaren av någon anledning och Seth fintar End of Days och avslutar med Blackout efter 18:24. Det var inte den bästa matchen jag sett men den senaste. Det lyckliga paret firar efteråt. DUD

SLUTSATS: Första halvan (till och med Tag-titelmatchen) var det en väldigt bra show (med Beckys match som enda undantag) men därefter sjönk kvalitén som en sten. Jag skyller inte på brottarna eftersom alla arbeta på hårt men parningarna är redan uttjatade och jag kände exakt noll engagemang för någon av matcherna förutom Rico-Joe och Otis-matchen. Se första halvan, undvik resten.

Tummen i mitten för första halvan.

(Den här recensionen skrevs 2019-06-24.)
Visa inlägg nyare än:   
Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.    Forumindex -> WWE PPV Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet