Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

CHV: Wrestlefest 1988 (1988-07-31)

Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.    Forumindex -> VHS
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 19 apr 2019 14:18    Rubrik: CHV: Wrestlefest 1988 (1988-07-31) Svara med citat

Wrestlefest 1988 (1988-07-31)

- Detta är ingen gala i vanlig bemärkelse utan en bandad houseshow, enligt rykten för att fucka med NWA som körde sin Great American Bash-tour i samma veva. Den visades aldrig på TV men släpptes i förkortad version på VHS av Coliseum Home Video med flera matcher bortklippta. De bortklippta matcherna visades därefter på olika format; några visades på PTW veckorna efter detta, Savage-DiBiase var med på Macho Madness (VHS) och Terry Taylor vs. Mr. Perfect återfinns på Perfects DVD. Eftersom jag är den ubernörd jag är ville jag såklart se den längsta versionen jag kunde hitta och såg att jag hade en "internetlånad" som varade 2:43 och som verkade mest komplett. Dock är det ett hemmabygge med CHV-utgåvan (antar jag) som bas, med de andra matcherna inklippta i luckorna där de platsade.

- Sean Mooney, Superstar Billy Graham & Lord Alfred Hayes kommenterar CHV-utgåvan (samt Savage-DiBiase), Gorilla & Bobby PTW-matcherna och Michael Cole & Mick Foley kommenterar Taylor-Perfect.

- Mooney, Graham och Hayes välkomnar oss till showen, som går utomhus, men det är uppenbart greenscreen så jag antar att de inte var på plats utan bandade detta efteråt. Med tanke på att den aldrig visades live fanns det ingen poäng att live-kommentera utan gjordes troligtvis i samband med deras vanliga veckoprogram.

1. Big Bossman vs. Scott Casey. (Visad på PTW 1988-08-22)
Sedvanligt intetsägande match mellan dessa, som slutar med en lika sedvanligt kass Bossman-slam efter 4:17. 1/4*

2. Brutus Beefcake vs. Hercules. (Visad på PTW 1988-08-15)
Ganska platt match. Herc gör chinlock alldeles för länge och Beefcake gör sleeper, men släpper upp och skickar in honom i hörnan för att kunna rulla upp honom för tre efter 9:38. Båda kändes lite off ikväll men jag antar att det beror på lathet eftersom man kommer lättare undan med sådant tidigt i showen. 3/4*

3. Killer Bees vs. Fabulous Rougeaus.
Bra match, inget avancerat utan en basic klassisk tag-match med två teams som hade bra kemi ihop. En så "enkel" sak som Jacques drop-toehold på Brian Blair låter inte så märkvärdigt men den utförs så galant och tjusigt att det bidrar positivt till matchen. Hetta på Blair. Kul att Rougeaus gör så överdrivna tags där de samtidigt tittar på domaren som för att visa hur duktiga de är som följer reglerna. Detalj för de flesta, men jag älskar sådant här. Tag till Jim Brunzell som rensar. det blir kaos, domaren motar ut Blair och Raymond däckar Brunzell så Jacques kan pinna honom efter 13:58. ***

4. Bret Hart vs. Bad News Brown.
Bra match där de fick in vad de kunde på den korta tiden. Bret var oerhört motiverad här, troligen för att hans rykte var på spel eftersom det var han som bad Vince att ge BNB ett jobb i förbundet, och gjorde därför allt för att han skulle se bra ut. Tyvärr gjorde han inte speciellt mycket nämnvärt i förbundet men det var inte Brets fel (Brown verkar oerhört bitter på Vince och WWF i sina shoots). Nåväl. Bret ska ge en funktionär sina brillor i början av matchen men då ingen finns vid ringside undrar han högt om "ingen jobbar här". Märklig och lite rolig kommentar. Bret slammar ner BNB från hörnan och utför en tjusig snap-suplex. BNB tar över men Bret duckar Ghetto Blaster och dumpar honom, samt följer upp med en springboard ut. Bret rullar upp honom men BNB reverserar med en näve tights för tre efter 6:27. Jim Neidhart kutar in efteråt så Hartfoundation dubbelteamar honom för att Bret ska få tillbaka lite hetta, även om det är två mot en. Detta var för övrigt blowoff-match i deras fejd. ***1/2

- Gene Okerlund intervjuar Honky Tonk Man och Jimmy Hart inför IC-titelmatchen.

5. IC-champ Honky Tonk Man vs. Jim Duggan. (Visad på PTW 1988-08-22)
Titelmatch. Jimmy Hart är med in. Bräda vs. gitarr. Ren komedimatch eftersom båda är tämligen begränsade när det gäller allt utom agerande och rent vevande. Duggan gör clothesline och går för en andra, men Jimmy greppar tag i honom för DQ efter 4:39. Hacksaw rensar efteråt och slår sönder gitarren med brädan, så jag antar att brädan vann. 1/2*

6. Powers of Pain vs. The Bolsheviks.
Ren uppvisning för POP, inte ens när Barbarian är face-in-peril (efter att POP dominerat en stund) är det speciellt dramatiskt. Warlord taggas in och rensar, och powerslam/flying headbutt-kombo avslutar Boris Zhukov efter 6:47. Bra för vad det var. *

7. Jim Neidhart vs. Lanny Poffo.
Tillräckligt kort för att inte kännas seg. Femton sekunder in gör Poffo en moonsault som träffar knän. Anvil dominerar en stund tills han missar charge i hörnan, men fångar upp Poffo i en spot och powerslammar honom för tre med en näve tights efter 2:35. (Lite creepy att jag strax efter jag skrivit detta fick jag ett SMS från en kompis om att Neidhart dött tidigare idag.) *

8. WWF World-champ Randy Savage vs. Ted DiBiase. (Finns med på CHVs Macho Madness)
Titelmatch. Virgil och Liz är med in. Kanonmatch som vanligt, det är väldigt kul att se två superproffs i arbete. Virgil slår Savage med en stol för ett nearfall. Teddy gör fistdrop för två och Savage rullar upp honom i ett small package för tre efter 15:01. ****

9. Terry Taylor vs. Curt Hennig. (Finns med på DVDn The Life and Times of Mr. Perfect)
Mick drar den gamla skrönan om att Taylor skulle få Mr. Perfect-gimmicken som sen gick till Hennig, något både Dave Meltzer och Bruce Prichard debunkat. Ganska intetsägande match, mest för att ingen hade någon personlighet här utan det är "bara" två bra men okända brottare som brottas en skaplig uppvisningsmatch. Att något händer i publiken så många vänder sig om och sjunger goodbye-låten gör väl också sitt till att ingen bryr sig. Retroaktivt var Red Rooster-gimmicken enligt Cole väldigt lyckad, och Hennig avslutar med en forearm efter 4:52. Kändes mer som en match för att visa bådas grundbrottning istället för att vara en het match. De möttes för övrigt en hel drös gånger och Perfect vann samtliga. *

10. Jake Roberts vs. Rick Rude.
Väldigt trist match, där Rude dominerar med en chinlock under största delen av tiden. Jake gör comeback och går för sin DDT, men Rude drar ner domaren under sig så han bumpar på domaren i fallet. Originellt, tror aldrig jag sett den spotten förr. Jake vevar loss mot Rude medan domaren piggnar till och dömer en dubbel countout efter 15:44 eftersom de slåss utanför ringen. Jake lägger Damian över Rude efteråt så folk poppar. 1/4*

11. Sam Houston vs. King Haku. (Visad på PTW 1988-08-22)
Från Jake till hans halvbror. Denna känns som ren utfyllnad, och borde bokats som en squash om de ville få över Haku. Houston med armdrags och armbars innan Haku hotshottar honom och tar över med en nervehold. Ursäkta, en TONGAN DEATHGRIP OF DOOM. Sam gör en halvhjärtad comeback innan Haku avslutar med sidekick och jumping headbutt efter 5:02. 1/2*

12: Loser Wears Weasel Suit: Ultimate Warrior vs. Bobby Heenan.
Karbonkopia (dock kortare) av deras LA-match 15 juli. Bobby använder vapen men Warrior gör comeback och vinner med sleeper efter 5:00 innan han iklär honom dräkten. NR

13. WWF Tag-champs Demolition vs. British Bulldogs.
Titelmatch. Mr. Fuji är med in. Ganska avslagen match, Bulldogs var mot slutet av sin WWF-stint och Demos behövde motiverade motståndare för att göra bra ifrån sig. Så var icke fallet här. Hetta på Dynamite Kid, tag till Davey Boy som rensar. Ax nitar Kid med käppen så Smash kan täcka honom för tre efter 7:09. *

14. Ken Patera vs. Dino Bravo.
Oh, goody, detta får säkert showen på rätt köl igen. Tradig match som Bravo avslutar med en side-suplex efter 3:29. Det var nog den längsta 3:29-matchen jag sett. 1/4*

15. Cage: Hulk Hogan vs. Andre The Giant. (Denna finns med på diverse VHS/DVDs).
Bobby Heenan är med in. Utgång gäller. Utifrån förutsättningarna var det en okej match men i övrigt var den bedrövlig. Mest för att Andre knappt kunde röra sig. Men ganska smart att boka en burmatch så han slapp röra sig mer än nödvändigt, och slapp bumpa så mycket. Andre binder Hogan med tröjan i buren och choppar loss. Hogan bladar och gör comeback. Bobby kutar in men åker på stryk och Hulk sänker Andre med ett knogjärn och klättrar ut för vinst efter 8:04. Det var ingen PPV-match utan den kändes verkligen som en houseshow-match. 1/2*

Detta var inte sista singelmatchen mellan den, men den enda som filmades såvitt jag vet. Jag har ett nostalgiskt band till denna eftersom jag lyckades hitta Hulk Hogan "Real American" på VHS på ICA för många år sedan, nog enda gången jag köpt ett wrestlingband över disk. Jag blev ganska förvirrad över matchen eftersom jag inte trodde de mötts förutom på Mania 3 och Mania 4 (detta var innan internet), och det enda egentliga minnet av matchen är när Sean Mooney pratar om att buren är 15 fot hög medan Andre, som lanserades som åtta fot, nådde i princip ända upp. Då började jag misstänka att det var något fishy med wrestling.

SLUTSATS: Sannerligen blandad kompott ikväll. Några av matcherna var riktigt bra (Savage-DiBiase, Bees-Rougeaus, Bret-BNB) men resten var ganska mediokert och lämnade inga större avtryck efter sig. Hogan-Andre var kul som kuriosa (sista filmade singelmötet dem emellan) men som match var det inget. Men de tre bra matcherna räcker för en svag tumme i mitten.

Tummen i mitten. En svag sådan.

(Den här recensionen skrevs 2018-08-15.)
Visa inlägg nyare än:   
Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.    Forumindex -> VHS Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet