Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

TNA PPV 2010

Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.    Forumindex -> TNA
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 18 jan 2010 22:52    Rubrik: TNA PPV 2010 Svara med citat

TNA - Genesis 2010 (2010-01-17)

- Första TNA-galan jag recenserar (och överhuvudtaget ser i sin helhet) sedan Bound for Glory 2008, så jag vet inte vad jag förväntar mig, men om de senaste två avsnitten av Impact indikerar något är det att det kan bli bra brottning mellan att lull-lull.

- Mike Tenay & Taz kommenterar.

- Enormt mäktig video inleder galan och till och med Samoa Joe ser viktig ut.

- Borde inte ha ett band som galans officiella band som WWE gör? Då skulle jag föreslagit Phil Collins.

- Hulk Hogan och Eric Bischoff inleder med en in-ring-promo. Oh, GOODY. Hogan slipper lyssna åt sex håll i ringen då ringen är fyrkantig numera. Brooke och en annan blondin är på första raden och ser glada ut. Hogan välkomnar alla till Impact Zone och en mängd fans buar och chantar att de hellre vill ha den sexsidiga ringen (TNA lyckas förarga publiken två minuter in på en PPV. TNA! TNA! TNA!), men Hulk svarar att det är slut med sexsidiga och åttasidiga (hans ord, inte mina) ringar då vi måste vara inställda på förändring (som tydligen innebär att använda en form av ring som har använts i wrestling de senaste hundra åren), eftersom det är det Hogan och Uncle Eric "is all about, brother!" Förändring tillbaka till 1998 kanske. Och för att riktigt visa hur WCW de är namedroppar Hulk Vince McMahon och menar på att han får passa sig eftersom TNA springer vilt. Jag förstår att de ville förklara ringbytet direkt, men att det inte skulle gå hem hos publiken är förståeligt med tanke på att de är Impact Zone där fansen känner att 'de' är på hemmaplan och att ingen utifrån ska komma dit och leva rövare och bestämma hursomhelst.

- X-Division-champ Amazing Red vs. Brian Kendrick.
Titelmatch och WE ALL KNOW WHO THIS IS! Nu fattas vi bara några feta samoaner och Mr. Kennedy så har vi hela Hulkamania-gänget anställda. Tenay anser att Kendrick är perfekt för X-Division eftersom han är en WWE-jobber. Det där sista kom jag själv på. Kendrick visar sin enorma brottningsskicklighet med en armbar (eller som Taz säger: 'aambaaaa'), camel-clutch och headlock. Nu fattas vi bara 30 kilo muskler och en halvtaskig spinebuster så är vi redo för WWE-mainevents! Reds spark vänds till en Oklahoma-roll för en tvåa innan Kendrick åker på en headscissors ut ur ringen, men han fäller Red och sparkar ut honom ur ringen. Brooke är helt inne i matchen och poppar åt Red och Taz nämner att han själv var en hemlig motståndare en gång i tiden, mot Kurt Angle. Åtta minuter utan WWE-referens, det måste vara nytt TNA-rekord? Red får sitt vänsterben bearbetat en bra stund innan Kendrick klättrar och sparkas ner från toppen och ut, och hela benbearbetandet tappar sin poäng i rena RVD-andan. Red voltar ut på Kendrick och får en tvåa efter en missile-dropkick, vilket är imponerande med ett skadat ben. Red missar whatever på repen och sätts i en halvkrabba, vilket Kendrick borde skita i då Red tydligen har ben av stål. Enzuigiri får ner Kendrick och en running dropkick i hörnan sätter upp... ett slag i magen. Huh? De verkar ha lite kommunikationsproblem tills Kendrick äter en headscissors för två. Spark i nyllet ger Kendrick en tvåa innan Red gör en Code Red (sunset-flip där han landar som i en Canadian Destroyer) för tre efter 9:04. Ljummen match men publiken poppade som dårar som vanligt. Kändes segt att Kendrick bearbetade hans ben i halva matchen utan att Red sålde det mer än en sekund i taget, och rent allmänt kändes det som om de inte var på samma sida, så att säga. Kan också ha att göra med att Red inte är van vid en vanlig ring. **

- Bischoff tackar nWold för att de räddade honom från Mick Foley, men trots det måste Scott Hall (som faktiskt har hittat hit, relativt nykter får vi hoppas) och Sean Waltman bevisa att de duger (eftersom de inte har kontrakt) men det slipper Big Kev. Hogan säger att detta är deras enda chans att bli något i TNA. Jupp, och Kurt Angle får aldrig en ny titelmatch i år om han torskar kvällens match. Waltman är orolig för att inte kunna visa att han duger till eftersom det är Hall & Nash som är inbokade, men Nash lovar att det fixar sig. Hall och Waltman spelar Sten, Sax & Påse om vem som ska tagga med Nash ikväll. Waltman är förmodligen i betydligt bättre form än Hall så jag hoppas de kör på Sean. Om nu Nash är så omtänksam borde han låta Waltman & Hall brottas ihop och själv stå över. Fast om vi ska vara petiga bör nog Hall självmant avstå från att möta "Beer Money", blink-blink.

- Sean Morley vs. Daniels.
Å ena sidan gillar jag att Morley får en vettig push för första gången sedan 2000, men å andra sidan känns det lite förlegat med att köra samma gimmick som han har haft i WWE sedan 1998. Innan matchen ger han Brooke handduken och snackar om sin nya 'nya film', "The fall of an angel'. Daniels drar en motpromo om att han inte gillar att Morley snuskar till sig när det gäller filmer, och säger åt "blondie" (Brooke) att sitta ner, vilket förmodligen leder till en kort angle innan han dyker på Morley och drar igång matchen. Daniels bailar som en äkta heel och Morley jagar medan Tenay markar ut åt det faktum att detta är deras första match mot varandra! Wow, TNA-midcarder for life vs. WWE-midcarder for life! Enbart den här matchen lär dra några hundratusen tittare på egen hand. Morley tar över med några knän i magen och en Rysk Bentackling för två. Gutbuster och örondragning upp på apronen leder till ett slag mot revbenen, och när han ska göra om det vänds det till en hangman (tack, Bruno) och Daniels tar över med en hoppande clotheline och en spännande strypning vid repen. En sorts triangle-choke släpps upp efter fem sekunder och imponerar skiten ur Taz, innan en halvtjusig strypning på repen sätter upp en ny strypning, den här gången med benen. Springboard-moonsault träffar lite fel men leder till två ändå innan Morley gör comeback med högervingar och armbågar innan Daniels äter några Bret Hart-whips och en hotshot. Powerbomb och butterfly-suplex från Morley innan Daniels knycklar in honom i en Kokina-clutch. Rock Bottom sätter upp en BME som missar, men han landar på fötter och missar en charge och äter en Uncle Slam som sätter upp en (greppet som brukade kallas) Money Shot, men Daniels kastrerar och försöker slänga ner honom, men Morley blockerar en rana och avslutar med en Money Shot (som Taz kallar en sådan!) efter 9:08. Helt okej match, två fullblodsproffs och duktiga wrestlers, även om jag alltid har tyckt att Daniels är ganska tråkig. **1/4

- Two out of three Falls: Knockout-champ ODB vs. Tara.
Titelmatch. Grekiskromersk hårdragning inleder innan Tara lackar till och spearar ner henne. Ja, henne får man passa sig för efter hennes angle med Kim Couture som ledder ingenvart, som de flesta vinklarna i TNA verkar göra. Varannan, öh, herrarnas, med chops gör tydligen ont i tuttarna hos ODB, och hade jag varit snuskig hade jag erbjudit mig att smörja in dem åt henne. Men jag är en fin pojke. Fast erbjudandet står kvar. Slingshot-legdrop ger två för Tara och ODB rensar bort "spindelväven" från ansiktet, vilket antingen ska föreställa att Tara har sin spindel mellan benen, eller att hon "inte får något". Taras cross-body vänds till fallaway-slam, men hon rullar ut ODB för tre efter 2:13. Vi missar lite spots eftersom vi ska filma någon avdankad NFL-stjärna i publiken, och ODB tar över och stryper henne vid repen, men Tara får in en Tarantula som släpps upp. Tara baseballslidas ut ur ringen och slammas på apronen med ansiktet före, och Brooke visar sina sympatier med Tara vilket jag hoppas inte är planerat, med tanke på att Tara är heel. ODB får in några tvåor och gör ett kroppslås med benen --> sunset-flip-liknande rollup ala Bob Backlund. Uppsläpp vid repen men vi gör greppet igen, den här gången kombinerad med en chinlock för att spexa till det en smula, men det släpps upp och ODB kastar ut något från tuttarna som Taz gissar är ett kaffefilter. Powerslam ger två för ODB, och tre personer vid ringside applåderar, resten sover. Widows Peak avslutar fallet och matchen (!) efter 9:35. Ingen vidare match, men jag gillar att de bara körde två fall istället för de uppenbara tre. Tara firar vinsten och poserar med sin spindel i en halv sekund innan vi HEADAR TO THE BACK! *1/2

- Pope D'Angelo Dinero intervjuas av Christy och säger sig spöa Desmond Wolfe ikväll (igen) och kallar honom en refuserad mupp.

- TNA Tag-champs British Invasion vs. Matt Morgan & Hernandez.
Titelmatch, och British Invasion ser stekta ut då Hogan & Bischoff inte har visat dem ett jota i de senaste två programmen (förutom en ensekunds-run-in nu senast för att bygga upp matchen). Har aldrig sett Brutus Magnus innan (vad jag vet) men har sett Doug Williams och han är väl okej. Magnus blockerar en chokeslam av Morgan och ska just dubbelteama honom då Hernandez räddar. Matchen "börjar om" med att Hernandez blockerar en suplex och ska göra en egen, men Williams kommer loss och kastas runt i tröjan i Hernandez vanliga spot. Williams fäller Hernandez och gör honom till face-in-peril. Dubbelteam-superplex sätter upp en mainevent-headlock men Hernandez kommer loss och gör idiotmisstaget att springa in och ta sats mot repen vid fulingarnas ringhörna så han erbjuds en styck spark i korsryggen och sätts i en abdominal-stretch, men han hiptossar sig loss och gör en gutwrench-slam och tuppar av då han är "för skadad". Tenay säger att Nick Hogan är publiken, men det är skillnad på en tågkrasch och en... oh, never mind. Han vaknar och taggar in Morgan som rensar och gör sin Bossman-slam på Magnus, vilket Taz kallar "vintage". Tenay säger sig ha hört det innan men vet inte var. Yes, vi kan inte ha en enda match utan en WWE-referens. Ögonpetning sätter upp en flygande elbow innan Hernandez kommer in utan tag och ger oss en julgransplundring där Morgan chokeslammar Williams för två. Superkick --> german ger två i en fin spot. Morgan gör sin egen comeback och behandlar båda som jobbers innan Hernandez joinar honom och tillsammans avslutar de Magnus efter 8:52. **

- Bobby Lashley vägrar att brottas ikväll eftersom han har viktigare saker för sig, vilket Abyss tar illa upp av och misshandlar honom med en monitor på Bischoffs kontor, men blir livrädd då Lashley slutar röra sig. Bischoff skäller ut Abyss för att han däckade sin motståndare eftersom det var "our semi main event". Hulkster försöker reda upp situationen och bokar Abyss mot någon annan eftersom han måste bevisa sig för höjdarna, brother!

- Pope D'Angelo Dinero vs. Desmond Wolfe.
Wolfe har en brud med sig in som sliter av honom byxorna, men när Pope kysser henne blir Wolfe förbannad. Pope med en hoppande clotheline men hans charge missar och Wolfe ställer sig på händer i hörnan, vilket är imponerande i sig men som är fullkomligt ologiskt i wrestling. Popes elbow i hörnan blockeras och han dumpas, men ställer sig på apronen och sätter som för en piledriver, med Wolfe innanför repen, vilket blir en sorts Walls istället. Tjusigt. Ospektakulärt, men tjusigt. Fistdrop och Nash-dyk men Wolfe kontrar med en armbåge rakt på benet och börjar bearbeta det i ringen med några snapmares där Popes ben slår i repen varje gång. Halvkrabba på det skadade benet släpps upp vid repen, men Wolfe fortsätter ge sig på benet vilket dödar några minuter. Taz som kommentator är bra mycket roligare än Don West, så Taz är så mycket lättare att lyssna på än Mr. TV-shop, som jag hoppas aldrig får jobb som kommentator igen. Var inte han talesman för Amazing Red numera? Pope kommer ur en STF men Wolfe ger sig inte; han är tydligen en ben-kille. Wolfe kallar publiken för "wankers" vilket Taz inte förstår, men misstänker att det inte är någon komplimang. Pope blockerar en Tower of London och clothelinar ner honom för att sätta upp en suplex, Wolfe håller emot, men Pope sliter bak honom ändå i en fin spot för två. Pope böjs som ett 'U' runt ringstolpen i en innovativ spot vilket skadar hans ben ännu mer, men medan Wolfe tjafsar med domaren gör han en spinebuster på honom. Wolfe ändrar kroppsdel att ge sig på och går för armen, men han åker på några snabba rollups och missar en charge och äter en neckbreaker för två. Wolfes handstående i hörnan vänds till en Alabama Slam för två. Pope Express vänds till en clotheline för tre efter 13:31. Notera hur hysteriskt de ringer i klockan efteråt för att signalera att matchen är slut. Hyfsad match, ibland kändes det som om den gick på tomgång och ibland var den hur underhållande som helst, men Wolfe imponerar inte till 100% på mig. Än. **1/2

- Jeremy Borash försöker intervjua Bischoff, som tycker att Borash inte gör sitt jobb ordentligt och därför kommer att entledigas (slå upp det) från tjänsten som intervjuare, innan Bischoff stöter på Christy. Ric Flair tänker inte berätta varför han är här, men kan säga så mycket att han är där världens bästa wrestlingtalanger finns. Yes, detta är förbundet med Team 3D, Scott Hall och Nasty Boys 2009.

- Beer Money vs. Sean Waltman & Kevin Nash.
Blev ungefär som jag sa. Eller rättare sagt; det blev EXAKT som jag sa, men skillnaden var att Hall faktiskt verkar vara i arenan. Irritationsmoment: TNAs förmåga att plinga i klockan redan innan musiken tystnar. Ögonpetning och armdrags på Waltman, eller Syxx-Pac som han kallas här, innan Beer Money dubbelteamar honom för två, men Big Sexy kommer in och gör Robert Roode till face-in-peril. Tenay spekulerar i att Beer Money spottade öl i ansiktet på Nash innan matchen, men i vanlig ordning missar kamerakillarna det väsentliga. Roode gör sin egen comeback med en clotheline för lite mer dubbelteaming och fintar in Pac med skallen före i grenen på Nash. James Storm är face-in-peril och åker på Waltmans legdrop "som han är känd för". Kanske 1993. Seans kläder liknar i alla fall hans 1993/1994-kläder mer än nWo-outfiten, och det är en komplimang. Broncobuster från Waltman och sideslam från Nash ger två då Roode räddar. Det positiva med Nash-matcher är att jag kan recensera dem i lugn och ro utan stress. Tolka det hur du vill. Pac missar en andra broncobuster och Roode taggas in och rensar i slowmotion. Vad har hänt med motivationen sedan Foley-matchen där han var full av energi? Roode taggas in och rensar och spinebustar Pac för två. Nash fintas in i hörnan och äter en hög spark och Pac suplexas av båda innan Hall gör en promenad-in och distraherar, så Roode åka på en chokeslam för två. Hall sliter ut ett "fan" ur publiken och misshandlar honom vilket distraherar Pac och Nashs powerbomb på Roode blir inte av då Storm Superkickar honom för tre efter 9:44. Hall och Pac verkar vilja vara polare trots att nWold förlorade, men Nash verkar aningen småputt på Hall, så detta kanske leder till OUTSIDERS EXPLODE! Igen. *

- Hogan lovar att ta itu med nWolds stolligheter på Impact, för han "can't take this anymore" innan han citerar Kennedy (presidenten, inte brottaren) med "Ask not what TNA can do for Hogan, ask what Hogan kan do for TNA".

- Abyss vs. Mr. Anderson.
Anderson kör hela WWE-grejen med snarliknande musik och egen introduktion, vilket är ungefär allt han har, men stoppar precis före namnet så publiken fyller i det ("KENNEDY!") för honom några gånger innan han säger "Anderson". Var faktiskt säker på att Hogan hade bokat Abyss vs. Foley här med tanke på att nWold spöade upp honom backstage (även om Hogan inte gillade det) på Impact, så jag blev faktiskt uppriktigt förvånad här. Sen att "den stora debuten" stod mellan Anderson och RVD var en annan sak. Anderson springer in och faller pladask några gånger mot Abyss för att etablera honom som monster, innan han tar över med en hotshot och sin Kennedy-kick innan han bearbetar armen runt ringstolpen. Han missar ett chairshot och Abyss försöker sig på en comeback, men sparkas hårt i magen och dräms in i ringstolpen för att hamna i underläge igen. Anderson livar upp matchen med en hammerlock med tillhörande indrämning med axeln före i hörnan för två. Jag VILL gilla Anderson, men efter sin magnifika entré är han ganska tråkig. Han är ingen dålig brottare men saknar det där lilla extra som han hade i början. Armbreaker och Taz säger att Anderson inte känner någon brådska, vilket vi andra har märkt för flera minuter sedan. Abyss gör comeback med en big boot och avalanche för att sätta upp en sideslam för två. Chokeslam signaleras till noll pops och blockeras, och Anderson kommer ur en Shock Treatment och gör en neckbreaker för två. Anderson dyk vänds till en chokeslam för två. Shock Treatment ger två vilket. En stol kommer in i bilden via Abyss vilket distraherar domaren, så Anderson sliter fram ett knogjärn som han nitar Abyss med för tre efter 10:36 för att visa att Anderson inte bör bokas mot limiterade brottare i så här långa matcher. Bra intro, bra hetta och bra publikdeltagande, men tyvärr funkar inte Anderson i långa matcher. Men oavsett vilket gillar jag honom (så länge hans matcher hålls korta) eftersom han har massvis med karisma och bra micskills. *

- Video om maineventet, där Kurt Angle pushar upp AJ Styles som en härlig och duktig brottare som är rolig att se. Vad hände med kayfabe?

- TNA-champ AJ Styles vs. Kurt Angle.
Titelmatch. Vad hände med Nasties vs. Dudleys? Bruno tror att de bokade den matchen enbart för att dra tittare, men jag vet inte. Lock-up bryts upp i hörnan och ger oss duellerande chants. De byter hammerlocks tills Angle gör en headlock. Styles headlock bryts och Kurt pausar utanför ringen för att döda tid, och vi får mer duellerande chants. Kurt armdraggas några gånger och blockerar en tredje innan de stirrar på varandra. De testar styrka och turas om att 'vinna' i en spot Axklo hade drömt blöta drömmar om. Några brödrostar i armhålan och han hade vibrerat ihjäl. Dropkick får ner Kurt, som kommer ur en chinlock och äter några armbågar i nacken. Vi är sju minuter in utan att något egentligen har hänt. Backbreaker ger två. Styles gör en spot och landar på apronen, men Kurt fäller honom så han slår nyllet i ringkanten. Kurt gör en tilt-a-whirl-backbreaker för två. Kroppslås och headlock lyckas inte däcka Styles, som gör comeback med en miljon clothelines innan han äter en german suplex. Styles kommer ur en headlock (vad är det med alla restholds?) innan vi har en dubbelsläckning med en dubbel cross-body för att de ska hinna vila upp sig från alla restholds. Ric Flair valsar in och drar all uppmärksamhet till sig, innan vi kör varannan damernas i ringen och Styles skickar ut Kurt ur ringen och följer upp det med en volt över repen i matchens finaste spot. Flair funderar djupt på hur han kunde byta ner sig från WWE till TNA. FU på knäet sätter upp en springboard-clotheline för två för Styles och sätter upp en Clash men Kurt backdroppar sig ur den och gör tre germans för att sätta upp en Angleslam som vänds till en armdrag, och Styles german vänds till en till Kurts fördel för två. Nu känner jag igen dem. Pelé-spark ger två. Clash blockeras då Kurt tacklar in honom i hörnan några gånger och Styles missar en halvhjärtad Stinger-splash och clothelinas ner för två. Kurt fintar sig ur en moonsault från andra repet och belly-to-belly-suplexar in honom i hörnan för ett nearfall. Rana får ner Angle, men han flyttar sig undan en 450 och gör en Angleslam för två men missar sin moonsault. Clash vänds till Anglelock som blockeras och Styles får två med en springboard-cross-body, men får en Clash blockerad från hörnan (med tanke på hur Styles benposition hade han aldrig kunnat göra greppet ändå) och Kurt gör en vanlig Clash för ett nearfall. Taz: "That's a slap in the face if you lose to your own hold." Fast jag är säker på att Earl Hebner inte skulle tillåta något sådant i sina matcher. Angleslam vänds till en DDT och Kurt missar en charge i hörnan och äter en Angleslam för två. Styles klättrar men åker på en tope-rope-Angleslam för två. Anglelock blockeras men Kurt får in greppet igen och lägger till ett lås med sina ben, så Styles har inget annat val än att tappa, men Flair sliter ut domaren för ett screwjob. Kurt blir givetvis förbannad och går ut efter honom men Styles dyker på Kurt, innan Flair slänger in bältet åt Styles och ber honom nita Kurt med det, och efter en stunds beslutsångest använder han det som vapen och Flair kastar in Earl Hebner som räknar ut honom efter 28:47. Styles och Flair kramar om varandra, och om båda anses som heels nu och Flair blir manager och talesperson för honom kan det bli väldigt intressant. Matchen, då? De första tjugo minuterna var känna-på-varandra-och-bygga-upp-matchen, och de sista åtta var väldigt bra, så jag är lite splittrad. De som såg deras Impact-match och förväntade sig en liknande fast bättre match här kan känna sig oerhört blåsta, för denna var betydligt sämre. ***

SLUTSATS: Rent brottningsmässigt kan jag inte påstå att det var en höjdare, men de etablerade en hel drös brottare för nya tittare (Morgan/Hernandez, Tara, Wolfe, Kendrick, Anderson, Morley) och gimmickmatcher lös turligt nog med sin frånvaro (jag räknar inte Tara/ODB som en gimmickmatch i den bemärkelsen) och Taz är en miljon gånger roligare att lyssna på än Don West, så det var en intressant show. Nog inget jag kommer att se igen (men det gäller för i princip allt med TNA) men det var en bra show för att etablera brottare för nya tittare, och det var sparsamt med Hogan på TV ikväll, vilket är ett klart plus. Missförstå mig inte; jag har inget emot Hogan, men föredrar om de håller hans framträdanden måttligt, annars blir det lätt överdos av hans närvaro. Lashleys däckning kan handla om att han vill satsa på MMA till hundra procent och att han inte ville riskera en skada genom att brottas här, men det är bara mina egna spekulationer. Maineventet var väl inte dåligt direkt, men om Impact-matchen innehöll för mycket reverseringar och högt tempo, innehöll den här nästan inget av det då två tredjedelar av matchen var ganska seg.

Matchgenomsnitt: 1,9

Tummen i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2010-01-18.)

Senast ändrad av sebbe den 21 apr 2019 01:09, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sebbe

InläggPostat: 21 apr 2019 01:14    Rubrik: Svara med citat

TNA - HardCORE Justice 2010 (2010-08-08)

- Som du säkert redan känner till följer jag bara TNA sporadiskt nuförtiden (nöjer mig med att läsa om skräpet) men en tågkrasch som denna kan man bara inte missa. Ska bli intressant om TNA kan förvalta detta till något vettigt, fast förmodligen blir det bra pops till alla brottarna, TNA får idiotidén att anställa dem och efter två veckor är de precis lika dåligt pushade som alla andra i förbundet. Efter nyhetens behag har lagt sig lär de behöva dras med ointressanta ECW-brottare om de anställer några (ikväll brottas alla icke-TNA-anslutna utan kontrakt) som bara kostar pengar, de yngre talangerna i TNA är nog allt annat än glada över att inte få en PPV-bonus här, och jag kan inte tro att galan säljer speciellt mycket. Allt som allt blir förmodligen alla utom ECW-veteranerna blåsta på något sätt (alla förlorar med andra ord på galan), men hey, Balls Mahoney får $500 för sin match, så det är inga större summor det handlar om. Att köra en ECW-reunion kan låta som en bra idé om det inte var för att de som var med då det begav sig är medelålders idag, och de som inte såg wrestling då förstår inte det roliga med Balls Mahoney och Tracy Smothers (själv var jag med då det begav sig, men förstår ÄNDÅ INTE det roliga med Smothers) och bryr sig därför inte. Men jag antar att de tretusen som köper galan blir nöjda, och de tusen lobotomerade oskulderna i arenan har sitt livs stund.

- Vi inleder med äldre bilder på stjärnorna medan de kör soundbites, för att få dem att se ännu äldre och ickeaktuella än vad de i själva verket är.

- Taz välkomnar oss till galan och lovar att det ska bli extremt ikväll eftersom stjärnorna tänker göra allt i sin makt för att ge oss en bra show, och säger att det är en shoot, för att markera för alla att det är på riktigt, och alla som inte tror på dem kan kyssa hans arsle.

- Mike Tenay (ECW! ECW! ECW!) & Taz kommenterar.

- FBI (Tracy Smothers, Little Guido & Tony Luke) vs. Kid Kash, Simon Diamond & Johnny Swinger.
Stephen DeAngelis introducerar, ECW-domaren John Finnigan dömer och Big Sal är med FBI in, och Tony heter uppenbarligen Luke istället för Mamaluke nuförtiden. Vi får hoppas att Kash får ett eget betalkort som gage ikväll så han slipper använda andras. Kash och Guido inleder med lite fin grundbrottning, Luke fintar ner Swinger med en Oklahoma-roll för två men hamnar i fel hörna och slammas bakåt. Smothers jabbar och dropkickar Diamond och dumpar honom, så Diamond tar micken för att dra en promo, publiken ber honom hålla inne med eventuella kommentarer (fast de säger det lite mer som Ozzy hade gjort) och Diamond föreslår en Extreme Dance-Off med Diamond och Swinger. De dansar ala Santino & Vladimir Kozlov, publiken buar, Smothers säger att Michael Jordan, ursäkta, Jackson rullade runt i graven efter den dansen. FBI dansar, till och med Big Sal, fulingarna attackerar men Sal rensar, sex av brottarna (Sal och alla utom Kash) bråkar utanför ringen så Kash dyker ut på dem med domarens hjälp för att skapa ordning i matchen. Luke blir face-in-peril till total tystnad förutom några fördruckna nötter som poppar. Kash powerslammar Luke in i hörnan. Het tag till Guido som rensar mot Kash, men Swinger räddar och det blir julgransplundring. Tower of Doom-spot med Luke högst upp. Simon Diamond gör tre suplexes på Guido (varav den tredje framåtvänd), Smothers clothelinar Diamond, Swinger gör en Stroke på Smothers, Luke missile-dropkickar Swinger och Kash gör en double-underhook-piledriver och Guido med Sicilian Slice på Kash innan Guido avslutar Diamond med en Unprettier efter 10:45. Underhållande för vad det var, knappast något man behöver se mer än vart femte år. Några fina spots, men det känns som om alla utom Luke höll tillbaka, och det mest underhållande i matchen måste jag faktiskt säga var FBI-dansen. **

- Tenay säger att de helst ville ha Joey Styles som kommentator men då han är kontrakterad till någon annan får han ställa upp istället. Kan tilläggas att de brottas i blått ljus av någon anledning, känns som om de har satt upp ringen i ett solarie. I alla fall bättre än en bingohall.

- Var är de nu-video. Tod Gordon är smällfet, Gary Wolf (Pitbull #1) ser fortfarande ut som en lodis och Blue Meanie är fortfarande blå och fet.

- De kör videos kallade "I REMEMBER" där aktuella TNA-brottare berättar om sina ECW-minnen: AJ Styles berättar om Tommy Dreamer vs. Sandman-matchen med kendopinnen. "Thank you sir, can I have another?" och Angelina Love berättar om sina minnen av att se ECW mot slutet.

- Backstage: Al Snow pratar med Head då Stevie Richards undrar om han är okej. HAN PRATAR MED ETT DOCKHUVUD, VAD TROR DU!? Och du ska kalla dig doktor. Nova (Simon Dean) vill återbilda bandet (bWo) vilket Stevie blir glad över att höra, men har ingen bWo-logga på bröstet vilket Snow noterar är för att de inte vill bli stämda. En fejk Blue Meanie ('Blue Tilly', en indybrottare vid namn Tilly) dyker upp och Snow undrar varför de inte kan använda den riktige och störtar ut ur rummet. En lakej till Raven (tydligen kallad Lupus) dyker upp och petar näsan på Tilly, som svarar med att peta näsan på HONOM. ECW! ECW! ECW!

- CW Anderson vs. Too Cold Scorpio.
Mike Keaner dömer. Två brottare som ofta är i Japan och brottas, och jag måste säga att båda ser vältränade ut. De bråkar om en wristlock och varannan damernas innan Scorpio dropkickar ut honom och skickar in honom i staketet, innan han dyker ut med en korkskruv. Greppet, inte köksredskapet. Scorpio med en flygande cross-body för två. Superkick ger Anderson två. Han fortsätter bearbeta honom metodiskt, vilket är detsamma som tråkigt, innan han hammerlockar och drämmer in Scorpio i hörnan. Tenay nämner att Scorpio har brottats i Vaders förbund, och kallar honom Leon White för att vi ska veta att han menar business. Scorpio missar en enzuigiri och örfilas ner. Taz säger att Anderson måhända inte är en spektakulär brottare men att han är "the real deal" istället och gömmer sig inte bakom gimmickar och liknande, vilket är lite kul sagt med tanke på att det var precis så Paul Heyman bokade ECW. Scorpio gör comeback och gör en voltande legdrop från hörnan för två. Inte lika imponerande och snygg som den kanske verkar. Moonsault träffar knän och Anderson spinebustar (Taz: "Shades of Arn Anderson and Robert Roode!") honom för två. Scorpio avbryter en attack med en spark i nyllet innan hans urtjusiga moonsault-legdrop avslutar efter 6:47. Härlig match, båda är kapabla till bra matcher och att få den andre att se bra ut, så absolut inget att klaga på här. De firar tillsammans efteråt till Scorpios musik. ***

- I REMEMBER: Madison Rayne berättar att ECW debuterade hardcore-brottning inför världen. Really? Så Terry Funks bordsspots på sjuttiotalet räknas inte? Eller Randy Savages hardcore-matcher i Memphis? Matt Morgan säger att ECW körde en gala i hans gympahall vilket var coolt. Mr. Anderson kallar gamla ECW för edgy.

- Rob Van Dam och Fonzie snackar backstage, och Fonzie ser ut att vara runt 120 år gammal. RVD tycker det är synd att Jerry Lynn (som han skulle möta ikväll) är skadad får vi RVD vs. Sabu istället. RVD vs. Sabu 2010? RVD säger att galan handlar om att hedra gamla ECW så därför valde han Sabu, och Fonzie spekulerar i att matchen kommer bli den bästa någonsin. Det här med överdrifter är de inte främmande för, det får man ge dem.

- Stevie Richards vs. PJ Polaco (Justin Credible, vilket publiken chantar väldigt högt).
Wow, två avdankade WWE-jobbers mot varandra på PPV. SMELL THE RATINGS! bWo är med in. Meanie-kopian kallas 'Blue Tilly' eftersom Meanie inte är där. Nova kallas Hollywood Nova. De ger varandra chops och Credible tar en Flair-flip innan de hamnar utanför ringen, där Stevie åker in i ringkanten. Suplex utanför ringen och Credible dyker ut med en splash som verkar skada honom själv lika mycket. Powerbomb i hörnan ger två. Kallas han 'PJ' för att publiken somnar under hans matcher? Det stillsamma blå ljuset gör nog inte saken bättre direkt. DDT ger två. Stevie blockerar något och Credible tar ett bump ut ur ringen och träffar trappan med "skallen" (work). Stevie med en sideslam för att sätta upp en powerbomb för två. Credible möter ett dyk med en Superkick för två innan en Tombstone ser ut att avsluta Stevie, men Credible sliter upp honom vid två och skriker sin catchfrase åt honom så Stevie kan nita honom med en Superkick för tre efter 6:32. Irriterande som vanligt att de plingar i matchklockan i samma sekund som domaren räknar till tre, istället för att vänta några sekunder. Såhär är det igenom hela galan. Justin attackerar med en kendostick efteråt, ljuset släcks, ljuset tänds och Sandman står i ringen med en egen pinne han släcker Justin Credible med. Säga vad man vill om Sandman, han har inte missat ett mål mat länge i alla fall. **

- Video: Francine tackar för chansen att göra något för att hedra ECW, men hon kan inte vara där eftersom hon har andra saker på gång, som att passa sin unge.

- Three-way-dance: Spike Dudley vs. Al Snow vs. Rhino.
Eliminering gäller. Trippel headlock och Snow dumpas, men avbryter en spear då han fäller Rhino och backbreakar Spike. Snow tar en ful Flair-flip och åker ut, Rhino fintas ut och Spike klättrar och dyker ut på båda i sitt sedvanliga dyk. De fångar upp honom och fallaway-slammar honom på rampen. "Over Here"-chant. Snow missar en springboard-legdrop men sätter en moonsault för två. TNA-brottare ser galan backstage vilket vi som tittare tydligen måste känna till. Rhino och Spike samarbetar (Rhino suplexar Snow och Spike gör ett doublestomp på honom) men Rhino blockerar Spikes bulldog. Headscissors från Spike sänker Rhino och sätter upp för en dubbel bulldog men de dumpar honom istället. Domaren släcks (ECW! ECW! ECW!) eftersom vi tydligen behöver ett screwjob i en meningslös tremanna-match. Snow nitar Rhino med Head, Spike kastar en stol i handen på Snow och lägger sig ala Eddie Guerrero, men Snow lägger ner stolen och sig själv så domaren inte vet vem som gjorde jag. Faktiskt en kul spot. Bulldog avslutar Snow efter 5.50, och Rhino Gorear Spike för tre efter 6:02. Kul stol-spot (utan att använda den) var höjdpunkten. **

- Mick Foley läser Hulk Hogans nya bok och säger att han ser fram emot Dreamer vs. Raven.

- I REMEMBER: Magnus gillade att ECW visste hur man överträffade sig själv trots låg budget och Chris Sabin fastnade efter en Sabu/Funk-match med taggtråd (måste vara den från 1997).

- Oldschool South Philadelphia Streetfight: Axl Rotten & Kahoneys vs. Team 3D.
Kahoneys är Balls Mahoney, men WWE äger namnet. Du kanske undrar varför brottare som Taz och Rob Van Dam och andra får behålla sina namn medan andra inte får, det hela handlar om att ECW skrev över allt ägandeskap till WWE 2001 som innebar att ingen fick brottas under sitt ECW-namn FÖRUTOM de som kallades det INNAN de kom till WWE. RVD och Sabu kallades så redan innan ECW, medan Balls och Dudleys (och en mängd andra) fick sina namn UNDER TIDEN de var anställda av ECW. Heyman lovade Dudleys att de skulle få kallas så även efter WWE-karriären, men Heyman är inte världens mest pålitliga person och "tog inte itu" med det i tid och sen rann det bara ut i sanden. Joel Gertner är med in och drar en som vanligt barnförbjuden ramsa för att introducera Dudleys. Är tänkt som en vanlig match men Bubba tycker de kör en Streetfight istället för att ge folk vad de har betalat för. Yes, för Gud ska veta att Impact-publiken måste ha valuta för sina surt förvärvade pengar de betalat för att komma in, den enorma summan av 0$. Balls och Bubba hamnar utanför och bråkar medan de andra bråkar i ringen. Dra ut det på en kvart och du har hela matchen. Balls möter en attackerade Kahoneys med en spark och tar över. För er som antecknar; Dudleys är feta, Axl ser ut som vanligt och Balls ser tunnare ut än på länge. Alla fyra hamnar i publiken där Bubba nitar Balls med Head. Taz noterar att det är No countouts som gäller. Det får vi hoppas med tanke på att det är en Streetfight. Tillbaka till ringside där Bubba fyller ringen med vapen, men åker själv på ett slag med locket. Balls missar en legdrop och tar ett slag med en stekpanna i skallen. Yes, mot huvudet med en stekpanna år 2010. Balls och Bubba svingar mot varandra med varsin kendostick ala Star Wars och Balls sätter den i sidan på Bubba för det gamla vi-låtsas-att-den-har-gått-rakt-igenom-tricket vilket är betydligt roligare än det låter som, big Bubba bumpar Balls ballar och dansar, VINTAGE BUBBA, och Devon får två med en neckbreaker innan Balls spinebustar Devon för två. Vi får se lösaste duellen med stolar jag har sett sedan Hogan svingade en stol, men Dudleys sparkar ur. Facen dubbelteamar domaren och äter varsin chairshot rakt i skallen för två. Wazzup-drop på Balls, GET THE TABLES, dylik möbel sätts upp i ringen, bensin och tändare gör det mer intressant, Balls powerbombas igenom det för tre efter 11:57. Tyckte det var en kul blinkblink till gamla ECW och gillade framförallt Star Wars-duellen mellan Bubba och Balls, för jag antar att de inte ville göra matchen så hardcore eftersom alla fyra är tillräckligt skadade nuförtiden och att ingen förväntade sig mer än slutspotten. Därför förstår jag inte det idiotiska i att köra hårda chairshots rakt mot huvudet, vilket inte tillför något (jag är tveksam till att någon ens mindes spotten en minut efter) utan bara riskerar brottarna permanent hjärnskada. Mycket att riskera för så lite. De hade gjort bäst i att köra en ren komedimatch istället, med några kända spots (Wazzup-drop, slutspotten) för att hedra gamla ECW, man hade med andra ord kunnat uppnå precis samma resultat utan idiotiska chairshots rakt i huvudet. New Jack och Mustapha attackerar Dudleys efteråt, men utan riktiga versionen av Natural Born Killaz blir det inte samma sak. Det slutar med att alla poserar tillsammans, för etablera att de bara är fiender i ringen. *

- Raven säger att Dreamer skyddade honom som liten, och nu är de veteraner båda två och eftersom Raven anser sig vara smartare än Dreamer kommer han att vinna.

- I REMEMBER: Jesse Neal gillar ECWs energi och är glad över att Dudleys tränade honom och Kazarian var alltid ett fan av ECW.

- Bubba Ray Dudley, Rob Van Dam, Jerry Lynn, Simon Diamond, Rhino, Sandman, Stevie Richards och Tommy Dreamer hyllar Joey Styles och säger att vi saknar honom. Fint.

- Tommy Dreamer vs. Raven.
Mick Foley är domare och Beulah och tvillingdöttrarna samt Dixie Carter sitter ringside. Matchen utlovas som absolut sista kapitlet i Dreamer-Raven-storyn, men jag antar att det bara varar till nästa hedrande till ECW. Dreamer verkar vara i fin form medan Raven verkar ha överdoserat hamburgare de senaste åren, men det är en biverkning av att bli fri drogerna vilket absolut är att föredra. Hellre rundare än pundare. Brodera gärna in det på en kudde för framtida användning. Raven lowblowar honom innan matchen men blir inwhippad i hörnan på en stol som sitter mellan andra och tredje repet, båda hamnar utanför ringen där Dreamer spottar öl i ansiktet på honom. Taz säger att ECW-brottarna inte är unga längre, utan "big boys", vilket han har rätt i på flera sätt. Raven blockerar en suplex på en stol och gör en drop-toe-hold in i den. Dreamer fintar sig ur ett chairshot men kastas in i trappan istället och bladar. Raven bladar efter ett slag med en vägskylt, och publiken chantar "THIS IS HARDCORE!". Dreamer sätter upp en stege och biter Raven i pannan. Katapult in i den liggande stegen (mellan andra och tredje repet). Dreamer sätter upp för något från hörnan men fälls och kastreras, och Raven dyker efter med... något... kanske en kneedrop, för två. Duellerande chants, Dreamer gör en DVD och sätter upp honom i hörnan, Tree of Woe, ECW-dropkick och Crossface med taggtråd men Gruppen Som Brukade Heta bWo (Blue Tillys tröja säger 'BW2.0') räddar och spöar upp allihop, men Tilly missar en big splash (Meanie brukade göra en moonsault, men whatever) och Dreamer gör en kombinerad neckbreaker/DDT på honom och Nova, och Raven släcker Dreamer med en DDT för två. Trodde det skulle vara över där. Raven surnar till mot domaren så Foley pucklar på honom och använder Socko (Taz undrar om de får säga namnet, men beslutar sig för att inte göra det) och Ravens lakej attackerar men slås ner han också, med en Mandible Claw med taggtråd. Raven sätter fast Dreamer i handklovar och nitar honom med ett chairshot då Beluah (här kallar 'Theresa' eftersom det är EN SHOOT, BRUTHA!) kutar in (hon kommer från ingången trots att hon satt ringside... har hon åkt en runda med Hogans bil?) försöker få honom att sluta, men Raven fortsätter slå med stolen ändå och lowblowar Foley. Theresa lowblowar Raven och Dreamer DDTar honom (med handklovar på!) för två, och Ravens DDT på stolen avslutar efter 17:00. Brutal - visst, mycket historia bakom - visst, två stora ECW-namn - visst, underhållande match? Njae, kändes överdrivet förutsägbar, men jag antar det är en del av nostalgin. Matchen har gjorts betydligt bättre och med mer hetta tidigare, och det känns som att framförallt Raven inte hör hemma i en ring 2010. Men vad vet jag, "riktiga" ECW-fans lär väl höja den till skyarna och sitta hemma på pojkrummet (trots att de är 35) och chanta "YOU STILL GOT IT" för att han kunde svinga en stol några varv i hög hastighet. *1/2

- Gangstas avbryter en SoCol Val-intervju (varför skulle de intervjua henne på en ECW-show överhuvudtaget?) och New Jack kallar henne hans bitch.

- Taz säger att Heyman är ECWs 'goadfatha', och ett gäng andra brottare berättar om vilket geni Heyman är/var.

- TNA-champ Rob van Dam vs. Sabu.
Nontitle och Fonzie är manager åt båda. Sabu (som numera är helt skallig) introduceras från "Bombay, Michigan". Publiken chantar "THIS IS CLASSIC" för att deklarera att det är en klassisk parning. Blir de sedvanliga inledningsspottsen där RVD framstår som ECW-RVD istället för WWE/TNA-RVD (det vill säga han avvaktar mycket). Fonzie kutar in en stol men det är Sabu som får tag på den först och slänger den i ansiktet på Van Dam (som inte blockerar med händerna) och gör därefter en Air Sabu och skickar in RVD i staketet utanför ringen med en baseballslide. Fin springboard-cross-body ut till en bra pop verkar göra lika mycket skada på båda två, innan Sabu gör en camel-clutch medan han sitter på en utlagd stol på RVDs rygg, i en spot jag aldrig har sett förr. RVD blockerar en springboard från stolen genom att dropkicka stolen. Sabu tar en monkey-flip på stolen innan RVD kastar den på honom för två. Sabu whippar in honom i hörnan och får två med en clotheline. Båda siktar på en springboard-kick samtidigt så båda faller. Fonzie ger båda vatten innan de fortsätter brottas. Två bord kommer fram men används inte, och RVD hotshottar Sabu på staketet och gör sin legdrop. Slingshot-legdrop på apronen med en stol på Sabu ger två. Publiken börjar få nog av Fonzies visslande och chantar "KILL ALPHONSO!" Sabu ranar RVD från hörnan rakt ner på en stol och Van Dam tar bumpet enormt fint på en liggande stol. Imponerande! Arabian Facebuster ger två. RVD kommer ur en camel-clutch och fintar sig ur en triple jump genom att fälla Sabu på stolen. Sabu kastreras på översta repet och Fonzie håller upp stolen framför nyllet på honom, så RVD kan springboarda in en spark. Split-legged moonsault ger två. Sabu stoppar RVD från att använda ett bord genom att kasta en stol på ryggen på honom, och därefter i ansiktet. Legdrop ger två för Sabu då Van Dams ena fot är vid repen, vilket får Taz att brista ut i ett gapskratt med tanke på att domaren har tillåtet bord och andra vapen, men en fot på repet är tydligen supernoga. Notera att det är en vanlig match. Rolling Thunder och Skateboard ger två. Sabu verkar ha skurit upp ett hål i bakhuvudet. Sabu med en fin springboard-DDT på en stol för två. Missile-legdrop på stolen ger två, men RVD fintar sig ur en andra, på ett bord, och avslutar med en frogsplash efter 17:13. **1/4

- Alla brottarna kommer in och firar med Van Dam och Sabu med öl i näven, ett bra avslut på kvällen.

SLUTSATS: Är man ett nostalgiskt ECW-fan är det ingen tvekan om att man ska se galan, men om man som jag har ett ganska ljummet förhållande till förbundet och tvärtom tycker det är överskattat kan det lika gärna kvitta. Men det var en hyfsat underhållande gala, dock ingen höjdarmatch (Scorpio vs. Anderson var dock kul) som räddade showen, och hela nostalgikonceptet känns förlegat när det gäller ECW eftersom det har gjorts massor med gånger förut, och ECW-brottarna blir bara äldre och mer skadade än förra gången ECW skulle hedras. För varje gång ECW ska hedras med en gala känns det bara mer urvattnat, och detta är inget undantag även om den hade miltals bättre produktion än Hardcore Homecoming.

Tummen i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2010-08-09.)
sebbe

InläggPostat: 21 apr 2019 01:14    Rubrik: Svara med citat

TNA - No Surrender 2010 (2010-09-05)

- Vi inleder med bilder från då de fyra finalisterna i turneringen (Kurt Angle, Jeff Hardy, Pope Dinero och Mr. Anderson) kommer till arenan, ackompanjerat med Kurts snack om att han tänker sluta brottas om han förlorar, vilket är idiotiskt då ingen tror på det ändå. Något udda med turneringen är att alla fyra är faces, men det tycker jag inte är någon nackdel här, utan ser fram emot tre väldigt bra matcher. Något som däremot inte är bra är att man inte kan tänka sig att betala Rob Van Dam för ytterligare datum utan hellre tar titeln av honom. Great, de anser inte ens att VÄRLDSMÄSTAREN är värd extrapengar så han kan brottas fler än de satta datumen.

- Mike Tenay & Tazzzzzz kommenterar.

- TNA Tag-champs Motor City Machine Guns vs. Generation Me.
Titelmatch. Skulle varit Guns vs. Magnus & Desmond Wolfe, men av whatever reason ändrades det strax innan galan. Alex Shelley och Jeremy Buck inleder med att bråka om en armbar, Max fortsätter och vi har en dubbel dropkick med Max och Chris Sabin för att få en pop från publiken. Sabin har klippt sig sedan sist jag såg honom. Springboard-armdrag --> armbar från Jeremy och Shelleys arm bearbetas. Vänsterarmen givetvis, det är ju wrestling. Jeremy äter en jawbreaker han inte säljer för att visa att det är en ren spotfest, och Guns dubbelteamar honom med sin vanliga serie för två. Shelley gör en kul submission som ser ut som en bakvänd Boston-crab. Tag till Max som rensar utan att först ha varit face-in-peril, Rey Mysterio-bulldog på Sabin ger två. Max med en springboard-bulldog för två och ett "THIS IS AWESOME!"-chant från publiken. Julgransplundring och domaren (Brian Hebner) verkar skita i matchen totalt. När det lugnar ner sig är Shelley face-in-peril och bråkar med Jeremy om en suplex i några sekunder jag aldrig får tillbaka. Diverse restholds får inte ner Shelley, som slår sig fri och fintar sig ur en dropkick och taggar in Sabin som rensar. Springboard-DDT ger två då Jeremy räddar, Sabin äter en springboard-kick och Shelley dyker ut på Jeremy mellan repen och däckar honom. Jeremy blockerar en dubbelteaming inte ens Taz & Tenay förstod, och Shelley däckas av en dropkick. Samoan-drop-450-kombo missar, Superkicks på alla och Skull & Bones avslutar Jeremy efter 12:51. Spots utan poäng och storyn var obefintlig, de lyckades inte förmedla några känslor vilket gjorde att jag varken hade sympatier eller har gentemot något av teamen. Men gillar man rena spotfester är detta en bättre match än tvåan jag ger den. Young Bucks är förbannade för att de förlorade så de spöar upp MCMG efteråt för att ingen ska få se bättre ut än de andra. **

- X-Division-champ Douglas Williams vs. Sabu.
Titelmatch och som en del av EV.2 och Fortune-fejden. Ordinär inledning med headlocks, armbars och liknande bryts upp vid repen, Sabu clothelinar honom för att sätta upp en slingshot-legdrop som träffar alldeles för långt ner. Camel-clutch bryts upp vid repen, Williams bailar och äter en slingshot. Sabu sliter fram ett bord vilket Hebner inte ser så glad ut över. Är det Earls privata merchandisebord, månne? Doug stoppar Sabu från att använda bordet och gör en flygande elbow för två. Williams klättrar men stoppas, Sabu sliter in en stol men Earl hotar med diskning om han använder den. Taz kommer med en kommentator om att Earl tydligen aldrig har dömt i en bingohall tidigare. OH, SHOOTWORKSHOOT~! Sabu gör sin vanliga springboard-moonsault via stolen och Taz säger att Earl tillåter det eftersom han tekniskt sett aldrig använde den MOT honom. Sant. Williams drop-toe-holdar in Sabu i stolen, vilket tydligen också är tillåtet eftersom han inte använde stolen på Sabu utan Sabu på stolen. Eller något, Taz håller för sin egen skull tyst helt under den spotten. Earl varnar Williams att han kan diskas om han fortsätter använda stolen. Tydligen har båda brottarna förbeställt 300 tröjor var av Earl precis innan matchen och han vill undvika att göra dem förbannade innan de har betalat. Sabu med en springboard-DDT för två. Springboard-back-elbow ger två. Air Sabu och SEN kastar Earl bort stolen, trots att han stod intill den redan innan Sabu gjorde spotten. Taz tycker att vi borde ta bort stolen. Williams med en gutwrench-suplex för två, men bailar när Sabu gör comeback, Sabu sätter upp för ett dyk men Earl stoppar honom, Sabu skiter i det och dyker ändå. Sabu sätter upp ett ord och lägger Williams på det, men han vaknar så Sabu åker igenom det själv. Williams svingar med en stol, Earl tar bort den, och Williams passar på att nita Sabu bakom Earls rygg med bältet för tre efter 11:13. I sann Sabu-anda såg hälften av hans spot ut som skit, och de andra missade, och mattbrottningen var inte överdrivet underhållande så jag har svårt att se någon annan än die-hard-fans av herr Brunk gilla den. *

- Backstage: Mr. Anderson tänker spöa Dinero ikväll och får igång publiken att skrika "WE ARE ASSHOLES!" Och så säger folk att wrestling saknar stil och klass!

- Velvet Sky vs. Madison Rayne.
MC Tara (som slutade i TNA för evigt för ett tag sedan) är med Rayne in, och Angelina Love är med Sky in. Sky choppar loss men kastas ner i det lamaste jag har sett i wrestling sedan mustaschpromon. Da Khamel Klatch, Rayne hoppar upp ala Repo Man på Wrestlemania 8, och Sky leker Big Bossman från samma match och blockerar med båda benen. Tara distraherar domaren, Sky rullar upp Rayne för två, och Rayne clothelinar henne. Rayne dunkar Skys ansikte mot marken några gånger med en juckande spot Hoa hade exploderat av. Sky gör comeback med dåliga slag och en spear, innan hon dunkar Raynes bakhuvud mot marken några gånger. Fast en sekund senare är hon uppe och äter en faceslam för två då Tara räddar genom att slita ut Sky och teasar att slå henne med hjälmen med Love räddar. DDT avslutar efter 4:43. Det var ett tag sedan jag såg en brudmatch i TNA, men detta är miltals sämre än jag minns divisionen som. De släppte Awesome Kong, ODB slutade och Gail Kim gick över till WWE (visserligen för ett bra tag sedan) och var är vi idag? Bimbos som brottas som om det var första lektionen i wrestlingskolan? Missade och telegraferade spots hela vägen, dåligt utförda spots och inte trovärdigt för fem öre. Tidigare har TNA haft två övertag gentemot WWE; bättre lättvikardivision och bättre bruddivision. Nu är WWE bättre på båda. DUD

- Jeff Hardy tänker vinna ikväll.

- Falls Count Anywhere: Rhino vs. Abyss.
Rhino attackerar Abyss innan matchen och svingar loss i ringen, innan de hamnar i publiken där Abyss får övertaget. De bråkar ut ur arenan och tillbaka igen utan att något intressant händer, de turas om att ha övertaget med knytnävar och hamnar i ringen igen och Rhino åker in i soptunnan han satte fast mellan andra och tredje repet. Abyss svingas igenom en del av rampen som består av kartong, vilket publiken tycker är HOLY SHIT! Jag upprepar: Han åkte igenom EN JÄVLA KARTONGVÄGG. När man poppar åt spots som även min mormor hade kunnat göra är standarden ganska låg. Abyss slänger in en bit staket i ringen som han sätter upp i hörnan, Rhino slår tillbaka med lite aluminium mot huvudet och en belly-to-belly. Abyss får två med en chokeslam på en soptunna. Abyss tar in Janice (hans bräda med spikar) men äter en spear för två innan han hinner använda den. Black Hole Slam ger två. Abyss sätter upp för en powerbomb på staketet, men Rhino blockerar och ska GOREA honom mot den, men Abyss flyttar sig, Rhino släcker sig själv och avslutas med en Black Hole Slam efter 12:40. Inget vi inte redan har sett förr, men skönt att Abyss inte gjorde något av sina sjuka bumps till ingen nytta. Tolv minuter för en sådan här match än åtminstone fem för mycket, men för er som älskar den här typen av matcher är det en högtidsfest. För oss andra tappar den charmen efter en liten stund, även om båda är duktiga på det och är intensiva. *

- Recap av Samoa Joe & Jeff Jarrett vs. Sting & Kevin Nash.

- Samoa Joe & Jeff Jarrett vs. Sting & Kevin Nash.
Nash & Sting kommer in till en gravt nWo-iserad låt, vilket självklart är poängen, men samtidigt sorgligt eftersom Dixie inte kan släppa 1998. Något som däremot är positivt är att alla fyra ser ut att vara i bra form, dock brottas ju Sting i tröja av en anledning. Sting ger sig på Jarrett men Joe räddar, Nash nitar Joe men sparkas ner och bailar. Sting dubbelteamas av facen tills Nash nitar Jarrett från apronen. Tenay noterar att Impact utgår på torsdag. Lycka till att få folk att vänta med upplösningen och efterspelet av galan över två veckor, det gör säkert att de sitter klistrade vid rutan. Jarrett är face-in-peril, Stinger-splash sätter upp en Vadersplash som träffar knän, Joe taggas in bakom domarens rygg så han vägrar godkänna den, trots Joes protester. Som om en wrestler skulle ljuga. Fråga: Hur kan Sting vara heel när han går runt med förbundets namn på tröjan? Joe taggas in och rensar, senton på Sting och hög spark på Nash, julgransplundring och Jarrett hotshottas, men tar Stings basebollträ och nitar honom i magen, så Joe kan avsluta med sin Kokina-clutch efter 6:12. De höll Nash utanför matchen för det mesta, vilket säkert gjorde den bättre. Inget att klaga på, fyra skickliga yrkesmän som inte tog sig vatten över huvudet, och alla gjorde sitt yttersta, speciellt Sting. **1/2

- Recap av EV.2 vs. Fortune där Bubba säger "fucking" vilket inte censurerades bort. Snart har vi väl Fuckers vs. Assholes i förbundet.

- I Quit: Tommy Dreamer vs. AJ Styles.
Bråket börjar redan innan Dreamer hinner in till ringen, Dreamer backdroppar ut honom över topprepet och följer efter för att strypa honom mot ringstolpen i en annorlunda spot. Han ger dock inte upp. Full-nelson-camel-clutch av Dreamer, men Styles vägrar ge sig, utan kommer loss och petar i Dreamers mun med fingrarna. Dreamer backar in i hörnan för att komma loss. Styles missar en charge och "skadar axeln" vilket Dreamer fortsätter bearbeta, något han började med redan i början av matchen. Styles bailar och Dreamer följer efter och gör en clotheline från apronen. Styles blockerar och suplexar Dreamer på stålrampen. Dreamer kommer ur ett figure-four-försök med en spotlight (bokstavligt talat) men Styles vägrar ge upp. Flygande underarm sätter upp en Styles Clash på golvet, men Dreamer blockerar och gör en shoulderbreaker. Armbar i ringen leder ingenvart, och Styles skriker att Dreamer tydligen drar in luft. Dreamer placerar hans arm i stolen och legdroppar den för att göra mer skada. Styles gör minicomeback med en ögonpetning men äter en armbreaker --> Crossface men Styles kommer loss genom att baila. Dreamer kastreras på staketet och Styles massakrerar hans ankel mot det. Figure-four blockeras med en spark i röven och Dreamer kastreras mot ringstolpen för en figure-four runt stolpen alla Bret Hart. Bret sa i sin bok att det greppet kändes betydligt mindre för offret än angriparen. Dreamer får sitt vänsterben bearbetat mot stolen, figure-four vänds och Styles släpper upp. Dreamer drop-toe-holdas in i stolen och läggs med huvudet på den, Styles ska dropkicka/legdroppa honom men fintar sig ur den och gör en Indian Deathlock men Styles vägrar ge upp, och Taz gnäller på domaren som inte håller fram micken ordentligt. Pelé-spark dumpar Dreamer, Styles dyker efter men äter ett slag med en kendostick, pumphandle-slam och Dreamer drar av sig tröjan för att visa att han har snott Goldusts kläder innan han slutade i WWE innan en han gör en Crossface med kendopinnen, som går sönder (planerad spot). Styles petar i ögonen med en bit trä från pinnen, dropkick och gaffel mot pannan och mot ögat får Dreamer att ge upp efter 16:28. De försökte och gjorde vad de kunde, men matchtypen brukar aldrig ge speciellt underhållande matcher i mitt tycke, och så även här. Bra bearbetning av benet, men matchen lyfte aldrig, samt att Styles känns helt fel för den här typen av match då han är en mer fartfylld wrestler än såhär, vilket som sagt inte är hans fel. **

- Kurt Angle tänker vinna ikväll, annars slutar han i TNA för evigt för alltid for ever and ever.

- Semifinal: Jeff Hardy vs. Kurt Angle.
Vinnarna möts om titeln på Bound For Glory. Dixie sitter ringside och ser nervös ut, förmodligen för att hennes största wrestler kan sitta inne snart. Kurt med en facelock som bryts upp vid repen. Hardy vänder en suplex till en framåtvänd sådan följt med några låga dropkicks för två. Powerbomb vänder matchen och vi går för en headlock för att varva ner, Hardy kommer loss några gånger men hamnar i greppet igen. Waistlock och Taz pimpar Kurts amatörkarriär, och menar på att Hardy bör undvika att hamna på marken. Hardy fuckar upp sin corner-dropkick så han får göra om den till ett fint "YOU FUCKED UP!"-chant. Kurts belly-to-belly ger två och tillbaka till headlocken. Twist of Fate (#1) från ingenstans ger noll pops av någon anledning, Swanton (#1) blockeras och Kurt dyker upp och suplexar ner honom för en tvåa. Angleslam (#1) vänds till armdrag och Twist of Fate (#2) igen. Förmodligen Kurts manus, som brukar bestå av arton avslutare och lika många reverseringar. Swanton (#2) missar och Angleslam (#2) ger två. Självklart, han behöver göra några dussin för att det ska kännas. Anglelock (#1) blockeras och german, german, german ger två. Moonsault missar (vilket jag skrev innan det hände eftersom Kurt är Mr. Förutsägbar, så hade förutsägbarhet varit en OS-gren hade Kurt haft två guld) och Whisper in the Wind ger två. Twist of Fate (#3) sker utanför ringen, och Jeff dyker med en Swanton (#3) från hörnan och ut. Uppdatering från ringside: Dixie låtsas se oroad ut. Twist of Fate (#4) blockeras men det gör inte en german och big splash ger två för Angle. Powerbomb vänds till backdrop, Twist of Fate (#5) ger två. Swanton (#4) ger två. Swanton (#5) ger två. Swanton (#6) träffar knän. Angleslam (#3) ger två. Anglelock (#2) blockeras och Jeff clothelinar honom från apronen, där en brud passar på att känna hur Jeffs hår känns. Anglelock (#3) bryts upp vid repen. Anglelock (#4) blockeras. Jeff släcks med en clotheline för två och Anglelock (#5) bryts upp vid repen, men Kurt sliter in honom i ringen och domaren avbryter matchen efter 20:02 och medan alla tror att Kurt har vunnit, är det istället en draw då tidsgränsen gick ut. Publiken vill ha fem ytterligare minuter. Eric Bischoff kommer in och ger oss det.

Jeff gör comeback men kastreras i hörnan, Kurt klättrar efter och gör en Angleslam (#4) från toppen för två. Fin bump. Kurt attackerar men backdroppas ut av killen som precis tog en Angleslam från toppen. Mindre än en minut kvar. Dubbel clotheline släcker båda med 17 sekunder kvar, och Kurt täcker Jeff för två precis före 5:00. Bischoff ger oss YTTERLIGARE fem minuter, då vi måste ha en vinnare. Varför inte köra utan tidsgräns om vi ändå MÅSTE ha en vinnare, jävla idioter.

Kurt matar loss men jag har tappat intresset för både Angleslams och Twist of Fates. Kurt missar en charge och slår sönder axeln mot ringhörnan, och bladar när hans ansikte åker in i trappan. Boston-crab men Angle vägrar tappa, domaren lyfter armen tre gånger och den lyfter på tredje, och Kurt reverserar till en Anglelock (#6) och matchen stoppas efter 5:00. Bischoff skickar in tränare att kolla Kurts blodiga panna, och Bischoff i samråd med tränarna kommer fram till att Kurt inte är kapabel att fortsätta, så vi har en draw. Underbart. Inte ens en självklar singelmatch till årets största gala kan bokas ordentligt utan en massa skit. Bra berättad story, även om de evinnerliga avslutarna ska göras i tid och otid i Kurts matcher. En kul notis när det kommer till Kurts matcher numera är att jag alltid älskar den första efter mitt TNA-uppehåll eftersom den är fartfylld och innehåller fina spots, men match #2 är ofta sämre och vid match #3 har jag redan tappat allt intresse av att se Kurt brottas igen. Sen tar jag uppehåll ett tag och blir sugen på en Kurt Angle-match, och sen är karusellen igång. ***

Resultat: Sex Anglelocks, fyra Angleslams, sex Swantons och fem Twist of Fates. TNA! TNA! TNA!

- Dinero tänker vinna ikväll och skiter i vem han får möta på Bound For Glory. Dinero säger att Andersons rumpa luktar illa. THANKS FOR THE INFO.

- Semifinal: Mr. Anderson vs. Pope D'Angelo Dinero.
Säga vad man vill, men WWE missade något när de kickade Pope eftersom de är på jakt efter nästa stora svarta superstjärna, då Pope är mer karismatisk än de flesta i WWE. Lugn och avvaktande början och Taz uppgraderar Hardy-Angle till 'episk'. Är lite som WWE där de uppgraderar 12-minuterssömnpiller till 30-minutersklassiker. Anderson blir förbannad och öser loss med högervingar men äter en armbreaker och hammerlock-slam innan han faktiskt får in en enzuigiri för två. Pope säljer axeln och Taz ger oss sin fackmässiga och professionella analys: "Shoulder-injuries sucks." Pope slår tillbaka men blir sparkad på axeln så Anderson kan ta över igen. Wrestling är för tandlösa hillbillys och white trash (förutom mina läsare förstås, som naturligtvis är oerhört väluppfostrade, kultiverade och en nobel känsla för god smak) men kan det bli lägre än då fans skriker "WE'RE ASSHOLES!" för full hals? Dubbel clotheline släcker båda. Pope gör comeback med högervingar och en atomic-drop följt av en flygande tackling med den skadade axeln före. Pope blockerar en superplex och kastrerar honom och dyker efter från hörnan. DDE Express (FKA Elijah Express) och Mic Check blockeras och Anderson får två med en samoan-drop. Codebreaker ger två för Pope. Rock Bottom blockeras och Pope fintar sig ur en Mic Check med en armdrag i matchens mest blowna spot innan en Mic Check ger två. Hur bra avslutare är det om den inte avslutar motståndarna? DDE Express missar och Anderson avslutar (jo, faktiskt) med en Mic Check efter 17:23. **1/2

- Så TNA hypade galan med att vi skulle få veta vilka som möts om TNA-titeln på deras svar på Wrestlemania, och beslutar sig för att bara ge oss den ena utmanaren. Och folk säger att TNA suger!? Det finns knappt lättare saker att boka än detta. En turnering där finalen ska gå på BFG där vinnaren blir ny mästare. Simpelt och lättförståelig bokning även för fansen som bara ser Impact ibland, och som skapar intresse för titelmatchen. Istället ska de halfassa fram matchen som antingen blir en tremanna eller där Kurt Angle vinner sin plats i matchen veckan innan galan. Ganska onödigt att även dra in att Angle tänker pensionera sig om han slutar, för ingen lär tro på det även om han slutar, och det överskuggar själva turneringen. Skräp, som vanligt när det gäller TNA.

SLUTSATS: Öppningsmatcherna brukar vara något av det bästa med TNA, men inte i det här fallet då den var ganska ointressant, både storymässigt och brottningsmässigt. Brudmatchen var en katastrof, men å andra sidan är inte Sky och Rayne toppbrudarna i förbundet vilket kanske förklarar det. Den roligaste matchen var faktiskt Nash-Sting-Jarrett-Joe ur ren underhållningssynpunkt då den var kort och koncis så de slapp använda tre minutersheadlocks, och även Pope-Anderson var kul när de hade känt på varandra i några minuter. Angle-Hardy var precis som väntad spot-spot-reversering-reversering-spot-spot-reversering-spot-spot-spot-spot-spot-avslutning, fast utan avslutning, så jag antar att Dave Meltzer lär dregla sönder anteckningsblocket och dela ut stjärnor på löpande band, själv tröttnar jag lätt på hans tre spots han gör tio gånger under varje match. Maineventet var hyfsat kul, men ingen toppmatch på något sätt. Sammantaget en ganska ointressant gala där toppnoteringarna var **1/2 och *** vilket inte räcker för en rekommendation. Men ska du se en av matcherna rekommenderar jag Nash-matchen trots allt, även om två andra matcher fick högre betyg.

Tummen ner.

(Den här recensionen skrevs 2010-09-06.)
sebbe

InläggPostat: 21 apr 2019 01:15    Rubrik: Svara med citat

TNA - Bound For Glory 2010 (2010-10-10)

- Vi inleder med en video med de största namnen i förbundet. Kurt Angle! Jeff Hardy! Mr. Anderson! Sting! Hulk Hogan! Abyss! Samoa Joe! Jeff Jarrett! Kevin Nash! Pope D'Angelo Dinero! Brudar! RVD! Generation Me! MCMG! Jay Lethal! Tommy Dreamer! Fortune! Mick Foley! Ric Flair! Raven!

- Live från Daytona Beach, Florida.

- Mike Tenay & Taz kommenterar.

- TNA Tag-champs Motor City Machine Guns vs. Generation Me.
Titelmatch. Oh, goody, de möts igen, som jag har längtat. Att köra den här sönderbokade matchen på årets största gala känns sådär, även om det brukar vara bra matcher. Alex Shelley choppar Max och släcker honom med en enzuigiri för två. Chris Sabin stryper honom ala Kevin Nash och Guns gör Poetry in Motion (med underarmen istället för höften) för två. Jeremy dumpas med en spark innan Shelley fälls vid apronen och bearbetas. Jeremy bailar en Superkick och åker på en spark i huvudet av Sabin i en väldigt fin spot. Max äter Guns vanliga serie innan Guns dyker ut med ett dubbelt dyk. Okej, det var gymnastikdelen av matchen, när kommer vi till storyn? Shelley får två med en cross-body men kastreras i hörnan och åker på en dubbel DDT för att göras till face-in-peril. Enzuigiri ger två. Man skulle nästan kunna våga påstå att de har riktat in sig på skallen. De unga stålarna (ursäkta, den var dålig) flippar runt som anorektiska Rob Van Dams och Max sparkar honom i bakhuvudet vid hörnan. Superplex blockeras och Max knuffas ner, så Shelley kan följa upp det med ett double-stomp. Var inte han face-in-peril precis? Het tag till Sabin som rensar, Tree of Woe med tillhörande låga dropkicks rakt i nyllet på Max innan Shelleys flygande clotheline ger två på Max. Kommentatorerna är helt lyriska och slår vad om att vi inte hittar den här sortens wrestling någon annanstans och att de har bättre tagteam-division än de flesta andra, vilket jag måste hålla med om, om man jämför med WWE (vilket jag antar att de syftade på med tanke på att de alltid lever ut sitt lillebrorkomplex) som bara har jobberteams. Julgransplundring slutar med att Jeremy fäller Sabin och går ut på apronen, och då hoppar Sabin upp på honom ala Poetry in Motion och släcker Jeremy i en fin spot. Sabin äter en X-Factor och en bakvänd Canadian Destroyer (kunde inte beskriva den bättre) för två och Max blir frustrerad. Dubbel DDT men Shelley räddar och en SB#2 från hörnan blockeras och Max nitar Sabin med en blockbuster medan Jeremy dyker ut på Shelley. 450 på Sabin ger två då Shelley räddar vilket tydligen är häftigt. Shelley gör en DDT på Max och flatliner på Jeremy samtidigt, och Sabin taggas in (till och med Taz ser det komiska i att bry sig om att tagga efter fem minuters julgransplundring) och rensar. Bucks gör en kombinerad standing moonsault och springboard-splash för två. Voltande samoan-drop och 450 ger två, men när de sätter upp för något i hörnan springer Sabin upp och german-suplexar ner Max i en fin spot. Taz: "That was nuts!" Cross-body avslutar för Guns efter 12:54. Jag hatar att upprepa mig, men som vanligt har vi en fartfylld öppningsmatch med snabba fina spots som inte leder till något innan de avslutar med något högflygande. ***

- Christy intervjuar Madison Rayne och Tara, och Rayne kallar henne för en falsk bitch för att etablera sig som heel, och säger att Mickie James inte bara kan valsa in och tro sig vara något.

- Video med brudar för att bygga upp titelmatchen, men jag tycker att alla brudar i TNA känns stöpta i samma form ala WWE istället för att hålla dem separerade som de brukade göra.

- Knockout-champ Angelina Love vs. Tara vs. Madison Rayne vs. Velvet Sky.
Titelmatch och första fallet gäller och Mickie James är gästdomare. Tenay säger vid olika tillfällen att Eric Bischoff "booked" och "layed out" den här matchen, för vi är tydligen inte i kayfabe längre. Storyn här är att Tara och Rayne är polare, likaså Love och Sky (Beautiful People). Tag-regler gäller. Facen börjar mot varandra innan Rayne blockerar en spark i hörnan och drämmer ner Love med ryggen före i backen. Hon tjafsar med James som tjafsar emot. Love gör sin egen comeback och slammar henne för två då Tara räddar. Du vet, hon som lämnade TNA för evigt för ett tag sedan. Sky headscissorsar Tara vilket Taz också skulle vilja testa på. Octopus och sunset-flip ger två för Sky, som blockerar en suplex två gånger och hivar iväg Tara i greppet istället. Faceslam ger två. Julgransplundring som inte James lyckas få ordning på vilket visar vilken inkompetent domare hon är och alla gör sina avslutare på alla men Widow’s Peak blockeras och Tara rullar upp Sky för vinst efter 5:44, vilket gör Rayne pissed eftersom HON ville vinna titeln och hade så bestämt med Tara. Hon nitar James som slår tillbaka till en pop för att avsluta segmentet. Plottrig match och när till och med veteranen Tara ser omotiverad och slö ut är det illa, och det hela bygger upp till Heat-fejden version två mellan James och Tara. Blah. Matchen var inte The Miz men den var däremot awful. *

- Backstage: Sketch med Eric Young och Orlando Jordan som inte är kul, då Young säger att det kvittar att Jordan är "bi... polare". Storyn är (vilket jag lärde mig då jag lyssnade på WOL) är att Jordan är förälskad i Young, som inte förstår det.

- Orlando Jordan & Eric Young vs. INK Inc.
När bildade Eric Young tagteam med Sharmell? Storyn är att Jordan och Young spöade INK Inc. i veckan men eftersom de fuskade såg Young till att domaren reverserade domslutet. Fråga inte, det är TNA. Är som om WWE skulle bygga upp Trent Barreta vs. JTG veckan före Wrestlemania och sen boka matchen på galan. Jordan sparkar loss mot Jesse Neal, som enligt Taz "got blasted in the face by Orlando". Ibland väljer han sina ord med omsorg, men detta var nog inte en av de gångerna. Shannon Moore får ner Jordan och de tatuerade jobberna får till och med hjälp av Young att spöa Jordan. Jordan gör sin egen comeback och porrar sig när han täcker Moore för vinst vilket förargar Neal. Ja, han är ju militär, så don't ask, don't tell och allt det där. Taz döper om en sunset-flip till en sunset-sit, men den ger bara två ändå. Dubbelsläckning och domaren distraheras, Jordan "gets nailed in the head" och Moore ska just tagga in Neal, men Young står i hörnan istället och taggas in för att kunna rensa mot sin egen partner. Tag-partner, that is. Vi får veta att detta är kul eftersom Taz skrattar då han noterar att "that's his partner. TAGTEAM partner, that is" innan INK avslutar honom med en blockbuster från repen efter 6:35. Skillnaden mellan WWE och TNA är WWE hade sin Eugene framför kameran och inte i styrelserummet. Ingen dålig match i sig, men storyn var ganska dålig, speciellt för ÅRETS STÖRSTA GALA men jag erkänner att jag har följt TNA dåligt på sistone så jag har inte järnkoll på alla upplägg. *

- Jeff Harvey är redo, ARGGHH!

- X-Division-champ Jey Lethal vs. Douglas Williams.
Titelmatch. De bråkar om en wristlock eftersom Williams är en grappler, en wrestlers wrestler, men äter en backbreaker/flatliner och bailar. Lethal dyker efter men en springboard in i ringen missar så Williams kan kneedroppa honom för två. Rejäl clotheline ger två. Lethal backdroppar honom för att undkomma en facelock och avlossar några högersvingar och några dropkicks innan en springboard-cross-body ger två. Williams tar över och får två med en suplex. Exploder ger två. Victory-roll till german ger två i en bra spot. Taz säger att det bara är en formell sak att pinna Lethal nu, men han åker på en rana som han vänder till en sunset-flip för att behålla titeln efter 8:15. Efter två minuters suplexande och en rana studsar han upp ala John Cena och pinnar honom? Lame. Lethal firar i publiken där Robbie E (från The Shore, en serie på MTV om jag inte är helt fel ute) slår ner honom eftersom vi tydligen inte ska låta mästaren stå som den moraliska vinnaren efteråt. Robbie E drar en promo efteråt om att han tänker vinna titeln så att den får lite klass. Har aldrig sett karln (eller hans tant Cookie) förr, men han verkar vara en bra såpaheel av det lilla han visade här. **3/4

- Video för RVD vs. Abyss.

- Monster's Ball: Rob Van Dam vs. Abyss.
Egentligen byggde de upp för Hulk Hogan vs. Abyss, men Hogans rygg klarade inte för en match (han ska vara glad att han kan gå) så de fick styra upp det till detta. Storyn är att detta är Abyss sista match någonsin, vilket som med allt annat är skitsnack. Abyss har utlovat att berätta vilka "de" är och mellan raderna kan vi läsa att det kommer att ske ikväll. RVD attackerar med sparkar och en slingshot-legdrop på apronen och tar in en stol för en Van Daminator. Frogsplash blir inte av då Abyss bailar så RVD dyker på honom utanför ringen istället. En plywoodskiva med taggtråd kommer in i ringen men Abyss tar över och misslyckas med att bodyslamma RVD på den och åker på en bulldog där själv istället. Abyss är en idiot som gör sådana spots i var och varannan match, eftersom överanvändadet av det har gjort att folk har slutat poppa åt det. RVD gör en senton men Abyss flyttar sig så han träffar plywoodskivan (vilket förklarar varför han har t-shirt över trikån). Abyss sätter upp ett bord mellan apronen och staketet men misslyckas med att suplexa RVD igenom det, RVD sparkar högt och Abyss lägger sig på bordet för en Rolling Thunder igenom det. Publiken: "This is wrestling!" RVD sparkar in stolen i nyllet på honom och sätter upp för coast-to-coast, men medan han pekar med tummarna vaknar Abyss och slänger stolen på honom så han tar ett bump från hörnan rakt ner på taggtråden. Ytterligare ett bord kommer in i handlingen och sätts upp i hörnan men Abyss själv åker in det och coast-to-coast sätter upp froggyfroggy som missar. Abyss hämtar Janice (hans planka med taggtråd) vid ringside och svingar, men missar och får en stol kastad i ansiktet innan RVD använder Janice och frogsplash för vinst efter 12:59. Trots att matchen innehöll alla spots jag hade räknat med var den riktigt underhållande, förmodligen för att jag inte har sett dem brottas på ett tag och därför tyckte att det kändes fräscht. Bra utförda spots hela vägen, men det var ingen originell match utan allt har som sagts gjorts förr med dessa båda, så gillar du båda (eller en av dem) kan det vara all idé att kolla in den, men du kan lika gärna skippa den. Abyss avslutar segmentet med att säga att "de kommer nu" medan vi går till en video för Sting. ***

- Video för Kevin Nash, Sting & Pope D'Angelo Dinero vs. Samoa Joe & Sting, där Nash kallar Hulk Hogan för den bästa workern någonsin, vilket han även gjorde i sina shoots, så jag antar att det är hans egna åsikter.

- Samoa Joe & Jeff Jarrett vs. Sting, Kevin Nash & Pope D'Angelo Dinero.
Nashs kontrakt med TNA går/gick (beroende på när du läser detta) fyra dagar efter galan. Tenay säger att Joe brottas för Hogan här, eftersom det var Hogan som såg till att Joe fick tagga med Jarrett här mot fulingarna. De två bästa börjar (Joe och Pope), Joe kastar iväg honom med en variation av en belly-to-belly vilket ger oss Joe vs. Sting... men Sting hoppar på Jarrett direkt och Joe stoppar honom, Sting Stingersplashar Joe men på andra försöket blockeras dyket och Sting bailar. De bråkar utanför ringen och Sting åker in i staketet, men Nash ger sig på Joe bakifrån och gör honom till face-in-peril. Nash taggas in och öser loss i hörnan innan Pope gör sin elbow i hörnan (dock kommer han fel så han stoppar och gör om den) för två. Joe choppar loss men åker på en uppercut för att sänkas igen, och en dubbel clotheline släcker Sting och Pope. Nash med den mesigaste Stingersplashen i världen innan Joe nitar honom med en enzuigiri och ska tagga in Jarrett... som bara hoppar ner från apronen och ger sig iväg. Taz: "What the hell is this?" Ordinär TNA-bokning ala bajskorv förstås. Joe attackerar (skrikandes "FUCK THE WORLD!") men blir nerslagen av motståndarlaget och avslutas med en powerbomb av Nash efter 7:43. Ett perfekt logiskt slut eftersom Nash ska sluta i förbundet. Tenay kan inte förstå varför Jarrett gjorde detta, vilket är lite kul med tanke på att vi har Vince Russo som skriver. Hygglig match tack vare Joe och Pope, men knappast passande för ÅRETS STÖRSTA GALA! Och nej, jag har inget intresse av att höra Jarretts förklaring till vändningen. **

- Backstage: Mr. Anderson är redo för maineventet och tänker spöa in BÅDA kulorna hos Kurt Angle.

- Promo med Team 3D. Yes, en promo med världens mest uttjatade tagteam är precis vad jag önskar just nu. Bubba kallar publiken för "mothertruckers" och rabblar upp alla titlar de har vunnit innan han deklarerar att teamet ska pensioneras. Publiken chantar "Please don't go" vilket jag håller med om, förutsatt att man tar bort mellanordet förstås. Men innan de slutar vill de brottas en sista gång och utmanar Motor City Machine Guns, då Guns kan, om de spöar Dudleys, skryta med att ha pensionerat teamet. Starkt sagt när de redan tänker pensionera sig efter matchen. Kort och koncis promo, och inget att klaga på här, förutom den lilla detaljen att de bygger upp en match på årets största gala istället för att avsluta alla fejder här. Och hur exakt hjälper detta MCMG? Bubba sa att de måste slå Team 3D för att "prove themselves", så det räcker inte med att ha försvarat sina Tag-titlar tidigare pä kvällen, vunnit fejden med Beer Money och varit i förbundet sedan 2003, utan det enda som gäller är att ha spöat Dudleys, ett föredettingteam vars bäst före-datum gick ut året efter milleniumskiftet? Patetiskt.

- Video för Lethal Lockdown, där Ric Flair kallar EV.2 för en gimmick. Till skillnad mot Fortune som är en blev Horsemen-kopia? Dreamer säger i videon att Flair och Foley hatar varandra "på riktigt", vilket bygger upp en högläsningsmatch från Flairs bok och Foley is Good på nästa PPV! Eller kanske inte.

- Backstage: Fortune är redo.

- Lethal Lockdown: EV.2 vs. Fortune.
Flair (iklädd linne för ovanlighetens skull, har han supit bort kostymen?) leder Fortune (Matt Morgan, Beer Money, Kazarian & AJ Styles) och Foley EV.2 (Tommy Dreamer, Rhino, Raven, Stevie Richards & Sabu). Jag tycker mig kunna se något gemensamt med alla i EV.2 men kan inte sätta fingret på det. Foley och Flair börjar bråka redan innan matchen (de möttes i en Last Man Standing-match på Impact, vilket var tänkt att bli Foleys svansång, men som vi alla vet är sådana uttalanden lika trovärdiga som avsändarna till Nigeriabrev). Stevie Richards och Kazarian börjar och det kommer en ny gubbe in varannan minut (förutom första perioden som är fem minuter), och fulingarna har övertaget (vilket jag tror har hänt alla gångerna i den här typen av match förutom den på Impact i somras) eftersom Styles spöade Sabu på TV. Kaz hamnar i underläge, fintar sig ur en dropkick och gör en springboard-legdrop men missar en legdrop från toppen. Stevie gör en chop och härmar Flairs gångstil (vilket han även gjorde i bWo för hundra år sedan). Styles är #3 och dropkickar Stevie. Fulingarna dubbelteamar honom en stund medan publiken väntar på att en ECW-gubbe ska komma in och rensa. Stevie knycklas in i en figure-four. #4 är Dreamer, som pucklar på Styles och därmed vänder ryggen mot Kaz, som hoppar på honom. Dock är han såpass på alerten att han lyckas ta över och gör en pumphandle-slam på Styles. Sidewinder (fast från repen, och elbow istället för legdrop... hm, när jag tänker efter var det ingen Sidewinder ändå) släcker Kaz, och Stevie säljer "benskadan" från tidigare i matchen. Tower of Doom på Stevie. Robert Roode är #5 och ger sig direkt på Dreamer och choppar loss mot Stevie. Dreamer får sitt ansikte gnuggat mot buren så han börjar blöda, och Flair passar på att nita honom via kamerahålet i buren. Smart. Fulingarna har ett rejält övertag vilket jag tycker är helt rätt bokat, och hoppas att de fortsätter ha det fram till EV.2s sista gubbe. Sabu är #6 och rensar med sina vanliga spots och nitar Styles med en fin springboard-DDT. #7 är James Storm och fulingarna tar över igen. Vet däremot inte om jag gillar Beer Moneys skrikandes sin catchfrase med publiken eftersom de är heels och ska undvika sådant i största mån. Raven är #8 och rensar, vilket får Taz att säga att han ser bra ut. Genom att de andra kastar sig som pingisbollar i en orkan? Stamkunden (guldstjärna om du förstår referensen) Matt Morgan är #9 (det vill säga sista gubbe in för Fortune) och MÖRDAR Sabu med en powerbomb in i buren. Lyckligtvis var den bättre än Sids på Brian Pillman eftersom buren är högre här (och saknar tak än så länge). Rhino är #10 och gör som alla andra och rensar, GORE GORE GORE på Storm och taket (där det finns vapen) sänks ner. Flair och Foley börjar bråka igen men fuckar upp en spot (inte deras fel) då en kameraman eller annat löst folk kommer iväg och stoppar Foleys bump mot bordet. Kendosticks, stolar och andra wrestlingvapen tas ner från taket för lite garbagebrottning, men till skillnad mot "vanlig" sådan är det här mer intensivt och känns "äkta" även om det naturligtvis inte är så. Stevie drämmer in Kaz i burdörren som går upp (work) vilket aldrig är ett bra tecken eftersom en burmatch ska hållas i buren och inte utanför. Kaz klättrar upp på taket med Stevie i hälarna på heelen. Kaz sätter upp för sin Flux Capacitor från buren och ut men lyckligtvis blockerar Stevie, och Stevie läggs istället på ett bord på taket och Kaz klättrar uppför en stege, men Brian Kendrick kommer upp från ingenstans (han låg gömd under ett skynke på buren) och klättrar efter så stegen välter, vilket inte verkar vara planen. Kendrick backdroppar Kaz igenom bordet och sätter sig och mediterar i någon slags new age-dravel. Dreamer med en DVD från toppen på Styles för tre efter 24:45. Tight bokad match som var mer underhållande än jag förväntade mig. Tyckte den höll ett bra tempo och bokades helt rätt då facen hade övertaget så fort en ny facegubbe kom in, men att fulingarna tog över ganska snabbt igen för att föra storyn framåt så avslutningen betydde mer. Bra jobbat, TNA! Och det säger jag helt utan ironi. Det enda jag kan klaga på är att de klippte direkt efter vinsten så man inte hann smälta matchen, vilket är vanligt problem i förbundet, och Kaz-Stevie-Kandrick i slutet hade jag klarat mig utan (men det är en mindre detalj). Men som sagt, riktigt underhållande match där allt flöt på bra, och den kändes bra mycket mer intensiv än något jag har sett i TNA (och WWE också för den delen) på hur länge som helst. ****

- Backstage: Kurt Angle dedicerar matchen till Hulkster, brother.

- Musikvideo för maineventet, vilket tydligen är viktigare än att låta oss smälta burmatchen. Det här är detaljer som det inte krävs så mycket för att åtgärda, och jag tror att matchen skulle bli bättre ihågkommen om man fick någon minut på sig att smälta den innan det var dags för nästa klipp, så det är synd att en sådan lite skitsak som det egentligen är ska få förstöra.

- TNA World-title: Jeff Hardy vs. Kurt Angle vs. Mr. Anderson.
Titelmatch och första fallet gäller. Vi hade två semifinalmatcher på No Surrender för att sätta upp denna, då Anderson spöade Pope och Angle och Hardy gick en draw, och med "vanliga" regler ska både Angle och Hardy vara ute ur turneringen eftersom ingen lyckades vinna och Anderson då skulle vara champion, men detta är som bekant TNA så lämna hjärnan vid entrén. Angle har deklarerat att han tänker sluta brottas om han inte lyckas ta titeln här. Kurt missar en charge mot Anderson och dumpas och Anderson neckbreakar Hardy för två då Kurt räddar. Kurt sparkar loss och belly-to-bellyar Anderson för två då Hardy räddar. Det är precis därför jag ogillar tremanna-matcher. Hardy med Tio Slag of Doom på Kurt men Anderson räddar. Hardy german-suplexar Anderson och Kurt passar på att suplexa Hardy på samma gång. Hade jag varit Hardy (vilket jag inte är då jag ogillar droger) hade jag engagerat mig mer med att försöka blockera det greppet än att utföra det på Anderson. Angle backdroppas ut ur ringen för att kunna vila en stund innan han sliter ut Anderson och bråkar med honom så Hardy kan göra en plancha ut på båda två. Kurt bearbetar Hardy som gör comeback mot båda två och klättrar, men givetvis kutar Kurt upp och suplexar ner honom i vanlig ordning. Dock säljs det inte (även om Hardy åkte ut över halva ringen) och Hardy gör comeback med en Jeff Hardy-dropkick. Swanton på Anderson missar men Kurt är inte sen att täcka honom för två i en fin spot. Dixie Carter ser spänd ut i publiken då hon kan "mista" Kurt ikväll (även om Kurt själv gick ut med att han skrev på för ytterligare ett år för någon vecka sedan). Tower of Doom ger två för Anderson, som täcker båda två. German, german, german på Anderson och german, german, german på Hardy sätter upp en Anglelock på båda två på samma gång i en smart spot (han kanske inte har lika mycket styrka att arbeta med eftersom han måste greppa om båda, men han slipper få greppet avbruten av den tredje mannen). De kommer loss och Kurt klättrar, men stoppas av Anderson som gör sin voltande samoan-drop för två då Hardy avbryter med sin Swanton för lika mycket. Angleslam på Hardy ger två. Angleslam på Anderson från toppen ger två, för Hardy som snor pinnen. Whisper in the Wind på Angle. Twist of Fate och Swanton på Anderson ger två då Angle räddar och knycklar in Hardy i en Anglelock. Hardy sparkar sig loss och skickar in Kurt i en flatliner för två för Anderson. Hardy och Anderson clothelinar ner varandra. Kurts moonsault på Hardy ger två. Anderson och Angle blockerar varandras avslutare och Kurt råkar släcka domaren vilket jag inte gillar. Mic Check släcker Kurt och Bischoff glider in med en stol för kvällens "teasar att slå x med stolen men nitar y istället" som vi alla älskar, men Hulkster kommer in på kryckor med en köttbulle till vakt bakom sig och avbryter (med sin blotta närvaro). Bischoff ska nita Hogan med stolen, men Hardy tar en kryckan och nitar... Angle i vår älskade spot, för att vända honom heel då det visar sig att detta var en SET-UP ALL ALONG! Twist of Fate avslutar Anderson efter 18:39. Oerhört tråkigt att de bokade in detta tramset i slutet av en förbannat bra och kompakt match, vilket drar ner betyget en smula. Jag gillar att vi slapp Angles "göra så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt"-manus ikväll, och fick en match istället för en hastighetstävling, som annars brukar vara vad Angle bjuder på. Klart bättre än tågkraschen (Hardy-Angle) på No Surrender. Hade de avslutat matchen innan Bischoff kom in hade den fått runt ****1/2, men eftersom slutet var under all kritik (på flera plan, både anglemässigt (ursäkta) och brottningsmässigt) får den ett något lägre sådant. Abyss och Jarrett kommer in och firar med fulingarna vilket tydligen var "they", och RVD kutar in och frågar Hardy vad fan han håller på med, och nitas som tack. Något är illa när TNA vänder sin mest populära brottare heel utan att jag tycker det är konstigt, och Dave Meltzer berättade på WON att det från början var tänkt att RVD skulle vända heel istället eftersom Hardy är den mest populära i hela förbundet, men eftersom det var mer förutsägbart att RVD skulle vändas valde de ändå Hardy, bara för att swerva oss alla. Och ska Abyss fortsätta brottas nu? Och hur väl kommer Hulksters heelturn att tas emot? ****

SLUTSATS: Öppningsmatchen var som vanligt en fartfylld historia som inte skiljer sig från någon av deras andra tusen dylika, brudmatchen var dålig, Young-Jordan-INK var rörig, Lethal-Williams okej men jag gillade inte efterspelet, RVD-Abyss var underhållande (även om vi har sett allt innan), Joe-Jarrett-Sting-Nash-Pope var stressig, Dudleys-promon var kort och koncist (vilket är positivt), Lethal Lockdown jättebra och maineventet var fantastiskt fram till det usla slutet.

Förutom de två sista matcherna kändes ingen match BFG-värdig, så det kändes inte som årets största gala. Fyrmanna (om man nu kan säga så) för brudbältet? Komedimatch med Eric Young? Öppningsmatch vi har sett massvis med gånger? Screw-job-ending i Joematchen? Känns inte riktigt Wrestlemania om man säger så. Ett gäng personer (Abyss, Team 3D och Angle) "ska pensioneras" och Nash är tydligen på väg ut på riktigt, med en vinst i bagaget härifrån. Överlag var de flesta matcherna dock underhållande, men de två avslutningsmatcherna räddade hela galan från att vara en mellangala till en ypperligt bra TNA-PPV som jag med gott samvete kan rekommendera.

Tummen helt klart upp!

(Den här recensionen skrevs 2010-10-11.)
Visa inlägg nyare än:   
Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.    Forumindex -> TNA Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet