Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

WWE PPV 2004

Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.    Forumindex -> WWE PPV
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 06 sep 2019 10:51    Rubrik: Svara med citat

1. Royal Rumble 2004 (2004-01-25)

- Jim Ross, Coach & Coach (RAW) & Michael Cole & Tazz (SDL) kommenterar.

A. Victoria vs. Molly Holly.
Steven Richards är med Victoria in. Inget att rapportera, Victoria vinner med Widow's Peak efter 4:58. Vinnare: Victoria. *

- PPV:

1. Tables: World Tag-champs Ric Flair & Batista vs. Dudley Boyz.
Titelmatch. Detta är Dudleys femte vanliga tag-match i rad på Rumbles. Nåväl. Första gossen igenom ett bord avslutar matchen. Mer TV-match än PPV-match. Coach lägger sig i (hans fejdar med Dudleys) men åker på stryk och Batista Batistabombar Devon igenom ett bord efter 4:22 Såg ut om Big Dave missade sin cue där så Devon fick vänta in honom vid bordet vilket såg lite halvdåligt ut. Vinnare: Flair & Batista (vilket ZTV två år senare översatte till "Larry Batista"). *

Batista är som bekant inget fan av Bubba efter en houseshow-match 2003 när Bubba skadade foten på Randy Orton. Olyckor händer, även i ringen, men det som förargade både Orton och Batista var att Bubba gormade att Orton minsann sabbade hans rygg i spotten när det i själva verket var Bubba som landade fel och landade PÅ Orton. Batista pratar om det i sin bok, där han för övrigt också säger att Devon är hur schysst som helst.

- Josh Mathews intervjuar John Cena när RVD avbryter, och båda tänker vinna stöket ikväll.

2. CW-champ Rey Mysterio vs. Jamie Noble.
Titelmatch. Nidia är med in, och till saken hör att hon mistades av misstag av Tajiri (Noble flyttade sig) och är därför tillfälligt blind här. Kort men bra match, Nidia råkar fälla Noble i tron att det var Rey så Rey kan avsluta med 619 och Dropping the Dime efter 3:13. Vinnare: Rey Mysterio. **

3. Eddie Guerrero vs. Chavo Guerrero.
Chavo Sr. är med Chavo in. Det må låta taskigt men jag tror ingen bryr sig om de här matcherna utan sitter bara och väntar på stöket. Måste vara sjukt otacksamt att gå vanliga matcher på Rumbles eftersom folk sällan bryr sig om dem oavsett hur bra de är. Senior fuskar men Eddie lyckas ändå vinna med en frogsplash efter 8:05. Efteråt misshandlar han båda två för att sätta stopp för fejden, i ett segment som pågick alldeles för länge för att hålla publikens (som redan från början var lågt) intresse. Vinnare: Eddie Guerrero. *1/2

- Josh intervjuar Chris Benoit om stöket när Flair, Batista och Orton kommer in för att dels fira vinsten mot Dudleys tidigare ikväll och dels hypa Ortons medverkan i stöket. Ric är verkligen en mästare på promos (stor chock, jag vet) när han säger att även om Benoit är den tekniskt bästa wrestlern idag kommer Orton vinna stöket. På så vis bygger ha upp Benoit utan att man egentligen tänker på det.

- Clips av fejden mellan Bob Holly och Brock Lesnar. Storyn var att Brock bröt nacken på Bob via en misslyckad powerbomb 2002 (elaka rykten hävdar att Holly sandbaggade honom och mer eller mindre fick skylla sig själv) och nu är Bob ute efter hämnd, inte bara för att han bröt nacken på honom utan även för att Brock aldrig ens bemödade sig med att fråga hur man mådde efteråt. (Här varvades det work med shoot. Att han bröt nacken var en shoot men inte att Brock inte kollade upp honom efteråt. Tvärtom bad han om ursäkt till Bob flera gånger, både direkt efter och senare. Från Bobs bok: "When we got to the back, Brock was upset, saying, 'Man, I’m sorry, I feel like shit.' He was trying to blame himself. I told him it was all me because I hadn’t managed to sit up on the powerbomb. He didn’t drop me on purpose, I knew that.")

4. WWE-champ Brock Lesnar vs. Hardcore Holly.
Titelmatch. Bob attackerar innan matchen, och när matchen väl börjar är det mest restholds från båda. Brock med bearhug och Bob med full-nelson innan Brock avslutar med en F5 från ingenstans efter 6:31. vad de skulle gjort resten av de tio-femton minuterna matchen enligt Bob var planerad att få (se nedan) vet jag inte men jag antar att bearhugs/full-nelson-spotsen var centrala för storyn eftersom de inte ströks. Vinnare: Brock Lesnar. *

Brock har sagt att han gillar Bob personligen och att han alltid är seriös i ringen, men han ville bara inte möta honom här eftersom han kände att han var så pass långt under honom i hierarkin att det kändes som ett klart nerköp. Brock tyckte Rumble-matchen var helt okej men surade över att behöva flyga ända till Sydafrika för en returmatch (Brock gillar inte att resa, än mindre långt iväg). "I really needed the break by this time, but John Laurinaitis told me how much I'm needed on the card. AGAINST BOB HOLLY? Are you shitting me?" (Brocks bok sidorna 101-102)

Bobs tankar om matchen:

Han var besviken på att bara få $5K för den när han hade räknat med 40-50. Detta var trots allt största matchen i hans karriär.

De hade fått 15 minuter på sig (entré + match) men precis före de skulle göra entré fick de veta att det ändrades till 8. (I en intervju med More Than The Score 2018-01-25 sa han att de först fick 20 (!) som ändrades till 10 och sen 8. Och att anledningen till detta var att Eddie vs. Chavo pågick för länge medan han i boken skyllde på Shawn-HHH. Han verkar inte riktigt kunna bestämma sig för vad som gäller.)

Oavsett vilket, anledningen till detta var (enligt boken) att Shawn-HHH skulle få mer tid vilket Holly gnäller om eftersom de redan mötts så många gånger och inte behövde mer tid medan Brock-Holly behövde all tid den kunde få för att byggas upp ordentligt.

Även om Brock inte gillade att fejda med Bob kom de bra överens och Bob säger att Brock sålde väldigt bra för honom och är en bra person.

Holly verkar dock tämligen oförstående till varför han fejdade med Brock överhuvudtaget. Han tycker att WWE "tappade bollen" med honom här eftersom de inte lät honom vinna över större brottare innan matchen gick, men då har han missat poängen till varför matchen bokades alls. Det handlade enbart om att Brock skadade honom på riktigt med en botchad powerbomb på SD och att det var en simpel fejd att boka på Royal Rumble 2004 så de slapp offra en "riktig" parning på en gala som ändå säljer tack vare stöket. Holly förstår inte att fejden bara bokades på Rumble för att döda lite tid innan Brock gick vidare mot annat. (Bob Hollys bok sida 198-200)

5. Last Man Standing: World-champ HHH vs. Shawn Michaels.
Titelmatch. De gick en draw på RAW 29e december 2003 (i mitt tycke årets bästa match) och Steve Austin satte därför upp en returmatch här. LMS-matcher har en tendens att bli utdragna, både längdmässigt och vid nearfalls eftersom de har hela tio sekunder på sig att komma på fötter, och denna är inget undantag. Bra hantverk och båda bladar. Shawn flyger några gånger (en gång igenom ett bord) och båda använder hårda chairshots men matchen lyfter inte riktigt ändå och stundtals kändes den faktiskt nästan tråkig. Finishen är att Shawn sätter en Superkick från ingenstans, båda säckar ihop och ingen kommer upp innan tio för en draw efter 22:47. Ungefär som i RAW-matchen jag nämnde ovan. Kan tyckas som en billig finish men den var en pusselbit till att sätta upp tremanna på Mania. Vinnare: Ingen. ***

- Lite utfyllnad slutar med att Steve Austin Stunnar både Eric Bischoff och Paul Heyman.

- Backstage: Mer tjafs mellan Goldberg och Brock för att teasa Mania.

6. Royal Rumble.
JR och Tazz kommenterar. Tazz delar med sig av sin bästa strategi för att vinna stöket, vilket hade haft mer trovärdighet om inte hans TOTALA tid i Rumble-stök genom åren var hela tio sekunder. Chris Benoit är #1 och Randy Orton är #2. Mark Henry (med Teddy Long) är #3. Kuriosa: I en intervju om sin första stint i WWE sa Goldberg att den hade absolut svårast för att möta var Henry eftersom han var så orörlig och svårjobbad. Orton sa samma sak många år senare och det gick så långt att han vägrade möta honom. Tajiri är #4. Bradshaw är #5 och stiffar loss innan hans Clothesline from Hell möts av en Crossface (såg ut att misstimas en smula så clotheslinen sattes ändå) och Benoit dumpar honom. Rhyno är #6. Tajiri gör Tree of Woe på Henry men Rhyno Gorear Henry så Tajiri tappar taget och dumpas. Benoit dumpar Henry. Matt Hardy är #7 och Scott Steiner är #8. Angående Steiner hade han två stinter i förbundet, som lustigt nog i princip följande samma mönster med tio års mellanrum: Han matchdebuterade i december 1992 (comeback-match i december 2002). Hans första PPV-match var Royal Rumble 1993 i en vanlig match (hans första PPV efter comebacken var Rumble 2003 i en vanlig match). Hans sista PPV i första stinten var i stöket på Rumble 1994 (hans sista PPV-match i comebacken var i stöket på Rumble 2004, vilket även kom att bli hans sista match i förbundet någonsin).

Nåväl.

Lite kul att Steiner ska göra några spots med Benoit men både Rhyno och Matt avbryter så han surnar till och suplexar Rhyno och knuffar bort Matt. Apropå Matt, Matt Morgan är #9. Hurricane är #10 men slängs ut omgående av Morgan. Booker T är #11 och dumpar Steiner i bakgrunden medan Kane kommer in som #12. Så Scott Steiners WWF-sejour slutar med att han elimineras i bakgrunden. Kane rensar och som #13 hör vi Undertakers gonggong vilket såklart distraherar Kane så Booker kan dumpa honom. Men istället för UT kommer Spike Dudley in och attackeras på rampen av Kane som chokeslammar honom där. Rikishi är #14 (om jag inte har helt fel tror jag han hade rekord här i antal Rumbles, men det har säkerligen slagits sedan dess). Benoit dumpar Rhyno innan matchen segar till något enormt en stund. Rene Dupree är #15 och dumpar Matt Hardy men blir själv dumpad av Rikishi via en Superkick. A-Train är #16. Benoit dumpar Morgan. Orton dumpar Rikishi och Booker T och får ett härligt kaxigt leende direkt efter. Shelton Benjamin är #17. Benoit dumpar Train. Orton dumpar Benjamin. Ernest Miller (med Lamont, tydligen mer känd som Mo Green men ingen jag ens minns från WWE 2004) är #18. Både han och Lamont dansar innan de dumpas och JR noterar att vi är tillbaka till wrestlingdelen av matchen.

Kurt Angle är #19. Rico (med Jackie Gayda) är #20 men dumpas rätt omgående av Orton. Test ska vara #21 men han hittas nerslagen och Mick Foley tar hans plats och dumpar både sig själv och Orton med en Cactus-clothesline för att fortsätta deras fejd. Bra pop här. Christian är #22. Nunzio är #23 men äter en Mandible Claw på väg in så han väljer att ta en paus vid ringside innan han känner sig utvilad för att orka brottas. Big Show är #24 och Chris Jericho är #25. Man kan höra Show säga "double headbutt" till Jericho och Christian precis innan han utför en sådan. Team Angles musik börjar höras och expertanalytikern gissar att det är Charlie Haas (#25) eftersom Shelton redan varit inne. Jericho backdroppar ut Christian. Billy Gunn är #27. Lite tragiskt att han gör comeback efter att varit borta på grund av skada sen september men får exakt ingen pop alls. John Cena är #28 och slänger in Nunzio i ringen. Nunzio var en härlig aktör. Rob Van Dam är #29 och Goldberg avrundar deltagarlistan som #30. Goldberg rensar och dumpar Haas, Gunn och Nunzio (efter en REJÄL spear). Extrapoäng till Nunzio som lyckas vara underhållande trots att han inte fick så mycket utrymme. Brock attackerar Goldberg och F5ar honom till en bra pop innan Kurt dumpar Goldberg till en ännu större pop. Den där Bill verkar inte så poppis. JR noterar att ena halvan av Manias mainevent är i ringen just nu. Tredjedel, annars var det rätt. (Om han inte menar SDLs mainevent.) Alla gör sina finishers på Show, som liggande på marken noterar i vilken ordning han ska dumpa folk ("I'll get Cena first, then RVD") vilket tyvärr inte hörs på WWEN men jag är hundra på att jag hörde det på den vanliga utgåvan och/eller DVDn. Show dumpar Cena (som landar illa med benet) och RVD.

Final Four: Benoit, Show, Jericho och Kurt. Show åker på Walls, Anglelock och Crossface och tappar ut till alla. Show dumpar Jericho och Kurt. Benoit gör Crossface men Show tar sig mot repen där Benoit vägrar släppa så Show välts över topprepet och dumpas efter 61:31. Ingen jättepop efteråt men jag vet inte om de dämpat reaktionen när de samtidigt fick bort Shows citat ovan. Bra match men dramatiken blir såklart inte lika stor när man redan vet hur den slutar. Jag kan inte minnas hur tankarna gick när det begav sig men vi hade nog alla på känn att Benoit skulle ta hem det eftersom han var första gubbe in och varken Show eller Jericho kändes som troliga vinnare. Då återstår Kurt så det var väl 50/50. Minns i alla fall hur högt vi poppade när Benoit vann. Att låta honom börja matchen och ändå vinna tror jag hade att göra med att de ville gå hela vägen med honom på Mania men kände att han behövde en trovärdig vinst så folk köpte hans push. Vinnare: Chris Benoit. ****1/2

Jag "har alltid hört" (sjukt bra källhänvisning, jag vet) att det var Show som kom på slutspotten men Bruce Prichard hävdar att det var Benoit. (STW #138, 2019-01-18)

SLUTSATS: Shawn-HHH var bra men de har gjort betydligt bättre matcher än här, och själva stöket är egentligen den enda behållningen på hela showen MEN midcardmatcherna var tillräckligt korta för att inte känns sega och det enda jag egentligen tyckte segade ner tempot där var Eddies rensning efter matchen.

Tummen upp.

(Den här recensionen skrevs 2019-09-06.)
sebbe

InläggPostat: 08 sep 2019 18:54    Rubrik: Svara med citat

2. No Way Out 2004 (2004-02-15)

- Michael Cole & Tazz kommenterar.

- Gällande buyrates köptes naturligtvis Big Four med god marginal av fler än B-showerna, men bland dem var det bara Backlash (295k) och Bad Blood (290k) som sålde bättre än No Way Out (265k) vilket klart visade att RAW hade betydligt lättare att dra folk än SDL. Inget konstigt med det eftersom SDL tappade Brock och Angle och istället fick Bradshaw och Eddie som bombade på PPV (sanningen svider).

A. Billy Kidman, Paul London & Ultimo Dragon vs. Akio, Sakoda & Tajiri.
Random uppvärmningsmatch för en show som Tazz tror kommer vara "rock and roll and off the hook". Sakoda och Tazz avslutar Dragon med en enzuigiri/powerslam-kombo efter 5:36. Vinnare: Akio, Sakoda & Tajiri. *1/2

- PPV:

- Torrie Wilson & Sable (vars Playboy-nummer precis släppts) välkomnar oss till showen, görlpower och allt det där.

- Video för mainet, där Brock Lesnar säger att matchen här mot Eddie Guerrero bara är ett litet stopp på vägen till den RIKTIGA utmaningen Goldberg på Mania. Jag minns inte "hur snacket gick" 2004 men jag tror nog ingen på allvar trodde Eddie skulle ta bältet här men kan såklart ha helt fel. De brukade sällan byta mästare mellan Rumble och Mania och i regel var/är februarigalan bara utfyllnad mellan de två stora galorna.

1. WWE Tag-champs Scotty 2 Hotty & Rikishi vs. Basham Brothers & Shaniqua.
Titelmatch. Stabil match. Scotty gör en headscissors som gör att Danny landar illa rakt på huvudet, men han brottades redan dagen efter så jag antar att det inte var så farligt. Å andra sidan var hjärnskakning bara något kärringar sjukskrev sig för vid en här tiden så vem vet? Gillar faktiskt Shaniqua (Linda Miles) här, hon var tillräckligt biffig för att kännas trovärdig i matcher mot karlar och var en betydligt bättre atlet och rörde sig mycket bättre än Chyna någonsin gjorde. Hetta på Scotty, tag till Rikishi som rensar och avslutar Shaniqua med Bonzai-drop efter 8:17 (notera hur domaren inte är så sugen på att räkna eftersom de är vid repen, men Rikishi säger åt honom att räkna ändå). Vinnare: Scotty 2 Hotty & Rikishi. **1/2

Detta är till dags dato Shaniquas enda PPV-match någonsin, och med tanke på att hon i princip bara gick 30 matcher sammanlagt är det inte så konstigt.

2. Jamie Noble vs. Nidia.
Storyn är att Noble använde henne som sköld i diverse matcher, vilket resulterade i att Tajiri mistade henne så hon blev tillfälligt blind. Sen gjorde de slut (ärligt talat orkar jag inte läsa på) och detta är blowoff-matchen där Noble tvingas brottas med huva för att få veta hur det är att inte kunna se. Jag önskar publiken hade huvor och slapp se detta. Mer comedy än något annat och även om det inte var en bra match gjorde de vad de kunde utifrån förutsättningarna. Nidia drar ner hans byxor för en komedispot. Noble smygtittar och kan lokalisera henne i hörnan, slammar ner henne och får henne att tappa ut till en dragon-sleeper efter 4:26. Vinnare: Jamie Noble. 1/2*

- Josh Mathews intervjuar Kurt Angle, som säger att han inte vet vem som hoppade på honom bakifrån på TV men misstänker antingen John Cena eller Big Show eftersom de ska mötas i en tremanna ikväll. Jag tror det var Rowan. Cena konfronterar honom och bråk uppstår.

3. Acolytes vs. World's Greatest Tag Team.
Basic tag-match. Hetta på Faarooq och tag till Bradshaw som rensar. Charlie Haas bumpar ut på en stackars kameraman och Bradshaw powerbombar Shelton Benjamin. Clothesline from Hell på Haas men Benjamin Superkickar Bradshaw för tre efter 7:21. Vinnare: WGTT. *

- Goldberg sätter sig vid ringside. Paul Heyman kommer in och gormar på honom och Brock Lesnar dundrar in för en fight med Goldberg, som Jackhammar honom och blir arresterad för besväret.

4. Hardcore Holly vs. Rhyno.
Ren utfyllnad (fejden började för tre dagar sen på SDL och lades till showen på Heat före PPVn) som börjar hett men som snabbt svalnar och blir rent ut sagt skittråkig. Halvera matchtiden så hade den varit betydligt bättre. Cole och Tazz roar sig med att skicka över till de spanska kommentatorerna. Rhyno gör Gore och Holly avslutar med Alabama-slam efter 9:56. Vinnare: Hardcore Holly. DUD

- Undertakers gonggong hörs för att vi inte ska glömma bort honom i hans frånvaro.

5. CW-champ Rey Mysterio vs. Chavo Guerrero.
Titelmatch. Chavo Sr. och Jorge Páez (en boxare) är med in och nitar Senior. så han blir bannad från arenan. Senior hotshottar Rey bakom domaren så Chavo kan rulla upp honom med en näve tights för tre efter 17:23. Vinnare och ny CW-champ: Chavo Guerrero. ***

- Josh intervjuar den nya CW-mästaren Chavo.

6. Förstautmanare: John Cena vs. Big Show vs. Kurt Angle.
Första fallet gäller, och vinnaren möter WWE-mästaren på Mania. Bra match som håller ett bra tempo rakt igenom. Angleslam dumpar Show vid ringside och Angleslam avslutar Cena efter 12:19. Vinnare: Kurt Angle. ***1/2

7. WWE-champ Brock Lesnar vs. Eddie Guerrero.
Titelmatch. Lång match där finishen är det bästa i hela matchen. Eddies frogsplash missar och Brocks F5 sänker domaren som däckas av Eddies ena ben. Brock går för beltshot men Goldberg stoppar och spearar honom vilket ger två för Eddie. Eddies beltshot missar och Brock går för F5, men Eddie vänder till Tornado-DDT rakt på bältet (eller ja, Brock skulle träffat med huvudet men träffar med armen av misstag) innan frogsplash avslutar efter 30:07. Eddie firar vinsten med familjen vid ringside inför stort jubel från publiken. Vinnare och ny champ: Eddie Guerrero. ***

Nu ska jag gå mot strömmen, men jag tycker inte denna är speciellt bra. "Va, det är ju två workers i världsklass i en halvtimmesmatch som dessutom slutar med det underbara att EDDIE GUERRERO blir världsmästare?!" Precis. Mycket riktigt är det så, jag säger inget emot att det var oerhört roligt att se honom vinna och fira vinsten efteråt, speciellt som jag varit ett fan av honom väldigt länge. Men precis som Iron Man-matchen på Mania 12 var den bättre på papperet än i praktiken och det är lätt att i efterhand inbilla sig att den var bättre än den faktiskt var. Halva matchen består av restholds, antingen Brocks kroppslås i olika former eller Eddies bearbetning av ena benet, vilket storymässigt förvisso är bra eftersom han inser att han inte kan besegra Brock med styrka eller brottning. Finishen är skitbra men själva MATCHEN var inte så bra som den borde varit med tanke på vilka som var involverade. Jag ser det snarare som en stor happening, ett kul spektakel och ett markout-moment att se Eddie med bältet men det gör inte matchen i sig speciellt bra.

Brock tror inte han blev av med bältet för att Vince ville ha Eddie som champ utan för att han (Brock) berättat för Kurt Angle att han funderade på att lämna förbundet, något Kurt berättade vidare för Vince. Och då ville inte Vince ha bältet på honom, vilket låter förståeligt. (Brocks bok sida 101.)

Kurt gjorde en lista på bästa matcher i olika städer, och San Francisco kom på sjunde plats med denna matchen. (WON 2014-01-27)

SLUTSATS: De tre sista matcherna var bra (även om mainet borde varit bättre, dock vägde finishen och Eddies firande efteråt upp det) men i övrigt en tämligen ljummen show, som var ganska sunkig fram till Rey-Chavo.

En svag tumme i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2019-09-08.)
sebbe

InläggPostat: 11 sep 2019 17:29    Rubrik: Svara med citat

3. Wrestlemania 20 (2004-03-14)

- Lagom till Mania 21 (2005) frågade WWE.com WWE-wrestlers om sina favoritminnen från Mania, och några nämnde saker från denna; Randy Orton nämnde sin match eftersom han hade sin "dad in the stands watching my match, which was the first time he could remember watching as a fan in the audience. Also, because my father was in the first one, and I was in the twentieth – both in the same building – there was a lot of history, and a lot of emotions involved." Steven Richards nämner när Undertaker kom tillbaka som dödgrävare här och Tajiri nämner den 619 han fick av Rey i CW-matchen (märkligt minne kan jag tycka). Kurt Angle sa att avslutningen med Benoit och Eddie kramandes i ringen var hans favoritminne. (Byte This i mars 2005.)

- Jim Ross & Jerry Lawler (RAW) och Michael Cole & Tazz (SDL) kommenterar.

- Sång och en riktigt jäkla bra video inleder.

1. US-champ Big Show vs. John Cena.
Titelmatch. Kul liten match. Cena DRYPER av karisma och det är uppfriskande att se honom ha alla med sig istället för 80% emot sig. FU ger två varpå Cole säger att detta är första gången någon sparkar ur den (Vengeance 2003 är alltså raderad ur biblioteket). Cena försöker använda kedjan som vapen men domaren tar bort en varpå Cena istället däckar Show med knogjärnet och avslutar med FU efter 9:12. Vinnare: John Cena. **

- Backstage: Eric Bischoff ber Coach leta upp Undertaker åt honom.

- Evolution med en promo.

2. Fatal 4-Way: World Tag-champs Rob Van Dam & Booker T vs. Dudley Boyz vs. La Resistance vs. Garrison Cade & Mark Jindrak.
Titelmatch. Första fallet gäller. Ren TV-kvalité, precis som titelmatchen om SDLs Tag-titlar senare ikväll. Antar att "alla ska med" här på Mania. Bubba kallar Booker för "son of a bitch" vilket är det enda anmärkningsvärda som händer innan saxspark/frogsplash-kombo avslutar Rob Conway efter 7:52. Vinnare: RVD & Booker T. *

- Backstage: Fabulous Moolah och Mae Young har #meetooat Gene Okerlund och Bobby Heenan vilket WWE anser är comedy.

3. Chris Jericho vs. Christian.
Lawler säger att det kom en dam (Trish) emellan dem, vilket lätt förstör vänskaper i wrestling. Ingen aning om det var en pik till The Kat. Bra match inför en het publik. Domaren Tim White sabbar axeln (se nedan) i en spot. Trish kutar in och råkar armbåga Jericho av misstag (eller?) så Christian kan rulla upp honom för tre efter 14:44. Efteråt ber hon om ursäkt ("Det var inte meningen!") innan hon örfilar honom för att fullända heelturnen och Christian däckar honom med Unprettier. Vinnare: Christian. ***1/2

Detta kom att bli den sista matchen Tim Whites någonsin dömde. Han skadade armen rejält i HHH vs. Jericho i HIAC 2002 och förvärrade skadan här, också i en match med Jericho. (Tim Whites Facebook 2016-10-04.)

- Lilian Garcia intervjuar Mick Foley när The Rock tar över intervjun och drar en helsikes underhållande promo inför deras match.

4. The Rock & Mick Foley vs. Ric Flair, Randy Orton & Batista.
Detta är verkligen ett textboksexempel på "kul match", ett uttryck som jag ofta (för ofta enligt vissa) svänger mig med men jag tror aldrig det varit mer motiverat än här. Flair är den klara stjärnan här, jag kommer på mig själv med att fokusera på honom om han så bara står i ena hörnan i bild och väntar på en tag istället för att jag fokuserar på de som brottas för tillfället. Tyvärr har de (WWEN) censurerat min favoritsak i hela matchen; När Evolution bearbetar Rock stoppar Flair honom från att tagga in Foley med orden "I don't think so, motherfucker!". Flair går för en People's Elbow vilket är betydligt roligare än det låter som. Fokus ligger mest på Foley vs. Orton, och finishen är att Orton blockerar Mandible Claw och sätter RKO för tre efter 17:01. Makalöst underhållande match. Vinnare: Orton, Batista & Flair. ****1/4

Flair har sagt att matchen var "tremendous" och att han och The Rock hade mycket kul i den, även om maineventet var den klart bästa matchen på kvällen. (Intervju med London Sun i april 2004, strax efter galan så det var nog mycket hype från hans sida.)

Mick var gäst på Rics podcast där Foley sa att Austin kom fram till honom efteråt och noterade att Mick "dropped the ball out there", vilket Mick höll med om, och Mick säger att alla utom honom levererade i matchen (något jag personligen inte håller med om, jag tyckte Foley skötte sig bra). (Ric Flairs podcast #5, 2015-06-03.)

Batista har sagt att det var fantastiskt att få brottas på Mania (hans första) men att fokus i matchen låg på Mick vs. Orton. (Intervju med London Sun i januari 2005.)

Bruce Prichard har sagt att WWE var skitsura på The Rock som gästade en talkshow tre dagar innan showen utan att ens nämna den. (STW#146, 2019-03-15)

- HOF-gänget kommer in och vinkar, och det är fortfarande rörande att höra Bobby Heenan säga att ha saknar Gorilla Monsoon.

5. Playboy Evening Gown match: Torrie Wilson & Sable vs. Jackie Gayda & Stacy Keibler.
Den här typen av matcher har jag aldrig gillat, och de åldras inte speciellt bra heller med tanke på det pinsamt gubbsjuka kommenteringen där Cole och Tazz dreglar ihjäl sig vid ringside. Det blir en sorts "match" som slutar med att Torrie rullar upp Jackie för tre efter 4:35 (jag var så ointresserad att jag glömde hur matchen slutade under de tio sekunderna det tog för mig att förflytta mig från soffan till datorn för att skriva detta så jag var tvungen att kolla upp det). Det hölls i alla fall kort. Vinnare: Två blondiner. DUD

- Backstage: Eddie Guerrero försöker peppa Chris Benoit, som surnar till eftersom ingen verkar tro att han har en chans att vina.

6. CW Open om CW-titeln.
Chavo Guerrero är champ och har Senior med sig in. Ultimo Dragon vs. Shannon Moore. WWEN har redigerat bort Dragons halkande på väg in (de visar vidvinkelbild istället)! Shannon missar korkskruv och Dragon avslutar honom med SB#2 efter 1:19. Ultimo Dragon vs. Jamie Noble. Noble blockerar SB#2, gör neckbreaker och avslutar med dragon-sleeper efter 2:15. Jamie Noble vs. Funaki. Noble rullar upp honom för tre efter 2:24. Så Funaki är Manias Bushwhacker Luke? Jamie Noble vs. Nunzio. Noble dyker ut på Nunzio som äter en countout. Lamt. Jamie Noble vs. Kidman. Kidman med en SSP på både Nunzio och Noble där han skallar ihop med den förstnämnda så domaren är snabbt framme och kollar så han är okej. BK-bomb från hörnan avslutar efter 6:08. Kidman vs. Rey Mysterio. Kidman verkar lite groggy efter smällen. Rey avslutar med Code Red från hörnan efter 7:29. Rey Mysterio vs. Tajiri. De botchar setupen till 619, gör om den och 619 sätts innan Tajiri mistar Akio av misstag (vilket blir viktigt senare) innan Rey avslutar honom med en victory-roll efter 8:37. Akio är tillfälligt blind och kan därför inte delta i matchen så vi går raskt vidare till Rey Mysterio vs. Chavo i finalen. Rey hoppar över domaren för att komma åt Senior vi ringside i en bra spot. Han gör rollup på Chavo men Senior tar tag i Chavos hand för att hålla nere Rey för tre efter 10:30 till precis ingen respons alls. Vinnare: Chavo Guerrero. Bra tempo och det hann aldrig bli långtråkigt. Underhållande. ***

7. Goldberg vs. Brock Lesnar.
Steve Austin är gästdomare. Detta var en drömmatch fram tills någon vecka före showen när det blev klart att båda skulle lämna förbundet, då tappade folk intresset och buade åt båda två. Tråkig (och långsam) match där ingen var motiverad och det enda som var någorlunda underhållande var publiken chants: "YOU SOULED OUT!", "AUSTIN!", "GOLDBERG SUCKS!" och sjungande av goodbye-låten. Goldberg avslutar med spear och Jackhammer efter 13:43 innan Austin Stunnar båda två. Vinnare: Goldberg. *

Brock: Några månader innan galan sa Vince åt honom att han skulle besegra Goldberg på 30 sekunder, men det ändrades efter att Brock också deklarerade att han tänkte lämna förbundet. Han antar att Vince var mer sur på Goldberg än honom och ändrade därför bokningen. (Såvitt jag minns det noterade Goldberg det långt i förväg att han inte ämnade skriva på en förlängning utan tänkte gå när originalkontraktet löpte ut. Brock sa från en dag till en annan att han ville sluta efter att WWE pushat honom till skyarna (säg EN som fått en bättre push än Brock 2002/03!) och räknade med att ha honom som toppgubbe under många år framöver. Inte konstigt att han surade mer över att bli av med Brock än Goldberg.) Varken han eller Goldberg brydde sig nämnvärt om matchen och efter WWE-stinten blev han god vän med både Goldberg och Austin. (Brocks bok sida 110.)

- Vince McMahon tackar fansen för deras stöd sedan första Mania. Känns ovant att höra honom prata som "Vince" istället för Mr. McMahon-karaktären.

8. Fatal 4-Way: WWE Tag-champs Rikishi & Scotty 2 Hotty vs. Acolytes vs. World's Greatest Tag Team vs. Basham Brothers.
Titelmatch. Första fallet gäller. Ren utfyllnad. Bradshaw mördar Danny Basham med Clothesline from Hell men Rikishi samoan-droppar Bradshaw och pinnar Danny med en Bonzai-drop efter 6:01. Vinnarna dansar efteråt. Vinnare: Rikishi & Scotty 2 Hotty. 1/2*

Detta kom att bli Rikishis sista PPV i förbundet. En av hans sista matcher överhuvudtaget i förbundet för övrigt. Han skadades kort efter detta och medan han var "hemma och kurerade sig" brottades han på en show för sin far Afas förbund vilket gjorde WWE sura och kickade honom. Å andra sidan vet jag inte hur de skulle använda honom eftersom även om gimmicken var över (själv störtälskar jag den) gick den inte att utveckla och att vända honom heel bombade förra gången.

- Jesse Ventura (som är på showen i egenskap av HOF) intervjuar Donald Trump om politik vid ringside för att döda lite tid.

9. Title vs. Hair: WWE Womens-champ Victoria vs. Molly Holly.
Titelmatch. Totalt heatlös match. Molly gör en sunset-flip-powerbomb där hon stöter i med knäna i mattan innan Victorias bump vilket ser konstigt ut. Molly går för Victorias egen finisher, Widow's Peak, men Victoria blockerar och avslutar med backslide efter 4:54. Tvångsrakning efteråt till något mer intresse från publiken än själva matchen. Vinnare: Victoria. 1/4*

Enligt Bob Holly var det Mollys egen idé att sätta håret på spel - och förlora. Hon var inte ens bokad på galan men föreslog att hon skulle möta Victoria där hon satte håret på spel. Bob respekterade henne, inte bara för detta, utan även för att hon var en bra worker. (Bobs bok sida 173.)

10. WWE-champ Eddie Guerrero vs. Kurt Angle.
Titelmatch. Bra exempel på en match som var bättre i teorin än i praktiken. Två fenomenala workers som dock inte hade någon vidare kemi ihop. Ingen aning vad det beror på men ibland klickar det bara inte. De första sex/sju minuterna är rent ut sagt tråkiga med en drös restholds. Kurt gör sin fina step-up-hiptoss (notera hur han säger "let's go" precis före spotten). Angleslam vänds till DDT och Eddie får två med frogsplash. Eddie kommer ur Anglelock och skickar ut Kurt ur ringen, och medan han tar sig tillbaka knyter Eddie upp skosnörena sånär Kurt går för greppet igen kommer stöveln av. Detta förvånar Kurt så mycket att han tappar fokus och blir upprullad för tre efter 21:35. Vinnare: Eddie Guerrero: **1/2

Kurt har sagt att New York är hans favoritstad att brottas i, och nämner denna som sin favoritmatch där. (WON 2014-01-27)

Val Venis tycker att Kurt är en bra atlet men gör ibland FÖR mycket för att visa det. Som här när han studsade upp efter en frogsplash och satte Eddie i sin Anglelock efter bara några sekunder. Sådant är dåligt eftersom det får spotten att se värdelös ut. (Val Venis Timeline 1999-shoot.)

11. Undertaker vs. Kane.
Paul Bearer och en drös druider är med UT in. Sedvanligt värdelös match mellan dessa som UT vinner med Tombstone efter 7:47. Båda arbetade hårt men det hjälpte inte, och publiken svalnade rejält efter UTs entré så när matchen väl började var de inte intresserade längre. Det positiva var i alla fall att matchen var kortare än jag mindes den som. Vinnare: Undertaker. *

Bearer vägde 520lbs (det är mer än Mabel/Viscera gjorde som tyngst) innan detta och sa till sin fru att han skulle ta livet av sig om han inte visste att han då skulle hamna i helvetet (han var starkt religiös, hur konstigt det än låter). Stark tobak. JR ringde och frågade om han ville göra comeback här varpå Paul berättade om sin sjuka övervikt så det slutade med att WWE erbjöd honom ett kontrakt med en tilltagen bonus för att täcka stora delar av kostnaden för den gastric bypass-operationen han funderade på att göra. Han lyckades gå ner till 280lbs och det är ganska troligt att det även räddade hans liv. (Paul Bearers RF-shoot bandad 2006-02-17.)

Årets mest onödiga kuriosa: Obekräftade uppgifter säger att druiderna spelades av brottare från det New Jersey-baserade förbundet IWF där Darren Young huserade runt den här tiden, så det är fullt möjligt att han är en av druiderna.

12. World-champ HHH vs. Shawn Michaels vs. Chris Benoit.
Titelmatch. Första fallet gäller. Vad finns att säga som inte redan är sagt om denna? En av de bästa matcher jag någonsin sett, och även om jag såklart vet hur den slutar sitter jag fastklistrad vid rutan under hela matchen och känner samma engagemang som jag gjorde 2004. Jag tror ärligt talat aldrig jag markat ut så mycket någon gång, varken före eller senare, som när Hunters hand slår i mattan för att avsluta den här matchen. Tanken fanns ju där att Benoit - som ALLA höll på - skulle gå hela vägen från Rumble till världsmästare på Mania men ett litet uns tvivel fanns i bakhuvudet förstås eftersom inget är över innan den feta damen sjunger. Nåväl. Allt ser bra ut och publiken är engagerad. Den mest imponerande spotten är när Shawn förbereder rakbladet och skär sig i pannan precis före han slingshottas in i hörnan och "slår upp pannan", något som måste timas exakt. Hunter bladar också. Benoit bumpar igenom ett bord och JR skriker dramatiskt som aldrig förr. Finshen är som bekant att Benoit vänder Pedigree till Crossface och när Hunter inser att han inte har möjlighet att komma loss/nå repen/bli räddad av Shawn som är sänkt vid ringside, tappar han och Benoit vinner efter 24:48. Vinnare: Chris Benoit. ****3/4

- Eddie kommer in för kramkalas efteråt när showen går mot sitt slut. Vackert.

Bruce Prichard har hävdat att både Shawn och HHH ville jobba till Benoit här innan det bestämdes att det skulle bli HHH. Oklart varför. (STW#146, 2019-03-15)

SLUTSATS: En riktigt, riktigt bra PPV där det dåliga hölls kort och det bra fick mycket tid på sig. Maineventet var superbt och Rock/Foley/Evolution var enormt underhållande, men det fanns även flera midcardmatcher som var bra. Eddie-Kurt och Goldberg-Brock var inget vidare men det som var bra vägde klart upp det dåliga.

Tummen upp.

(Den här recensionen skrevs 2019-09-11.)
Visa inlägg nyare än:   
Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.    Forumindex -> WWE PPV Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet