Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Språkbruket på forumet
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> SweWrestling.com
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 15 nov 2009 12:00    Rubrik: Svara med citat

Detta riktar sig inte till någon specifik person, utan detta är generellt babbel:

Det är ingen som kräver att man måste skriva felfritt (alla gör fel ibland) men för sin egen skull bör man läsa igenom sitt inlägg en gång extra för att rätta eventuella fel. Jag förstår inte vitsen med att skriva ett långt inlägg och sen bara posta det utan att dubbelkolla det. Speciellt om man vet med sig att man har svårt för stavning och/eller grammatik. Risken är, om inlägget innehåller många stavfel/grammatiska fel i början, att man som läsare helt enkelt skiter i att fortsätta läsa, och hoppar över till nästa inlägg istället. Att då slita med att författa ett långt inlägg som sen de flesta struntar i att läsa för att det innehåller för mycket fel känns som onödigt arbete. Nu är det väl inte så ofta som inlägg är HELT oläsliga, men jag har varit med om det, både på detta forum och andra, och det är inte bra för någon.

Om man som läsare inte kan tyda ett inlägg får man inte ut något av det, och då har författaren gjort sitt arbete i onödan.

Sen finns det många som anser att "man kan förstå innebörden av texten, det är allt som räknas". Jo, förvisso, men jag skulle tro att de flesta som börjar läsa ett inlägg som de har svårt att tyda, helt enkelt skiter i att tyda det efter ett eller två försök, och går vidare i diskussionen. Själv ger jag inlägget en chans eller två, men om jag behöver sitta flera minuter för att tyda varje mening struntar jag helt sonika i det och går vidare. Men nu är detta extremfall, och de ser man inte så ofta, som tur är.

Som läsare tycker jag helt klart att man ska acceptera stavfel och grammatiska fel, det är inte alla som har lätt för språket, vare sig det handlar om utländsk bakgrund eller dyslexi, men samtidigt tycker jag att man ska göra sitt bästa och korrekturläsa sitt inlägg en gång till innan man klickar på "skicka". Det tar inte så många sekunder, i de flesta fall.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> SweWrestling.com Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Sida 4 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet