sebbe Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006 Inlägg: 5904 Ort: Kristianstad
|
Postat: lör feb 06, 2010 11:29 pm Rubrik: NWA on Fire |
|
|
NWA On Fire 2010-01-21
- Eftersom jag älskar indyförbund tänkte jag ge er, den svenska wrestlingeliten, mina åsikter om det en underavdelning till NWA (kallad NWA On Fire) för att vidga mina vyer när det gäller wrestling.
- Okej, jag ska inte ljuga, första delfinalen av Melodifestivalen går nu, och ALLT är bättre än det.
- Kriss Kloss & Bromskloss (mitt eget smeknamn, jag uppfattade inte hans namn) kommenterar.
- Young Bucks vs. Black Tiger IV & Cobra II.
(Hildago, TX.) Young Bucks känner du kanske igen som Generation Me i TNA. IV & II attackerar men dropkickas ut, och vi får i princip två likadana matcher samtidigt då Nick och Matt (Bucks) gör exakt samma spots på fulingarna. Cobra och Matt kör en stund, innan Bucks gör en dubbel hiptoss och dubbel spark i roten för två. Cobra sparkar Nick i ryggen, vilket säljs i ungefär en sekund (är det spotbrottning så är det), innan Tiger tar över medan kommentatorerna försöker få över smeknamnet "Slick Nick". Cobra fäller en Ung Buck och den andre (Matt) blir face-in-peril och kommentatorerna hypar det maskerade teamet som "metodiska" vilket på wrestlingspråk betyder "tråkig". Tiger & Cobra avslutar sig för att fira sin dubbelteaming med att hälsa mot varandra, vilket känns originellt. De bearbetar Matts ben, eftersom, enligt kommentatorerna, ska hindra honom från att göra något från repen. Han kan inte ha gått RVDs psykologikurs. Fulingarna fintar bort domaren så de kan strypa Matt utan repressalier, och Cobra är "lik a boa" vilket tydligen är ironiskt. Cobra missar en charge och "Slick Nick IS A HOUSE OF FIRE!" Dropkicks åt alla! Publiken är vild! Om man med "vild" menar att de sitter med armarna i kors och får kämpa sig från att gäspa. Hart Attack ger två för fulingarna, som sätter upp för en superplex när Matt räddar och voltande samoan-drop, Swanton och moonsault ska avsluta, men Cobra räddar med en näve salt i ögonen (i teorin, i praktiken träffade de knäna, men vem är jag att anmärka på detaljer?) och Tiger rullar upp en Buck för tre efter 8:57. Gillar man matcher totalt avsaknad av logik som mer påminner om ett TV-spel än en wrestlingmatch är det nog en höjdare, men den var alldeles för spottig och inövad för min smak. Bucks tappar i anseende varje gång jag ser dem, eftersom de verkar köra enligt samma manus hela tiden. Men som sagt, gillar man spotbrottning är de ett höjdarteam. *
- Video för Apolo, den gamla TNA-brottaren.
- Bryan Danielson vs. Sean Denny.
(Charlotte, NC.) Danielson är i WWE nu, så denna måste vara minst några veckor gammal. Känner inte till Denny, men han har engelska flaggan i röven så jag kan ju gissa varifrån han kommer. De testar styrka en stund, och till skillnad mot Hulk Hogans styrketester ser detta verkligt ut, om det är positivt eller negativt är upp till dig att avgöra. Efter reklamen bearbetar AmDrag armen och dropkickar ner honom, innan han pucklar på honom i hörnan (uppercut) och gör en surfbräda --> Dragon-sleeper som släpps upp vid repen. En av kommentatorerna uppgraderar matchen till en klassiker. Den är absolut inte dålig, men låt oss vänta lite med fanfarerna och hyllningarna tills de, tja, GÖR NÅGOT. De namedroppar Shawn Michaels (som tränade Dragon). Stiff spark i bröstet ger två, innan han blockerar en charge och gör en flygande spark för två. Dragon örfilar och sparkar loss i hörnan innan Denny gör comeback med en backdrop och clotheline, men Danielson vänder en suplex till en egen för att sätta upp en flygande skalle för två. Dragons skuldror är nere vid en Cattle Mutilation så Denny vinner efter 9:31, och sparkar loss för att visa vilken ROH-veteran han är. Han pucklar på honom innan någon kutar in och räddar, men vi klipper direkt bort till en video av Logan Brothers. **1/4
- Rob Conway vs. Don Juan.
(Houston, TX.) Don Juan är inte den spanske charmören, i så fall ser han väldigt levande ut för att vara påhittad. Conway är den givna fulingen här, då han poserar och skriker på publiken. Publiken är "fired up", i "NWA On Fire". Get it? Conway vinner några locks-ups och poserar som om har vunnit matchen, men åker på en headlock och tacklas ut ur ringen. Headlock igen, innan Juan vänder en hiptoss till en egen och poserar. Efter reklamen blir det med headlocks, innan Juan kastrerar honom med ett knä men Conway kontrar med en clotheline och lite örfilar. Juan kommer ur en chinlock och sätts i en sleeper (har Randy Orton gästbokat?) så nu fattas det bara en spinebuster så har hans maineventkarriär i WWE räddad. Armen faller två gånger men inte vid tredje, och Juan får själv in en sleeper men äter en back-suplex, och Kriss Kloss citerar Gorilla Monsoon och säger att han bröt honom mitt itu, vilket JIM ROSS brukar säga, inte Gorilla. Conway missar en flygande elbow och Juan gör comeback med Tio Slag of Doom, men en RKO (så liknelserna med Orton slutade inte med restholden?) vänds till en spear och en snurrande suplex ala Goldust avslutar efter 8:28. Conway är en perfekt öppningsbrottare då han är duktig på grunderna och har ett härligt agerande, och det ska sägas att karriären i WWE sket sig inte beroende på honom, utan på omständigheterna. Han kom dit 2003 och fick köra tagteam med Sylvian Grenier och Rene Dupree för att de skulle ha NÅGON vettig brottare med i teamet, men de drog ner honom så att även han såg kass ut. Sen körde han singel och hade precis fått ConMan-gimmicken, men eftersom Chris Masters gimmick var något liknande, fick en av dem stå åt sidan. Masters var full av muskler, så svaret är enkelt. Juan var inget speciellt, Conway fick honom nog att se bättre ut än vad han är, och med den kroppen lär han aldrig komma till WWE eller TNA, men Gud ska veta att jag har haft fel förr. Se bara på AmDrag. **
- NWA Heritage-champ Adam Pearce vs. Sean Waltman.
(El Paso, TX.) En femtedel av Clique vs. ROHs bokare. Spännande. Fast jag ser att matchen är från 2007-04-21, och då var det Gabe som bokade. Känns lite konstigt att se Waltman bli tunnhårig, jag tyckte inte det var längesedan han lanserades som nittonåring i WWE, men det var 17 år sen när jag tänker efter. Apropå det, min far har alltid varit skallig, så för några år sedan frågade jag honom när han började tappa året, så jag visste vad jag hade att vänta (även om det tydligen går på mors sida). "Jag var rätt gammal..." (puh...) "Jag var nog 24 eller något." Då var jag själv 23. Ridå. Pearce attackerar innan klockan och gör narr av DXs crotch-chops så Waltman gör comeback och skickar ut honom med en headscissors och följer efter med en cross-body. Pearce åker in i staketet några gånger men kontrar med att skicka in Waltman i ringstolpen. Fast lyckligtvis tog pungen den värsta smällen. Backdrop ger två. Pearces manager Vanderpile (som ser ut som Bubba the Love Sponge) får in några rökare medan Pearce håller bort domaren, och en powerslam ger två. Waltman kommer ur en sleeper men får sitt ben bearbetat med en figure-four, men kommer loss och gör comeback med en broncobuster och en X-Factor, men Vanderpile distraherar domaren, Waltman ska spöa managern, och Pearce attackerar men åker rakt in i managern för två. Waltman blockerar en superplex och gör en cross-body som vänds till en figure-four, som i sin tur vänds till ett small package för tre efter 8:15. Titeln åkte tillbaka till Pearce åtta dagar senare (Wiki RULEZ) för att bli vakant 2008. Pearce jobbade på bra och Waltman körde på rutin, så det blev en okej match, varken mer eller mindre. *1/2
SLUTSATS: Trevliga smakprov på olika underförbund till NWA, och jag tycker faktiskt att kommentatorernas eviga namedroppande och refererande till WWE faktiskt är berättigat, då de flesta (alla?) som ser showen är riktiga wrestlingfans och känner till vad de snackar om. Det är ju knappast som om de tvingar fansen att välja mellan NWA och WWE, utan folk ser detta som ett komplement. Till skillnad från TNA som drar upp WWE för att de känner mindervärdeskomplex.
Tummen upp!
(Den här recensionen skrevs 2010-02-06.) _________________ "Peace and love, motherfucker, or you're gonna die!" - Axl Rose |
|