Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

RAW: Officiell tråd!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 501, 502, 503, 504, 505, 506  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om WWE
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
TheInsane

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 27 feb 2018 19:42    Rubrik: Svara med citat

sebbe skrev:

Jag tror många tar med sina åsikter om brottarna sedan innan, samt matchtiden och då "kommer fram till" att matcherna var väldigt bra utifrån det.

Det där får mig att tänka på Seth Rollins. Innan gauntleten har han höjts till skyarna av vissa. Efter gauntleten har man talat om en "carreer making performance". För min del har jag aldrig sett något speciellt med Rollins. Visst han är en stabil brottare men jag tycker inte han har "det"varesig vad gäller brottning eller karisma.

Jag kan inte minnas någon match där han verkligen lyckats träda över den där gränsen och göra den fantastisk. Jag minns några eller någon match med The Shield, men de hade också en unik kemi med varandra (som ingen av dem uppnått efteråt - Ambrose är ju också en helt överhypad brottare). Men det är också allt.

Och vad har han för personlighet? Ingen aning!

Stefan skrev:
Ang. Bret och Shawn vet jag inte om den matchen är så överskattad, den har väl fått både ris och ros. Själv tycker jag brottningen håller hög klass, så deras prestationer var det inget fel på, men att det blir långtråkigt med noll fall på sextio minuter och att det hade gynnat matchen om den slutat 1-1 eller 2-2 istället. WWE verkar ha övergivit entimmeslånga ironman-matcher för övrigt, det är nu snart nio år sedan vi fick en sådan.

Bra beslut. Iron man som koncept är lite galet iom att det per definition inte går att höja stämningen med near falls eller liknande. Jag har inget emot långa matcher, även när de går upp mot 45 minuter till en timme, men när man sätter en tidsgräns som de måste brottas försvinner grundläggande psykologi och matchen blir nästan alltid odramatisk fram till det absoluta slutet.

HBK vs Cena (den kända nästan en timmes matchen från RAW i England) var riktigt bra men hade det varit en iron man är jag tämligen säker på att den hade varit mer intetsägande.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

InläggPostat: 27 feb 2018 20:30    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Iron man som koncept är lite galet iom att det per definition inte går att höja stämningen med near falls eller liknande.

Varför går inte det? Det är ju fortfarande viktigt att vinna så många fall som möjligt.

Citat:
Jag har inget emot långa matcher, även när de går upp mot 45 minuter till en timme, men när man sätter en tidsgräns som de måste brottas försvinner grundläggande psykologi och matchen blir nästan alltid odramatisk fram till det absoluta slutet.

Det håller jag med om, och det är också anledningen till att Iron Man-matcher sällan (aldrig?) funkar på TV. Om fans vet att matchen vara 60 minuter räcker det att man zappar tillbaka till showen efter 55 minuter. Det som händer däremellan är egentligen inte viktiga, oavsett hur bra brottning eller hur dramatiskt det är hela vägen.

Citat:
HBK vs Cena (den kända nästan en timmes matchen från RAW i England) var riktigt bra men hade det varit en iron man är jag tämligen säker på att den hade varit mer intetsägande.

Nja, jag tycker nog tvärtom. Då kan man bygga upp den med flera fall fram till slutet vilket gör det till en mer händelserik match. Men samtidigt vet man ju inte på förhand hur länge den kommer vara och då blir nearfallen viktigare, var det så du menade?

Lite kuriosa om den matchen är att jag tyckte den var förbannat långtråkig live men den växer för var gång jag ser om den. Att varva bra brottning med restholds fungerar bättre på TV, live är det rena dödens om man sitter en bit ifrån ringen då man missar subtila saker som hur de agerar etc. under restholdsen.

(Lite handlade också om att de fejdade med Randy Orton och Edge som förväntades göra run-ins här, vakterna hade till och med börjat flytta runt folk så det bildades en mindre korridor vid en av kortsidorna vid ringside. Detta tog fokus från matchen eftersom folk väntade på Rated RKO, men sen kom de aldrig.)
TheInsane

InläggPostat: 27 feb 2018 20:46    Rubrik: Svara med citat

sebbe skrev:
Citat:
Iron man som koncept är lite galet iom att det per definition inte går att höja stämningen med near falls eller liknande.

Varför går inte det? Det är ju fortfarande viktigt att vinna så många fall som möjligt.

Citat:
Jag har inget emot långa matcher, även när de går upp mot 45 minuter till en timme, men när man sätter en tidsgräns som de måste brottas försvinner grundläggande psykologi och matchen blir nästan alltid odramatisk fram till det absoluta slutet.

Det håller jag med om, och det är också anledningen till att Iron Man-matcher sällan (aldrig?) funkar på TV. Om fans vet att matchen vara 60 minuter räcker det att man zappar tillbaka till showen efter 55 minuter. Det som händer däremellan är egentligen inte viktiga, oavsett hur bra brottning eller hur dramatiskt det är hela vägen.

Fast säger du inte emot dig själv? Först genom att inte hålla med eftersom varje pin-fall betyder något för att sedan skriva att du håller med att matchen blir odramatisk fram till den absolut sista delen?

Det är lite som att en sport där det förekommer många mål, som i handboll, så betyder varje mål mindre (åtminstone känslomässigt) än i en sport där mål mer sällan förekommer, som i fotboll. Ett pin-fall betyder sällan något i en iron man match fören precis i slutet av matchen. Bryr sig någon om att brottare x får en pin fall på brottare y efter 5 minuter? Antagligen inte.
Till överst på sidan
Stefan

Registreringsdatum: 16 juni 2006

InläggPostat: 27 feb 2018 20:59    Rubrik: Svara med citat

TheInsane skrev:
Bra beslut.

Ja, absolut, det är inget jag saknar. Jag tycker det finns några som varit riktigt lyckade, tänker främst på Rock vs HHH och Ricky Steamboat vs Rick Rude, men alltsomoftast är de besvikelser. 30 minuter funkar bättre än 60, men oavsett matchlängd är de svåra att boka då det är svårt att hitta nya sätt att göra dessa matcher intressanta eftersom det mesta redan är gjort. En annan nackdel är, precis som i elimineringsmatcher på Survivor Series, att brottarna blir pinnade lättare än vanligt för att det ska passa matchtypen, vilket förstör trovärdigheten.
sebbe

InläggPostat: 27 feb 2018 21:07    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Fast säger du inte emot dig själv? Först genom att inte hålla med eftersom varje pin-fall betyder något för att sedan skriva att du håller med att matchen blir odramatisk fram till den absolut sista delen?

Jag menar att nearfallen blir dramatiska även om matchen inte avgörs förrän efter 60 minuter. TV-publiken är i regel svårare att charma i det här läget, de kan lika gärna kolla på Scrubs eller något annat trams innan de återvänder till RAW. Live-publiken är ofta mer engagerad och för dem är nearfalls viktigare.

Kanske förklarade dåligt.

Citat:
Bryr sig någon om att brottare x får en pin fall på brottare y efter 5 minuter? Antagligen inte.

Nja, jag tror att live-publiken ser nearfalls som dramatiska även i en Iron Man-match. Jämför 123 Kid vs. Bret Hart om bältet 1994. Ur ett rent logiskt perspektiv tänker man att Kid inte har en chans i världen att vinna bältet, men under matchens gång byggdes den upp som om han visst hade det. Rent känslomässigt kan man ju dras in i storyn och tro/hoppas att Kid har en chans att vinna även om man "vet" att han inte har det.

Ett färskt exempel är Brock vs. Kane vs. Braun från Rumble. Alla visste att Kane skulle jobba. ALLA. Till och med min gamla farmor hade gissat på den utgången om hon skulle gissat. Under matchens gång satt jag och tänkte att det var FÖR uppenbart att de faktiskt skulle genomföra det. Så även om jag hela tiden från matchen bokades (till och med redan när Braun och Kane gick en draw om vem som skulle bli förstautmanare) tills den började var helt övertygad om att Kane skulle jobba till Brock tänkte jag under matchens gång att det var lite FÖR uppenbart...
sebbe

InläggPostat: 27 feb 2018 21:22    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Jag tycker det finns några som varit riktigt lyckade, tänker främst på Rock vs HHH och Ricky Steamboat vs Rick Rude, men alltsomoftast är de besvikelser.

Rock-HHH var fantastisk, men Steamboat-Rude har jag inte sett såvitt jag kommer ihåg. Ser fram emot den. Smile Angle-Brock minns jag som rätt överskattad. Benoit-HHH minns jag inte alls.

Citat:
30 minuter funkar bättre än 60, men oavsett matchlängd är de svåra att boka då det är svårt att hitta nya sätt att göra dessa matcher intressanta eftersom det mesta redan är gjort. En annan nackdel är, precis som i elimineringsmatcher på Survivor Series, att brottarna blir pinnade lättare än vanligt för att det ska passa matchtypen, vilket förstör trovärdigheten.

Fast samtidigt kan man resonera så att man hellre "ger upp" ett fall för att vinna två. Exempelvis som i Rock-HHH som nämndes ovan. HHH använder en chairshot för DQ för att sen kunna ta hem två fall på raken eftersom Rock är groggy. Men jag förstår hur du tänker, Roadwarrior Hawk pinnas av en simpel clothesline i en Series-match, WTF?

Fast jag tyckte de fick till bokningen av Rock-HHH riktigt bra med olika lösningar till pinfall/countout/DQ/sub.
Stefan

Registreringsdatum: 16 juni 2006

InläggPostat: 27 feb 2018 21:35    Rubrik: Svara med citat

sebbe skrev:
Fast samtidigt kan man resonera så att man hellre "ger upp" ett fall för att vinna två. Exempelvis som i Rock-HHH som nämndes ovan. HHH använder en chairshot för DQ för att sen kunna ta hem två fall på raken eftersom Rock är groggy. Men jag förstår hur du tänker, Roadwarrior Hawk pinnas av en simpel clothesline i en Series-match, WTF?

Fast jag tyckte de fick till bokningen av Rock-HHH riktigt bra med olika lösningar till pinfall/countout/DQ/sub.

Jag syftade på pinfalls i ironmanmatcher, att man ger upp (tappar tidigt) en poäng för att spara sig eller offrar en poäng på ett dq för att vinna på det i längden är en annan sak. Bokningen i Rock vs HHH var mycket bra, men de hade en nästan helt omålad duk att måla på (det var ju bara den andra televiserade matchen i förbundets historia och Bret vs Shawn använde ju inga fall). Så är inte fallet i dag när vi haft mängder med ironmanmatcher i förbundet och därför blir det svårare att boka dem. Så kan man förstås säga om nästan alla matchtyper, men med tanke på Ironmanmatchers uppbyggnad och natur, anser jag de skadas ännu mer av detta.
TheInsane

InläggPostat: 27 feb 2018 22:19    Rubrik: Svara med citat

sebbe skrev:

Nja, jag tror att live-publiken ser nearfalls som dramatiska även i en Iron Man-match. Jämför 123 Kid vs. Bret Hart om bältet 1994. Ur ett rent logiskt perspektiv tänker man att Kid inte har en chans i världen att vinna bältet, men under matchens gång byggdes den upp som om han visst hade det. Rent känslomässigt kan man ju dras in i storyn och tro/hoppas att Kid har en chans att vinna även om man "vet" att han inte har det.

Fast i en bra match kan man så ett frö av att vad som helst kan hända. Har inte sett matchen du refererar till men det är tämligen vanligt och fungerar ofta väl. Skillnaden är att du i en iron man match vet, oavsett vad som händer, att det inte är fören efter 60 minuter det absolut viktigaste händer. Ser du 123 Kid vs Bret Hart finns alltid möjligheten, och matchen kan ta slut när som helst. I det här fallet har ju dessutom 123 Kid en gimmick som bygger på en upset win!

Här kan man alltså lura publiken genom en väl genomförd match. En iron man kan vara bra eller dålig (underhållande eller ej) men man vet att det, oavsett vad som händer, bara är relevant de sista fem minuterna.

Det där vet jag var en kritik mot AJPW under deras storhetstid på 90-talet. Deras långa, och fantastiskt bra, matcher fungerade ypperligt. Men till slut kom de till en punkt där publiken visste att inget av värde hände fören efter 20-25 minuter. Ett main event var aldrig kortare än så. Resultatet blev att publiken blev mindre och mindre investerad under de tidiga stadierna av matcherna. Samma logik finns även i iron man matcherna fast här är det uttalat redan från början.

Stefan skrev:
TheInsane skrev:
Bra beslut.

Ja, absolut, det är inget jag saknar. Jag tycker det finns några som varit riktigt lyckade, tänker främst på Rock vs HHH och Ricky Steamboat vs Rick Rude, men alltsomoftast är de besvikelser. 30 minuter funkar bättre än 60, men oavsett matchlängd är de svåra att boka då det är svårt att hitta nya sätt att göra dessa matcher intressanta eftersom det mesta redan är gjort. En annan nackdel är, precis som i elimineringsmatcher på Survivor Series, att brottarna blir pinnade lättare än vanligt för att det ska passa matchtypen, vilket förstör trovärdigheten.

Bra poäng även här. Hur kommer det sig att en brottare ofta blir pinnad fler gånger under kortare tid i en Iron Man jämfört med en vanlig singelmatch? Det följer inte den inbyggda wrestlinglogiken.
Till överst på sidan
DiBiase
3 Time 3 Time 3 Time Tippning Champ!

Registreringsdatum: 05 augusti 2007

InläggPostat: 01 mar 2018 14:08    Rubrik: Svara med citat

TheInsane skrev:
Bra poäng även här. Hur kommer det sig att en brottare ofta blir pinnad fler gånger under kortare tid i en Iron Man jämfört med en vanlig singelmatch? Det följer inte den inbyggda wrestlinglogiken.

Nja, är inte logiken att man kan chansa mer när det inte gäller en enda pin/sub, precis på samma sätt som 2/3-fall också ger snabbare pins. En jämförelse skulle vara slutspel i fotboll, där det är väldigt ofta övertid slutar i straffar då inga vågar gå till anfall, medan det ofta sker mål under ordinarie tid. Samma kanske även gäller sudden i hockey men det har jag ingen aning om då jag tycker det är så tråkigt att kolla på.
TheInsane

InläggPostat: 01 mar 2018 15:47    Rubrik: Svara med citat

DiBiase skrev:
TheInsane skrev:

Nja, är inte logiken att man kan chansa mer när det inte gäller en enda pin/sub, precis på samma sätt som 2/3-fall också ger snabbare pins. En jämförelse skulle vara slutspel i fotboll, där det är väldigt ofta övertid slutar i straffar då inga vågar gå till anfall, medan det ofta sker mål under ordinarie tid. Samma kanske även gäller sudden i hockey men det har jag ingen aning om då jag tycker det är så tråkigt att kolla på.

Ja, kanske är det så man borde tänka. Men fram tills du nämnde det har jag aldrig upplevt den känslan när jag sett en iron man match. Undantaget då jag tycker det fungerar med snabba pins är, det som Sebbe skrev om tidigare, när HHH t.ex. fick två pin falls på rad. Offrade en DQ men "vann" två pin falls.

Men av samma anledning har jag haft svårt för gauntletmatcher där varje match allt som oftast bestått av max 5 minuters brottning (fram tills två timmar gauntleten från RAW). Har alltid haft svårt att få ihop logiken där också.
Till överst på sidan
DiBiase
3 Time 3 Time 3 Time Tippning Champ!

Registreringsdatum: 05 augusti 2007

InläggPostat: 01 mar 2018 16:50    Rubrik: Svara med citat

TheInsane skrev:
Men av samma anledning har jag haft svårt för gauntletmatcher där varje match allt som oftast bestått av max 5 minuters brottning (fram tills två timmar gauntleten från RAW). Har alltid haft svårt att få ihop logiken där också.

Det stora problemet är att WWE igorerar "tid". Skulle de istället ha tidsbegränsningar på deras matcher och påpekar detta regelbundet (säg 15 min för TV-match och 30 min för PPV) så skulle det vara lättare att berätta storyn att brottarna är acklimatiserade för 15 minuter (med undantag PPV då) och därför är mer aggressiva för att få en pin så fort som möjligt så de har energi kvar till följande match. Detta skulle ju också underlätta bokninger för övrigt oerhört då matcher kunde sluta oavgjort istället för DQ eller störmoment som nu är standard när man inte vill ha en ren pin.
TheVobb
Men hallå, jag är B-kändis för fan!

Registreringsdatum: 17 juni 2006

InläggPostat: 05 mar 2018 18:27    Rubrik: Svara med citat

Citat:
FOX is reportedly set to make a historic offer to WWE in order to secure the company’s TV rights when they expire in September 2019.

FOX is prepared to offer WWE Monday Night Raw a time slot on its FOX broadcast channel, and then would make FOX Sports 1 the home of WWE Smackdown Live. If the move does indeed take place, it would be the first time in the history of WWE that Raw airs on broadcast television as opposed to cable.

Another major change WWE Raw would undergo, should it move to FOX, is that the show length would revert back to two hour as opposed to the current three hour format.

A fan asked Dave Meltzer this question a few days back, and he seems to be in agreement that if FOX does buy the TV rights RAW will move to 2 hours again.

Yes, Raw would be cut to two hours if it goes on FOX

Källa WrestlingNewsSource.com.... Sebbe, nu får du kanske det du velat ha länge, kortare Raw..... Cool

Instagram:thevobb
Youtube: thevobb
Till överst på sidan
sebbe

InläggPostat: 06 mar 2018 11:23    Rubrik: Svara med citat

Kortare RAW är nog det bästa för både publiken och creative så jag hoppas det blir så.
TheVobb
Men hallå, jag är B-kändis för fan!

Registreringsdatum: 17 juni 2006

InläggPostat: 06 mar 2018 11:31    Rubrik: Svara med citat

sebbe skrev:
Kortare RAW är nog det bästa för både publiken och creative så jag hoppas det blir så.

Istället så startar dom en pree-show på 1 timme och en 1 timme Raw-talk efteråt så det blir 4 timmar istället Razz .... Cool

Instagram:thevobb
Youtube: thevobb
Till överst på sidan
Beruga

Registreringsdatum: 11 november 2007

InläggPostat: 06 mar 2018 21:06    Rubrik: Svara med citat

Har dom redan börjat korta ner RAW? WWE har lagt upp hela(?) RAW från igår 5.e mars och den videon är bara 1.5 timme?

https://www.youtube.com/watch?v=Q9LWTeVfLEk
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om WWE Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 501, 502, 503, 504, 505, 506  Nästa
Sida 502 av 506

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet