Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Angående spoiler trådar och förbättringar
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> SweWrestling.com
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Bonebraker

Registreringsdatum: 17 november 2006

InläggPostat: 13 maj 2007 15:04    Rubrik: Angående spoiler trådar och förbättringar Svara med citat

Tillåter mig själv att kopiera min exakta text ifrån SD! tråden:

Förstår mig inte på varför dessa trådar ska vara spoilermärka då man inte får spoila?

Är inte det sunt förnuft att om man inte har sett en show ska man väl inte gå in och läsa på en tråd som handlar om showen och som dessutom är "spoiler" märkt. Eftersom SD! oftast kommer ut på internet just någon gång på fredagen och inte någon gång under lördagen så vore det inte annat än rätt att man får diskutera den när man har sätt den, annars kan man lika väl ta bort spoiler märkningen.

Ett annat alternativ vore att skapa en speciell "spoiler-avdelning" här på forumet, där man får spoila på riktigt! Dit går man bara om man känner till ett resultat som inte officiellt har blivt tillkänna givit och diskuterar om det. Samma sak om man har snubblat över en framtida storyline som är med 100% säker.
Med andra ord kan man fortsätta disskutera rykten och skedda saker i de vanliga trådarna utan att de behöver vara spoiler märkta överhuvudtaget!

Kan för övrigt nästan garantera att jag aldrig skulle gå in på den avdelningen eftersom jag inte gillar spoilers. Men i detta fall så blev jag, liksom många andra, lurad av WWE:s idioti och fick redan på årets hittills kanske största händelse i förväg, trots att jag inte ville det. Därför så vill jag inte riskera fler varningar och lägger fram förslaget att vi ska ha riktiga spiolertrådar och trådar där spoilers är gemensamt dödstraff istället för dessa luddiga mellantrådar!

We
Want
Edge
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
TheInsane

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 13 maj 2007 17:52    Rubrik: Svara med citat

Problemet ligger i IT-tidsåldern. Förr kunde en show vara inspelad i förväg och bara de i arenan och vissa andra visste vad som hade hänt. Idag kan vem som helst veta vad som hänt på SD på tisdagen när det spelades in. Vi utgår därför från när en show sänds och inte ifrån när en show går av stapeln. Detsamma diskuteras och gäller för independentshower. Det är en spoiler fram tills dess att showen släpps så att folk kan se den.

Generella regeln är att man fritt kan diskutera en show en vecka efter att den sänts på tv, innan dess borde man spoilervarna. Vår tråd om SD är spoilervarnad men vi utgår alltså ifrån att showen har sänts i den tråden. Vill man diskutera kommande händelser hänvisas man att skapa ett separat ämne om detta, möjligen att man döljer vad man skriver genom att skriva det i en citatruta (som är vit) med vit text. Bara de som markerar texten kommer kunna läsa den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
siggesork

Registreringsdatum: 16 juni 2006

InläggPostat: 13 maj 2007 18:18    Rubrik: Svara med citat

Det är lite grann en motsägelse och paradox i sig att man inte får spoila i en tråd som är spoilermärkt. Smackdown sänds så vitt jag förstått tidigare i Kanada och Australien och finns därmed tillgänglig för nedladdning redan på fredag morgon trots att det ännu inte sänts i USA. Så varför inte skapa en ren spoilertråd där dom som vill fritt kan diskutera och spekulera om matcherna som kommer sändas. Vissa här inklusive mig har säkert ett behov att ventilera matchresultaten och parningarna.

Just regeln att man inte får spoila INNAN det sänts i USA har jag lite svårt att förstå i och med att showen går att ladda ner före USA-sändningen och dom flesta här ser den via nedladdning. Sen skiljer det förstås när man väljer att ladda ner och se det. Men då borde man ha vett att inte gå in i en spoilermärkt tråd innan dess. Jag misstänker att spoilerregeln inte kommer ändras och då borde det kanske skapas en separat tråd för oss otåliga som läst spoilerresultaten direkt efter bandningen på tisdagen.

På andra forum jag bevistar är SD-trådarna också spoilermärkta men där är det underförstått att man inte går in i den och läser INNAN man sett SD själv såvida man inte vill riskera att bli spoilad. Gör man det får man faktiskt skylla sig själv. Personligen tycker jag samma praxis borde gälla här eller alternativt att man delar Smackdown-tråden i en spoiler respektive spoilerfri del. Accepterar och följer givetvis nuvarande regelsystem för spoilers här även om jag kan ifrågasätta dess logik lite.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Bonebraker

Registreringsdatum: 17 november 2006

InläggPostat: 13 maj 2007 19:02    Rubrik: Svara med citat

Precis min mening siggesork!

Inte för att jag personligen skulle besöka spoilerdelen, vilket jag redan har bekräftat, men jag märker att det finns ett visst behov av en speciell "spoiler del".

We
Want
Edge
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
kosmoskatten

Registreringsdatum: 11 augusti 2006

InläggPostat: 13 maj 2007 19:27    Rubrik: Svara med citat

Om nu Smackdown! finns tillgängligt på fredag kväll är det väl inte så jobbigt att undvika en tråd på ett wrestlingforum i 12 timmar? Jag tycker reglerna om spoilers är utmärkta som de är nu, även om reglerna skulle behöva en totalöversyn.
Alla andra alternativ innebär bara mer besvär eller blir svårare att överskåda.

Så här gör jag, vilket fungerar bra.
- Läser inte sista sidan i långa allmäna spoilertrådar (som återger observer o dyl)
- Slutar läsa galornas trådar typ tre veckor innan galan.
- Läser inte veckoshowernas från sändningstid i USA tils jag sett showen.
- Läser spoilermärkta trådar utifrån rubrik.

De gånger jag jag blivit spoilad mot min vilja är när någon inte följer reglerna (oftast rubriksättning). Just trådens rubrik är väldigt viktig vad gäller nyheter av spoiler-karaktär.
Till överst på sidan
Mr RAW
Site Admin Emeritus

InläggPostat: 13 maj 2007 19:37    Rubrik: Svara med citat

Motsägelse och paradox? Den generella regeln på Swewrestling är att man inte får diskutera något förrän en vecka efter det har sänts utan att ha spoilermärkt det. Detta för att så många som möjligt ska ha chans att se showerna innan de läser om dem. I RAW/SD/ECW/PPV-trådarna som är spoilermärkta får man gå in och diskutera direkt efter det har sänts, därav spoilermärkning. I dessa trådar gäller alltså inte veckoregeln som jag är säker på att ni alla känner till eftersom ni läst reglerna. Problemet här är att SD är bandat och alltså inte direkt så det hinner gå tre dagar innan det visas i USA och rykten och diskussioner börjar florera på nätet. En del som inte kan vänta vill börja diskutera direkt, det respekterar vi, men ni får inte göra det i den officiella SD-tråden. Ni måste lära er att respektera våra regler och andra medlemmars önskan om att inte bli spoilade innan programmet sänts. Det är rent sagt otrevligt att inte kunna göra detta. Folk måste kunna gå in och diskutera föregående SD innan det nya sänts utan att vara rädda för spoilers, punkt slut! Den diskussionen är inte en diskussion, det är bara så. Däremot, om man nu inte kan vänta med att diskutera så får man mer än gärna öppna upp en tråd som man spoilermärker. Den kan till exempel heta SD vecka 20, spoilers eller något annat som visar att man diskuterar programmet som ej sänts i USA än. Jag fattar inte vad problemet är, jag fattar inte vad allt tjafs är om. Det är ingen som hindrat någon att diskutera SD-sändningarna i förtid bara man ser till att flagga ordentligt för det när man öppnar tråden. Däremot så ska man då inte göra det i den officiella tråden eftersom det finns flera som är inne där och läser och diskuterar, ska de inte få den chansen under halva veckan bara för att några inte klarar av att hålla på sig? Till sist, Siggesork skriver;
Citat:
Men då borde man ha vett att inte gå in i en spoilermärkt tråd innan dess.

Vet du vad Siggesork, man borde ha vett att läsa reglerna innan så att man vet vad spoilermärkningen i dessa trådar betyder.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
siggesork

InläggPostat: 13 maj 2007 19:40    Rubrik: Svara med citat

Mr RAW skrev:
Till sist, Siggesork skriver;
Citat:

Vet du vad Siggesork, man borde ha vett att läsa reglerna innan så att man vet vad spoilermärkningen i dessa trådar betyder.
OK jag syftade mer på hur man resonerar på andra forum angående spoilermärkta trådar. Menade inte att man får skylla sig själv på detta forum i och med att vi har andra spoilerregler men jag förstår din poäng. Måste ändå fråga: Är det alltså fritt fram att öppna en separat SD-tråd där resultaten från tisdags-bandningen kan diskuteras?
Till överst på sidan
Rollins
The World's Most Dangerous Admin

InläggPostat: 13 maj 2007 20:05    Rubrik: Svara med citat

siggesork skrev:
Mr RAW skrev:
Till sist, Siggesork skriver;
Citat:

OK jag syftade mer på hur man resonerar på andra forum angående spoilermärkta trådar. Menade inte att man får skylla sig själv på detta forum i och med att vi har andra spoilerregler men jag förstår din poäng. Måste ändå fråga: Är det alltså fritt fram att öppna en separat SD-tråd där resultaten från tisdags-bandningen kan diskuteras?

Ja, det är fritt fram så länge man döper tråden till något vettigt som gör att det framgår vilket program som debatteras och att inget spoilas av trådtiteln. Glöm för all del inte heller att spoilermärka tråden.
Mr RAW
Site Admin Emeritus

InläggPostat: 13 maj 2007 21:36    Rubrik: Svara med citat

Mitt goda alter ego, der Rollmeister, har redan varit inne och svarat så Mr RAW kan nu lugnt gå och lägga sig och sova sött, drömmandes om spoilers och andra viktiga ting. Godnatt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Stefan

InläggPostat: 24 dec 2009 02:01    Rubrik: Svara med citat

Bump. Med risk för att trampa på ömma tår eftersom det berörts delvis tidigare här, men kan ni tänka er en regeländring vad gäller Smackdown-tråden?

I reglerna står det "OBS!: Det är inte tillåtet att diskutera SD innan det har sänts på TV (USA/Kanada), vilket det gör på natten mot lördag svensk tid", men verkligheten är om jag förstått det rätt att många ser Smackdown tidigare på fredagen, någon gång efter att det sänts i Australien.

Det har hänt flera gånger att jag vill kommentera något efter att ha sett Smackdown på fredagskvällen, men så tänker jag på ovan nämnda regel, tänker att "nej, jag postar det i morgon i stället" och så blir det aldrig av. Detta är väl knappast bra för en livlig diskussion av programmet. Att i de fallen öppna en ny tråd döpt "Smackdown 23/2 *spoilers*" tycker inte jag är någon bra idé eftersom det förmodligen skulle bli väldigt korta och osammanhängande trådar.

Sedan håller jag helt med med om att spoilers som läcker ut innan Australien-sändningen INTE ska postas i den officiella tråden. Vill man diskutera sådant är en ny tråd med en titel som "Smackdown 23/2 *spoilers*" att föredra.

Jag tycker att spoilerreglerna för tv här är bra, men att det borde göras ett undantag för Smackdown så att det kan diskuteras efter att avsnittet är tillgängligt för nedladdning, det vill säga på fredag kväll här, eftersom verkligheten ser ut som den gör.
DiBiase
5 Time 5 Time 5 Time Tippning Champ!

Registreringsdatum: 05 augusti 2007

InläggPostat: 24 dec 2009 09:32    Rubrik: Svara med citat

Fast kan inte problemet bli att om reglerna töjs så börjar folk spoila resultat redan på onsdagen, och att inte kunna gå in på SD-tråden på 3 dagar känns länge.

Själv tycker jag att spoilerrestriktionerna fungerar väl, men då är jag väl lite partisk eftersom jag alltid ser 720p-varianten som kommer några dagar senare.
TheInsane

InläggPostat: 24 dec 2009 10:15    Rubrik: Svara med citat

Det är inget dåligt förslag av Stefan. Antingen kan vi ändra det hela då SD brukar kunna ses på fredagar även av svenskar. Lite kan man givetvis undgå om alla skriver i spoilerblock (vit bakgrund och vit text) men det tror jag blir för krångligt.

Vad tycker alla ni andra? Vi admins diskuterar det redan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
DiBiase
5 Time 5 Time 5 Time Tippning Champ!

Registreringsdatum: 05 augusti 2007

InläggPostat: 22 jan 2010 21:17    Rubrik: Svara med citat

TheInsane skrev:
Det är inget dåligt förslag av Stefan. Antingen kan vi ändra det hela då SD brukar kunna ses på fredagar även av svenskar. Lite kan man givetvis undgå om alla skriver i spoilerblock (vit bakgrund och vit text) men det tror jag blir för krångligt.

Vad tycker alla ni andra? Vi admins diskuterar det redan.

Hur går det här?

Känns som ett beslut måste meddelas snart för nu känns SD-tråden lite som ett getingbo på fredagarna där säkert någon lätt kan missförstå och tro att man får spoila innan lördagen.
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

InläggPostat: 22 jan 2010 21:35    Rubrik: Svara med citat

Vi har kommit fram till en lösning, men det är en liten detalj som är kvar och den slängde jag precis ut i P-rummet. Vi kör på de gamla reglerna tills de nya kommer, och jag skulle tro att de kommer inom kort. Tråkigt svar, jag vet. Neutral
Apophis

Registreringsdatum: 09 oktober 2006

InläggPostat: 23 jan 2010 14:05    Rubrik: Svara med citat

vad är grejen med att man har ett kissnödigt behov av att kommentera nåt på 3 sekunder? hur svårt är det låta bli forumet till lördagen?
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> SweWrestling.com Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 1 av 5

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet