Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Språkbruket på forumet
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> SweWrestling.com
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Nitro74
SWO:s omutlige enforcer

Registreringsdatum: 03 juli 2006

InläggPostat: 06 apr 2008 16:04    Rubrik: Svara med citat

Denna tråd har utvecklats till att bli en metadebatt, d.v.s. vi debatterar nu själva debatterandet och tråden börjar kännas väldigt off-topic. Jag ska ändå besvara ett par saker.

Angående Israelfrågan är positionerna låsta. Oreilly anser att Israel är en stat vilken som helst. Jag anser att Israel är en skurkstat som bryter mot de mänskliga rättigheterna (bland annat genom att använda miltära medel mot civilbefolkningen i palestinska områden) och såsom varandes den stat som brytit mot flest FN-resolutioner av alla en ganska kontroversiell stat. Därför ställde jag mig frågande till lämpligheten att använda dess flagga som avatar. Den konflikten har ju pågått i 60 år och är knappast något jag eller Oreilly lyckas lösa på detta forum.

Oreilly anser att jag i en helt annat tråd anklagat honom för att vara rasist och att massvis med folk reagerade mot detta. Som exempel anför han ett inlägg av Fonzie där han skriver att högerextremism inte betyder att man är rasist. Problemet är dock två: 1) Det var det enda inlägget där det diskuteras och en användare är knappast "massor" 2) Jag hade klassat Romney och Huckabee som högerextrema och ingenstans påstått att Oreilly var rasist. Detta trixande med citat helt tagna ur sitt sammanhang och rena fabuleringar ör att jag börjar luta åt Rollins teori och konstateraratt Oreillys inlägg skrivs när solen inte är uppe...

Så då till den huvudsakliga orsaken till detta inlägg; min aversion mot språkbehandligen i flera av inläggen. Oreilly anser att jag är en mobbare och TheInsane anser att jag är en översittare. Låt mig därför förklara mig.

Grunden för den här typen av forum är det skrivna ordet. Förutsättningen för en livaktig diskussion är att man skriver begriplig svenska. Att skriva inlägg av typen "hej jag gillar jeffhardy var tycker ni" gör knappast att man brinner av diskussionslusta. Dessutom framställer man sig själv i ganska dålig dager och sist men inte minst, det är respektlöst mot andra. Att sitta och tvingas dechiffera vissa inlägg är inget jag har lust med. Jag tycker man kan begära så mycket av andra användare att de använder stor bokstav, punkt och kontrollerar stavningen.

Naturligtvis är det också skillnad på vilka krav man ställer på en användare som är i yngre tonåren och/eller som inte har svenska som modersmål och en användare i 25-årsåldern med en högskoleutbildning i bagaget. Jag är aktiv på ett flertal andra forum med andra inriktningar med minst lika stor ålderspridning som detta forum. Ingen annanstans accepteras inlägg av den låga språkliga kvalitet som jag reagerar på här. Att TheInsane som är mångårig admin på ett relativt stort internetforum inte bara accepterar sådana inlägg utan dessutom tycker att när jag reagerar så visar jag prov på "översittarattityd" är beklämmande.

En sak kan jag dock hålla med om; om Sundström är så pass bakfull en onsdagkväll klockan 19 att han knappt kan skriva har han förmodligen andra problem än rent språkliga att ta itu med först.

Och för att hålla mig på den inslagna vägen: jag som ensam person kan per definition inte syssla med mobbning.

Nu blev detta inlägg VÄLDIGT off-topic. Kanske borde språkdiskussionerna flyttas till en egen tråd.

Senast ändrad av Nitro74 den 06 apr 2008 17:16, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sundström

Registreringsdatum: 02 maj 2007

InläggPostat: 06 apr 2008 16:40    Rubrik: Svara med citat

EDIT

Senast ändrad av Sundström den 04 mar 2009 01:45, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Mr RAW
Site Admin Emeritus

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 06 apr 2008 16:58    Rubrik: Svara med citat

Sundström skrev:
Själv pratar jag mycket slang och då skriver ja också så. Men när det gäller nåt på skolan då tar ja tid på mig och skriver nice så slipper man nå jävla b-betyg

Det är inte så att vi på Swewrestling delar ut betyg i välskrivning, rättstavning eller meningsbyggnad , och tur är väl det! Men, om det nu är så att man faktiskt är kapabel att skriva välformulerad svenska så vore det trevligt om man gjorde just detta. Att skriva här betyder att man vill kommunicera med andra på forumet och det blir betydligt enklare, för alla, om man försöker hålla en någorlunda språklig nivå. Tar man tid på sig här och skriver "nice" som Sundström uttrycker det så blir också inläggen mer väl mottagna, man anses själv som mer seriös och det bidrar också till att forumet blir bättre. Om alla skulle använda "tonårsspråk" och mycket slang så skulle nog många tröttna. Kan man uttrycka sig väl bör man alltså ge sina inlägg ett par extra minuter, det kostar inget men ger så mycket.

Mr RAW, slår ett slag för språket.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Big Sexy

Registreringsdatum: 03 februari 2008

InläggPostat: 06 apr 2008 17:02    Rubrik: Svara med citat

Nitro74 skrev:
Angående Israelfrågan är positionerna låsta. Oreilly anser att Israel är en stat vilken som helst. Jag anser att Israel är en skurkstat som bryter mot de mänsliga rättigheterna (bland annat genom att använda miltära medel mot civilbefolkningen i palestinska områden) och såsom varandes den stat som brytit mot flest FN-resolutioner av alla en ganska kontroversiell stat. Därför ställde jag mig frågande till lämpligheten att använda dess flagga som avatar. Den konflikten har ju pågått i 60 år och är knappast något jag eller Oreilly lyckas lösa på detta forum.

Jag håller med om att det var en relavant frågeställning och att vi nu debatterar saker som inte riktigt hör hemma i tråden. Jag tror dock att det kanske kunde vara bra (för framtiden) om vi nådde någon slags lösning på vad som är ett brott mot stadgarna, kontroversiellt eller bara dumt.

Här har vi då argumentet från dig att Israel är en skurkstat som bryter mot de mänsliga rättigheterna och du tar därför illa upp. Helt ok argument men som tidigare togs upp i tråden är frågan om när vi ska anse att något är kränkande. Jag vet inte och har därför inga synpunkter på vare sig din argumentation eller Oreillys, när det gäller Israels flagga.

Ska vi då fortsätta att argumentera detta i oändlighet när personen i fråga har ändrat sin avatar? Eftersom ni uppenbarligen står väldigt långt ifrån varandra i flera frågor så kan den här debatten hålla på hur länge som helst.

Jag håller också med dig om att det förekommer en hel del slarvfel, språkfel och dylikt i trådarna och har inga problem med att vi försöker skriva så korrekt som möjligt. Jag har heller inga problem med din ståndpunkt om att man blir irriterad av att läsa obegripliga meningar i likhet med ditt exempel. Var dock försiktig när du pekar på andras brister så att de inte börjar leta efter fel i dina inlägg. Senast jag kollade så hette det väl i alla fall mänskliga rättigheter...
Sundström

InläggPostat: 06 apr 2008 17:45    Rubrik: Svara med citat

EDIT

Senast ändrad av Sundström den 04 mar 2009 01:45, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
TheInsane

InläggPostat: 06 apr 2008 18:02    Rubrik: Svara med citat

Nitro74 skrev:
Så då till den huvudsakliga orsaken till detta inlägg; min aversion mot språkbehandligen i flera av inläggen. Oreilly anser att jag är en mobbare och TheInsane anser att jag är en översittare. Låt mig därför förklara mig.

Grunden för den här typen av forum är det skrivna ordet. Förutsättningen för en livaktig diskussion är att man skriver begriplig svenska. Att skriva inlägg av typen "hej jag gillar jeffhardy var tycker ni" gör knappast att man brinner av diskussionslusta. Dessutom framställer man sig själv i ganska dålig dager och sist men inte minst, det är respektlöst mot andra. Att sitta och tvingas dechiffera vissa inlägg är inget jag har lust med. Jag tycker man kan begära så mycket av andra användare att de använder stor bokstav, punkt och kontrollerar stavningen.

Du vet lika väl som jag att vi inte accepterar vilken skit som helst. Bland annat ska man tillföra diskussionen om man öht ska skriva något. Ditt exempel ovan är ett fall som i direkt går in och påtalar om vi ser det. Användaren Choffe är väldigt bra på att göra sådana inlägg och det accepteras inte. Det vet du redan.

Likväl påpekar vi oftast när någon skriver såpass dåligt att det är svårt att tyda vad som sägs. carlus var ett ypperligt exempel på detta men även andra användare har gjort sig skyldiga. Och visst bra språk uppskattas men jag anser att du faktiskt bär en översittrattityd och börjar rätta och klanka ner på folk på tok för tidigt. Ja, ibland känns det tom som att du anser dig ha få poäng i en debatt om något bara för att den andre inte uttrycker sig på ett sätt som är grammatiskt korrekt. Nu vet jag att det är din gimmick att hålla på så här men jag vet också att du antagligen har drag av detta även utanför internetvärden.

Citat:
Ingen annanstans accepteras inlägg av den låga språkliga kvalitet som jag reagerar på här. Att TheInsane som är mångårig admin på ett relativt stort internetforum inte bara accepterar sådana inlägg utan dessutom tycker att när jag reagerar så visar jag prov på "översittarattityd" är beklämmande.

Då får du klämma lite mer och våndas över hur jag sköter mig. Personligen tycker jag att vi alla har fått bra form på forumet. Antagligen bland det bästa vi någonsin haft mycket tack vare våra nya admins vi tog in nu senast.

Det är lustigt att vissa anser oss för hårda medan du anser oss vara för slappa (eller iaf att jag är för slapp). Jag tror att det är viktigt att vara flexibel. Vi kan inte påpeka små språkfel hela tiden. Är det en stor sak eller om meningen går förlorad är det en sak men att som du göra en grej av det är något jag irriterar mig på. Betänk att detta inte har en direkt koppling till den här tråden utan ditt agerande i andra äldre trådar. Jag ska inte säga att du är utan poänger för så är absolut inte fallet men du är lite väl anal för att jag inte ska reagera.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sundström

InläggPostat: 06 apr 2008 18:14    Rubrik: Svara med citat

EDIT

Senast ändrad av Sundström den 04 mar 2009 01:46, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Perkoff
Site Admin (Alumni)

InläggPostat: 06 apr 2008 18:46    Rubrik: Svara med citat

Det finns en smärtgräns för hur låg kvalitén får vara. Ett konkret exempel på användare som har underskridit den minimi-nivån är Carlus, som blev alltför svår att tyda. Mr RAW uttryckte sig bra, då han menade att man baske mej får göra ett gott försök. Swewrestling är inte Lunarstorm, så "internet-slang" ska vi försöka undvika.

Men många mynt har två sidor...
1. Inlägg som är för dåligt skrivna förtjänar inte att tas på allvar. Jag brukar inte ens besvara sådant som jag tycker har för låg kvalité. Vår utmärkte admin Rollins brukar röka såna trådar ganska omgående i de flesta fall, så jag vill faktiskt påstå att Swewrestling har höjt kvalitén nu på senare år.
2. ... fast för mycket språkpolis-patrullerande riskerar att ta uppmärksamhet från diskussionens substans och kärna. Och visst vill vi att huvudfrågan ska stå i centrum?

Senast ändrad av Perkoff den 06 apr 2008 18:47, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Nitro74
SWO:s omutlige enforcer

Registreringsdatum: 03 juli 2006

InläggPostat: 06 apr 2008 18:47    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker att man kan bemöda sig om att använda stor bokstav, skiljetecken och rättstavade ord. Jag tycker inte det är en extrem åsikt eller en gimmick. Jag anser fortfarande att inlägget som startade den här debatten (och påföljande inlägg av Sundström) håller tveksam standard.

TheInsane skrev:
Nu vet jag att det är din gimmick att hålla på så här men jag vet också att du antagligen har drag av detta även utanför internetvärlden.

Eftersom jag fuskar lite grann som korrekturläsare så..ja.

Är jag själv felfri och en språkvårdens paragon då? Nej, självklart inte. Jag gör också slarvfel (som bland annat Big Sexy påpekade) och gör mig säkert ibland skyldig till satsradning, syftningsfel, felaktigt användande av skiljetecken och andra misstag. Vad jag därmot ALDRIG gör är att skriva inlägg som ser ut som något Olle, 5 år, kritat på väggen i lekrummet.

Sundström: Om du delat de intressen som de forumen behandlar hade du hittat dit redan. Jag har inte för avsikt att länka dit för att du ska skriva inlägg för att "testa" forumen. Du får tro mig på mitt ord, helt enkelt. Om du inte gör det...tja, jag kunde inte bry mig mindre egentligen.
Sundström

InläggPostat: 06 apr 2008 18:53    Rubrik: Svara med citat

EDIT

Senast ändrad av Sundström den 04 mar 2009 01:46, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Mr RAW
Site Admin Emeritus

InläggPostat: 06 apr 2008 18:58    Rubrik: Svara med citat

Perkoff skrev:
Mr RAW uttryckte sig bra...

Mr RAW uttrycker sig alltid bra och därmed vill han säga en sak till:

Kan vi vara vänliga att återgå till ordningen och lägga ned denna inte alltför givande diskussion? Vi admins tycker att man ska försöka så gott man kan, ta bort "chat"-språk och annat dylikt, försök formulera er så att andra förstår. Nu är vi alla kanske inte lika bra på det som undertecknad ( Wink ) men så länge man gör så gott man kan så blir det så bra som det kan bli, mer behövs inte!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
TheInsane

InläggPostat: 06 apr 2008 20:27    Rubrik: Svara med citat

Nitro74 skrev:
TheInsane skrev:
Nu vet jag att det är din gimmick att hålla på så här men jag vet också att du antagligen har drag av detta även utanför internetvärlden.

Eftersom jag fuskar lite grann som korrekturläsare så..ja.

Är jag själv felfri och en språkvårdens paragon då? Nej, självklart inte. Jag gör också slarvfel (som bland annat Big Sexy påpekade) och gör mig säkert ibland skyldig till satsradning, syftningsfel, felaktigt användande av skiljetecken och andra misstag. Vad jag därmot ALDRIG gör är att skriva inlägg som ser ut som något Olle, 5 år, kritat på väggen i lekrummet.

Det är ingen ansvarig som vill ha sådana inlägg. Jag reagerade bara på att du ofta är för kritisk mot alltför små språkliga fel för att det ska ha större betydelse.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rollins
The World's Most Dangerous Admin

InläggPostat: 06 apr 2008 23:00    Rubrik: Svara med citat

Sundström skrev:
Som alla andra blir du också överbevisad du har inte besökt något sånt forum du heller. Själv tkr jag att det bara blir pinsamt när man skriver sånt som du just skrev. Du försöker väll bara vara märkvärdig som många andra, men det är inget att skämmas över om man vill vara lite mer än vad man egentligen är min vän.

Nu vill jag inte vara petig men jag har inte sett ett enda bevis åt det hållet och han är definitivt inte överbevisad.

Pinsamt är dock ad hoc argument i stil med "som så många andra". Ett av de vanligaste tilltagen i debatter är just "det är många som tycker som jag"-argument som är desperata luftsvingar för att försöka stärka sin ståndpunkt. Det ser bara dåligt ut så sluta genast med detta
Sundström

InläggPostat: 07 apr 2008 13:51    Rubrik: Svara med citat

EDIT

Senast ändrad av Sundström den 04 mar 2009 01:47, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Big Sexy

Registreringsdatum: 03 februari 2008

InläggPostat: 07 apr 2008 14:40    Rubrik: Svara med citat

Surfade runt lite på nätet för att se om jag kunde hitta någon "Svenska för dummies". Hittade istället en bra sida om rapportskrivning som tog upp punkten om språkdelen i rapporter.

För att rapporten inte skall orsaka onödiga negativa reaktioner hos läsarna måste den hålla en hög språklig standard. Är till exempel språket i rapporten anpassat efter den tilltänkta målgruppen? Är det grammatiskt korrekt? Finns det brister i stavning och ordval? Är rapporten logiskt utformad? För att åstadkomma en rapport som ger ett positivt intryck så ska ni försöka att arbeta igenom rapporten noggrant. Använd de hjälpmedel som finns för stavning i dagens ordbehandlare. Låt en eller ett par personer korrekturläsa rapporten och komma med synpunkter på såväl språkliga som innehållsmässiga förbättringar. Läs dock alltid igenom rapporten själv först, helst dagen efter den har skrivits.

Det är visserligen överkurs men sammanfattar ändå ganska bra vad vi pratar om i de fetlagda styckena. Själv tycker jag inte att det är så jättemycket att bråka om men jag läser alltid igenom mina inlägg då och då och ändrar de fel jag hittar. Att man inte har "tid" med detta ser jag inte som ett bra argument, då man kanske borde fokusera på att åstadkomma ett bra inlägg hellre än fyra dåliga. Det är mig veterligen många som föredrar att diskutera bra inlägg och helst undviker att slösa energi på dåliga inlägg.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> SweWrestling.com Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 1 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet