Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Språkbruket på forumet
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> SweWrestling.com
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LaserFreck

Registreringsdatum: 21 juni 2006

InläggPostat: 22 jun 2009 23:00    Rubrik: Svara med citat

Nitro74 skrev:
Ärligt talat, vad fan är detta? Posten innehåller inte EN ENDA korrekt mening och det är inga småfel direkt heller. Stavning och meningsbyggnad ligger på en 8-årings nivå.

Jag har sagt det förut och säger det igen; deltar man i ett forum där ju skrivna inlägg utgör själva grundbulten för diskussionen kan man för bövelen bemöda sig om att skriva bättre än en lågstadieelev. Läs igenom inlägget, skriv det i Word så de grövsta felen försvinner eller be någon som kan formulera en sammanhängande mening i skrift skriva inlägget åt er.

Nån jävla ordning får det bli helt enkelt. Cursing

Förstår inte hur du överhuvudtaget orkar bry dig om ett sådant inlägg. Än om inlägget innehöll många fel och brister på gränsen till det komiska, så kunde man med minsta lilla IQ läsa av exakt vad det var som ville sägas och exakt vad som menades. Det innehöll dessutom åsikter, spekulation och reflektion, något som många inlägg med bättre stavning saknar.

Stavning och meningsbyggnaden är inte problemet här, utan din personliga grammatikeitism.

Nitro74 skrev:
Nitro74,
Leg. surgubbe

In-fucking-deed.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nitro74
SWO:s omutlige enforcer

Registreringsdatum: 03 juli 2006

InläggPostat: 22 jun 2009 23:16    Rubrik: Svara med citat

Anledningen till min reaktion är att inlägget håller en så enbarmligt dålig språknivå att jag ärligt talat blir mörkrädd. Även om inlägget innehåller åsikter och spekulation drunknar dessa i den språkliga sörjan. Inlägg av typen jag citerade indikerar dels att man inte bryr sig om hur man framställer sig själv som kommunikatör, dels att man inte tar mottagarna på speciellt stort allvar.

Dessutom är det knappast "grammatikelitism" att kräva att personer över 8 år kan stava till ord som "heller", "ju" och "väl" samt att man kan använda stor bokstav och punkt.
Big Sexy

Registreringsdatum: 03 februari 2008

InläggPostat: 29 jun 2009 18:38    Rubrik: Svara med citat

Nitro74 skrev:
Inlägg av typen jag citerade indikerar dels att man inte bryr sig om hur man framställer sig själv som kommunikatör, dels att man inte tar mottagarna på speciellt stort allvar.

Här är jag helt på din sida. Att man missar saker och ting ibland är mänskligt och inget att förundras över. Vad som är mer skrämmande är att folk verkar tycka att det är ok att uttrycka sig hur som helst. Visst kan man ha språksvårigheter och då är det inget att göra åt. MEN vad som gärna blir följden av slarviga inlägg är att man inte bryr sig om något - dvs skickar in inlägg för att provocera/höja sin postcount eller bara reta upp folk.

Jag har visserligen inte varit medlem så värst länge men jag förfarades ganska tidigt över hur förtjusta folk var i sina "onelinerinlägg" och som sedan tyckte att det var larvigt att folk tog illa upp. Att sedan administratörerna bad dem att sluta var det få som brydde sig om.

Poängen är väl att det i första hand är ett DISKUSSIONSFORUM (som råkar handla främst om wrestling). Men är det inte lite roligare att diskutera igenomtänkta inlägg där man själv kan fundera lite över var man egentligen står i frågan? Det borde väl inte vara så ansträngande att skicka med lite tankeverksamhet bakom inläggen?

När man skriver ett svar på ett inlägg med exempelvis endast orden "Hur fan tänker du egentligen?" så undrar jag personligen varför man inte kunde ha skickat ett pm om detta. Sluta upp med att se detta som gnäll och försök tänka lite mer på hur man kan skapa/bedriva en miljö där det är roligt att argumentera textens innehåll snarare än dess brist på punkter, vokaler och annat löst...
Bruiser

Registreringsdatum: 09 september 2008

InläggPostat: 13 nov 2009 10:49    Rubrik: Svara med citat

En lösning på problemet kunde ju vara att man uppmanar folk att byta webbläsare.
tex Google Chrome kontrollerar allting du skriver och det blir en röd linje under texten om det är felstavat, dock så funkar det inte som i Word att det blir en grön linje under texten om man skapar felaktiga meningar

Fast alla forum har ju sin egen språkpolis, varför skulle SweWrestling vara annorlunda?
HBKsweden

Registreringsdatum: 24 juni 2006

InläggPostat: 13 nov 2009 11:41    Rubrik: Svara med citat

Vill ni utesluta oss dyslektiker från forumet, för att våra grammatiska kunskaper inte uppskattas av språkpolisen?
Bruiser

Registreringsdatum: 09 september 2008

InläggPostat: 13 nov 2009 11:50    Rubrik: Svara med citat

HBKsweden skrev:
Vill ni utesluta oss dyslektiker från forumet, för att våra grammatiska kunskaper inte uppskattas av språkpolisen?

Är man dyslektiker så borde man ju nästan uppskatta ett rättstavningsprogram, då kan man skriva ner sin mening sen ser man om något är felstavat.
jag själv slarvar när jag skriver och gör alla möjliga grammatiska fel men jag eftersträvar att det ska vara så "rent" som möjligt.
HBKsweden

Registreringsdatum: 24 juni 2006

InläggPostat: 14 nov 2009 10:00    Rubrik: Svara med citat

Förstår fortfarande inte problemet så länge man gör sig förstådd. Rättstavning finns ju inbyggt i forumet men det hjälper ju inte meningsbyggnaden med punkt komma etc. själv gissar jag varje gång var man sätter komma och punkt.
simonorra
Gäst

InläggPostat: 14 nov 2009 12:26    Rubrik: Svara med citat

Om man orkar lägga ner extra tid för att skriva ett inlägg på ett forum så får man väl göra det... Jag själv vill bara vara förstådd och att jag ska skriva det jag vill få fram snabbt.

Det är ingen uppsatts man skriver. Tror dom som vill bevisa att dom är så jävla bra på att stava och gramatik hit och dit och trycker ner andra för dom inte är lika bra kan dra åt helvette.
Till överst på sidan
Big Sexy

InläggPostat: 14 nov 2009 12:34    Rubrik: Svara med citat

simonorra skrev:
Om man orkar lägga ner extra tid för att skriva ett inlägg på ett forum så får man väl göra det... Jag själv vill bara vara förstådd och att jag ska skriva det jag vill få fram snabbt.

Det är ingen uppsatts man skriver. Tror dom som vill bevisa att dom är så jävla bra på att stava och gramatik hit och dit och trycker ner andra för dom inte är lika bra kan dra åt helvette.

Det är väl ingen som kräver att man skall utrycka sig på ett sådant sätt att det ser ut som en uppsats? Tanken (i alla fall när tråden startades) var väl ett önskemål om att man kunde vara lite observant på vad/hur man skriver, så att fokus ligger på rätt saker. Det är väl tråkigt när trådar urartar till någon slags pm-krig, på grund av att någon inte förstår ett inlägg.

Sedan så har det väl lite med att göra att att vi från början ville ha en bra nivå på diskussionerna och dit är språket kopplat. Att då påstå att vissa forumanvändare gnäller i onödan, trycker ned andra och skall dra åt helvete, är ett mycket konstigt sätt att se på saken.

Ingen vill jaga någon som har några som helst skrivsvårigheter och ej heller tvinga någon att uttrycka sig på ett sätt som är ovant eller konstigt. Det enda man bör kräva att att det skall gå att förstå vad användare skriver så att man i fortsättningen kan fortsätta att dela med sig av åsikter och träffa andra likasinnade (wrestlingintresserade) här på forumet.
DiBiase
3 Time 3 Time 3 Time Tippning Champ!

Registreringsdatum: 05 augusti 2007

InläggPostat: 14 nov 2009 20:39    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle tro att de flesta "dåliga" poster skulle kunna reduceras om postaren bara läste igenom sitt inlägg en extra gång innan det postades.

Nu kanske inte detta hör hemma i just denna tråden, men jag tycker man alltför ofta ser felaktiga citat etc. (dvs. när det står Quote och sen kommer text som inte är citerad). Hur svårt kan det vara att förhandsgranska en text innan. Och om man nu råkade missa det, hur svårt är det då att gå in och ändra felet i efterhand Confused (som jag har gjort i det här inlägget Smile )
simonorra
Gäst

InläggPostat: 14 nov 2009 21:11    Rubrik: Svara med citat

Det är ett forum på internet.
Till överst på sidan
siggesork

Registreringsdatum: 16 juni 2006

InläggPostat: 15 nov 2009 06:28    Rubrik: Svara med citat

simonorra skrev:
Fantastiskt givande inlägg..Vad vill du ha sagt? Bara för att det är ett diskussionsforum på nätet så betyder det inte att man ska skriva obegripliga inlägg och sen bli förbannad när nån konfronterar en med detta. Om man inte bryr sig om folk förstår vad man menar, varför ens lägga tid på att delta i "ett forum på internet"? Rolling Eyes
Till överst på sidan
Tensai
Hank Moody

Registreringsdatum: 15 juni 2006

InläggPostat: 15 nov 2009 06:55    Rubrik: Svara med citat

Nu när det ändå är på tal, vad hände med reglen att oneliners skulle ge en varning och efter tre varningar var det game over?

Jag formulerar mig och stavar lagomt värdelöst men jag hoppas och tror att man inte måste läsa mina inlägg tre gånger varav en av dom är baklänges för att förstå vad jag menar.

Små småstavfel och särskrivningar är i mina ögon helt okej men det behöver ju inte spåra ur totalt.
http://www.youtube.com/watch?v=wNLxoEz2tE4

FREE NICK DIAZ!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
simonorra
Gäst

InläggPostat: 15 nov 2009 07:04    Rubrik: Svara med citat

siggesork skrev:
simonorra skrev:
Fantastiskt givande inlägg..Vad vill du ha sagt? Bara för att det är ett diskussionsforum på nätet så betyder det inte att man ska skriva obegripliga inlägg och sen bli förbannad när nån konfronterar en med detta. Om man inte bryr sig om folk förstår vad man menar, varför ens lägga tid på att delta i "ett forum på internet"? Rolling Eyes

Jag menar bara att folk inte ska vara så överseriösa, Läs/Skriv. Skit i att läsa/Skit i att skriva.. Borde inte vara svårare.
Till överst på sidan
Big Sexy

InläggPostat: 15 nov 2009 11:01    Rubrik: Svara med citat

Jag är inte alls säker på vad som avses med att folk är "överseriösa". Själv tycker jag att det är viktigt (för mig) att jag skriver ett inlägg som är begripligt och som innehåller lite tankeverksamhet. Att skriva inlägg av typen "Undertaker är cool" ger inte mig så mycket. Att man sedan försöker uppmuntra folk att skriva som bra som de kan/vill betyder väl knappast att man gnäller eller är överseriös. Nedan följer ett för mig bra exempel.

Tensai skrev:
Nu när det ändå är på tal, vad hände med reglen att oneliners skulle ge en varning och efter tre varningar var det game over?

Jag formulerar mig och stavar lagomt värdelöst men jag hoppas och tror att man inte måste läsa mina inlägg tre gånger varav en av dom är baklänges för att förstå vad jag menar.

Små småstavfel och särskrivningar är i mina ögon helt okej men det behöver ju inte spåra ur totalt.

Här är väl lite av kärnpunkten i det som vi försöker att diskutera - man hittar en lagom nivå. Om man inte är intresserad av att folk skall förstå vad man skriver utan bara vill slänga in en massa meningslösa oneliners, då måste jag undra vad man får ut av ett forum och varför man är här.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> SweWrestling.com Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet