Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

VIKTIG läsning! Nya regler!

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> SweWrestling.com
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Nitro74
SWO:s omutlige enforcer

Registreringsdatum: 03 juli 2006

InläggPostat: 01 apr 2010 00:33    Rubrik: VIKTIG läsning! Nya regler! Svara med citat

När jag fick frågan att bli moderator på forumet och dessutom blev ombedd att skapa ett regelverk för att få ett bättre språkbruk här på forumet så tänkte jag över saken ett bra tag. Visserligen har jag varit en av de högljuddaste kritikerna av språkbruket här, men det är en helt annan sak att skapa ett regelverk som faktiskt går att efterleva samt ta ett ansvar för att reglerna efterföljs. Med det sagt vill jag tacka för förtroendet och presentera ett första utkast till regler för ett förbättrat språkbruk på SweWrestlings forum. (Reglerna börjar med nummer 20 så att det blir enklare för sebbe att föra in dem efter de 19 existerande punkterna)

20.Stavfel. Alla stavfel som inte är av uppenbar slarvtyp (t.ex mykcet, avstägning) kommer att resultera i en varning. Tre varningar renderar i en avstängning. Observera att så kallat SMS-språk (lr, wtf, juh) också räknas som stavfel.

21. Stor bokstav och punkt. Struntar man i att använda stor bokstav och/eller punkt i en mening ger även det en varning.

22. Övrig interpunktion. Felaktigt användande av kommatecken ( , ), kolon ( : ) . semikolon ( ; ) eller citationstecken ( " ) ger en tillsägelse. Vid upprepade tillsägelser blir det en varning.

23. De eller dem. Felaktigt användande av de/dem renderar en varning. Ett lätt sätt att kringgå denna regel är att använda "dom" som är acceptabelt i skriftspråk.

24. Grammatiska fel. Grammatiska fel av typen felaktig ordföljd, särskrivningar och syftningsfel ger en varning. Mer avancerade fel som exempelvis satsradning, dålig stringens och underlåtenhet att byta stycke ger en tillsägelse.

25. Anglicismer. Då wrestlingens huvudspråk är engelska kommer vi att vara ganska liberala i vår tillåtelse av engelska ord i wrestlingtrådar , i de fall där inga direkta svenska översättningar fungerar bra. Observera att detta gäller engelska termer och inte någon tillåtelse för engelsk ordföljd. I övriga trådar kommer vi att tillämpa normala språkvårdsregler. Ett exempel på anglicism som inte kommer tillåtas är ""Uppkommande filmer" (av engelskans upcoming). Korrekt svenska är naturligtvis "kommande filmer".

Följer vi dessa enkla regler kommer vi allihop att få ett mycket trevligare forum. Skulle jag ha missat något är ni välkomna att diskutera detta i denna tråd.

Dessa regler träder i kraft med omedelbar verkan idag 100401.
psymon

Registreringsdatum: 15 juni 2006

InläggPostat: 01 apr 2010 00:55    Rubrik: Svara med citat

Ja april april på er med!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
werd

Registreringsdatum: 23 november 2008

InläggPostat: 01 apr 2010 14:07    Rubrik: Svara med citat

Hahaha Very Happy
dt låtr inge bra dätta innte!
Ni är roliga allt! Razz
Rocky Maivia

Registreringsdatum: 30 juni 2006

InläggPostat: 01 apr 2010 14:50    Rubrik: Svara med citat

Även ifall detta är ett aprilskämt så är jag 100% bakom Moderatorerna och Admins ifall ni kommer införa detta.

Kan ju få bort en del trolls här.
HBKsweden

Registreringsdatum: 24 juni 2006

InläggPostat: 01 apr 2010 16:22    Rubrik: Svara med citat

Deta tykte jak va kulit Razz
April April
siggesork

Registreringsdatum: 16 juni 2006

InläggPostat: 01 apr 2010 19:16    Rubrik: Svara med citat

Roligt om det var ett aprilskämt, men sorgligt att reglerna faktiskt skulle kunna göra nytta här Razz
Till överst på sidan
MCN
Site Admin Emeritus

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 01 apr 2010 23:52    Rubrik: Svara med citat

Det här ser inte bra ut, grabbar. Varningar och tillsägelser lär tilldelas samtliga som skrivit i tråden hittills. Ja, förutom vad gäller mig då. Att jag ju är felfri vet vi sedan tidigare.

Jag tror för övrigt att folks misstankar om aprilskämt fick fart i och med att Nitro74 skriver att sebbe ska lyckas föra in de nya reglerna i ett redan existerande inlägg. Laughing Givetvis får någon av oss andra göra det.
Till överst på sidan
Nitro74
SWO:s omutlige enforcer

Registreringsdatum: 03 juli 2006

InläggPostat: 02 apr 2010 01:35    Rubrik: Svara med citat

EXTRA skrev:

(TT) MIsstänkt terrorist gripen

Tidigare idag greps en misstänkt terrorist i 35-årsåldern. Mannen hade fyllt en flakmoped med kinasmällare och var på väg mot Utbildningdepartementet. Mannen kunde gripas på grund av ett youtube-klipp där han, med en bild av Horace Engdahl i knät, pratar osammanhängande om språkets förfall. När han greps hade mannen ett exemplar av Språkriktighetsboken och ett exemplar av SAOL på sig. Mannen ska nu genomgå en stor rättspsykiatrisk undersökning.

Ja, så hade nog detta slutat om detta varit på riktigt och inte ,vilket forumets alla skarpa intellekt ( Rolling Eyes )listat ut, ett aprilskämt. Jag har inte blivit ny moderator och inga nya språkregler införts. Faktum är att regler likt ovanstående aldrig skulle kunna införas. efttersom det deös skulle kräva en heltidsanställd språkvårdare och dels betyda att forumet skulle bestå av 3-4 personer inom en månad. Visserligen ligger inte alla i linje med simonnorras fylleinlägg, men om reglerna varit på riktigt så skulle 6-7 varningar ha utdelats bara idag.

Så nu kan ni andas ut....för tillfället.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> SweWrestling.com Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet