Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

SweWrestling Awards 2012 - Resultaten
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> SweWrestling.com
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Stefan

Registreringsdatum: 16 juni 2006

InläggPostat: 06 feb 2013 14:15    Rubrik: Svara med citat

Jag är som tidigare nämnts skeptisk till alla former av öppna omröstningar och nomineringslistor för dessa awards eftersom jag tror det kan påverka hur folk röstar och ge ett skevt resultat. Jag tror helt enkelt resultatet blir mest rättvist om alla tänker själva istället för att bara välja första bästa alternativ från någon lista. Om man verkligen tänkt till och ändå inte hittar något att rösta på finns ju alltid andra omröstningar att snegla på (RSPW, WO Awards etc) för att se om man hittar något vettigt där.
Så även om det är lite olyckligt att någon kan vinna en kategori på tre röster ser jag det i alla fall som bättre än alternativen. Med nuvarande ordning vet man i alla fall att dessa tre röster är något som de som röstat kommit fram till oberoende av varandra, till skillnad från om man skulle köra med öppen omröstning.
Nu har jag ju inte någon makt längre i och med att jag lämnat över awardsen, men det är i alla fall min åsikt i denna fråga Smile

Ps OM SW Awards hade varit större, det vill säga att fler röstade och engagerade sig, hade jag kunnat tänka mig nomineringslistor eftersom det då hade blivit tillräckligt omfattande sådana, men som det är nu tror jag att de flesta kategorier bara fått några få nomineringar vilket skulle resultera i ett skevt resultat eftersom många av de som röstar skulle göra lätt för sig och välja något av de få namnen på nomineringslistan istället för att tänka själva.

Senast ändrad av Stefan den 06 feb 2013 14:24, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
DiBiase
3 Time 3 Time 3 Time Tippning Champ!

Registreringsdatum: 05 augusti 2007

InläggPostat: 06 feb 2013 14:18    Rubrik: Svara med citat

Mr Larsson skrev:
Det tänkte jag göra under 2012, men det sket sig.

Exakt, här har vi problemet till egna anteckningar. Jag tycker att nomineringar är det bästa, sätt ihop en jury av duktiga grabbar och tjejer (läs. Carnage) som jobbar i det fördolda med att ta fram nominerade och sen får de som vill använda sig av dessa eller rösta på andra. Jag tror även detta skulle ge "ringar på vattnet" och göra så att än fler röstar istället för att köra "jag skiter i att rösta för jag kommer inte ihåg nåt och inte var så duktig som Sebbe och antecknade saker under hela året"...
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 06 feb 2013 14:44    Rubrik: Svara med citat

Stefan skrev:
Jag är som tidigare nämnts skeptisk till alla former av öppna omröstningar och nomineringslistor för dessa awards eftersom jag tror det kan påverka hur folk röstar och ge ett skevt resultat. Jag tror helt enkelt resultatet blir mest rättvist om alla tänker själva istället för att bara välja första bästa alternativ från någon lista.

Dessutom tror jag att det finns de som tror att man bara för rösta på nomineringarna, och då blir omröstningen ännu mer snedvriden.
Stefan

InläggPostat: 06 feb 2013 14:51    Rubrik: Svara med citat

sebbe skrev:
Dessutom tror jag att det finns de som tror att man bara för rösta på nomineringarna, och då blir omröstningen ännu mer snedvriden.

Bra poäng. Det tror jag också.
DiBiase

InläggPostat: 06 feb 2013 15:12    Rubrik: Svara med citat

Nja, det behöver det inte bli om man har ett brett urval av nominerade och sen tycker jag det är dessa formuleringar är lite fördummande av forumiterna här, klart de kan förstå att man kan rösta förutom de nominerade om det står uttryckt så i text.

Kan inte någon (Carnage tex.) "gilla" mitt inlägg precis som Stefan gör med Sebbes hela tiden Crying or Very sad .
werd

Registreringsdatum: 23 november 2008

InläggPostat: 06 feb 2013 15:42    Rubrik: Svara med citat

DiBiase skrev:
Mr Larsson skrev:
Det tänkte jag göra under 2012, men det sket sig.

Exakt, här har vi problemet till egna anteckningar. Jag tycker att nomineringar är det bästa, sätt ihop en jury av duktiga grabbar och tjejer (läs. Carnage) som jobbar i det fördolda med att ta fram nominerade och sen får de som vill använda sig av dessa eller rösta på andra. Jag tror även detta skulle ge "ringar på vattnet" och göra så att än fler röstar istället för att köra "jag skiter i att rösta för jag kommer inte ihåg nåt och inte var så duktig som Sebbe och antecknade saker under hela året"...

Det var detta jag så obegripligt försökte säga när det var dags att rösta på forumets egna ...röstning.(Så elegant namngivet Whores of Wrestling)
Att det är lättare att rösta om man får några påminnelser om vad som hänt!
Och varför skulle det bli skevt? Om jag nu minns den dära 1min matchen mellan Santino och Yoshi på superstars i mars månad som den bästa matchen jag sett, så får jag väl rösta på den. Men gissa då hur många som skulle rösta på den matchen om man då istället blir påmind om en bättre match, som Jericho/Punk eller annan valfri bra men inte 5 stjärnor match.
Visst, är matchen/händelsen suuuper bra behövs ingen påminnelse men det är fortfarande inget som är fel i det.
(Dum liknelse:) Varför är det bara 4-5 filmer nominerade på stora galor?

Sen är det ju problemet att vi är så få som röstar. Det är svårt att komma ifrån.
Men är det politik eller rasslin vi röstar på?(Det ena är ju helt klart fejk...)

Hoppas jag nu förklarar mig hyffsat Razz
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Carnage

Registreringsdatum: 15 juni 2006

InläggPostat: 06 feb 2013 15:51    Rubrik: Svara med citat

Ja det kanske vore något att tänka på till nästa år att prova med nomineringar och att sedan låta några bestämma att dom är ska man kunna rösta på.

Kanske till och med att man kan länka till matcherna på youtube så att man kan se dom igen.
Stefan

InläggPostat: 06 feb 2013 15:58    Rubrik: Svara med citat

werd skrev:
Det var detta jag så obegripligt försökte säga när det var dags att rösta på forumets egna ...röstning.(Så elegant namngivet Whores of Wrestling)
Att det är lättare att rösta om man får några påminnelser om vad som hänt!
Och varför skulle det bli skevt?

Om du får en omfattande redogörelse över vad som skett under året och därefter väljer vad du tycker är bäst är det väl en sak. Det skulle nog funka. Jag tror däremot det skulle vara svårt att få till en bra och omfattande redogörelse här, utan det som skulle nomineras är några namn som de nomineringsansvariga skulle tänka på just då, och risken är sedan att dessa få namn skulle få oproportionerligt många röster.
Och som jag nämnde tidigare, känner man att man behöver hjälp i form av påminnelser av vad som hänt under året, finns ju andra och större omröstningar att snegla på.

DiBiase skrev:
Nja, det behöver det inte bli om man har ett brett urval av nominerade och sen tycker jag det är dessa formuleringar är lite fördummande av forumiterna här, klart de kan förstå att man kan rösta förutom de nominerade om det står uttryckt så i text.

Sebbe och jag har tillsammans elva års erfarenhet av att räkna röster i SW Awards, så jag tycker allt vi har belägg för våra påståenden. De flesta röstar förstås enligt instruktionerna, men det finns alltid ett fåtal röster som får ogiltigförklaras för att man inte läst instruktionerna ordentligt. Sedan tror jag inte det var ett fördummande uttalande av våra forumiter i synnerhet, utan så är det väl allmänt och detta återspeglas även på detta forum.

Senast ändrad av Stefan den 06 feb 2013 16:05, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
DiBiase

InläggPostat: 06 feb 2013 16:01    Rubrik: Svara med citat

Stefan skrev:
Bla bla bla...

Pssst... men om du skulle få erbjudande om en juryplats, skulle du kunna tänka dig att "byta sida" då?
JJ_Devel

Registreringsdatum: 21 juni 2006

InläggPostat: 06 feb 2013 16:16    Rubrik: Svara med citat

Det går ju också att innan varje års Awards lägga ut en liten påminnelselista om vad som hänt under året inom varje kategori, där det ändå är upp till var och en att rösta på annat om man vill.

Är för övrigt också motståndare till att någon annan ska säga åt mig vad jag ska rösta på av olika alternativ. Det har bland annat förstört t ex Järringprisomröstningen.
Stefan

InläggPostat: 06 feb 2013 16:19    Rubrik: Svara med citat

DiBiase skrev:
Stefan skrev:
Bla bla bla...

Pssst... men om du skulle få erbjudande om en juryplats, skulle du kunna tänka dig att "byta sida" då?

Nej, för helvete Smile. Jag försöker skära ner på min tid här som det är och har dessutom samarbetssvårigheter Wink.
Ett annat problem med att sätta ihop en jurygrupp är väl hur man ska få alla former av wrestling representerade på ett vettigt sätt. Nu är det nästan bara WWE och TNA som slåss om kategorierna i dessa awards ändå, men skulle man vara seriös och införa jurygrupp borde väl i alla indys, Japan, lucha etc vara någorlunda representerade bland nomineringarna. Och det är nog inte helt lätt att hitta folk som för det första är insatta, och dessutom vill sitta i en jurygrupp.
sirstefan

Registreringsdatum: 05 december 2009

InläggPostat: 06 feb 2013 16:30    Rubrik: Svara med citat

Kan man inte bara göra som så att när alla som röstat (säg 20-30 st) så kör man röstningsomgång två och då kan man bara rösta på dom tre brottare/händelser som fått flest röster.

På så sätt får vi en stor "expert-jury" och alla får chansen att rösta om, även de forumiter som inte röstat i omgång 1. Om då mina röster visat sig vara helt åt h-vete och jag måste rösta om i alla kategorier må det vara så men då får vi iaf värdiga vinnare i förhoppningsvis alla kategorier. Är ni med på hur jag tänker?

Ex. Jag röstar på Cena som mest försämrade brottare men är så pass ensam om detta så jag har dessa att välja på i omgång två:
1. Khalill
X. Hornswoggle
2. The Miz
sebbe

InläggPostat: 06 feb 2013 16:45    Rubrik: Svara med citat

Men seriöst, killar! Världens enklaste lösning är att i januari månad skapa ett styck dokument (Anteckningar?) på sin dator där man fyller i saker under året man vill minnas tills det är dags att rösta.

Där skriver man upp matcher man tycker är anmärkningsvärt bra (eller för den delen dåliga), bra högflygande wrestlers, bra/dåliga promos etc (kopiera gärna förra årets SW Awards-mall för sannolikheten att den ser likadan ut följande år är tämligen stor). Inga konstigheter alls och det tar inte många sekunder att plita in att "match x som gick 2013-xx-xx var skitbra".

När det är dags att rösta öppnar man dokumentet och läser igenom sina tankar från året som gott, då blir det mycket enklare att rösta. Istället för att inte minnas några bra matcher från året alls och slentrianmässigt ta årets Undertaker-match från Wrestlemania som årets match (eftersom det är enda matchen man minns).

Om man är så pass intresserad av att rösta i SW Awards förstår jag inte varför man inte kan lägga 30 sekunder efter varje show man ser och anteckna saker man kan ha nytta av när det är dags att rösta.

Senast ändrad av sebbe den 06 feb 2013 16:56, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
sebbe

InläggPostat: 06 feb 2013 16:50    Rubrik: Svara med citat

Nej. Av två skäl:

För det första är det tillräckligt svårt att få folk att rösta redan som det är idag, och då är det en dum idé att göra röstningen ännu mer krånglig.

Citat:
Och Om då mina röster visat sig vara helt åt h-vete och jag måste rösta om i alla kategorier må det vara så men då får vi iaf värdiga vinnare i förhoppningsvis alla kategorier.

För det andra: Om du tycker att Cena är årets mest försämrade är det din åsikt. Då är det naturligtvis helt åt helsike att du måste rösta på något annat bara för att det bara var du som röstade på Cena som den mest försämrade. Hur kan du tycka att man bara kan få fram en värdig vinnare om man tvingar folk att rösta på några få utvalda? Confused
Stefan

InläggPostat: 06 feb 2013 16:52    Rubrik: Svara med citat

sirstefan skrev:
Kan man inte bara göra som så att när alla som röstat (säg 20-30 st) så kör man röstningsomgång två och då kan man bara rösta på dom tre brottare/händelser som fått flest röster.

På så sätt får vi en stor "expert-jury" och alla får chansen att rösta om, även de forumiter som inte röstat i omgång 1. Om då mina röster visat sig vara helt åt h-vete och jag måste rösta om i alla kategorier må det vara så men då får vi iaf värdiga vinnare i förhoppningsvis alla kategorier. Är ni med på hur jag tänker?

Ex. Jag röstar på Cena som mest försämrade brottare men är så pass ensam om detta så jag har dessa att välja på i omgång två:
1. Khalill
X. Hornswoggle
2. The Miz

Ingen dum idé, men det finns en del som talar mot det i praktiken. I de kategorier där det räcker med 2-3 röster för att vinna, och det är väl ändå de kategorierna som är problemet i dagsläget, kommer det dock vara svårt att få fram bara tre alternativ, betänk att en kategori vinns av en brottare som får tre röster och så kommer fyra namn på delad andraplats med två röster kvar. Då har vi fem namn istället för tre.
Det som är bra med ditt förslag är att det kombinerar fri röstning och röstning på alternativ på ett ganska vettigt sätt.
En annan fråga är om folk verkligen orkar rösta två gånger och om inte hela processen kommer kännas lite väl utdragen om man först ska ha en nomineringsfas och sedan en finalfas.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> SweWrestling.com Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet