Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

WWE PPV 2018
Gå till sida 1, 2  Nästa

Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.    Forumindex -> WWE PPV
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 29 jan 2018 22:29    Rubrik: WWE PPV 2018 Svara med citat

1. Royal Rumble 2018 (2018-01-28)

- Michael Cole, Corey Graves, Booker T, Tom Phillips & Vic Joseph kommenterar i olika konstellationer.

- Kuriosa: Jim Duggan berättade i sin podcast (#9) att stök (både Battle Royals och Royal Rumbles) är betydligt enklare att genomföra än singelmatcher, eftersom det är mindre att hålla koll på. I singelmatcher är det ofta flera saker de måste ha i huvudet, i stök behöver man bara hålla koll på vem man själv slänger ut, vem som slänger ut en själv och vem som slängs ut precis före en själv. Typ "Du ska slänga ut Berzerker och Samu, sen slänger Virgil ut dig" och sen får man improvisera/planera elimineringarna med vederbörande. Dock innehöll de här matcherna knappt några spots så det är nog därför han tycker så, idag är matcherna betydligt mer planerade så det är mer saker att hålla koll på.

A. Kick-off: Kalisto, Lince Dorado & Gran Metalik vs. TJP, Jack Gallagher & Drew Gulak.
De har precis öppnat dörrarna så det ser tomt ut på läktaren. Kommentatorerna pratar om att 205 Lives nya GM presenteras på tisdag eftersom alla shower måste ha folk som dödar tid med byråkrati. Bra match, alla är bra men Metalik är ett snäpp bättre än alla de andra. Trippel moonsault ut från samma ringhörna av babyfacen. Hetta på Dorado innan vi bryter för reklam (PÅ EN PRESHOW PÅ WWEN!). Gallagher vill dyka men Drew "Bill Watts" Gulak tycker annorlunda och säger det åt honom. Gulak dyker ändå. Och missar. Tag till Metalik som rensar innan det blir kaos och SDS avslutar TJP efter 13:14. Efteråt klagar TJP på sina lagkamrater i vanlig ordning (de försöker få över TJP som crybaby). **1/2

B. Kick-off: Karl Anderson & Luke Gallows vs. The Revival.
Basic och ganska heatlös match, säkert delvis för att Revival jobbade till dem på två minuter på senaste RAW. Förståelig bokning (skicka hem folk lyckliga med DX etc) men det tar bort dramatiken här. Bearbetning av benet och hetta på Anderson, sval tag till Gallows som rensar innan det blir kaos. Gallows kolliderar med ringstolpen och Dash Wilder rullar upp Anderson för tre efter 9:13. Känns som en returmatch på RAW imorgon och kommentatorerna spekulerar i att Andersons ben är rejält skadat. **

C. Kick-off: US-champ Bobby Roode vs. Mojo Rawley.
Titelmatch. Lite komiskt att den hemliga utmanaren verkade bli Ziggler, Jinder eller Corbin men att de ändå lyckas överträffa besvikelsen genom att släpa in MOJO RAWLEY. Publiken reagerar med en kollektiv suck. Ganska dålig match, Roode callar spots högt och avslutar med en kass Tornado-DDT efter 7:38, en spot som inte ens kommentatorerna trodde skulle leda till avslut. Denna hade de med lätthet kunnat skrota från showen. 1/2*

- PPV:

1. SDL World-champ AJ Styles vs. Sami Zayn & Kevin Owens.
Titelmatch. Intressant val av öppningsmatch (inget klagomål från min sida) men vore det inte smartare med dam-stöket först? Bra match, som väntat. Owens säljer inte benskadan från senaste SDL. Taggar gäller. Folk berömmer Owens för sitt agerande (med all rätt!) men Sami är också riktigt duktig inom det området, och är i karaktär konstant. Styles ranar ner Sami från hörnan och får två med en moonsault till bakvänd DDT. Owens monkey-flippar Styles rakt i famnen på Sami, där Styles ranar Sami en bra spot. Styles hindrar Sami från att tagga, men Owens kommer in ändå och går för en pop-up-powerbomb men Styles vänder den till en victory-roll efter 15:52. Antar att Sami & Owens kommer hävda på SDL att fel gubbe blev pinnad. ****

- Backstage: Kami kräver att Shane gör något åt att fel gubbe pinnades, och undrade om Shane överhuvudtaget såg matchen. Shane svarar "YEP!" och går iväg. Det är alltså folk som får betalt för att skriva detta?

2. 2/3 Falls: SL Tag-champs The Usos vs. Chad Gable & Shelton Benjamin.
Titelmatch. Matchen bokades för att fel gubbe pinnades på TV, lite som matchen ovan. Bra match, både brottningsmässigt och bokningsmässigt men publiken var ganska sval under första fallet, troligen eftersom de vet att det inte avgörs förrän senare in i matchen. I övrigt inget direkt att klaga på, även om jag hade förväntat mig mer och tyckte det Young Bucks-inspirerade första fallet med tusen Superkicks blir lite väl överdrivet. Usos vita pyjamasbyxor var ingen hit de heller. Jag vet att det inte behöver sägas, men Gable är awesome! Såg ni den svenska skylten i publiken här förresten? "Skrattar du! Förlorar du" (inte helt korrekt svenska) (30:04 in på WWEN).

Första fallet: Hetta på Jimmy, tag till Jey som rensar men publiken är som sagt ganska sval här. Gable moonsaultar ut från hörnan på båda. Superkick/flying big splash-kombo på Gable ger två innan Usos avslutar honom med några Superkicks efter 12:08. Men Chad piggar givetvis till omgående så matchen fortsätter som inget hade hänt.

Andra fallet: Team GB gör en powerbomb/clothesline-kombo vid ringside för att ta ut Jimmy innan de riktar in sig på Jey. Men han fintar Benjamin och rullar upp honom i ett small package för tre efter 13:50. Härligt med bara två fall, och att andra fallet avgjordes såhär, det gjorde det mindre förutsägbart. ***

3. Royal Rumble (herr).
Jerry Lawler gör color. Rusev (med Aiden English) är #1 och Finn Balor är #2. Rusev är sjukt över. Efter nittio sekunder kommer Rhyno (#3) in till ett bra ECW-chant så publiken får det ur systemet. Baron Corbin är #4 och rensar innan han dumpar Rhyno, men Finn smyger upp bakifrån och dumpar Corbin. Corbin surnar till och sänker både Balor och Rusev innan han motas ut av funktionärer. Bra bokning av Corbin, detta gör mer för honom än något annat hade gjort. #5 är Heath Slater men Corbin sänker honom innan han ens hinner in i ringen. Elias är #6 och kan sjunga en sång eftersom alla deltagare (Slater, Balor, Rusev) är sänkta. Och på väg in passar han på att öva frispark på Slater, vilket blir ett running gag ikväll.

#7 är oväntat Andrade "Cien" Almas, som gör sin WWE-debut. Inte helt rätt sorts match för honom att presenteras i eftersom han behöver tid på sig att visa vad han kan. Dessutom mot en fellow heel. Och precis som Corbin och Elias sparkar han på Slater innan han äntrar ringen. Bray Wyatt är #8 eftersom vi tydligen behöver fylla på med heels. Och även Bray slår lite på Slater innan han kommer in. Balor vaknar och attackerar Bray. Big E är #9 och matar Slater med pannkaka för att väcka honom. Nu är jag ingen vårdexpert men jag tror inte 1177 rekommenderar att stoppa saker i munnen på däckade personer.

Tye Dillinger är såklart #10, men Kami slår ner honom backstage och Sami tar hans plats i stöket. Tänk dig detta i någon annan sport; att glidtackla Kasparov precis före en turneringsfinal och helt lagligt få börja flytta hans bönder två steg. Sheamus är #11. Han kastar in Slater i ringen, och Slater clotheslinar direkt ut honom för en bra pop. Hur var det nu med att man måste vara i ringen innan nästa kommer in? Cole noterar att Sheamus fyller år idag. Graves: "Sheamus' birthday is on Rusev Day?" Bray sänker och dumpar Slater medan Lawler kallar Sheamus för Cesaro, troligen för att de är sjukt lika varandra till utseendet. Cole antar att detta var till nackdel för Sheamus. Hurdå? Är väl bättre att vara utvilad inför titelmatchen senare?

#12 är Xavier Woods. #13 är Apollo Crews och Cole noterar att han har oddsen emot sig eftersom bara fyra vinnare har kommit in som nummer 13-19. Men jag tror inte bara det är hans entrénummer som talar emot en vinst för honom här. #14 är Shinsuke Nakamura som direkt dumpar Sami. Känns i efterhand oerhört nödvändigt med Sami i stöket. Cesaro är #15. Kofi Kingston är #16 och kommentatorerna tycker det är sjukt oväntat att hela New Day är inne samtidigt. Är nästan som om det skulle vara förutbestämt. Cesaro dumpar Crews. Jinder Mahal är #17 och Lawler säger sig studerat Rumble-statistik de tre senaste dagarna och tror därför Jinder vinner. Eller så hade han kunnat kolla körschemat precis innan han gick ut till ringside före matchen, det hade varit betydligt enklare. Jinder dumpar både Woods och Big E. Seth Rollins, med Bam Bam Bigelow-flames på byxorna, är #18 och dumpar Cesaro för att skapa intresse till deras ointressanta tag-match senare ikväll.

Jinder "dumpar" Kofi, men han landar med ena foten på Woods och Big E lägger en tallrik pannkakor som han kan ställa sig på (båda fötterna måste vara i marken) innan han tar sig in igen. Gullig spot från Kofi som vanligt, men inte en av hans bästa. Jinder äter en Trouble in Paradise och bumpar ut för eliminering. Antar att vi får en uppföljning på SDL. Almas dumpar Kofi. Cole är djupt imponerad över Almas insats i stöket. Då tycker vi nog olika, själv tycker jag han varit anonym ala Bob Backlund 1993. Matt Hardy är #19. Lawler: "He's not woken, he's nuttier than squirrel poop!" Matt och Bray dubbelteamar och dumpar Rusev innan båda tumlar ut för en dubbel eliminering.

John Cena är #20, och statistiskt sett vinner han stöket vart femte år och det är således dags igen. Han dumpar Elias. Hurricane är #21 och får en bra pop, mest för att ingen väntade sig det. Inte jag i alla fall. Han ger sig på Cena, men Cena dumpar honom utan större problem. Den här typen av överraskningar gillar jag. Aiden English är #22. Adam Cole är lite oväntat #23. Balor sparkar ut English som bumpar ut från hörnan. Randy Orton är #24. Almas dyker rakt in i en RKO innan han dumpas. Titus O'Neil är #25. Miz är #26. Rey Mysterio är otippat #27 och får naturligtvis en väldigt bra pop, speciellt jämfört med 2014 (detta är dock en engångsgrej, han har inget kontrakt med WWE). Han ser väldigt bra ut här, i stil med hur han såg ut i WCW. Han dumpar Adam Cole och gör 619 på Miz.

Roman Reigns är #28 och dumpar Titus. Miztourage försöker rädda Miz från att dumpas så Reigns sänker dem innan Seth gör Blackout på Miz och Reigns powerbombar honom på Miztourage vid ringside för eliminering. Reigns dumpar Seth, som ler mot honom så det är nog inga hard feelings dem emellan. Goldust är #29 och Dolph Ziggler är #30. Ziggler ska komma ur en FU genom att landa på fötter men botchar spotten. Han Superkickar ut Goldust. Balor dumpar Ziggler för att ge oss sex babyfaces i finalen, vilket med all säkerhet aldrig gjorts förr. Vi får avslutare på löpande band. Reigns dumpar Orton. Rey sätter 619 på både Cena och Reigns innan Balor dumpar Rey.

Final Four; Cena, Reigns, Naka och Balor. Det ska pekas på WM-skylten en stund medan Lawler tappar rösten. Cena dumpar Balor vilket får publiken att chanta "BULLSHIT". Naka sätter en Kinshasa på Cena som bumpar ut för att ge oss Naka vs. Reigns i finalen. Naka är sjukt över. De försöker dumpa varandra några gånger innan Naka sätter Kinshasa och skickar ut honom över topprepet för att vinna efter 1:05:29.

Det är alltid svårt att ge ett "rättvist" betyg för Rumbles efter första titten eftersom jag ofta är så känslomässigt engagerad i den (dels vad gäller överraskningar och dels hur den slutade) så det blir ett mer "rättvist" betyg vid omtitten. Men samtidigt försvinner lite av dramatiken vid slutet eftersom jag vet vem som vinner, samt överraskningarna är av naturliga skäl inte längre överraskningar. Slutminuterna är nästan alltid väldigt dramatiska vid första titten eftersom även om jag "vet" vem som kommer vinna finns det alltid ett litet, litet uns av tvivel om det så är Brock vs. Apollo Crews i finalen. Slutminuterna här var inget undantag och jag kan inte minnas något annat år där samtliga i Final Four känns som trovärdiga vinnare; Naka och Balor kan med lätthet utmana Styles, Reigns kan utmana Brock och Cena kan välja en match mot Undertaker, och alla känns som klart tänkbara Mania-matcher.

Överraskningar (Almas, Hurricane, Adam Cole, Rey) var väldigt bra då jag inte hade väntat mig någon av dem, även om jag inte förstår vad Almas gör där. Hurricane och Rey är förstås kända av de flesta, och Cole är poppis hos hardcore-publiken via ROH, men Almas känns malplacerad. Även om han gjorde en tjusig spot när han åt en RKO kändes han deltagande ganska anonymt här och jag har svårt att se att en enda som inte redan vet vem han är tycker han är något speciellt. Vilket även smittar av sig på NXT eftersom han är deras champion.

Överlag var det en stabil match (som vanligt) och de täta entréerna var bara positivt eftersom det aldrig hann bli långtråkigt. ***3/4

- Renee Young intervjuar Naka direkt efter matchen och Naka tänker givetvis utmana Styles.

- Backstage: Bryan och Shane är muntra och firar vinsten, men Kurt och Stephanie är inte lika muntra.

4. RAW Tag-champs Jason Jordan & Seth Rollins vs. The Bar.
Titelmatch. Detta är precis vad jag vill ha efter tre timmars wrestling. Totalt onödig match på galan, men om de tvunget skulle köra den kunde de gett de tre Rumble-platserna till några av Harper/Rowan/Fandango/Breeze/Ryder/Henry/whoever eller varför inte en cameo eller två ytterligare? Jordan åker in i hörnan och skadar huvudet (work) så Seth får brottas ensam. Han sätter frogsplash på båda men skadar benet (också work). Jordan vaknar och taggar in, men känner sig yr och taggar direkt ur igen och The Bar avslutar Seth med Brogue-kick samt dubbelteam-Celtic Cross efter 12:47. 1/2*

5. WWE Universal-champ Brock Lesnar vs. Kane vs. Braun Strowman.
Titelmatch och första fallet gäller. Paul Heyman är med in. Stor besvikelse till match, inte bara för att jag är mentalt utmattad såhär sent in den lååååånga showen utan även för att den inte levererade något extra. Kändes som en houseshow-match. Manus verkar bestå av fyra ord; "Kasta varandra genom bord". Strowman powerslammar Brock genom ett bord. Kane drämmer Strowman igenom ett annat bord. F5 sänker Kane. Strowman äter en F5 igenom ett bord innan Brock välter ett annat bord över honom. Brock F5ar Kane igenom ytterligare ett bord (farlig spot eftersom de missade att ta bort två laptops som hade kunnat sluta illa). Kane attackerar Strowman med chairshots innan Strowman dumpas och Brock avslutar Kane med F5 efter 10:59 till ingen som helst pop. Blah. *

- JoJo förklarar reglerna för damstöket om vi skulle glömt dem sedan förra (men eftersom galan är megalång kanske det är lika bra), Maria Menounos är ring-announcer samt Charlotte och Alexa Bliss sitter ringside.

6. Royal Rumble (dam).
Steph gör color och är helt och hållet face ikväll, där hon avlossar klichéer och säger "making history" en gång i minuten. Sasha Banks är #1 och Becky Lynch är #2 och naturligtvis börjar de med headlocks och armdrags. Sarah Logan är #3, Mandy Rose är #4 och Lita är #5. Hon får ett "YOU STILL GOT IT"-chant men rör sig i slowmotion. Cole nämner namnen på ett gäng "legendariska" kvinnliga brottare varpå Steph säger att vi inte får glömma Chyna. Lita dumpar Rose. Kairi Sane är #6. Fantastisk brottare men synd att hon måste tramsa med piratstuket. Hon gör sin tjusiga elbows på först Banks och sen Lynch. Tamina är #7 och Superkickar folk innan hon äter en DDT av Lita. En samoan som säljer en DDT, vad är detta?

Lita med Twist of Fate på Banks och Lynch innan hon moonsaultar båda. Jag blir alltid så rädd när hon utför det greppet eftersom hon är så nära mattan med huvudet vilket inte bara är farligt i vanliga fall, hon har dessutom en skadad nacke. Lita dumpar Tamina. Lynch dumpar Lita. Dana Brooke är #8 och dumpar Sane. Torrie Wilson är #9 och dumpar Brooke. Sonya Deville är #10 och dumpar Torrie. Liv Morgan är #11. Molly Holly är #12 och dumpar Logan och gör Molly Go Round på Banks. Lana är #13. Michelle McCool är #14 och innan Graves hinner yttra att hon är en bra atlet drattar hon på röven när hon gör en big boot på Lana. Vi får naturligtvis ett "UNDERTAKER"-chant här. McCool får en rejäl push och dumpar Deville, Morgan, Holly och Lana.

Ruby Riott är #15. Vickie Guerrero är lite överraskande #16 och skriker "EXCUSE ME" om och om igen men ingen i ringen bryr sig om henne och efter en stund dumpar de henne. Hon har ju aldrig varit en worker så det var helt rätt bokat. Carmella är #17 men Vickie däckar henne med MITB-väskan innan hon ens hinner in. Natalya är #18. Carm har vaknat och börjar Superkicka folk. Kelly Kelly är #19 och attackerar McCool så Nattie kan dumpa fru Undertaker. Naomi är #20 och gör Rear Views på allt som rör sig. Ruby dumpar Lynch. Jackie Moore är #21. Nia Jax är #22 och dumpar Jackie och Kelly innan on gorilla-pressar Ruby och dumpar henne också. Hon skickar ut Naomi som landar på ett gäng nyligen eliminerade brottare så hon kan ta sig till barrikaden och därefter in i ringen via en stol ala Kofi.

Ember Moon är #23 och säljer armskadan från igår. Hon sparkar loss mot Jax. Naomi hoppar in men Jax fångar upp henne och dumpar henne. Beth Phoenix är #24 och samarbetar en stund med Nattie innan Nattie dumpar henne. Asuka är #25 och kör en stund med Moon, men no-säljer Eclipse (var det verkligen bra bokning?) och dumpar Moon direkt efter. Mickie James är #26 och Nikki Bella är #27. Nikki ser inte ringrostig ut alls och dumpar Carmella. Brie Bella är #28 och samarbetar med sin syster. Bayley är #29 och Trish är inte helt oväntat #30. Dubbel Stratusfaction på Bellas och rana på Bayley innan hon dumpar James med en enzuigiri. Jax sänker Trish innan alla hoppar på och dumpar Jax. Banks dumpar Bayley. Trish dumpar Nattie med en enzuigiri.

Final Four: Bellas, Asuka och Banks. Sasha beter sig heeligt och skriker åt Asuka innan Bellas dumpar Banks. Nikki vänder mot sin syster och dumpar Brie, vilket ger oss Asuka vs. Nikki i finalen. Vi låtsas att det är dramatiskt en stund innan Asuka sparkar ut henne för att vinna efter 59:00. ***1/2

Fördelen med en Rumble är att det sällan blir långtråkigt eftersom det kommer in en fräsch nuna var 90e sekund och de som inte har så mycket att erbjuda ringmässigt behöver heller inte göra så mycket. Utan att analysera deltagarna närmre tror jag ingen användes fel och jag tyckte tempot - precis som i herrmatchen - var tight så det aldrig hann bli tjatigt. Att Asuka skulle vinna kändes självklart så dramatiken i finalen uteblev, men sammantaget var det en underhållande match. Dock tyckte jag det var rent ut sagt löjligt att Sasha var inne i nästan 55 minuter eftersom WWE garanterat lär vilja ha någon annan att slå det rekordet nästa år. Vore det inte bättre att ge henne ett rekord på 30 minuter så det blir enklare att slå i framtiden?

En annan sak jag reagerade på var att det kommer bli stora problem om de tänker fortsätta med damstök varje år eftersom det antingen krävs betydligt fler kvinnor på rostret, alternativt att få dit ickeaktiva äldre namn (Trish, Kelly, Torrie, Jackie etc.) för att få ihop 30 namn. Visst gick det bra den här gången men det känns ohållbart om de ska fortsätta såhär eftersom det inte finns hur många namn som helst att tillgå, och att släpa fram samma namn varje år känns ganska osmart eftersom det inte blir lika överraskande och då blir folk inte lika förlåtande. Nio av namnen (Lita, Torrie, Molly, McCool, Vickie, Kelly, Jackie, Beth, Trish) är ickeaktiva, och sen har vi Bellas beroende på hur man ser dem (Nikki brottas ytterst sparsamt och Brie har inte brottats sedan 2016 om vi räknar bort Rumble). Av de aktiva brottarna som inte var med i stöket har vi Charlotte, Bliss (dock var båda vid ringside här eftersom de var champions) och Alicia Fox. Så den enda kvinnan på rostret som inte var inblandad här på något sätt var Fox. Att ta in NXT-brottare funkar i undantag (i det här fallet Moon och Sane) men bör användas sparsamt, dels för att många i NXT inte är redo och dels för att det lätt går inflation i att låta folk från NXT gästspela.

Att sätta damstöket sist var naturligtvis för att avsluta med Rondas entré, så det känns som att de flesta väntade sig det när de i såg att matchen skulle gå sist. Och det var smart av WWE att låta Trish vara #30 för att minimera risken att matchen buades ut fullkomligt eftersom folk förväntade sig Ronda. Nästan vem som helst förutom Trish hade blivit totalt utbuad i den spotten och publiken hade nog kapat matchen med burop.

- Asuka, Charlotte och Bliss är i ringen när Ronda Rousey kommer in och vill skaka Asukas hand, men Asuka slår till den istället. Showen slutar med att Ronda skakar tass med Stephanie, förmodligen för att gratulera henne för att lyckas få in ALLA klichéer som finns i sin kommentering av matchen.

SLUTSATS: Här var det blandad konfekt. Vi fick mycket riktigt bra (stöken samt Styles/Kami) och 2/3 Falls var bra men resten var ganska dåligt och/eller ointressant. Brocks match var en besvikelse och RAWs Tag-titelmatch kändes helt onödig, speciellt eftersom huvudshowen klockade in på över fyra timmar. Att köra två stök är naturligtvis oerhört dumt eftersom folk redan sett ett bara en timme tidigare och har därför svårt att engagera sig i andra. Precis som med HIAC, Chamber, MITB etc vattnas det ur med fler matcher av samma sort även om det är en herrmatch och en dammatch.

Se de båda stöken och skippa resten.

Tummen i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2018-01-29.)

Senast ändrad av sebbe den 19 apr 2019 20:00, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
sebbe

InläggPostat: 26 feb 2018 15:53    Rubrik: Svara med citat

2. Elimination Chamber 2018 (2018-02-25)

- Michael Cole, Coach & Corey Graves kommenterar.

- A. Kick-off: Karl Anderson & Luke Gallows vs. Miztourage.
Gallows försöker få över "NERD, NERD, NERD"-catchphrasen men det är svårjobbat. Basic match inför en ganska ointresserad publik. Hetta på Anderson, tag till Gallows som rensar innan de avslutar Curtis Axel med Magic Killer efter 8:50. The Revival analyserar matchen efteråt och tycker att båda teamen saknade riktig tagteam-arbete som snabba tags, face-in-peril-period (men det gjorde de ju?). *1/2

- PPV:

1. Elimination Chamber (dam): RAW Womens-champ Alexa Bliss vs. Bayley vs. Mandy Rose vs. Mickie James vs. Sonya Deville vs. Sasha Banks.
Titelmatch. Ganska välbokad match, men några spots kändes tämligen onödiga och lite väl mycket resultat av brainstorming på kontoret om hur man utnyttjar rekvisitan på "bästa" sätt. Inget fel på utförandet, men det blir mer Hollywood-film än fight och känns mer som en skrivbordsprodukt.

Bayley och Deville börjar. C&C&C spekulerar i att det är smart att ta ut sin motståndare direkt innan nästa kommer in. Jag tycker nog tvärtom, om Bayley får ut Deville direkt kommer nästa person direkt attackera Bayley. Då är det smartare för Bayley att spöa upp Deville men inte pinna henne så nästa deltagare ger sig på Deville och lämnar Bayley ifred. Deville slingshottar Bayley som gör Spindelmanklättringen som alltid är med i den här typen av match. Bayley gör flying elbow ut på rampen, som ikväll är en sorts matta istället för metall. Helt rätt att byta ut metallgolvet. Mandy är #3. Bayley får skina genom att slå ner båda, men till slut blir de för svåra. Sasha är #4 och avslutar Mandy med Bank Statement efter 13:50 medan Bayley håller undan Deville. James är #5. Hennes outfit och hårfärg/frisyr får henne att se ut som Eve Torres. Hon klättrar upp på en kapsel och avslutar Deville med en Thesz Press efter 17:33. Detta var en av de onödiga spotsen jag pratade om ovan som bara fanns med för att det ser häftigt ut. Backstabber och B2B avslutar James efter 17:59. Bliss ser skräckslagen ut i sin kapsel när hon inser att hon är ensam kvar mot Bayley & Sasha när hon väl släpps ut. Hon är sist in och klättrar för att slippa dem, men de kommer i fatt henne. Sasha sparkar ner Bayley från en kapsel och deras samarbete i matchen är officiellt över. Bliss superplexar Bayley och Sasha följer upp med en frogsplash för två på Bayley. Super-B2B på Sasha men Bliss rullar upp Bayley för tre efter 25:32. Bliss täcker Sasha direkt efter för två. Hade önskat att matchen slutade där, det hade gjort mer för Bliss karaktär än vad vi fick. Twisted Bliss träffar knän, en andra TB reverseras till Bank Statement i en klumpig spot och Sasha rullar in i ringen eftersom hon inte kan vinna utanför den. Bliss kommer loss och skickar in Sasha i kapseln innan hon avslutar henne med en draping-DDT efter 29:36. Bra match, men jag hade avslutat den direkt efter Bayleys Super-B2B. Mandy & Deville var inte inne längre än motiverat vilket var smart bokat. ***1/4

- Renee Young intervjuar Bliss, som drar en tårdrypande promo om att allas drömma kan bli sanna, och hon dedikerar vinsten till fansen. De chantar "YOU DESERVE IT" och Bliss ser uppriktigt rörd ut... innan hon blir allvarlig och säger att fansen är losers och att hon vann matchen helt på egen hand. Hon är en fantastisk skådis eftersom jag köpte hennes tårar till hundra procent innan hon "vände".

2. RAW Tag-champs The Bar vs. Titus O'Neil & Apollo.
Titelmatch. Dana Brooke är med in. Svårt att engagera publiken direkt efter en EC-match men de gjorde i alla fall ett gott försök. Hetta på Apollo, tag till Titus innan allt spårar ut som vanligt. Titus skickas in i stolpen och heelen gör en blind tag och avslutar Apollo med en springboard/White Noise-kombo efter 10:02. Kändes som ren utfyllnad. **

3. Asuka vs. Nia Jax.
Om Jax vinner blir titelmatchen på Mania en trippelmatch. (Cole säger att Asuka vunnit sina tre första PPV-matcher och den enda som vunnit sina fyra första PPV-matcher i förbundet var Fabulous Moolah. Hennes team vann en elimineringsmatch på Survivor Series 1987 men Moolah själv åkte ut, räknas det som vinst för henne då?) Bra match, dock gillade jag den nog lite mer än jag "borde" eftersom jag är ett stort fan av båda. Innan matchen teasas det att Asuka ska komma in först, men Jax trampar på hennes mask backstage. Jax dominerar men Asuka knycklar in henne i en guillotine men Jax lyfter upp henne starkt och gör en Jackhammer. Asuka sparkar loss. De botchar en spot när Asuka ska rulla undan en senton, men Jax landar på hennes ben så hon tvingas sälja det en stund. Jax går för en powerbomb men Asuka reverserar till victory-roll för tre efter 8:13. Jax attackerar henne efteråt och spearar henne genom barrikaden, vilket gör Bliss nöjd och säger "Ingen är redo för Alexa". **3/4

- Charly (nöjd, Bokisopa?) intervjuar Roman Reigns, som tänker vinna och därefter besegra Brock Lesnar på Mania.

4. Matt Hardy vs. Bray Wyatt.
Vi inleder med hokuspokus där Matt försvinner från ringen så Bray tvingas leta upp honom, men Matt attackerar med en axehandle. Bra plan att förvirra Bray, mindre bra att bara göra en axehandle när han väl kom fram igen. Totalt ointressant fejd och jag är trött på båda brottarna men de lyckades göra en kul match här trots allt. Bra arbete av båda, och båda kändes motiverade. Brays DDT sätter upp en chinlock. Jag minns när det brukar vara tvärtom. Publiken är så inne i matchen att de chantar "RUSEV DAY" innan Matt avslutar med Twist of Fate efter 9:57. Bådas bästa match på evigheter. **1/2

- Kontraktsigneringen med Ronda Rousey. Kurt Angle är MC och HHH & Stephanie är med in. Ronda säger att Roddy Piper är hennes stora inspiration och vill göra hans familj stolt. Kurt drar upp att Ronda tjafsade med HHH & Stephanie på Mania 31, och att Steph sagt till honom att Ronda är en föredetting som hon kan besegra med lätthet. Ronda surnar givetvis till och suplexar HHH genom ett bord när han försöker hålla undan henne. Steph örfilar henne men "inser vad hon gjort" och drar iväg som en avlöning medan Ronda skriver på kontraktet och går ut. Okej segment, det var tillräckligt långt för att det skulle kännas motiverat på galan men tillräckligt kort så det aldrig blev långtråkigt. Dock är jag exakt noll hypad för den kommande matchen/matcherna som involverar dessa. HHH kan säkert göra en okej match i nuläget, men Kurt bör nog aldrig brottas igen. Stephanie är ingen brottare och eftersom jag inte ser UFC har jag noll relation till Ronda mer än det jag sett av henne i WWE och vetskapen om att hon är ett stort namn. Hursomhelst får vi hoppas att matchen/matcherna hålls kort så de över slut innan publiken börjar tröttna, men jag antar att det oundvikligt att publiken tröttnar efter arton timmar Mania när den/de här matchen/matcherna väl drar igång.

- Vi får repris av örfilen för de som glömt den under den minuten som gått sedan den ägde rum, och JoJo drar reglerna till Chambern igen för säkerhets skull.

5. Elimination Chamber (herr): John Cena vs. Elias vs. Finn Balor vs. Braun Strowman vs. Roman Reigns vs. Miz vs. Seth Rollins.
Vinnaren möter Brock på Mania. Cole noterar att Seth har gått flest PPV-matcher de senaste fem åren, och Cena har flest PPV-vinster under samma tid. Ingen aning om det stämmer men jag antar det. Bra match, bra bokning och allt var bra utfört. Härligt att de bokade Braun som de gjorde och även om jag inte har något emot Reigns vinst i sig är jag inte ett dugg intresserad av Reigns-Brock II.

Seth, Miz och Balor börjar, där den sistnämnde har blå byxor och boots vilket gör att han ser ut som en mindre Ken Shamrock av alla människor. Inget händer innan Cena är #4. Han superplexar Balor samtidigt som Seth superplexar Miz. Reigns är #5. Känns onödigt att de blinkar Elias kapsel också när de teasar vem som ska komma in, med tanke på att vi redan vet att han är sist in. Miz blir den enda stående i ringen och pekar på var och en av de andra för att se vem publiken vill se honom sparka (Reigns och Cena fick förstås störst pops här). Strowman är #6. Gillar hur Elias pekar på honom innan han släpps ut. Seth och Cena går för en suplex på Braun, men han vänder och suplexar dem istället. Miz klättrar för att undvika Braun, men Braun följer efter upp på kapseln och kastar ner Miz rakt i famnen på de andra i en till synes ganska safe spot. Braun avslutar Miz med en powerbomb efter 20:18. Det ser ut att bli uppförsbacke för deras (ryktade) Mania-match om Braun ska vinna rent varenda gång de möts. Elias är #7 men håller sig kvar i kapseln i väntan på ett bra tillfälle att komma in. Alla de andra ger sig på Braun och försöker eliminera honom med Shield-powerbomb, FU, spear, Blackout och Coup de Grace men han rullar in till hörnan och vilar en stund. Elias smyger in och täcker dudes för två. Elias dominerar en stund men gör idiotmisstaget att sätta upp Braun för en Electric Chair (kan inte vara bra för nacken) men Braun blockerar och powerslammar honom för tre efter 25:52. Jag älskar hur Braun skriker "GO HOME... IF YOU GOT ONE!" till Elias när han går ut. Braun powerslammar Cena för tre efter 27:23. Finn gör Coup på Braun och Roman innan Braun powerslammar Finn för tre efter 30:40. Seth och Reigns tar ut varandra. Seth med en frogsplash och några Superkicks på Braun, som powerslammar honom för tre efter 36:33. Braun fintas in i en kapsel så Reigns kan sätta två SMPs och två spears för vinst efter 40:10. Braun surnar till efteråt och powerslammar och skickar in Reigns in i en kapsel för att avsluta showen. ****

SLUTSATS: Okej show. De två stora matcherna levererade och midcard-matcherna var snäppet bättre än vanligt och ingen match var aktivt dålig. Dock finns det ingen anledning i världen att låta en B-PPV vara över tre timmar, men problemet är att om de tvunget vill köra två EC-matcher måste de ha lite annat mellan dem så det inte blir kaka på kaka.

Tummen i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2018-02-26.)
sebbe

InläggPostat: 12 mar 2018 16:51    Rubrik: Svara med citat

3. Fastlane 2018 (2018-03-11)

- Som vanligt är galan/galorna mellan Rumble och Mania rena transportsträckan för sistnämnda galan, så att säga att den är helt ointressant är inte att överdriva. Jag vet inte om videopaketen var fler än vanligt men de kändes betydligt längre än vanligt.

- Tom Phillips, Byron Saxton & Corey Graves kommenterar.

A. Kick-off: Tye Dillinger & Breezango vs. Mojo Rawley, Shelton Benjamin & Chad Gable.
Kul match. Breezango inleder med lite komedi när Fandango har öronskydd ala amatörbrottare och Tyler Breeze rider Chad när han ska ge honom ett försprång. Gable monkey-flippar Breeze så han voltar ett helt varv för att göra honom till face-in-peril. Het tag till Tye som rensar innan det blir kaos, och Tye avslutar Mojo med Perfect 10 efter 7:27. **

- PPV:

1. Shinsuke Nakamura vs. Rusev.
Aiden English är med in. Het match med duellerande "NAKAMURA/RUSEV DAY"-chants. Storyn är att Rusev undviker Kinshasan några gånger. Han möter en sådan med sin Machka-kick för två i ett bra nearfall. Naka fintar The Accolade och sätter Kinshasa mot bakhuvudet och därefter en vanlig för tre efter 14:29. ***

2. US-champ Bobby Roode vs. Randy Orton.
Titelmatch. Som väntat en tämligen tråkig och ointressant match med några kul spots inbakade. Publiken är så engagerade att de chantar Byron Saxtons namn. Båda gör sina spots, allt ser bra ut men matchen känns ändå livlös. Orton gör en superplex. Roode klättrar och dyker rakt in en RKO som avslutar efter 19:27. Bra finish dock. Jinder Mahal attackerar Orton efteråt men Roode DDTar båda två för att sätta upp en ännu tristare titelmatch på Mania. **

- Backstage: Kevin Owens är besviken över att Sami Zayn vände mot honom i tisdags, och är inte imponerad över Samis garanti om att det inte händer igen.

3. Naomi & Becky Lynch vs. Natalya & Carmella.
Ren utfyllnadsmatch. Varför inte tighta till galorna till två timmar och låta sådana här matcher visas enbart för live-publiken och sen släppa dem som bonusmaterial på galans DVD/BD-släpp? Hetta på Naomi, tag till Becky som rensar innan Nattie distraherar Becky så Carm kan Superkicka henne för tre efter 8:53. *

4. SDL Tag-champs The Usos vs. Kofi Kingston & Xavier Woods.
Titelmatch. Big E är med in. The New Days catchphrase illustreras med texten i bild ala slagsmålsscener från gamla Batman-serien. Sedvanlig spotfest mellan dessa teamen. Alla arbetar på bra men det är en sönderbokad parning och det känns som att de möts varenda månad. Kofi bumpar ut från hörnan och innan Usos kastar ut Woods och gör ett dyk på båda innan Bludgeon Brothers dundrar in för DQ efter 8:58. De misshandlar båda teamen en bra stund efteråt (publiken är så känslomässigt engagerade att de chantar efter bord) för att sätta upp en "spännande" multi-team-match på Mania. **

- Renee Young intervjuar AJ Styles när Nakamura kommer in och önskar honom lycka till ikväll.

5. SDL Womens-champ Charlotte vs. Ruby Riott.
Titelmatch. Sarah Logan, Liv Morgan, Naomi samt Lynch kommer in men blir utslängda av domaren. Anar en sexmanna på SDL. Bra liten match, även om Riott botchade två spots. Först gjorde hon en plancha där hon stanna framför repen, tog sats och sen hoppade ut, vilket såg oerhört fånigt ut. Sen stod hon helt fel när Charlotte skulle moonsaulta henne från barrikaden. I övrigt var det en bra match, bättre än jag hade förväntat mig. Riott med rana från toppen för två. Charlottes big boot sätter upp figure-eight men Riott vänder till small package för två. Charlotte sätter en spear och avslutar med figure-eight för tapout efter 13:44. **3/4

- Asuka kommer in efteråt och konfronterar Charlotte innan hon pekar på Mania-skylten, som om inte alla i hela världen insåg varför hon var här. Bra beslut att gå med Asuka-Charlotte istället för Asuka-Bliss, som antingen hade behövt bokas väldigt kort eller en längre match fast betydligt sämre.

- Shane McMahon sätter sig vid ringside inför maineventet så vi ska veta att det är något fuffens på gång.

6. SDL World-champ AJ Styles vs. John Cena vs. Sami Zayn vs. Kevin Owens vs. Dolph Ziggler vs. Baron Corbin.
Titelmatch. Första fallet gäller. Jag trodde den skulle hamna runt *** eftersom det är samma trötta parningar vi sett det senaste året men den överträffade mina förväntningar och visade sig vara riktigt, riktigt bra. Bra spots, bra tempo rakt igenom och dramatiska räddningar vid pinfall där det knappt fanns marginal att leka med. Dock blev det lite väl mycket no-säljande av avslutare och att rulla undan så två andra kan börja bråka i ringen. Blev mycket TV-spelskänsla. Matchen börjar med att Cena FUar alla utom Styles, som är den enda som inte är idiot nog att bara stå och glo på honom. Styles vs. Cena äter upp en liten stund innan de andra, av en ren slump, vaknar samtidigt och attackerar Cena. Cena FUar Styles igenom ett bord. Höjdpunkten av matchen var Zayn och Owens lilla story där Zayn lovat lägga sig för Owens. Han gör det, men Owens är tveksam och tar det säkra före det osäkra och går för en pop-up-powerbomb men Sami blockerar och rullar upp honom för två. De slåss vid ringside där Sami duckar en Superkick som träffar Shane istället. Sami gör sin fina DDT på Owens men äter en pop-up-powerbomb varpå Shane bryter upp fallet. Helluva-kick på Owens ger två när Shane räddar. Owens sänker Cena med pop-up-powerbomb men innan han kan täcka honom flyger Styles in med en Phenomenal Forearm på Owens för tre efter 21:54. Bra spotfest och de lyckades med konststycket att bli intresserad av Sami vs. Owens även om de mötts "tillräckligt" redan. Men varför blanda in SHANE? Showen slutar med att Cena misströstar och puttar undan kameramannen för att förstärka hans dåliga humör. ****1/2

SLUTSATS: Som vanligt levererar WWE en skaplig gala utan direkta dåliga matcher men inte mycket som känns som ett måste att se. Maineventet var väldigt bra så det ska du absolut se även om det inte är något vi inte redan sett.

Tummen i mitten, men en stark sådan.

(Den här recensionen skrevs 2018-03-12.)
sebbe

InläggPostat: 09 apr 2018 19:23    Rubrik: Svara med citat

4. Wrestlemania 34 (2018-04-08)

- Jag läste ett väldigt bra inlägg på F4W-forumet om att Mania brukade handla om att ge FANSEN den bästa showen man kunde producera, medan det idag mer handlar om att ge BROTTARNA sina Mania-moments som ett tack för deras hårda arbete det senaste året. Det ligger onekligen något i det, istället för att Mania presenteras som en gala som bjuder på det bästa av det bästa är det istället "alla ska med" som gäller. Vilket både resulterar i att galan är för lång (helt ny spaning, jag vet) och att matcherna känns mindre speciella eftersom det är så många.

- Jim Ross, Byron Saxton & Jerry Lawler kommenterar.

A. Kick-off: André the Giant Memorial Battle Royal.
Vi har Matt Hardy, The Revival, Baron Corbin, Mojo Rawley, Tye Dillinger, Heath Slater, Rhyno, Dolph Ziggler, Fandango, Tyler Breeze, Goldust, Zack Ryder, Primo Colon, Curt Hawkins, The Ascension, Kane, Shelton Benjamin, Chad Gable, Aiden English, Luke Gallows, Karl Anderson, R-Truth, Miztourage, Titus O'Neil, Apollo, Sin Cara & Mike Kanellis. Tråkigt stök. English dumpas först. Jag orkar inte dra alla elimineringar eftersom de flesta är odramatiska. Goldust vänder mot Truth och dumpar honom. Ziggler leker Shawn Michaels vid repen några gånger. Fandangos magdans imponerar inte på Kane som uppercuttar ut honom. Vi får "TEN TEN TEN" vs. "DELETE DELETE DELETE" i något som någon WWE-writer nog tyckte var hysteriskt roligt på spåningsmötet. Final Four: Kane, Corbin, Mojo och Matt Hardy. Oh, goody. Corbin dumpar Kane. Heelsen dubbelteamar Matt innan Bray Wyatt kommer in från ingenstans och distraherar så Matt dumpar Mojo. Corbin sänker Bray med End of Days men Matt backdroppar ut Corbin för att vinna efter 16:35. Bray och Matt kramar om varandra efteråt, det var på tiden att något nytt hände i den storyn eftersom deras fejd har varit så trist. Precis som den här matchen. DUD

- Vic Joseph & Nigel McGuinness kommenterar.

B. Kick-off: CW-titel: Mustafa Ali vs. Cedric Alexander.
Titelmatch. Ali har klätt ut sig till Glacier dagen till ära. Bra match, båda kan detta med MOVEZ men Ali skiner mer än Alexander. Ali gör Spanish Fly från hörnan och vänder Lumbar Check till rana innan han gör en Tornado-DDT. Hans reverse-450 ger två när Cedric lägger ena foten på repet. En andra reverse-450 missar och Alexander avslutar med några back-elbows och Lumbar Check efter 12:19. ***

- Michael Cole, Corey Graves, Beth Phoenix & Paige kommenterar. Beth introduceras av Lilian Garcia, vilket verkar göra Paiges uppriktigt upprörd eftersom inte hon fick något intro. Beth bidrar med exakt ingenting med sin kommentering för övrigt, kändes mest som att hon var där för att Edge var bokad på HOF.

C. Kick-off: WrestleMania Women's Battle Royal.
Vi har Sasha Banks, Becky Lynch, Naomi, Natalya, Riott Squad, Bayley, Lana, Mandy Rose, Sonya Deville, Mickie James, Kavita Devi, Carmella, Peyton Royce, Taynara Conti, Bianca Belair, Dakota Kai & Dana Brooke. Bara Becky, Bayley och Sasha får egna entréer. Beth nämner "TJ Wilson" (Tyson Kidds shootnamn) vilket är lite intressant. Vi får veta att Devi är tränad av Great Khali, vilket de försöker få över som något positivt. Belair gör en 450 på Sonya som dumpas. Naomi elimineras inte men försvinner ur bild, och det som till synes verkar vara Final Four är Sasha, Bayley, Logan och Riott. Logan och Riott dumpas innan Bayley dumpar Sasha "för att vinna", men Naomi är kvar och dumpar henne för den riktiga vinsten efter 9:52. Jag vet ingen som behövde vinsten mindre än Naomi. DUD

- PPV:

- Michael Cole, Corey Graves, Coach & Tom Phillips kommenterar i olika konstellationer.

1. IC-champ Miz vs. Finn Balor vs. Seth Rollins.
Titelmatch. Första fallet gäller. Miztourage är med in men skickas ut innan matchen av Miz eftersom han tydligen vill klara sig på egen hand ikväll. Bra match som bokades väldigt tight för en trippelmatch, det var inga långa perioder med en vilande brottare och två aktiva utan tvärtom kändes alla aktiva hela tiden. Alla get their shit in. Seth superplexar Finn och följer upp med Falcon Arrow men Miz smyger in en SCF på Seth för två. Miz gör en bulldog från toppen (det skulle nog vara en SCF) men åker direkt på Coup de Grace direkt efter. Finn gör ytterligare en Coup på honom men Seth sänker Finn med Blackout innan han gör samma spot på Miz för tre efter 15:29. ***1/4

2. SDL Womens-champ Charlotte vs. Asuka.
Titelmatch. Bra match med flera riktigt imponerande spots (speciellt en Spanish Fly av Charlotte) där en spot på ett naturligtvis sätt ledde till en annan, det kändes inte så konstlat som det brukar göra. Bra arbete av båda, som verkade supermotiverade. Asuka möter en moonsaultar med en triangle-choke i en fin spot. Hon suplexar ut Charlotte från apronen och ut. Charlotte gör en Spanish Fly för två. Asuka möter Natural Selection med en submission, men Charlotte kommer loss och avslutar med figure-eight efter 13:05. Det där var oväntat, trodde - som de flesta andra - att Asuka skulle gå härifrån med bältet. Men eftersom matchen var väldigt bra är jag nöjd ändå. De kramas efteråt för att visa no hard feelings. ***1/2

- John Cena har suttit i publiken under showen eftersom han är här som "vanligt fan" i och med att Undertaker inte vill anta utmaningen om en match här. Cena har karisma och kan vara charmig, men detta är så over-the-top att ingen tar det på allvar. En domare kutar ut till honom här och säger att Undertaker kommit till arenan så Cena kutar ut. Idioten Graves har inte en susning om varför Cena springer backstage även om hela storyn, som de kört i flera veckor, är att Cena tjatar om en match mot UT.

3. US-champ Randy Orton vs. Jinder Mahal vs. Bobby Roode vs. Rusev.
Titelmatch. Första fallet gäller. Sunil Singh och Aiden English (med rakat huvud) är med in. Inte den tråkfest jag trodde den skulle bli, mest för att den hölls ganska kort. Rusev med en kanonkula ut från apronen. Orton superplexar Roode. RKO på ett gäng dudes innan Roode sänker Orton med sin Impaler. Singh distraherar Rusev och sparkas i ansiktet som tack, vilket gör att Jinder kan smyga upp och avsluta med Khallas efter 8:14. Tja, den var relativt kort i alla fall. **

4. Kurt Angle & Ronda Rousey vs. HHH & Stephanie McMahon.
Jag var rätt säker på att detta skulle bli ett spektakel snarare än en bra match men jag blev grymt motbevisad här. Tvärtom var det en riktigt, riktigt bra match (med en bra publik rakt igenom) som stod på egna ben och även om den varade över tjugo minuter flög tiden förbi. Mycket var nog placeringen tidigt på showen och direkt efter en tråkig US-titelmatch. Den där HHH vet vad han gör. De håller tjejerna ifrån varandra i början tills Kurts taggar in Ronda som rensar mot Steph till en bra pop. Steph gör DDT och dominerar en stund, Ronda gör comeback med en samoan-drop men HHH drar ut domaren. Hunter och Kurt slåss vid ringside innan vi får Ronda vs. HHH till en bra pop. Steph örfilar Ronda för att bryta upp det innan killarna kör en rutinsekvens (belly-to-bellys --> facebuster --> tre germans --> finishers blockeras --> Pedigree vänds till slingshot --> Angleslam ger två). Kurt blockerar spark från Stephanie och sätter henne i Anglelock men Hunter räddar och får två med en Pedigree när Ronda räddar. HHH går för en Pedigree på Ronda men väljer av någon märklig anledning en powerbomb istället som vänds till rana och armbar, men Steph räddar med en choke. Ronda stryper henne medan Kurt samtidigt gör en Anglelock på Hunter, som fintar in Kurt i Ronda som då släpper Steph. HHH och Steph går för dubbla Pedigrees men facen blockerar och Ronda avslutar Stephanie med en armbar efter 20:38. Detta var MYCKET bättre än jag hade kunnat tro, det var inte bara ett spektakel eller "bra match för att ha ickebrottare" utan detta var en bra match, punkt. Väldigt bra bokad med flera bra nearfalls som lätt hade kunnat avsluta matchen. Kan dock misstänka att jag lär sänka betyget något snäpp om/när jag ser om den, men efter första titten gillade jag den skarpt. ****

5. SDL Tag-champs The Usos vs. Kofi Kingston & Big E vs. Bludgeon Brothers.
Titelmatch. Första fallet gäller. Xavier Woods är med in men mördas av BluBros direkt. Detta var i princip en ren uppvisning för BluBros, som avslutar Kofi med en powerbomb från hörnan efter 5:56. Publiken var tyst rakt igenom men det är inte så konstigt med tanke på att den kom direkt efter Ronda-matchen. Matchen var rätt platt men helt rätt bokat, de hade haft svårt att få någon vidare respons oavsett hur hårt de hade arbetat. 1/2*

- Cena kommer in, ombytt till ring-gear, för sin match mot UT, även om den aldrig blivit officiell. Det blir mörkt och alla väntar sig UT men får Elias istället. Elias sjunger en låt och äter en FU efteråt. Cena går ut, det blir mörkt igen, och när ljuset återvänder ligger UTs hatt och rock i ringen. En blixt slår i kläderna som försvinner och UT kommer äntligen in för matchen.

6. John Cena vs. Undertaker.
Graves undrar "vilken UT som kom tillbaka". Kul swerve om det vore Brian Lee. Undertaker dominerar med det vanliga men hans big boot missar med en halvmeter. Cena gör comeback men blir livrädd för UTs zombie-situp och UT avslutar med chokeslam och Tombstone efter 2:47. Det känns som om Vince visste att de inte skulle kunna leverera och då var det smart att inte officiellt utannonsera matchen och istället få folk att gissa och hoppas att den blir av, så de blir positivt överraskade över att matchen blev av överhuvudtaget istället för att bli besvikna över den korta matchlängden. Mer story än match. NR

- Årets HOF-gäng (minus Kid Rock) kommer in och vinkar.

7. Daniel Bryan & Shane McMahon vs. Sami Zayn & Kevin Owens.
Denna bokades perfekt, även om den var några minuter för lång. Kami attackerar Brane innan matchen och powerbombar Bryan på apronen så han tas ur matchen ur en stund. Hetta på Shane som gör sin egen comeback. Tree of Woe på Zayn och Shane följer upp med Coast To Coast. Owens gör frogsplash på Shane men Bryan räddar. Bryan rensar och gör sina vanliga spots, samt en rana på Zayn från hörnan. Helluva-kick och pop-up-powerbomb på Bryan för två nearfalls innan Bryan avslutar Zayn med en kneestrike och YES-lock efter 15:24. Bryan kysser Brie vid ringside efteråt. Matchen var precis som den borde vara, men lite väl lång och Shane bidrar som vanligt inte med speciellt mycket. **1/2

8. RAW Womens-champ Alexa Bliss vs. Nia Jax.
Titelmatch. Mickie James är med in men blir mördad av Jax innan matchen. Jax kastar runt Bliss en stund innan Alexa gör comeback. Seg sekvens följer innan Alexa gör Twisted Bliss från hörnan och ut. Jax gör en Alabama-slam och avslutar med en samoan-drop från andra repet efter 9:02. Om de ändå skulle låta Jax gå över hade de lika gärna kunnat boka detta ala Warrior/HHH eftersom såhär sent in på showen hade folk ingen ork att engagera sig nämnvärt. *

9. SDL World-champ AJ Styles vs. Shinsuke Nakamura.
Titelmatch. Nita Strauss spelar Naka in men hennes gitarrspel låter bedrövligt till den låten. Bra match men inte i den toppklass jag väntat mig. Bra arbete från båda men det kändes som att något fattades, jag drogs aldrig in i den. Publiken var ganska tyst men de var nog trötta och matchens långsamma uppbygge gjorde säkert också sitt. Styles bearbetar vänsterbenet. Naka möter en springboard-450 med knäna. Vi får några bra nearfalls. Naka gör bakvänd exploder men Styles vänder Kinshasa till Styles Clash för tre efter 20:20. De kramas efteråt innan Naka vänder heel via en lowblow och Kinshasa. Det där var oväntat, men kanske behövligt för hans karriär. ***

10. RAW Tag-champs The Bar vs. Braun Strowman & Nicholas.
Titelmatch. Braun väljer ett barn ur publiken som sin tag-partner. Tja, det var i alla fall oväntat. Braun dominerar The Bar en stund innan de lyckas vända matchen. Cesaro voltar från Sheamus axlar ner på Braun för två. Braun gör sin egen comeback och taggar in Nicholas, men taggas snabbt in igen och avslutar Cesaro med en powerslam efter 3:57. Detta måste vara första gången en champion väger mindre än bältet han innehar. Underhållande för vad det var. *

Något som däremot var underhållande på riktigt var folks reaktioner på F4W/WON-forumet, publicerade i kronologisk ordning:

"this is some hillbilly jim shit right now"

"Would you let your 10-year-old daughter walk away with a guy who looks like Braun Strowman."

"Dad was like "hey yeah, go with the big scary dude"."

"Judy Bagwell might not be the worst Tag Team Champion."

"Ok cue Cornette freak out if they sell for him."

"I really want to see Sheamus give Nicholas the Brogue kick."

"Sub 4 star match if being honest"

"Well, that kid is a heavyweight by current indie wrestling standards."

"Brothers, I've finished off a bottle of red wine and an IPA 6-pack and even I can tell you this is a stupid idea"

"PLEASE BEAT UP AND PIN THE KID."

"Nicholas has probably wet his pants 3 times by now."

"Waiting for this kid to get the hot tag and turn into Hulk Hogan in there."

"Let it be known, Nicholas has more WrestleMania matches under his belt than Lance Storm."

"to be fair why isnt that kid in bed? school tomorow... bad!"

"Nicholas turning on Strowman would be awesome"

"Nicholas needs to grab the string so he can he tagged."

"this is the greatest match ever."

"Nicholas and the Usos get their first WM match in the same year. Big."

"I walked away to smoke a joint. Now either this is the best shit I've ever smoked or Braun is tagging with a child."

"Nicolas has more official Tag Team Championships than the Rockers."

"Braun should have picked Judy Bagwell instead."

"Corey called Nicholas the biggest star in the company! He's totally jobbing to Roman tomorrow night."

"Should've had the kid hit a piledriver just to stick it to the indy geeks."

"DID BRAUN JUST KIDNAP A CHILD
WHY IS THIS NOT CONCERNING ANYONE"

"Vince is already on him about his size, pressuring him to get on the gas if he wants to keep his push."

"Wait until he needs time off for a test. That road schedule is not easy"

"he's going to have to cut his hair and remove half of his moveset."

"I hope he is shaking hands with all of the boys in the back right now. He doesn't need heat with the boys right off the bat."

"it was the right time to get JBL out of the locker room and the showers."

- WWE Universal-champ Brock Lesnar vs. Roman Reigns.
Titelmatch. Paul Heyman är med in. Publiken är så engagerade att de leker med badbollar, chantar "CM PUNK", "BORING" och "THIS IS AWFUL" under matchens gång. Det blir som väntat en german-suplex/F5-kavalkad där Graves undrar när någon senaste överlevde en F5. Eh, varenda Brock-match de senaste åren har väl haft minst en kickout efter en F5? Reigns blöder rejält (Meltzer är säker på att han bladade även om han hört från folk i WWE att det var ampuller) men lyckas göra comeback med en spear för två. En andra spear vänds till F5 för tre efter 15:51. Överraskande bokning, trist match som kändes mer som ett TV-spel än en fight. *

SLUTSATS: Jag hade inga direkta förväntningar så jag blev klart positivt överraskad. Naturligtvis var det en alldeles för lång show där sista timmen kändes tröttsam men i stort sett var det en bra och underhållande gala rakt igenom. Första halvan av showen var riktigt bra förutom US-titelmatchen och peakade med Ronda-matchen som överträffade alla förväntningar och blev galans bästa match. Tyvärr var andra halvan inte speciellt bra, Naka-Styles var bra men inte så bra som jag hade förväntat mig, Braun-köret var underhållande men kändes malplacerat på årets största show och maineventet var en lång gäspning.

Tummen i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2018-04-09.)
sebbe

InläggPostat: 29 apr 2018 09:45    Rubrik: Svara med citat

5. Greatest Royal Rumble 2018 (2018-04-27)

- För att fira att WWE slutit ett tioårigt samarbete med Saudi General Sports Authority (vad det nu är) beslutade man sig för att ge fansen en hejdundrande show i Jeddah som skulle överträffa det mesta. Därav alla de stora namnen (Undertaker, HHH, John Cena, Chris Jericho, Brock Lesnar & Rey Mysterio) samt den största Royal Rumble-matchen någonsin (50 personer). Nu är inte störst nödvändigtvis synonymt med bäst, men poängen har gått fram; WWE är ganska glada över det nya samarbetet.

- Något annat mystiskt är avsaknaden av dammatcher, vilket jag är helt säker beror på damernas eget val (girlpower!) att inte brottas på den största WWE-showen på evigheter. Efter showen tvingades WWE ber om ursäkt för att de hade "lättklädda damer" (Carmellas dans) i reklamen för co-branded PPVs på Titan-Tron. Tydligen blev 478 personer i arenan så upphetsade att de fick hjärtsnörp och dog på fläcken.

- Arenan kan ta 62.000 personer men det bestämdes att halva skulle blockeras så bara cirka 31.000 kommer in. De bästa platserna (golvet) gick inte att köpas av vanligt folk utan det är höjdare, ministrar och deras vänner och annat löst folk som fick de platserna (WOL). Att se uttråkade rikingar vid ringside drog ner känslan överlag, speciellt i stöket, och jag antar att även brottarna kände av detta.

- Vi skulle haft Undertaker vs. Rusev i en Casket-match, men efter att Rusev twittrat "Bury me softly, Brother" blev matchen mystiskt ändrad till UT vs. Chris Jericho istället, men av någon anledning ändrades det tillbaka till Rusev igen.

- Michael Cole, Corey Graves & Byron Saxton kommenterar. Jag förstår inte varför de envisas med att låta dessa tre kommentera alla fem timmar när de hade JR, Booker T & Jerry Lawler i expertpanelen.

1. John Cena vs. HHH.
Smart att inleda med denna, publiken är som mest tacksam i början av showen vilket gör att brottarna inte behöver ge järnet utan kan brottas i ett betydligt lugnare tempo än om matchen hade gått senare på kvällen. Cole säger att de bara har mötts en handfull gånget tidigare, varav första var 2006 (på TV/PPV ja, jag såg dem mot varandra på en houseshow 2005) och att de har 30 världsmästartitlar ihop. Det där tycker jag låter mer som att titlarna saknar värde än att det skulle vara en imponerande bedrift. De gör en houseshow-match (säker match i ett relativt lugnt tempo). Känns konstigt att inte höra publiken sjunga "JOHN SENA SUCKS" under hans entré, och lite senare är det ett svagt "LET'S GO CENA/CENA SUCKS"-chant som aldrig riktigt tar form. Kanske för att de första raderna består av högt uppsatta rikingar (som inte ens vet vad wrestling är, än mindre har favoriter/hatobjekt i WWE) och barn (som älskar Cena). Cena pratar spots högt, mer än vanligt känns det som. De blockerar varandras spots innan Cena hoppar in i en powerbomb för två. FU ger två. En andra FU vänds till Pedigree för två. FU sätter upp slingshot in i hörnan innan ytterligare en FU avslutar efter 15:45. **3/4

- Efter matchen drar Cena en promo där han prisar SAs gästfrihet (om du inte är kvinna eller Sami Zayn förstås).

2. CW-champ Cedric Alexander vs. Kalisto.
Titelmatch. Kul match, kanske mest för att jag inte följer 205 Live längre och därmed inte ser dem varenda vecka. Dock är publiken måttligt road och mumlar och på rör sig istället för att fokusera på matchen. Fina dyk från båda två. Kalisto gör en tjusig Tornado-DDT och en springboard-Spanish Fly som jag nog aldrig sett förr. Lumback Check vänds till rana, Kalisto går för SDS men Cedric vänder till Lumbar Check för tre efter 10:15. ***

3. RAW Tag-title: Matt Hardy & Bray Wyatt vs. The Bar.
Titelmatch. Basic match som knappast var minnesvärd. Hetta på Matt, sval tag till Bray som rensar innan det blir kaos. Cesaro tas ut och Sheamus avslutas med Twist of Fate/flapjack-kombo efter 8:51. RAW-match. *

4. US-champ Jeff Hardy vs. Jinder Mahal.
Titelmatch. Sunil Singh är med in. Cole hypar upp detta som RAW vs. SDL vilket jag inte tror en enda människa bryr sig om. Ännu en match med svagt publikintresse. Nu har nyhetens behag lagt sig och folk förväntar sig mer av matcherna, Cena-HHH hade inte fått lika bra respons längre in i showen. Jinder står för kvällens första - men inte största - botch när han står felpositionerad så Jeffs Whisper in the Wind missar honom, Cole skriker "NOBODY HOME" men Jinder väljer att sälja ändå. Vilken soppa. Twist of Fate och Swanton avslutar odramatiskt efter 6:10. 1/2*

- Dags för den obligatoriska bönestunden med tillhörande ylande vilket ger oss expertpanelen, diverse propagandavideos (alla är välkomna till SA... förutom om du är gay etc.) samt intervjuar med Chris Jericho (som sätter ett halvdussin personer på sin lista) och Daniel Bryan för att döda tid på WWEN.

5. SDL Tag-champs Bludgeon Brothers vs. The Usos.
Titelmatch. Hetta på Jey, tag till Jimmy som rensar innan det blir kaos. BluBros tar ut Jey och avslutar Jimmy med en dubbelteam-powerbomb efter 5:10. RAW-match här också. *

6. Ladder: IC-champ Seth Rollins vs. Finn Balor vs. The Miz vs. Samoa Joe.
Titelmatch. Bra match inför en het publik. Cole noterar att Pat Patterson nog inte hade förväntat sig den här typen av titelmatch när han vann bältet "i en turnering i Rio de Janeiro" för att bli den första IC-mästaren. Med tanke på att WWE själva erkänner att turneringen var en bluff borde de inte nämna det som fakta, det blir bara fånigt. Bra spots och bra arbete från samtliga. Inte mycket vilotid mellan spotsen vilket gör matchen tightare än vanligt. Finn blöder från ögat. Slutet är rätt bra, Finn klättrar men Seth springboardar sig upp på stegen och tar ner bältet för vinst efter 14:34. ***1/2

- Fyra brottare som imponerat på WWE i deras tryout i veckan introduceras i ringen. Shawn & Ariyah Daivari kommer in viftandes med den iranska flaggan till massiv hetta innan de blir nedslagna av SA-brottarna. Kändes som ren utfyllnad men publiken var heta så jag förstår varför de bokade det.

7. SDL World-champ AJ Styles vs. Shinsuke Nakamura.
Titelmatch. Bättre match än på Mania, kanske mest för att jag gillar denna dynamiken (face vs. heel) än respektmatchen på Mania. De känner varandra väldigt bra och fintar varandras spots. Publiken gör ett "OLE-OLE-OLE"-chant och vågen av någon anledning, och skriker "YAY/BOO" när Styles och Naka slår varandra i nyllet. Styles är nära att sänka domaren (work), vilket distraherar så Naka kan lowblowa honom och ta över matchen i en bra spot. Båda hamnar utanför ringen för en dubbel countout efter 14:27 för att spara den riktiga avslutningen till Backlash. Styles sänker honom efteråt. Matchen började bli riktigt bra just när den slutade. ***1/4

Jag förstår att de tog den lätta vägen ut här; de vill inte låta Naka ta bältet här och det vore dumt att heelen pinnar/submittas igen veckan före returmatchen. Men jag tror en dubbel countout är svårt att förstå för ickefans, då hade det varit bättre med en DQ eller något som var mer uppenbart än en countout. Alternativt slängt in en tredje person i matchen som kunde äta pinfallet av Styles.

8. Casket: Undertaker vs. Rusev.
Aiden English är med in. Detta är första Casket-matchen i WWE sedan 2009 (där UT slog CM Punk). De är även första mötet mellan UT och Rusev om man bortser från stöket på Royal Rumble 2017 där de var i ringen samtidigt utan att röra varandra en enda gång. UT har en sedvanligt lång entré och behandlas som en superstar av publiken. Roligare match än jag hade vågat hoppas på. UT gör sina vanliga spots men Rusev sätter en enzuigiri för att dominera en stund. UT chokeslammar honom och lägger honom i kistan. English attackerar men UT chokeslammar och Tombstonar honom (antar att UT inte ville Tombstona Rusev strax efter höftoperationen) i en spot där English verkar slå huvudet i mattan. Om så var fallet är det intressant att notera att han mig veterligen aldrig skadat någon med sin Tombstone förut. UT dumpar English på Rusev i kistan och stänger locket för vinst efter 9:38. Matchen bokades exakt som den borde. **

9. Cage: WWE Universal-champ Brock Lesnar vs. Roman Reigns.
Titelmatch. Paul Heyman är med in. Pinfall, submission eller utgång/utklättring gäller. Reigns buas ut även i SA och Brock får en superstar-pop. Att Heyman ens vågade sig ut här är imponerande. Det blir den sedvanliga TV-spelsmatchen med hundra F5s, germans, SMPs och spears *gäsp*. Brock klättrar i hörnan men powerbombas ner. Reigns är på väg ut men Heyman drämmer dörren i huvudet på honom. Reigns gör några chairshots och spearar Brock varpå buren ger vika och båda bumpar ut ala Austin/Vince 1999 efter 9:14. De botchade dock slutet rejält. Cole sa flera gånger under matchens gång att den som rör golvet med fötterna först vinner, och det syntes klart och tydligt att Reigns rörde golvet med foten före Brock, ändå är det Brock som vinner eftersom tanken var att han skulle röra golvet först. Inget fel på bokningen i sig, men att både denna och Styles-Naka slutade med fuffens känns lite väl magstarkt. Men jag antar att de måste sätta upp Backlash. **

10. Royal Rumble.
Daniel Bryan och Dolph Ziggler börjar. Cole noterar att bara fyra personer vunnit från #1 eller #2 och nämner tre av dem. Gissa vem de utelämnar. Sin Cara är #3 och får skina en stund innan Ziggler Superkickar honom och dumpar honom. Curtis Axel är #4. Mark Henry är #5 till en bra pop. Cole säger att Henry varit här en hel vecka som ambassadör för WWE och haft "a great time". Han kanske har utforskat Saudiarabiens utbud av transvestiter? Mike Kanellis är #6 men dumpas omgående av Henry. Jag har haft nysningar som varat längre än hans tid i ringen här. Hiroki Sumi är #7. Äntligen kan jag skryta med att jag har fysisk som en wrestler. Ingen aning om vem det är men tydligen är det en känd sumobrottare. Från Japan. På en WWE-show i SA. Henry och Sumi vevar loss mot varandra innan Henry lyfter ut honom, och Ziggler & Bryan smyger fram och dumpar Henry. Viktor livar upp matchen som #8 men dumpas ganska omgående av Bryan. Kofi Kingston är #9. Tony Nese är #10. Dash Wilder är #11. Jag tror Saudi General Sports Authority börjar ångra WWE-dealen ungefär nu. Hornswoggle är #12 och publiken goes apeshit. Horny drar ut Wilder och samoan-droppar Kofi. Ziggler Superkickar Horny från hörnan så han klättrar ner och Nese knäar ut honom.

Primo Colon ökar på stjärnglansen som #13 och botchar en springboard omgående. Xavier Woods är #14. Han och Kofi gör en "teasa eliminering"-spot och dansar med Nese innan de dumpar honom i en kul spot. Bo Dallas är #15. Kurt Angle är #16 och dumpar Dallas, Primo och Ziggler. Scott Dawson är #17. Goldust är #18. Bryan försöker sunset-flippa Goldust, måste vara ren reflex. Konnor är #19. Det här med 50 gubbar i stöket var nog bäst i teorin. Elias är #20 och tar det lugnt på väg in, men när han ser att Kofi och Woods försöker dumpa Konnor kutar han in och dumpar alla tre. Luke Gallows är #21. Bryan och Kurt slåss en stund, det hade varit en dröm-match för några år sedan. Angleslam sänker Bryan och Elias smyger fram och dumpar Kurt. Ytterligare en kavalkad utfyllnadsbrottare; Rhyno är #22. Drew Gulak är #23. Tucker Knight (Heavy Machinery i NXT) är #24. Bobby Roode är #25 och dumpar Goldust och Dawson.

Fandango är #26. Cole var säker på att det var han så fort Breezango-låten drog igång och försöker förklara det med att han såg namnskylten i bild, men den kom upp efter han sa det. Det är nästan som att det finns ett manus. Chad Gable är #27. Rey Mysterio är #28 till en bra pop. Hans helkroppstrikå får honom att se betydligt mindre ut än när han hade bar överkropp. Han ranar ut Gallows och gör en fin Tornado-DDT på Gable. Mojo Rawley är #29 och clotheslinar ut Fandango. Tyler Breeze är #30 och ska hämnas Fandangos eliminering, men Mojo teasar att slå honom så han hoppar ut i famnen på Fandango. Fandango bär honom till apronen men Mojo knuffar ut honom direkt för eliminering. Kul spot. Big E är #31 och försöker muta Tucker Knight med pannkakor, men Knight är inte intresserad så Big E slänger dem på honom istället. Big Ending och Knight dumpas.

Karl Anderson är #32. Roode äter en 619. Apollo Crews är #33 och dumpar Gable. Roderick Strong är #34 och rensar rejält innan han knäar ut Rhyno. Randy Orton är #35. Crews dyker rakt in i en RKO i en bra spot. Orton dumpar Anderson, Rawley och Crews. Heath Slater (eller "Heth Slater" som det står på Titan-Tron) är #36. Babatunde, en ny NXT-brottare, är #37. Enligt Wiki är han 208cm lång och väger 160 kilo, men rör sig oerhört bra för sin storlek. Han har en bra och annorlunda look (svart tuppkam). Baron Corbin är #38 och dumpar Roode och Strong. Titus O'Neil är #39 och gör en sanslöst rolig entré där han snubblar på väg in och glider under ringen. Maffew måste snart ha material för en hel video bara med honom. Dave Meltzer noterar att "this will make his career. And mot make it good, but it will make his career."

Dan Matha, ytterligare en NXT-brottare, är #40. Att Babatunde debuterade här kan jag förstå i och med hans imponerande storlek men Matha sticker inte ut på något sätt. Däremot var både han och Tucker Knight inblandade i tryouten tidigare i veckan vilket jag antar är anledning till att de fick vara med här.

Braun Strowman är #41 och dumpar Babatunde, Matha, Big E och Slater. Vi tar en kort paus från elimineringarna när Tye Dillinger är #42, men Braun fortsätter efteråt med att dumpa Titus och Tye. Rey och Orton dubbelteamar Braun med 619 och RKO. Corbin dumpar Rey. Orton clotheslinar ut Corbin och Elias smyger upp och dumpar Orton. Curt Hawkins är #43. Äntligen lite starpower. Han ångrar sig när Braun stirrar på honom och sticker iväg, men Braun jagar ifatt honom för att kunna dumpa honom. Bobby Lashley är #44. Han slåss med Elias en stund (de botchar en sideslam) och Lashley dumpar honom. Bryan är för övrigt sjukt röd över bröstet efter Strongs chops. Great Khali är #45 och verkar ganska poppis. Han choppar Lashley, Bryan och Braun men de slår tillbaka och Braun och Lashley dumpar honom. Kevin Owens är #46. Shane McMahon är #47 och kör sina fåniga slag mot stackars Owens som tvingas sälja dem. Shane och Bryan samarbetar mot honom och gör YES-kicks. Shelton Benjamin är #48 till noll respons. Inte så konstigt såhär sent in i matchen.

Big Cass är #49 och ska direkt ge sig på Bryan, men Owens faller på hans ben (shoot) vilket gör att han ramlar innan han når Bryan. Shane gör Coast To Coast på Braun. Chris Jericho är #50 och dumpar Benjamin efter en Codebreaker. Lashley försöker göra sin delayed suplex på Cass två gånger men misslyckas båda gångerna, varav andra försöker resulterar i en ofrivillig brainbuster. Shane går för Coast To Coast på Owens men Braun stoppar honom och chokeslammar honom igenom ett bord för att eliminera honom. Bästa spotten i hela matchen. Braun dumpar Lashley, Jericho och Owens. Cass big bootar och dumpar Bryan (de måste få lite mer hetta till Backlash) för att ge oss Braun vs. Cass i finalen, där Braun dumpar honom tämligen enkelt för vinst efter 1:17:20.

Han får en pokal och ett bälte som han poserar med innan showen slutar. 50 personer låter imponerande i teorin, men i praktiken blev det bara jobbers deluxe och det blev tjatigt väldigt fort. I vanliga Rumbles blandar de jobbers, JTTS, överraskningar och maineventers i en salig röra men här var det mest utfyllnadsbrottare. När Orton kom in som #35 hade vi bara haft Angle och Bryan (eventuellt Rey också) innan honom som kan anses större än JTTS, resten kändes som ren utfyllnad. De sista tio minuterna var rätt bra men i övrigt kändes det som om matchen aldrig skulle ta slut och jobber-kavalkaden kändes mer som att SA-folket skulle inventera rostret än att få se en bra match. **

- Inte nog med att vi fick den största Rumblen någonsin, vi fick dessutom lite nya rekord ikväll. Bryan tog nytt Iron Man-rekord på 1:16:15 och Braun slängde ut rekordmånga deltagare i samma stök (13 stycken) men vi måste komma ihåg att det var betydligt fler deltagare här än vanligt. Jag antar att de försökte få nytt rekord i kortast stint i stöket med Kanellis, men Santino håller fortfarande det rekordet efter ikväll.

SLUTSATS: Jag har delade åsikter om showen. Å ena sidan var det en alldeles för lång show (som vanligt) med för många ointressanta matcher, och showen hade inte funkat i USA där folk inte är lika lättflirtade som här. Men å andra sidan kändes den annorlunda och hela inramningen var något utöver det vanliga (både positivt och negativt). Hade detta varit en "vanlig" gala hade det blivit en klar tumme ner, nu blir det "bara" en svag tumme ner.

Tummen ner.

(Den här recensionen skrevs 2018-04-28.)
sebbe

InläggPostat: 07 maj 2018 21:38    Rubrik: Svara med citat

Backlash 2018 (2018-05-06)

- De lanserade Jeff Hardy vs. Randy Orton veckan innan, sen togs den bort eftersom Jeff skulle sätta titeln på spel mot Jinder Mahal på Greatest Royal Rumble före detta, och efter galan blev matchen officiell igen. Allt för att inte spoila GRR antagligen.

- Det har gått långt när man drar igång en B-PPV och blir lättad över att den "bara" är 3:27 lång.

- Michael Cole, Coach, Corey Graves, Tom Phillips & Byron Saxton kommenterar i olika konstellationer.

- Kick-off: Bayley vs. Ruby Riott.
Sarah Logan och Liv Morgan är med in medan Sasha Banks tittar via monitor backstage. Gillar hur Coach pratar upp vilken bra byggnad galan hålls i, medan de andra två nonchalerar honom och verkar inte bry sig det minsta. Riott bearbetar armen. Bayley och Riott botchar en spot där Bayley ska bumpa ut, så de får improvisera. Bayley gör en slingshot-rana på Logan och en flying elbow på Bayley, men armen gör för ont för att hon ska kunna täcka henne direkt. De gör en spot som slutar med att Bayley kolliderar med Morgan (jag vet inte om tanken var att Riott skulle skicka in henne i henne, eller om Bayley självmant valde att speara henne) innan Riott-kick avslutar efter 10:07. Har sett värre. *1/2

- PPV:

1. IC-champ Seth Rollins vs. The Miz.
Titelmatch. Hade inga vidare förväntningar på denna men den var riktigt, riktigt bra. Seth verkar äntligen greppa hur han får in psykologi i sina spotmatcher, och Miz är så pass rutinerad att han får det mesta att se bra ut. Cole hypar detta som en "co-branded match" vilket hade varit större om de inte separerade showerna nyligen och inte redan gett oss de här två mot varandra flertalet gånger i närtid. Het publik hela vägen, troligen mycket för att matchen går tidigt på kvällen. Seth får två med frogsplash men knäar hörnan så Miz kan göra figure-four. Mer bearbetning av benet följer. Seth gör enzuigiri men Miz fintar och gör SCF för två. Seth med step-up-superplex (fin men noll logisk eftersom han har ett sabbat knä) men Miz blockerar Falcon Arrow och sätter SCF för två. Miz agerande är toppklass. Blackout missar, båda gör rollups innan Blackout avslutar efter 20:32. Lång match men väldigt bra, och den kändes inte alls som en tjugominutersmatch. Detta måste vara Miz bästa singelmatch någonsin (säger jag utan att dubbelkolla). ****1/4

2. RAW Womens-champ Nia Jax vs. Alexa Bliss.
Titelmatch. Skaplig match, dock pratar Jax spots så högt att jag zonar ut ur matchen. Hon sätter upp för en Vader-splash men Bliss blockerar och sparkar henne så Nia bumpar ut. Bliss DDTar henne på trappan. Jax klättrar men sparkas ner igen. Bliss går för Twisted Bliss (trots att Jax står upp) men Jax fångar upp henne och samoan-droppar henne för tre efter 10:18. Bättre än på Mania. Jax är ingen bra wrestler men är väldigt bra på att bumpa. Lite som Mick Foley, inga jämförelser i övrigt. Bliss skadade vänsteraxeln under matchen för övrigt. **

- Renee Young intervjuar Jax efteråt, som dedikerar vinsten till alla som blivit mobbad. Hon säger att alla ska få vara precis som de är, och ingen förtjänar att bli mobbade. Publiken börjar bua, antagligen för att segerintervjun förvandlades till en Kamratposten-frågespalt tjugo sekunder in.

- RIB intervjuar Samoa Joe.

3. US-champ Jeff Hardy vs. Randy Orton.
Titelmatch. Jeffs outfit ikväll är glittrig sopsäck. Ganska basic match med ett basic slut, jag hoppade till i soffan eftersom jag förväntade mig att avslutningen skulle vara något mer innovativt än vad vi fick. Orton bearbetar ryggen inför en sval publik, som hellre chantar "RUSEV DAY" innan Twist of Fate/Swanton avslutar efter 11:49. **

- Elias försöker spela en låt men orkestern The New Day avbryter för att göra honom irriterad. Han ber dem hålla käft så han kan genomföra konserten men Aiden English & Rusev avbryter, följt av No Way Jose med sin conga-line inklusive Breezango och Titus Worldwide. Elias får ett utbrott och tänker spela sin låt men varnar för att avbryta honom igen. Han hinner knappt börja innan Glorious spelas och Bobby Roode DDTar honom innan hela glada gänget dansar. Jag har nog aldrig sett någon dansa så stelt som Roode, han verkar verkligen inte vilja vara här. Jag förstår honom, han är ingen flashy worker utan snarare en workers worker. Hyfsat segment allt som allt.

4. Daniel Bryan vs. Big Cass.
Enda gången de varit i ringen ihop före detta var i stöket på GRR. Cass ser mer solbränd och deffad ut här än precis vid comebacken när han såg rätt sladdrig ut. Publiken chantar "WE WANT ENZO" och jag vet inte riktigt hur jag ska avsluta den meningen. Cass dominerar och Bryan bumpar för glatta livet. Bryan går för YES-lock men Cass blockerar varpå Bryan matar loss med slag mot huvudet för att slutföra spotten, och Cass tappar efter 7:43. Cass är dock en dålig förlorare så han sänker Bryan efteråt för att sätta upp returmatcher, men det får båda att se dåliga ut efteråt. Bra jobbat, WWE! Publiken chantar "YOU TAPPED OUT" efteråt. *1/2

5. SDL Womens-champ Carmella vs. Charlotte.
Titelmatch. Lång och ganska tråkig match som tydligt visar att Carmella inte klarar av långa singelmatcher. Hon gör flera restholds, bland annat en chinlock som äter upp alldeles för mycket tid. De botchar en spot på apronen; Carmella ska finta en big boot men duckar för sent så det ser ut att hon träffas, varpå hon no-säljer och drar Charlotte i håret som spotten var tänkt att vara. Brutalt dåligt. Carmella dör av en spear men pratar spots hur tydligt som helst. Charlotte gör moonsault, Carm flyttar sig och Charlotte landar på fötter men skadar knäet varpå Carm sparkar henne på benet för tre efter 10:01. Det där slutet kändes lamt. 1/4*

6. No DQ: SDL World-champ AJ Styles vs. Shinsuke Nakamura.
Titelmatch. Bra arbete av båda, men det är inte mycket som motiverar att det ska vara en No DQ-match förutom att de slåss en del utanför ringen. Naka gör en bakvänd exploder på en stol men en Kinshasa blockeras när Styles kastar en stol på hans knä. Naka vänder en Calf-Crusher till en triangle-choke men Styles kommer loss. Han blöder på kinden och domaren har handskar på sig för övrigt. Båda gör lowblows innan båda gör varsin pungspark samtidigt, och ingen kommer upp innan tio så vi har en draw efter 21:07. Uselt slut som publiken buade ut. Jag trodde, naivt nog, att de skulle boka Styles som smart och ha på sig suspensoar eftersom Naka ALLTID gör lowblows på honom numera (som Goldberg-Bret Hart). Men icke. Detta sätter uppenbarligen upp ytterligare en wacky gimmick-match. ***1/4

7. Bobby Lashley & Braun Strowman vs. Sami Zayn & Kevin Owens.
Ren RAW-match (om man kan säga så när deras RAW-matcher var bättre än denna). Kuriosa: Detta är Lashleys femte WWE-match den här vändan, och samtliga har innehållit Braun. Hetta direkt på Lashley innan Braun taggas in och rensar. Zayn & Owens vet inte hur de ska tackla motståndarna så Zayn föreslår att de bara struntar i matchen och sticker, men Owens övertalar honom att stanna och fightas. Zayn kastar in Owens i ringen så face kan puckla på honom en stund innan han lyckas bailar. Owens surnar till på Zayn och skickar in honom i ringen men Zayn sticker igen. Detta distraherar Owens så Braun kan avalancha honom och Lashley avslutar honom med sin delayed suplex efter 8:41. Gratulerar till Lashley som får pinna någon för första gången den här stinten, även om han borde byta finish. Det är en imponerande suplex men funkar inte som avslutare eftersom det "bara" är en suplex, och att han låter honom hänga i luften längre än i en vanlig suplex tror jag inte gör någon direkt inverkan på greppets kraftfullhet. Braun sänker både Zayn och Owens med varsin powerslam efteråt. Jag förstår inte varför de måste splittra dem redan nu, men jag antar att WWE har en långsiktig plan för dem (sluta skratta). *1/2

8. Roman Reigns vs. Samoa Joe.
Seg förstahalva, resten var okej. Joe attackerar innan matchen och Rock Bottomar honom igenom ett bord och kastar honom över två andra. Reigns insisterar på att domaren ska dra igång matchen ändå även om han är ordentligt skadad. Så Joe spenderar åtta minuter med restholds (nervehold, chinlock, armbar) så publiken roar sig med att chanta "CM PUNK", "THIS IS BORING" och "RUSEV DAY". Joe gör en plancha men matchen tvärdör direkt efter. Reigns går för Drive-By men Joe fångar upp honom i en Kokina-clutch. Reigns spear ger två när Joe lägger ena foten på repet. Joe möter spear med big boot och gör Kokina-clutch och Reigns ser ingen annan utväg än att rulla bakåt för en Bret/Piper-pin för två. Kokina-clutch igen ser ut att avsluta Reigns, men han kommer loss och avslutar med en spear efter 18:04. Folk gick ut i drivor i mitten av matchen vilket torde vara ovanligt, även för tråkiga Roman Reigns-mainevents. **

SLUTSATS: Efter GRR kändes detta som ett klart nerköp hypemässigt (inte brottningsmässigt) och ett snabbt ihopslängt card som man kan skippa med lätthet. Jag vill inte påstå att GRR var en bättre show, men hade fler stora namn att stoltsera med än denna. Rollins-Miz var väldigt bra så den kan jag rekommendera, men inget annat var så bra att det är värt att kolla upp om man inte av någon pervers anledning (som jag) vill beta av samtliga galor WWE producerar.

Tummen ner.

(Den här recensionen skrevs 2018-05-07.)
sebbe

InläggPostat: 18 jun 2018 21:36    Rubrik: Svara med citat

7. MITB 2018 (2018-06-17)

- Michael Cole, Tom Phillips, Coach, Byron Saxton & Corey Graves kommenterar i olika konstellationer.

- Kick-off: SDL Tag-champs Bludgeon Brothers vs. Luke Gallows & Karl Anderson.
Titelmatch. Basic match som vanligt på förmatchen. Det är lite tragikomiskt att det största uppbygget här inte är titeln utan att Luke Harper är ett creep mot Karl Andersons fru på Twitter (naturligtvis work/skämt). Hetta på Karl. BluBros är inte världens bästa team men gör sina roller bra och känns som en fräsch fläkt som Tag-champs. Tag till Luke Gallows som rensar. Det blir kaos, BluBros blockerar Magic Killer och The Bludgeoning avslutar Gallows efter 7:37. Inget fel på matchen men den kändes framstressad. Vilket samtidigt känns komiskt på en show som är elva timmar lång. *1/2

- PPV:

1. Daniel Bryan vs. Big Cass.
Det känns som att agenterna planerat en så säker match här som möjligt (under förutsättningarna) för att undvika onödiga skador. Fullt förståeligt, men i det här fallet innebär det noll dramatik i matchen och jag känner aldrig att det blir dramatiskt. Inte ens avslutningen är dramatisk där Cass tappar nästan omgående. Cass med bearhug och Bossman-slam men missar charge i hörnan. Bryan bearbetar benet en stund och vänder en tilt-a-whirl till YES-lock i en fin spot. Bryan dyker från hörnan och ut. Publiken chantar "CM PUNK" vilket i alla fall är bättre än "ENZO"-chantet på Backlash. Cass gör en fallaway-slam från andra repet i en bra spot. Cass gör torture-rack. Bryan gör YES-kicks och blockerar Bossman-slam. Cass möter corner-dropkick med en flapjack och får två med en big boot. Cass verkar gå för en Burning Hammer men Bryan blockerar, sätter kneestrike och avslutar snabbt med en heelhook efter 15:17. Dubbelt så lång match som på Backlash men den kändes ärligt talat inte så lång. *1/2

- Backstage: Kevin Owens försöker muta The New Day med pannkakor för att få veta vem av dem som ska delta i MITB-matchen senare ikväll. De vägrar svara så han säger att han avskyr både pannkakor och deras flingor vilket gör att de flippar ut på honom. WWE 2018, mina damer och herrar.

2. Bobby Lashley vs. Sami Zayn.
Sami är betydligt mer över än Lashley här. Styrka vs. snabbhet. Sami smiter men Bobby får tag i honom och gör några powermoves innan han avslutar med en delayed suplex efter 6:35. Å ena sidan är det ett imponerande grepp eftersom han håller honom uppe så länge men å andra sidan är det en STANDING SUPLEX som avslutare. Båda skötte sig bra men de (eller rättare sagt Sami) hade inte så mycket att jobba med här. *

3. IC-champ Seth Rollins vs. Elias.
Titelmatch. Elias vägrar uppträda för "you scumbags" vilket får Graves att jämföra honom med Axl Rose, som inte heller uppträder som planerat. Båda är över vilket gör att hela matchen har en bra stämning. Seth spottar blod i början. Bra match i ett bra tempo med flera heta nearfalls mot slutet. Elias bearbetar benet. Seths frogsplash träffar knäna. Han gör en step-up-suplerplex --> Falcon Arrow. Elias får två med en flying elbow. Trodde seriöst det skulle vara över där. De byter rollups innan Seth får tre med en näve tights efter 17:01. Detta måste vara Elias bästa singelmatch någonsin i WWE och även om han mötte spotraketen Seth Rollins gjorde han sin del av jobbet. ***1/4

4. MITB: Ember Moon vs. Charlotte vs. Alexa Bliss vs. Lana vs. Becky Lynch vs. Sasha Banks vs. Natalya vs. Naomi.
Coach säger att hans dotter tror att Ember Moon vinner här, varpå Graves säger att man aldrig ska lita på barn eftersom hans egna barn vill att Jultomten ska vara WWE-champ. Det där var faktiskt lite roligt. Bra och tight regisserad match (enligt Dave Meltzer avbokades alla deltagarna från houseshows i veckan för kunna fokusera på att träna på den här matchen ihop) utan större döda stunder. Bra spots nästan hela vägen, där fanns en hel del spots jag inte minns har gjorts förr i den här typen av matcher. Dock blir det lite väl mycket stuntshow med det vanliga "en klättrar men stoppas" som upprepas en miljon gånger under matchens gång. Vi har stegar i olika storlekar. Charlotte pratar spots oerhört högt flera gånger under matchen. Några av dem gör sina vanliga spots, men på stegar. Lana är väldigt över vilket märks både med "LANA DAY"-chant och en enorm pop när hon gör The Accolade på Bliss. Lite senare försöker de få över dramatiken i matchen genom att zooma in publiken, där hälften ser uttråkade ut och en gnuggar ögonen. Bra jobbat, Big Kev! Några problem med timingen såg jag mot slutet där den som skulle stoppa Becky från att vinna var så långsam att hon fick "käbbla med väskan" för att döda tid innan hon blev stoppad från att vinna. Hon såg oerhört fånig ut som "hade matchen vunnen" men schabblade bort det (i fansen ögon). Efter ännu en stunds katt-och-råtta-lek uppför stegarna klättrar Bliss upp och drar ner väskan för vinst efter 18:27. Klart bättre än förra året. ***1/4

- Backstage: Kurt Angle är stolt som en tupp för att RAW tog hem första MITB-väskan ikväll. Jag ser inte riktigt logiken här. Varför vill han, i kayfabe, egentligen ha väskan på RAW? Bliss vann den och har därmed en titelmatch när hon vill, vilket måste fucka upp Kurts planer för titelmatcherna i förbundet när Bliss kan sabba de planerna närsomhelst genom att casha in väskan. Något Kurt inte har någon kontroll över. Det är lika märkligt som vid draften när RAW-brottare jublar för att ha fått Maineventbrottare X på brandet, när det i själva verket bara är ytterligare en konkurrent om topplaceringen på brandet. Det känns ologiskt att exempelvis Mojo Rawley jublar för att Randy Orton kommit till hans brand. Nåväl. Paige är desto mindre glad. Kurt tycker tydligen PPVs med båda branden har varit en stor succé med bra matcher. Han är ingen bra skådis, detta lät hur plastigt som helst. Helt utan trovärdighet. Sheriff Corbin kommer in och säger att RAW "måste ta hem den andra MITB-väskan också" så inte Stephanie blir sur, ett ansvar han lägger helt på Kurt. Paige gör narr av honom för att han misslyckades med att vinna bältet när han själv cashade in väskan förra året.

5. Roman Reigns vs. Jinder Mahal.
Sunil Singh, med nackkrage och rullstol, är med in. Knappt 90 sekunder in chantar publiken "BORING" innan de chantar en mängd olika saker för att slippa fokusera på matchen. Sunil attackerar Reigns vid ringside för att visa att han bara fejkar skadan han fick på senaste SDL. Andra gången är Reigns ett steg före och stoppar honom. SMP på båda, spear på Sunil och spear på Jinder för tre efter 15:40. Inte så tråkig som väntat, men totalt ointressant. **

- Recap av de tidigare matcherna ikväll, för alla de som råkat zappa sig in på en streamingtjänst och vill veta vad de missat.

6. SDL Womens-champ Carmella vs. Asuka.
Titelmatch. Ännu en tight regisserad match. Asuka dominerar med ett gäng sparkar, rövalanche ut och sliding knee. Carm skickar in henne i hörnan för att ta över. Superkick ger två. Asuka missar missile-dropkick. Hon gör comeback men missar charge och bumpar ut. Hon står på apronen och tar tag i översta repet varpå Carm sparkar henne på handen så hon tappar greppet och bumpar ut. Det tog tre tittningar innan han insåg att det inte var en botchad big boot utan hon sparkade på repet istället för att sikta på huvudet. En person utklädd till Asuka (rock, mask etc) dyker upp på apronen så Asuka flippar ut. Carm rullar upp henne för två. "Asuka II" tar av sig masken och visar sig vara James Ellsworth för en bra pop innan Carm avslutar med en Superkick efter 11:05. Carmella slår Asuka någorlunda rent på PPV 2018. Läs den meningen igen och låt det smälta in. *

Det roliga med James var att jag hade blivit spoilad om hans comeback, men jag hade förträngt det till han demaskerade sig här. Jag begrep inte ens att det var han även om han hjälpte Carm vinna MITB-väskan på MITB för ett år sen. Jag är inte hans största fan men detta var en kul bokning, jag är dock inte intresserad av en riktig comeback för honom. Men detta var bättre än att "Asuka II" skulle psyka Asuka under några veckor för att demaskeras som Random Jobbertjej X för att dra igång en meningslös fejd.

7. LMS: SDL World-champ AJ Styles vs. Shinsuke Nakamura.
Titelmatch. Generellt sett brukar jag inte uppskatta LMS-matcher eftersom konceptet i regel resulterar i att folk dramatiskt reser sig under flera sekunder för att vara uppe innan tio, vilket drar ner tempot rejält. Detta måste vara den längsta kortaste fejden i historien; deras första match var på Mania för två månader sen och hittills har de hunnit med FYRA PPV-matcher samt en TV-match. Styles fintar lowblow och bearbetar benet. Han läggs på ett bord och Naka springer över de andra för att leverera en Kinshasa. Styles bumpar igenom ett bord uppställd i hörnan i ringen. Styles fintar Kinshasa så Naka kraschar in i den oskyddade hörnan och skadar knäet ännu mer. Naka tappar ut i en Calf-Crusher till ingen nytta. Styles gör en drös chairshots, bland annat på benet. Naka fintar en chairshot med en lowblow och gör Kinshasa. Styles gör Styles Clash från trappan och ner. Naka kaxar sig och menar på att Styles inte kan hålla honom nere varpå Styles sparkar in pungkulorna och för Phenomenal Forearm igenom ett bord för vinst efter 31:04. Bra spots men alldeles för mycket väntetid mellan dem. Äntligen verkar fejden över och vi kan väl konstatera att den inte gav oss så bra matcher som vi väntat oss. ***

8. RAW Womens-champ Nia Jax vs. Ronda Rousey.
Titelmatch. Ronda med slag (är inte högerkrokar förbjudet numera?) och olika lås, mest armbars, medan Jax kör powermoves. Hon slungar in Ronda i barrikaden och dominerar en stund. Ronda gör cross-body, något judokast och Angleslam --> Rock Bottom som får Cole att marka i byxan. Hon gör armbar men Alexa Bliss däckar henne med MITB-väskan för DQ efter 10:49. Några snäpp bättre match än väntat, och eftersom Bliss cashar in väskan hade jag inga problem med det med tanke på att det fick Bliss att se smart ut. *1/2

- Bliss däckar båda med väskan flera gånger för att vara säker på att Jax är tillräckligt skadad för att besegras, och Ronda tillräckligt skadad för att inte stoppa henne från att vinna. JoJo noterar att Bliss cashar in sin "Money in the briefcase contract!"...

9. RAW Womens-champ Nia Jax vs. Alexa Bliss.
Titelmatch. DDT och Twisted Bliss leder till Alexas femte titel efter 0:32. Inga vidare bra matcher men hela segmentet var välbokat. NR

10. MITB: Braun Strowman vs. Finn Balor vs. The Miz vs. Rusev vs. Bobby Roode vs. Kofi Kingston vs. Kevin Owens vs. Samoa Joe.
Vi har olika storlekar på stegar här också så de lättare kan utnyttjas till olika spots. Braun dominerar men begravs under ett gäng stegar när resten av gänget ger sig på honom. Folk dyker. Braun vaknar och sänker samtliga men Joe stoppar honom med en choke. Owens klättrar uppför en HÖG stege (han är praktiskt nog inte höjdrädd längre) men bumpar ner igenom några bord vid ingången när Braun skickar ner honom. Rusev gör The Accolade på Miz, Kofi och Roode samtidigt (Roode är för övrigt så anonym att jag nästan blev överraskad när jag såg honom i ringen här) för en bra pop men Joe stoppar med en choke även om det vore smartare av honom att vänta till de var sänkta. Finn gör Coup de Grace högt upp från en stege på Roode. Miz, Kofi och Braun klättrar men Braun skickar ner båda två och tar ner väskan för vinst efter 19:56 med en monsterpop. Kvällens bästa match i ett bra tempo men inget som kommer till historien. ***3/4

SLUTSATS: I vanlig ordning en skaplig gala som var alldeles för lång så de sista 90 minuterna var jag mätt på wrestling och väntade egentligen bara på att showen skulle ta slut. Några bra matcher, några mindre bra men inget aktivt dåligt gör detta till en trött tumme i mitten.

Tummen i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2018-06-18.)
sebbe

InläggPostat: 16 jul 2018 18:13    Rubrik: Svara med citat

8. Extreme Rules 2018 (2018-07-15)

- Michael Cole, Coach, Tom Phillips, Corey Graves & Byron Saxton kommenterar i olika konstellationer.

- Kick-off:

A. Sin Cara vs. Andrade "Cien" Almas.
Zelina Vega är med in. Bra match, bättre än på senaste SDL. Allt sattes perfekt. SICA gör en plancha in i barrikaden och skadar armen så Almas kan bearbeta den i pausen. Graves undrar om det är samma person under masken nu som när Almas lärde känna honom för många år sedan, blink-blink. SICA gör comeback med några flips och en sorts Canadian Destroyer för två. Almas bumpar ner från hörnan, på apronen och sedan ut och SICA utför en headscissors från toppen och ut. Han gör frogsplash men Vega distraherar domaren så Almas kan göra en corner-dropkick, dubbelknä i hörnan och avslutar med hammerlock-DDT efter 7:01. **1/2

B. Tables: The New Day vs. SAnitY.
Underhållande match. Jag tog för givet att alla tre i teamet måste igenom varsitt bord för att matchen ska sluta, men tydligen räckte det med en lagmedlem. Jag vet inte om de glömde berätta detta eller om det var jag som jag var ouppmärksam. Folk dyker och teasar spots igenom bord. New Day gör en Tower of Doom-spot där Xavier Woods och Big E håller upp Eric Young och Alexander Wolfe varpå Kofi sänker båda med en double-stomp. Finishen är inte speciellt dramatisk; Kofi och Wolfe slåss på apronen där Wolfe trycker ut Kofi, och Young hoppar från hörnan med en elbow på Kofi igenom ett bord för vinst efter 7:36. **1/2

- PPV:

1. RAW Tag-champs Matt Hardy & Bray Wyatt vs. B-Team.
Titelmatch. De teasar Bray vs. Bo i början, men det dröjer ända till slutet innan vi får det. Hetta på Matt, tag till Bray som rensar och knuffar till lillbrorsan. Det blir kaos och Bo skickar in Matt i Bray och avslutar Matt med en draping-neckbreaker efter 8:00. RIB intervjuar ett överlyckligt B-Team efteråt. *

- Renee Young intervjuar Kurt Angle, som tänker strippa Brock Lesnar på U-bältet om han inte kommer till RAW imorgon.

2. Finn Balor vs. Baron Corbin.
Cole säger att detta är första singelmötet dem emellan (vilket såklart inte stämmer) men att de har gått många tag-matcher varav jag minns exakt noll stycken av dem. Nåväl. Trist match. Corbin dominerar 95% av den medan sitter på händerna. Coach noterar glatt att Corbin aldrig sett bättre ut. Jag vet inte om jag hade sagt just det just här. Efter sju tråkiga minuter gör Balor comeback, Corbin kastrerar honom i hörnan för att undvika Coup de Grace och går för en End of Days men Balor blockerar och gör ett small package för tre efter 8:19. Matchen var som att sitta i en bajamaja en varm sommardag. DUD

- Backstage: Bludgeon Brothers attackerar Team Hell No och sabbar Kanes ben med en slägga så kommentatorerna spekulerar i om titelmatchen kommer bli av ikväll.

3. SDL Womens-champ Carmella vs. Asuka.
Titelmatch. James Ellsworth är inlåst i en hajbur ovanför ringen för att inte kunna hjälpa Carmella (LOL), och opraktiskt nog är han enligt wrestlingreglerna heel och därmed höjdrädd. Det är som i alla tecknade filmer där elefanter är livrädda för möss. Damerna brottas en stund men allt fokus är på James, som smugglat in en dyrk för att låsa upp buren varpå Graves skriker "JAMES ELLSWORTH: EXPERT LOCKSMITH" vilket fick mig att skratta spontant. Asuka gör Asuka-lock men måste släppa upp vid repen och suplexar henne vid ringside. James får upp låset och tar sig ut, men fastnar med ena foten så han hänger upp-och-ner (work såklart). Några indiewrestlers utklädda till tekniker kutar in och får ner buren en bit så Asuka passar på att öva frisparkar på honom. De stoppar henne men hon tar hand om dem och fortsätter sparka loss mot stackars James när Carm smyger fram bakifrån och skickar in Asuka i buren med huvudet före och pinnar henne efter 5:25. Asuka vaknar och fortsätter puckla på James, och även om jag inte är ett fan av honom tycker jag han tar sitt arbete på allvar utan att tramsa vilket han ska ha all cred för, som kidsen säger. Tillräckligt kort match för att inte bli långtråkig men det märks klart och tydligt att WWE har noll förtroende för Carm i ringen eftersom det tvingas boka hennes matcher utan att involvera henne mer än nödvändigt. 1/2*

4. US-champ Jeff Hardy vs. Shinsuke Nakamura.
Titelmatch. Match och match, Naka gör en lowblow innan matchen, Jeff insisterar på att domaren drar igång matchen och då gör Naka en Kinshasa för tre efter 0:06. Randy Orton kommer in efteråt, Naka bailar och Orton vänder heel genom att misshandla Jeff. Lite senare får vi veta att Jeff väljer att casha in sin returmatch på tisdagens SDL. NR

5. Cage: Braun Strowman vs. Kevin Owens.
Pinfall, submission eller utgång gäller. Braun dominerar och Owens försöker smita. Han lyckas göra en frogsplash och Stunner för två, innan han låser fast Braun i buren med handklovar. Braun lyckas ändå chokeslamma honom med en arm. Owens går mot buren, gör crotch-chop mot Braun ("SUCK IT!") och börjar klättra. Naturligtvis rycker Braun kedjan och klättrar efter tills båda hamnar på toppen av buren där Braun slänger Owens genom ett bord vid ringside i en bra spot. Eftersom Owens nådde golv i samband med spotten vinner han efter 8:07. Bra slutspot men själva matchen var inget utöver det vanliga. Förmodligen kom någon på att det är 20 år sen (och tre veckor) sedan Mick Foleys legendariska fall från buren i samma stad och tyckte det skulle vara en bra idé att göra en repris på det. **

6. SDL Tag-champs Bludgeon Brothers vs. Team Hell No.
Titelmatch. Daniel Bryan får brottas själv eftersom Kane är skadad efter BluBros attack tidigare ikväll. BluBros dominerar innan Rowan råkar plancha Harper av misstag. Kane haltar in fem minuter in i matchen för den "heta" (ganska svala) taggen för rensning, men benet håller inte så han taggar in Bryan nästan direkt. Bryan rensar men BluBros blir för svåra och avslutar honom med en Hart Attack efter 8:18. *

- Backstage: B-Team peppar Roman Reigns och erbjuder honom en plats i teamet om han besegrar Bobby Lashley ikväll, men han är inte intresserad.

7. Förstautmanare: Roman Reigns vs. Bobby Lashley.
Det känns ganska konstigt att höra kommentatorerna prata om Lashleys fejd med Vince McMahon utan att nämna Donald Trump, men jag antar att de inte vill förarga en stor del av tittarna. Dessutom, om jag inte minns helt fel, ingick det i dealen med Trump 2007 att inte använda hans namn för att hypa något efter Mania 23 vilket också kan vara en anledning. Nåväl. Publiken är så ointresserad av matchen här att de roar sig med att chanta "WE WANT BEACH BALL", "RUSEV DAY" och annat. Vilket är lite synd, även om Cole överdriver och kallar det "a hell of a battle" tycker jag båda arbetar hårt, speciellt Lashley som bumpar ut en väldight bra och imponerande spot. De blockerar varandras spots innan Lashley möter en spear med en egen för tre efter 14:53. **

8. Extreme Rules: RAW Womens-champ Alexa Bliss vs. Nia Jax.
Titelmatch. Natalya och Mickie James är med in, och Ronda Rousey sitter i publiken så det enda publiken fokuserar på är NÄR hon ska hoppa in. Kendosticks, stol, soptunna samt lock till densamme används som vapen i vanlig trött ordning. Jax dumpar Bliss på soptunnan men fintas själv in i en stol uppsatt i hörnan. James däckar Nattie. Fyra minuter in i matchen får Ronda nog och kutar in och sänker James, som bumpar mest av alla i hela matchen. Dock är samspelet med Ronda inte det bästa eftersom James verkar vara ett halvt steg före henne i varenda spot de gör vilket får det att se oerhört koreograferat ut. Bliss och James attackerar Ronda med en kendostick. Jax fångar upp Bliss och går för en samoan-drop men James räddar med en chairshot, och ytterligare några chairshots senare avslutar Bliss med en DDT på en stol efter 7:23. Överbokat deluxe. Ronda är arg/förvånad/känner en unken doft efteråt (det är lite svårt att veta vilken känsla hon egentligen försöker framhäva med sin rynkiga panna). DUD

9. SDL World-champ AJ Styles vs. Rusev.
Titelmatch. Aiden English är med in. Detta är enda matchen ikväll där heelen kommer in först. Helt okej match men som det mesta annat ikväll lyfter det inte utan det känns bara som om de gör minsta möjliga arbetsinsats. De fintar varandras spots. Styles gör Calf-Crusher och bearbetar benet. Machka-kick ger två komma nittionio. English tar bort skyddet i hörnan men planen misslyckas och Rusev åker in i hörnan istället för Styles. Styles får två komma nittionio med en springboard-450 innan han avslutar med en Phenomenal Forearm efter 15:33. **

- RIB intervjuar Seth Rollins, som är redo för sin halvtimmesmatch.

10. 30 Minute Iron Man: IC-champ Dolph Ziggler vs. Seth Rollins.
Titelmatch. Drew McIntyre är med in. Perfekt matchtyp för PPV eftersom man redan har fansen pengar, den är typen av matcher fungerar aldrig på TV eftersom folk inser att det bara är de sista minuterna som är viktiga och därför zappar runt/gör annat fram tills slutspurten.

Folk är så ointresserade av matchen att de tittar på timern och "räknar ner" från tio till noll ala Royal Rumble. Kevin Dunn tar bort klockan från Titan-Tron vilket genererar ett "WHERE'S THE CLOCK?!"-chant. Jag tror inte problemet är just klockan utan att WWE inte bokar matcher folk vill se. Det roliga med borttagningen av klockan i bild var att publiken nu helt enkelt hittar på själva när ska räkna ner och gör det betydligt oftare än med klockan i bild. Efter en stund återvänder klockan till Titan-Tron, förmodligen för att brottarna ska kunna ha ett öga på den för att veta sina cues.

Första fallet: Graves noterar att Seth "bokstavligen värmt upp hela dagen" vilket verkar ganska dumt inför en lång match. Seth tar hem första fallet med en buckle-bomb och La Magistral (tänk Bret/Bulldog på IYH5) efter 4:36.

Seth 1 - Dolph 0.

Andra fallet: Cole nämner Bret/Shawns Iron Man Match som en klassiker, vilket nästan bara WWE själva gör numera, alla vi andra tycker den är aptråkig. Ziggler vänder buckle-bomb till sunset-flip men Seth studsar upp och avslutar med Blackout efter 7:58.

Seth 2 - Dolph 0.

Tredje fallet: Drew attackerar Seth för DQ efter 8:43.

Seth 3 - Dolph 0.

Fjärde fallet: Drew bannas från ringside men hinner med att sänka Seth med en Claymore-kick innan han sticker så Dolph kan pinna honom efter 10:25.

Seth 3 - Dolph 1.

Femte fallet: Dolph Superkickar honom nästan direkt för tre efter 11:10.

Seth 3 - Dolph 2.

Sjätte fallet: Dolph Superkick missar men hans Zig Zag sätts för tre efter 12:10.

Seth 3 - Dolph 3.

Sjunde fallet: Dolph blockerar plancha med armbågen och rullar upp honom (med fötterna på repet) för tre efter 14:08.

Seth 3 - Dolph 4.

Åttonde fallet: De lugnar ner sig en smula med restholds. Seth gör två planchas. Båda gör nearfalls. Seth klättrar men Dolph dropkickar ner honom så han bumpar ut. Seth får två med frogsplash samt step-up-superplex/Falcon Arrow-kombo. Seth slingshottar in honom i hörnan och sunset-flippar honom för tre efter 26:52.

Seth 4 - Dolph 4.

Nionde fallet: Ziggler gör Fameasser. Seth undviker en Superkick genom att sätta en egen, och en Blackout ser ut att avsluta men benet håller inte så det tar några sekunder för honom att täcka honom så tiden går ut efter 30:00.

GM-Kurt dundrar in och säger att vi inte kan ha en draw i mainet och bokar sudden death HÄR OCH NU: Drew smyger in och distraherar Seth så Ziggler kan Zig Zaga honom för tre efter 0:14. Poängen med detta övergår mitt förstånd, det var knappast som att Seth blev blåst på titeln eftersom den ordinarie matchen slutade med en draw (inget titelbyte) och att Kurt startade om matchen var ren bonus för honom.

Seth 4 - Dolph 5.

Dock gillade jag hur Graves försvarar Drews inblandning med att detta var en helt ny match istället för en fortsättning på titelmatchen, och att han därför inte var bannad längre. Men vi har väl en långrandig verbal duell med byråkrati imorgon på RAW för att reda ut detta.

Jag tyckte nog om matchen mer än de flesta, men det var ingen toppenmatch på något sätt. Tillräckligt mycket hände för att den inte skulle kännas långrandig och bokningen i sig var ganska oväntad (vem hade gissat på 3-0 till babyfacen?). Men det är ingen match jag lär ha på någon topplista över årets bästa matcher. ***

SLUTSATS: Ett gäng matcher som inte lämnade några direkt avtryck efter sig. Mainet var bra för vad det var men inget jag skulle rekommendera.

En svag tumme i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2018-07-16.)
sebbe

InläggPostat: 20 aug 2018 16:51    Rubrik: Svara med citat

9. Summerslam 2018 (2018-08-19)

- Michael Cole, Coach, Tom Phillips, Byron Saxton, Corey Graves, Vic Joseph, Nigel McGuinness & Percy Watson kommenterar i olika konstellationer.

- Kick-off:

A. Rusev & Lana vs. Andrade "Cien" Almas & Zelina Vega.
Ganska heatlös match (förutom ett halvhjärtat Rusev Day-chant), vilket hade varit förståeligt sent in i showen men detta är första matchen på kvällen. Inte speciellt bra match heller. Den är helt okej när killarna brottas, och Vega sliter som ett djur för att få Lana att se bra ut men det funkar inte. Lana är värdelös. Hon har urdålig timing och alla hennes spots ser lösa ut och känns mer som en tidig match i wrestlingskolan än en TV-match. Lyckligtvis bokar de matchen smart genom att låta Rusev vara face-in-peril (så han och Almas brottas den mesta tiden). Vega sliter ner Lana från apronen precis före taggen, men det ger ingen hetta. Den heta taggen är snarare sval. Lana rensar och gör en spinaroonie, även detta under tystnad. Rusev åker in i barrikaden vilket distraherar Lana, som rullas upp av Vega med fötterna på repet för tre efter 7:02. De var lite för långt in i ringen så hon hade problem att nå repen men lyckades precis före tre. Antar på returmatch. Jippie. DUD

B. CW-champ Cedric Alexander vs. Drew Gulak.
Titelmatch. Ännu en heatlös match ikväll, dock är denna betydligt bättre än den mixade tag-matchen. Gulak bearbetar nacken. Cedric gör en tjusig springboard-flatliner och tope. Gulak gör dragon-sleeper mellan repen. Cedric gör springboard-enzuigiri men Gulak blockerar och gör Anglelock i en fin spot. Gulak får två med Spanish Fly. De avrundar med en kavalkad rollups (en är rejält feltimad och tog mig ur matchen en smula) innan Cedric hamnar på topp för tre efter 10:40. Ganska intetsägande förstahalva men den tog rejäl fart i andra. **1/2

C. RAW Tag-champs B-Team vs. The Revival.
Titelmatch. Och ja, denna är också heatlös. Jag vet inte vad det är med publiken ikväll. Curtis Axel mördas med en Shatter Machine tidigt i matchen och rullar ut medan Revival bearbetar Bo Dallas. Till noll hetta givetvis. Efter fem minuter lyckas han ta sig till sin hörna och tagga in en tillpiggnad Curtis som rensar under tystnad. Det blir kaos. Scott Dawson rullar upp Curtis men Dash Wilder slår till Bo så han faller över dem, vilket rullar över Curtis på topp för tre efter 6:12. Tredje rollup-slutet i rad ikväll och ännu ett slut som öppnar för en naturlig returmatch i veckan. *

- PPV:

1. IC-champ Dolph Ziggler vs. Seth Rollins.
Titelmatch. Seth verkar lobba för en match på Evolution eftersom har någon form av klänning på sig ikväll. Dean Ambrose och Drew McIntyre är med in, och Drew kommer ut efter Ziggler för att se ut som den stora stjärnan av heelsen här. Lång match och därför hushåller de med energin rejält de första tio minuterna med några långa restholds medan de högt pratar spots inför en död publik. Ziggler dyker men Seth fångar upp honom, rullar bakåt och ställer sig upp med Ziggler i famnen, sätter upp för en suplex innan båda tumlar ut. Starkt gjort! Ziggler gör DDT på apronen. Seths frogsplash träffar knän. Seth gör bakvänd superplex och Curtain Call för två vilket väcker publiken som är heta resten av matchen. Drew däckar Dean vid ringside och Zig Zag ger två. Seth blöder ovanför ena ögat. Dean däckar Drew med Dirty Deeds. Detta distraherar Seth, Ziggler går för en Superkick men Seth hinner före med en sådan och avslutar med Blackout efter 22:02. De sista sju minuterna var bra, allt innan dess kändes bara som ren utfyllnad för att döda tid. **

- Renee Young intervjuar Bellas, som genast börjar tjafsa med varandra och jag slås genast av att de fortfarande är usla skådisar trots sjutton säsonger Total Divas. De håller på Ronda ikväll, och kommer sitta ringside för att se henne "skapa historia" utan att förklara närmare vad de menar. Och återigen ska det tjatas om hur progressiva WWE är när det gäller damerna.

2. SDL Tag-champs Bludgeon Brothers vs. Xavier Woods & Big E.
Titelmatch. Kofi Kingston är med in. Ren TV-match med några slarviga spots och ett trist slut. Hetta på Woods, tag till Big E som rensar. Woods gör tope som nästan missar på Rowan. Harper gör Bossman-slam på Woods vid ringside. Big E spearar Harper genom repen i den vanliga spotten. New Days Rock Bottom/backstabber-kombo feltimas och ser bedrövlig ut. Woods gör flying elbow på Harper vid ringside. New Day sätter upp Harper för Midnight Hour men Rowan attackerar med slägga för DQ efter 9:27. Blä. Detta var nog den tröttaste matchen någonsin mellan dessa teamen. 1/2*

- Jon Stewart sitter ringside och ser förvånad ut.

3. Braun Strowman vs. Kevin Owens.
MITB-väskan är på spel. Braun dominerar, Owens bumpar loss och Braun avslutar med powerslam efter 1:55. Antar att vi behöver tiden till videopaket och recap av kick-offen. NR

4. SDL Womens-champ Carmella vs. Becky Lynch vs. Charlotte.
Titelmatch. Första fallet gäller. Förvånansvärt underhållande match. Det var inte de vackraste spotsen jag sett, eller de smidigaste övergångarna mellan spots jag sett, men alla tre jobbade hårt och matchen höll ett bra tempo. Samt slutet var dramatiskt. Carmellas moonwalk imponerar inte på motståndarna. Hon örfilar Becky i bakhuvudet och lägger sig ner så Charlotte ser ut som den skyldige, i en härlig spot i Eddie Guerreros anda. Becky gör missile-dropkick på båda. Carmella ranar ner Becky från hörnan för två. Charlotte blockerar ranan och gör Boston-crab, men byter till figure-four som bryts upp när Becky utför en missile-legdrop. Carm planchar ut på Becky som en raket och åker nästan förbi henne. Charlottes Phoenix-splash ut botchas eftersom hon missar Becky helt och snuddar bara vid Carmella. De bryter varandras nearfalls mot slutet. Becky gör Disarmer på Carm men Charlotte smyger fram bakifrån med en Natural Selection på Becky för tre efter 14:42. Becky och Charlotte kramas efteråt (till buande) innan Becky vänder heel och attackerar Charlotte (till jubel). En Flair som blir attackerad av en vän istället för tvärtom, vilket universum är detta? **1/4

Jag har inget emot att de tar bältet från Carmella men jag trodde hela poängen med hennes stint som champ var att bygga upp en babyface som ÄNTLIGEN lyckas besegra henne efter månaders fuskande i sina matcher. Nu förlorar hon bältet utan att ens pinnas/submittas, och även om det är logiskt att hon får en returmatch ser det ju onekligen ut som Charlotte-Becky framöver.

5. SDL World-champ AJ Styles vs. Samoa Joe.
Titelmatch. Det måste vara någon form av rekord att denna singelmatchen har gått i ROH, PWG, TNA, IWC, NWA Wrestle Birmingham, IPW, NEW, WWWA, PWA, NEW (varav jag inte ens hört talas om hälften av förbunden) och nu WWE. Joe (som har låtit håret växa till Rocky Maivia-längd) drar en kortpromo innan matchen om att Styles fru och barn (som sitter ringside) kan förvänta sig att deras man/pappa kommer hem ikväll eftersom han kommer förlora bältet strax.

Bra match med två superproffs. Styles är en fantastisk worker men här imponerades jag mer av Joe, som trots sin storlek var oerhört snabb och smidig och hade bra snärt i sina spots. Joe med enzuigiri så Styles bumpar på apronen. Joe med plancha. Styles med springboard-forearm ut. Han möter en plancha med en enzuigiri. Styles gör reverse-DDT för två. Joe gör en tjusig leg-lariat och en ännu tjusigare snap-powerslam. Styles Clash (där han bara knycklar in ena armen) ger två. Calf-Crusher vänds till Kokina-clutch som släpps upp vid repen. Styles klättrar men bumpar ner efter en enzuigiri i en fin spot. Styles skickas in i trappan och bladar (jämnt och fint sår i pannan) så Joe passar på att ta micken och säga att "Styles inte kommer hem, men jag gör och jag är er nya pappa". Detta får Styles att snappa och attackerar honom med en stol för DQ efter 22:45 för att förmodligen sätta upp en HIAC-match nästa månad. Matchen avrundas med att skitpubliken chantar "WHO'S YOUR DADDY". ****1/4

- Elias ska framföra en låt men råkar ha sönder gitarren (work såklart) så konserten ställs in.

- Backstage: Miz träffar på B-Team. Han säger att Daniel Bryan också hade varit champion idag om han hade joinat Miztourage som B-Team gjorde, och erbjuder dem att fira med honom efter matchen ikväll. Men de är inte intresserade, tvärtom klarar de sig bra utan Miz hjälp och erbjuder honom att vara med i deras nya dokusåpa; Total Fellas! Men istället för Fellas stavas det med B, som i Bellas. Den långa set-upen för DEN poängen?

6. Daniel Bryan vs. The Miz.
Maryse och babyn sitter ringside, vilket får betydelse senare. Tekniskt sett är matchen helt okej men fruktansvärt tråkig och händelselös, samt avsaknad av intensitet som denna borde ha med tanke på deras långa uppbygge. Bryan ranar ner honom från hörnan, gör back-suplex från toppen och choppar loss så Miz bröst blir rött. Miz med YES-kicks och SCF för två. Miz springer in i en enzuigiri för två. Miz gör figure-four men Bryan reverserar och Miz når repen. Bryans YES-lock bryts upp vid repen. Bryan gör några olika sparkar så Miz bumpar nära Maryse vid ringside, och en av gångerna ger honom Miz ett vapen som han däckar Bryan med för att blockerar en plancha och täcker honom för tre efter 23:27. *1/2

Inklusive denna matchen har Bryan gått 16 TV/PPV-matcher sedan comebacken och jag vet inte om deras är släktstrukna matcher eller mitt minne som är den stora boven, men jag minns exakt noll av de andra 15 matcherna. Och jag har noll intresse för en returmatch mot Miz. Hans första match tillbaka (taggen på Mania) fick honom att kännas som en superstar men redan två dagar efter försvann den känslan när han slängdes in mot AJ Styles i en ickeuppbyggd TV-match som slutade med en draw. Idag känns han inte speciell alls och jag ska ärligt säga att jag förmodligen inte hade sörjt om han lämnade WWE i september när kontraktet går ut. Inte för att jag inte gillar honom, för det gör jag, men för att WWE har visat med all önskvärd tydlighet att de inte vill satsa på honom. Hans stora WWE Moment(tm) på Mania 30 handlade om att de var rädda för publiken reaktion mot Batista vs. Randy Orton och inte för att de ville pusha Bryan.

7. Demon King Finn Balor vs. Baron Corbin.
Finn får en bra pop som Demon King. Corbin är dock inte lika glad över detta och verkar dessutom chockad över gimmicken. Balor dominerar och avslutar med Coup de Grace efter 1:31. Antar att Corbin kommer tjata om att han "inte var beredd på Demon" för att sätta upp en returmatch. Oh, goody. NR

- Backstage: Brie försöker trösta Bryan men han säger åt henne att gå ut och njuta av resten av showen.

8. US-champ Shinsuke Nakamura vs. Jeff Hardy.
Titelmatch. Några kul spots men i övrigt en tämligen avslagen och trött match med mycket restholds. Jeff gör narr av Nakas dansande och handrörelser, samt gör "DELTETE, DELETE, DELETE"-grejen för att få igång publiken. Naka gör en fin sliding-kick på apronen. Bådas finishers blockeras och Jeff blockerar lowblow. Twist of Fate och Swanton ger två (repet) och en andra TOF sätter upp en andra Swanton. Dock rullar Naka ut så Jeff gör den på apronen istället men Naka flyttar sig. Antar att han redan valt ut en tjusig rullstol till 45-årsdagen. Naka gör saxspark (han halkar efteråt) och avslutar med Kinshasa efter 10:57. Randall Keith Orton vandrar in, teasar att ge sig på Jeff men går bara ut igen. Fantastisk dramatik WWE bjuder på. *1/2

9. RAW Womens-champ Alexa Bliss vs. Ronda Rousey.
Titelmatch. Natalya är med in, vilket måste vara hennes första TV/PPV-framträdande sedan Anvils död. Bellas sitter ringside. Rondas smink dagen till ära har liknats vid allt från Robin (Batmans kompis) till Mantaur till Tim, Curry i Rocky Horror Picture Show till Powers of Pain till Natalie Portman i Black Swan. Detta blir inte mycket till match. Bliss bailar några gånger så Ronda ger henne ett frislag, och hon gör en chinlock. Ronda reser sig och samoan-droppar ner henne. Ronda blockerar en spark och flippar runt henne (Bliss tog hela spotten själv förstås) och avslutar med en armbar efter 4:39. Mer uppvisning än match men helt rätt bokat. **

Ronda firar med Nattie, Bellas och sin make efteråt och visar mer personlighet än någonsin i WWE. Bellas närvaro kändes malplacerad eftersom de aldrig etablerat att de är vänner, men någon på DVDR spekulerade i att de byter Natalya till Nikki som den som vänder mot Ronda och möter henne om bältet eftersom det är svårt att vända Nattie heel i och med Anvils död. Det var inget jag ens tänkt på men det låter logiskt om så vore fallet.

- Braun kommer in innan mainet och tänker casha in mot vinnaren efteråt eftersom han "inte är en fegis". Men då borde han väl cashat in och gjort det till en tremanna istället för att vänta tills de slår ihjäl varandra?

10. WWE Universal-champ Brock Lesnar vs. Roman Reigns.
Titelmatch. Paul Heyman är med in. Går han ner lite i vikt kan han ta Kurt Angles roll som GM utan att någon skulle märka det. Detta är som vanligt Romans viktigaste match någonsin och en match han MÅSTE vinna. Det börjar bli lika tjatigt som Tony Schiavones "största kvällen i wrestlingens historia" under varje Nitro. Reigns med tre SMPs. Han gör tre spears men Brock möter sista med en Kimura. Roman kommer loss men blir satt i greppet igen. Roman kommer loss igen. Brock gör tre germans. Publiken chantar "YOU BOTH SUCK" vilket är den perfekta reaktionen på ett mainevent med de två största stjärnorna i förbundet. Roman blockerar F5 och går för spear, men Brock fintar ut honom ur ringen så Braun träffas med en plancha istället. Brock hoppar ut och F5ar Braun och använder MITB-väskan som vapen innan han kastar iväg den (långt) mot ingången. Hur vågar de låta honom kasta saker efter bildörrsincidenten? Brock chairshottar Braun några gånger och försöker göra samma sak på Roman, men han duckar och spearar Brock för tre efter 6:09 (och helgens sjätte titelbyte). Äntligen är storyn komplett. Jag hade hoppats på en Goldberg-kort match här men detta funkade också. Smart att de tog in Braun och sänkte honom för att förklara varför han inte cashade in efteråt. *

SLUTSATS: Säga vad man vill, men detta var en väldigt, väldigt, väldigt lång show. Dock hade jag helt klart förväntat mig bättre matcher. Styles-Joe var fantastisk (som väntat), dam-trippeln var underhållande (kanske mest för att jag inte förväntade mig något där) och Ronda-Bliss var en kul liten match. Maineventet var inte bra men så "lite dålig" den kunde bli, om det låter logiskt. Sammantaget ett gäng matcher på runt ** och en enda över *** känns lite väl tunt så det blir en tumme ner.

Tummen ner.

(Den här recensionen skrevs 2018-08-20.)
sebbe

InläggPostat: 17 sep 2018 16:11    Rubrik: Svara med citat

10. HIAC (2018-09-16)

- Michael Cole, Renee Young, Tom Phillips, Corey Graves & Byron Saxton kommenterar i olika konstellationer.

- Kick-off:

A. SDL Tag-champs Kofi Kingston & Big E vs. Rusev Day.
Titelmatch. Xavier Woods och Lana är med in. Kul intro med både New day och Aiden English innan matchen, speciellt där New Day avbryter när Aiden ska säga "Rusev Day" och de säger "New Day" istället. Det är många tommar platser mitt emot hardcam när showen startar om tjugo minuter. Vi får reklam under matchen. Så vi får reklam i reklam. Nåväl. Bra match med bra spots och flera bra nearfalls. Big E gör sin spear på Rusev och Aiden gör en tope. Han missar senton och åker på en powerbomb/double-stomp-kombo för två. Kofi hoppar ut och åker på en Machka-kick. Aiden DDTar Big E på apronen. Rusev missa flying big splash på Kofi men Aiden sätter den för två. Aiden gör The Accolade på Kofi, och Rusev sänker Big E med Machka-kick så han inte ska kunna rädda. Men Kofi kommer loss ändå och avslutar Aiden med Trouble in Paradise efter 8:50. ***

- PPV:

1. HIAC: Jeff Hardy vs. Randy Orton.
Buren är röd ikväll. Konstig match eftersom jag, och säkert många andra, bara väntar på Jeffs sedvanliga idiotiska bump och allt fram tills dess känns som transportsträcka. De träiga kommentatorerna bidrar inte heller till dramatiken och verkar mest läsa innantill (här hade JRs kommentering absolut behövts eftersom han visar känslor som ingen annan). Matchen var väl bra, men inget kändes naturligt (som i de flesta gimmick-matcher) och dramatiken saknades. Nåväl. Mycket fysisk match med noll känsla, det var mer en känslolös stuntshow än en dramatisk match. Orton med superplex, framåtvänd suplex på en stege samt slag med en stol och Jeffs egna bälte. Han använder en skruvmejsel för att vidga Jeffs öra, något som seriöst är svårt att titta på. Jeff gör comeback med Twist of Fate och Swanton på en stol varpå Graves noterar att Jeff är djupt chockerad för att det inte avsluta matchen. Jag tror INGEN i hela arenan trodde det skulle vara över där eftersom det inte var spektakulärt nog. Orton blöder både på låret och ryggen (i stil med Hardcore Holly efter RVD-matchen 2006). Orton läggs på bord. Jeff klättrar upp högst upp på en stege men tycker inte det räcker, så han tar tag i taket och svingar sig fram och tillbaka innan han släpper och ska drämma Orton igenom bordet. Men Orton flyttar sig (dock en bra stund innan Jeff släpper taget) så Jeff bumpar igenom det själv, med nyllet före, och domaren (som är en ovanligt usel skådis) kallar in läkare men Orton tvingar honom att räkna ut honom efter 24:52. Jeff rullas ut på bår. **

- RIB intervjuar AJ Styles.

2. SDL Womens-champ Charlotte vs. Becky Lynch.
Titelmatch. Hyfsad match i ett bra tempo. Becky får ingen heelrespons under sin entré, och under matchen chantar publiken för henne. Charlotte missar moonsault. Becky gör armbar men Charlotte gör Bob Backlund-lyftet och slammar ner henne. Becky hoppar in i en Boston-crab, spotten är misstimad eftersom Charlotte inte fångar upp henne i tid så det snarare ser ut som om Becky tvärdog i luften på egen hand. Becky gör som Disarmer men Charlotte kommer loss, men Becky vänder hennes spear till en rollup för tre efter 13:50. Slutspotten kändes konstig, jag trodde först Becky vände till en DDT men det skulle föreställa en rollup. Charlotte vill skaka tass efteråt men får nobben. Dave Meltzer (WOR strax efter showen) sa att WWE visste mycket väl att Becky ansågs som face här, men att tanken här var att Charlotte skulle vändas till publikfavorit långsamt under matchen så att de buade när Becky vägrade skaka hand med henne. Vilket misslyckades. Och hur Becky skulle anses heel efter att vunnit på ett helt rent sätt (vända spear till rollup) förstår jag inte, eller så missade jag en byxdragning. **1/4

- The New Day firar sin vinst, och för att citera någon på Observer-forumet: "Detta är mer pinsamt än Joey Ryans uppblåsta penisar".

3. RAW Tag-champs Dolph Ziggler & Drew McIntyre vs. Seth Rollins & Dean Ambrose.
Titelmatch. Bra arbete från samtliga, men tyvärr lyckades den inte få mig engagerad. De lyckades hålla ett högt tempo i tjugotre minuter (oerhört imponerande!) och gjorde flera fina spots, men det kändes mer som TV-spel än match. Vilket inte är så konstigt med tanke på två crossfit-wrestlers (Dolph och Seth) som mest verkar vilja få över hur atletiska de är än att försöka vinna en match. Coles kommentering får mig att hela tiden vänta på "as RAW rolls on..." eftersom det känns som en TV-match. Hetta på båda babyfacen med tillhörande heta taggar. McZiggler fångar upp honom i en plancha men Dean dyker ut på alla tre. Tjusigaste spotten i matchen är när Seth vänder en hoppande DDT till Falcon Arrow för två. Flera bra nearfalls mot slutet. Seth gör step-up-superplex på Dolph, men när han ska göra sin Falcon Arrow mördar Drew honom med en Claymore-kick så Ziggler läggs över honom för tre efter 22:58. Bra utförda spots i ett högt tempo men noll känsla. ***1/4

- Backstage: Mick Foley säger åt Braun Strowman att oavsett vad som händer i buren ("matchtypen förändrar ditt liv") måste han se till att följa Micks tillsägelser, men Braun säger åt honom att bara fokusera på att räkna.

- Samoa Joe löser saga igen där han slutar som Styles ersättare i familjen. Måste medge att "Daddy go night night" är en förträffligt bra och creepy catchphrase för en heel. Så naturligtvis använder han det inte som catchphrase utan får någon vanilj som "I'm going to Sports Entertainment you down!"

4. SDL World-champ AJ Styles vs. Samoa Joe.
Titelmatch. Bra match, till skillnad mot pingismatchen ovan hade denna en bra story och bra känsla där de kände varandra så bra att de blockerade varandras, vilket gjorde mer för storyn än "vi byter avslutare" åtta gånger per minut. Joe med plancha. Styles med moonsault till DDT. En Asai-moonsault träffar knän och Joe gör powerbomb och rullar vidare till Boston-crab och STF. Styles med torture-rack till powerbomb för två, i en spot jag inte tyckte var så märkvärdig men som Graves markade ut åt. Styles med springboard-450. Joe blockerar Calf-Crusher och gör en REJÄL clothesline. De fortsätter blockera varandras finishers. Styles blöder kring munnen. Joe gör Kokina-clutch men Styles rullar vidare till Bret/Piper-pin efter 19:00, dock missar domaren att Styles tappar före tre. Styles gör en enzuigiri efteråt, och lite senare uppgraderar Paige deras titelmatch på SSD till en No DQ-match. ***3/4

- Charly intervjuar Mizanins.

5. Daniel Bryan & Brie Bella vs. The Miz & Maryse.
Som väntat gör killarna sina spots medan damerna hålls utanför ringen under 95% av matchen. Bryan och Miz gör några bra spots som såklart är matchens höjdpunkter. Maryse vill inte fajtas med Brie men tvingas till slut. Brie klipper till Miz så han blöder runt munnen. Facen gör dubbla Yes-kicks mot heelsen. Brie skickar in Maryse i Miz i årets lamaste spot (ett korthus hade no-sålt den) och Brie rullar upp henne för två, men hon "reverserar" (eller vad man ska kalla det) för tre med en näve tights efter 13:02 eftersom fejden MÅSTE FORTSÄTTA. Bryan och Miz var riktigt bra, damerna var mer leka wrestling på roliga timmen i fyran. **

6. RAW Womens-champ Ronda Rousey vs. Alexa Bliss.
Titelmatch. Natalya, Alicia Fox och Micke James är med in. Ganska underhållande match, det känns som att de bokade denna tightare än Rondas tidigare WWE-matcher förutom debuten på Mania. Spotsen utförs väl inte superbra men matchen kändes inte så förutsägbar. Plus att Ronda blivit bättre på att agera. Damerna utanför ringen börjar naturligtvis slåss (Nattie gör en suplex på Fox, vilket känns märkligt i ett slagsmål). Ronda med en stabil gutwrench-powerbomb och armbar för tapout (Bliss tappar DIREKT!) efter 12:01. **

- Video för mainet, där Roman Reigns säger att "det alltid handlat om oss två" när han adresserar Braun Strowman, vilket låter otroligt eftersom det känns som att det snarare handlat om Reigns vs. Brock med Braun inslängd som reserv emellanåt.

- Här vill jag passa på att nämna att även om jag förstår varför WWE vevat HIAC 1998-klipp under flera veckor (känd match, 20-årsjubileum, passar bra till årets gala etc.) men det gör också att kvällens matcher känns ljumna eftersom folk nog förväntar sig spots i stil med Mick 1998. Vilket de såklart inte kan leverera, så varför bygga upp förväntningarna så mycket?

7. HIAC: WWE Universal-champ Roman Reigns vs. Braun Strowman.
Titelmatch. Mick Foley (som bara får en ljummen intro-pop) är gästdomare och rör sig väldigt bra, men tillför matchen exakt ingenting. Matchen är tämligen trött och mellanmjölk, med vapen som trappa, stol och bord. Brauns chokeslam ger två men Mick låter handen falla tre gånger (antar att han fick höra det av Vince efteråt). Reigns gör spear genom bord innan överbokningen börjar; McZiggler och resten av The Shield dundrar in och slåss, innan alla fyra hamnar på buren. Ziggler försöker klättra ner men Seth jagar efter, och från en plattform halvvägs ner bumpar de ner igenom varsitt bord. Det tråkiga med de här matcherna är att folk förväntar sig sådana här spots, och ser allt innan det som transportsträcka vilket definitivt tar bort dramatiken. Detta kändes som en ren skohorns-spot, som om Vince kommit på att den saknar en stor bump och då kallar man in dessa gossar som kan genomföra en hyfsad spot. Alla ligger utslagna när Brocks musik hörs. Brock och Paul Heyman kommer in till en bra pop. Heyman sprayar Mick med pepparspray för att ta ut honom. Brock använder vapen och F5-ar Braun, och därefter Roman PÅ Braun i en slarvig spot innan en ny domare dömer en draw efter 23:54 (Brock är bokad i $audi av någon kon$tig anledning.)

Även om jag spoilades av Heyman (ej Brock på bilden) deltagande via en stillbild på FB hade jag förträngt det lagom tills hans och Brocks entré här så det hela var en stor överraskning för mig. Matchen i sig (Roman vs. Braun) var absolut inget vidare och kändes mer som en trött houseshow-match än en PPV-match. Seth/Dolph-bumpsen var bra och Brocks demolering av Roman och Braun var underhållande men det räcker inte för att rädda en i övrigt trist match. *

SLUTSATS: Skaplig gala. Några bra matcher men inget over-the-top-bra men tillräckligt för att hålla mig skapligt underhållen i sexton timmar.

Tummen i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2018-09-17.)
sebbe

InläggPostat: 07 okt 2018 19:06    Rubrik: Svara med citat

WWE Super Show-Down 2018 (2018-10-06)

- WWEs första TV-visade (eller ja, WWEN) show någonsin. De har kört houseshows där årligen men det enda DVD-släppta eventet var Global Warning Tour 2002 som dock aldrig visades på TV/PPV. (En DVD jag för övrigt rekommenderar enbart för Cole & Tazz kommentering där ingen verkar bry sig om vad de säger, så de pratar om strippklubbar, för tidig utlösning och Tazz bitterhet gentemot Paul Heyman som inte pushade honom bättre i ECW. Galan i sig är okej men inget du ska springa benen av dig för brottningsmässigt.)

- Det första som slår mig är att jag känner en lättnad över att showen "bara" är fyra timmar lång istället för fem som jag först befarade. Även om fyra egentligen är åtminstone en timme för länge det också, men man har ju blivit härdad av WWE de senaste åren.

- Ljudet är ganska dåligt eftersom det är utomhus så istället för att det sprids åker det rätt upp istället. Det gör att, i alla fall på TV, låter det högt samtidigt långt borta.

- Michael Cole, Corey Graves & Renee Young kommenterar.

1. SDL Tag-champs Kofi Kingston & Xavier Woods vs. The Bar.
Titelmatch. Big E är med in. Cole hypar Sheamus som Royal Rumble-vinnare, King of The Ring samt fyrfaldig WWE-världsmästare, och ÄNDÅ framstår han bara som en midcarder. Säger nog mest om inflationen av titlar etc. i förbundet när man rabblar en halv A4-sida med bragder utan att han känns som ett stort namn. Basic öppningsmatch och eftersom det är utomhus blir publiken inte så högljudd som annars. Facen dubbelteamar Cesaro innan Kofi blir slagpåse. Tag till Woods som rensar innan det blir kaos och backstabber/double-stomp avslutar Cesaro efter 9:41. Ingen märkvärdig match på något sätt. **1/2

2. SDL Womens-champ Becky Lynch vs. Charlotte.
Titelmatch. Först kommer båda in, sen visas videopaket och därefter introduceras de. Känns lite väl mycket lullull, och den här matchen behöver inte en video som är hälften så lång som matchen. Becky är - inte helt otippat - mer poppis än Charlotte. Stabil match. Charlotte får två med en spear. Becky blockerar moonsault i en slarvig spot. Becky missar missile-legdrop. Charlotte sätter spear igen och gör figure-four, men Becky däckar henne med bältet för DQ efter 10:37. Charlotte attackerar efter matchen men Becky gör comeback med big boot, Bexploder vid ringside samt running knee in i barrikaden. Så babyfacen attackerar heelen efteråt men åker på storstryk? Exakt hur ska detta etablera face/heel-dynamiken? Returmatch på nästa SDL. **1/2

3. John Cena & Bobby Lashley vs. Elias & Kevin Owens.
Elias plinkar Thunderstruck (AC/DC är ju från Australien) innan matchen för att vända face hos mig. En tanig Cena (med hans mått mätt) med hår ser ut som en välbyggd JBL, men hans skallighet lyser igenom mer än någonsin. Men allt för konsten antar jag (han spelar in film med Jackie Chan just nu). Lashley, som är oerhört atletisk i vanlig ordning, tar nästan hela matchen för sitt team. Det enda fysiska Cena gör innan han rensar i slutet är att han bumpar ner från apronen medan Bobby är face-in-peril. Efter nästan tio minuter taggas Cena in och avslutar Elias med FU och högerkrok (hans nya finish som han hittills bara kört på houseshows) efter 10:04. Kändes som ett trött standard-mainevent på en houseshow. Cena drar en promo efteråt om att "WWE är hans hem" ala Dwayne Johnson 2002. *

4. Asuka & Naomi vs. The IIconics.
Att se Asuka dansa med Naomi är en märklig syn. Renee noterar att Ilconics outfits är en "hyllning till den amerikan... australiensiska flaggan". Det är inte så lätt. Ganska bra match dock. Kort och koncis och allt såg bra ut. Hetta på Asuka, tag till Naomi som rensar. Asuka dumpas. Billy Kay håller upp Naomi så Peyton Royce kan avsluta henne med ett knä efter 5:41. Inte illa alls. **

5. No DQ: SDL World-champ AJ Styles vs. Samoa Joe.
Titelmatch. Precis som väntat en väldigt, väldigt bra och intensiv match som kändes äkta (för att vara wrestling). Styles blöder ur munnen (vilket jag inte märkte förrän jag börjar undra varför domaren hade handskar på sig). De känner varandra så väl att de fintar/blockerar varandras spots. Styles går för en bakvänd DDT men Joe blockerar och slammar honom snyggt. Styles med chairshots. Joe med Rock Bottom på en uppfälld stol. Styles blockerar superplex igenom bord och gör en Electric Chair igenom det så Joe skadar knäet (kayfabe) vilket sätter upp resten av matchen. Båda gör sina submissions. Styles gör sin springboard-450 på det skadade knäet och Phenomenal Forearm från barrikaden. Joe vänder Calf-Crusher till Kokina-clutch och Regal-plex. Musclebuster funkar inte på grund av Joes skadade knä och Styles vänder Kokina-Clutch till Calf-Crusher för tapout efter 23:43. ****1/4

6. Ronda Rousey & Bella Twins vs. Riott Squad.
Brie hålls som tur är utanför matchen nästan helt och hållet, hon gör så pass lite att det måste vara ett medvetet val av WWE. Sarah Logan lanseras fortfarande som en sorts viking, men det är som vanligt enbart via kommenteringen. Hetta på Nikki en lång stund innan Ronda taggas in för rensning. Hon går för avslut på Logan men Liv Morgan avbryter, och Ronda knycklar in i båda i en armbar för en dubbel tapout efter 9:59 vilket var det bästa (enda bra) i hela matchen. 1/2*

7. CW-champ Cedric Alexander vs. Buddy Murphy.
Titelmatch. Bra match, speciellt eftersom Buddy är från Australien och därför oerhört populär hos publiken. Han vägrar skaka tass med Cedric vilket borde göra honom heel men gör honom istället till en cool face. Buddy med tope. Han kutar upp till Cedric i hörnan där Cedric utför en Michinoku-driver (enligt kommentatorerna, själv tyckte jag det mer såg ut som en Falcon Arrow). Cedric klättrar men stoppas och Buddy Superkickar och powerbombar honom. Cedric med One Man Spanish Fly. Cedric får två med Lumbar Check. Cedric springbordar rakt in i ett knä innan Murphy's Law (en sorts pumphandle-slam till Angleslam som vanligtvis kallas Whale Hunt) efter 10:34. Att vinna en titel inför 60/70.000 (siffrorna varierar, Meltzer säger 62K) personer måste vara karriärhöjdpunkten hittills för Buddy. ***1/2

8. The Shield vs. Braun Strowman, Dolph Ziggler & Drew McIntyre.
Här blev jag riktigt besviken. Ganska tråkig match där hela storyn var om Dean skulle vända eller inte. Hetta på Seth de första nio minuterna innan Dean taggas in och rensar, men även han blir face-in-peril tills Reigns rensar strax efter. Det blir kaos. Roman sänker Dean med SMP av misstag vilket spär på teasen på en heelturn. Men han stannar med Shield. Braun stoppar trippel-powerbomb. Roman spearar honom genom barrikaden för att ta ut båda ur matchen. Zig Zag/Claymore-kick på Dean blockeras av en välriktad Superkick av Seth, och Dean avslutar Ziggler med Dirty Deeds efter 19:39. *1/2

9. Förstautmanare, SDL-bältet: Daniel Bryan vs. The Miz.
Varför envisas de med det fåniga "championship opportunity" istället för "förstautmanare"? Miz gör kneestrike för två. Han går för en SCF men Bryan blockerar och gör small package för tre efter 2:21. ALLRIGHTYTHEN. Antar att mainet behöver en timme med videopaket och entréer och skit. Bryans titelmatch är i KSA förresten. NR

10. No DQ: Undertaker vs. HHH.
Shawn Michaels och Kane är med in. Ett alldeles för långt videopaket visas före matchen, och alla fyras entréer gick på nästan elva minuter (10:56) vilket var längre än alla matcher utom tre ikväll. Jojo noterar att "as of right now, this match is No DQ" vilket jag tyckte var ett märkligt ordval. Långsam, tråkig och bara helt ointressant match. Det kändes inte som två superstjärnor som brottas sin sista (LOL) match mot varandra utan snarare som två före detta superstjärnor som möts i en korpenmatch 30 år efter den aktiva karriären. Hade det garanterat varit den sista matchen dem emellan hade det varit en sak (för övrigt såg jag den sista Austin-UT-matchen någonsin live, men det visste ingen just då) och skulle jag sett den live vore det betydligt roligare. Som det var nu var det bara två reliker som återupplevde gamla tider i slowmotion.

Den var betydligt långsammare än jag trodde (och då väntade jag mig inte direkt Rey Mysterio vs. Jeff Hardy 2002) och framförallt UT kändes som att han verkligen, verkligen, verkligen borde lägga av för gott eftersom han knappt kunde stå på benen utan att ramla ihop, än mindre göra spots. Han börjar mer och mer påminna om Andre The Giants sista år i ringen där jag mer var rädd att han skulle dratta på rumpan och göra bort sig än att sugas in i matchens story och vara rädd för babyfacens hälsa. Då fokuserar man på helt fel saker, och visst är det på ett sätt upp till mig men när brottaren ifråga är i såhär dåligt skick är det svårt att tänka bort. Obegripligt att Dave Meltzer sa på WOR att han hade pratat med folk som tyckte denna var galans bästa match, så jag antar att WWE även borde drogtesta tittarna. Men det handlar troligen om vilka det var och inte matchen i sig; hade Drew McIntyre och Baron Corbin gjort samma match hade de nog inte gillat den lika mycket.

Nåväl. De gör sin vanliga match, men långsammare och klumpigare. De botchar en spot där UT ska backdroppa sig ur en Pedigree. De slåss i publiken en stund innan Kane läggs på ett bord vid ringside och HHH elbow-droppar honom från apronen. UT får två med chokeslam och Tombstone och däckar domaren eftersom han tjafsar med honom. Shawn däckas av UT. Ny domare in. Pedigree ger två (UT sparkar dock ut lite väl sent så det "borde" varit tre). De bearbetar varandras nacke med en stol. HHHs slägga vs. UTs stol slutar med vinst för släggan. UT gör Hells' Gate men HHH kommer loss med släggan. Shawn lowblowar Kane men dumpas av UT. UTs Tombstone blockeras av en Superkick från Shawn. UT går för en Tombstone på Shawn men HHH räddar med släggan. Shawns Superkick sätter upp Pedigree som avslutar efter 27:35. Hade de kortat ner den till halva och låtit den vara i mitten av showen och avslutat med Joe/Styles hade den varit betydligt enklare att uppskatta. Alla fyra poserar efteråt innan BOD attackerar Shawn och HHH. UT Tombstonar HHH och chokeslammar Shawn igenom ett bord för att sätta upp KSA-showen för att avrunda kvällens tråkfest. DUD

SLUTSATS: Precis som väntat en glorifierad houseshow där i princip allt låg i mellanskiktet kvalitetsmässigt; Alla gjorde precis så mycket så ingen skulle tycka det var en dålig show, men samtidigt var det inget utöver det vanliga som gör den ihågkommen. Sorry, UT vs. HHHs sista (LOL) match mot varandra var så dålig att jag verkligen hoppas de aldrig möts igen, och att UT aldrig snörar på sig dojorna igen. Och detta kommer ändå från en som hatar tanken på att UT ska pensioneras eftersom han varit aktiv i WWE hela tiden jag följt wrestling och att det skulle kännas konstigt med ett WWE utan honom även om han bara haltar in för en match om året.

Tummen ner.

(Den här recensionen skrevs 2018-10-07.)
sebbe

InläggPostat: 29 okt 2018 17:04    Rubrik: Svara med citat

12. Evolution 2018 (2018-10-28)

- Precis som de flesta redan listat ut bokades den här showen enbart för att dra bort hettan för Crown Jewel där inga damer var tillåtna. Ja, sjukt konstigt för ett så progressivt, vackert och gästvänligt land (citat Michael Cole varenda gång han nämner Crown Jewel). Dave Meltzer nämnde (WOR 2018-10-25) att det märktes inte minst för att de bokade Evolution i Nassau Coliseum, en liten arena de oftast får dålig publikrespons i. Tydligen var också biljettförsäljningen ganska dålig veckan innan showen, inte minst på andrahandsmarknaden där det fanns biljetter för så lågt som $9 vilket i princip aldrig händer med WWE. (Jag har ingen koll siffrorna så jag utgår från Meltzer.) Bilder inifrån arenan som lades upp på internet under showens gång visade att det var oerhört tomt på läktarna så jag skulle bli förvånad om de lyckats fylla hälften.

- Eftersom resten av produktionsteamet är i KSA inför Crown Jewel får damerna nöja sig med houseshow-inredningen, vilket betyder ingen ramp, vanlig trist barrikad samt ingen LED-skärm på ringen. Inget jag har något emot (jag gillar när det är avskalat), det vara bara ett konstaterande. Men det ser inte direkt ut som en PPV.

- Michael Cole, Renee Young & Beth Phoenix kommenterar, och vi har en botch med ljudet direkt eftersom mickarna inte fungerar som de ska.

- Vi börjar med dussinskrikrockband #12 som framför en låt som publiken låtsas gilla.

1. Trish & Lita vs. Mickie James & Alicia Fox.
Fox ersätter en skadad Alexa Bliss (fick hjärnskakning efter ett judokast av Ronda på en houseshow). Varför inte ändra till Trish vs. James istället? Hela poängen med tag-matchen var att få över Bliss, och tag-matchen känns inte alls lika stort som en singelmatch. Bliss är för övrigt med in här. Lita brottas i trikåbyxor istället för jeans som hon brukade, och har någon slags stringtrosa som är så bred att den mer liknar en vuxenblöja. Riktigt dålig match. De enda spotsen som ser någorlunda bra ut är de med Fox, vilket inte är så konstigt eftersom hon fortfarande är aktiv och är yngst i matchen, samt en rana med Trish och James. Foxys överspel är det jag underhölls av mest i hela matchen. Litas Twist of Fate-försök får Beth att skrika att "she's going for that DDT!" för att visa vilken expertkommentator hon är. De gör en oerhört klumpig spot som tog en hel evighet att sätta upp; Lita tar sats från en hukande Trishs rygg för att utföra en clothesline på heelsen i hörnan. Trish vs. James ger högsta poppen i matchen, och Trish gör en bra rana i hörnan. Foxy sparkar James av misstag så Lita kan gå för en moonsault, men Bliss stoppar henne i hennes enda fysiska deltagande i matchen. Hetta på Lita en stund, och Foxy gör en fin northern-lights-suplex. Trish taggas in och rensar för matchens största botch; Stratusfaction på James ska ge två när Fox räddar, men Fox är alldeles för sent in så domaren bara slutar räkna på eget bevåg och kameran filmar James när hon ger Trish besked om att Foxy är på gång. Slarvigt arbete både av brottarna och Kevin Dunn. Twist of Fate på Foxy leder till att båda heelsen lägger sig till rätta för en moonsault (detta såg oerhört fejk ut eftersom de inte rörde sig naturligt utan var en uppenbar "sätta upp spot-spot"). Litas moonsault på båda missar naturligtvis hälften av målet i vanlig ordning även om Beth konstaterar precis före dyket att detta "is what Lita does best". Trish avslutar James med en Chick-kick efter 11:04. Bedrövlig match med spots som tog evigheter att sätta upp, dålig timing och flera botchar. Och den som säger att Lita "still got it" får man ge en örfil och hälsa från mig eftersom det enda hon "hade" i sin prime var en moonsault som missade hälften av gångerna. Som ren nostalgi är det möjligt att detta funkar, men matchen i sig var bedrövlig. DUD

- RIB intervjuar Bella Twins, och naturligtvis är det rundgång med ljudet. Är det praktikanten som sköter produktionen här medan de ordinarie är i KSA?

- De internationella kommentatorerna presenteras och det slår mig att Carsten (tysk kommentator) måste inneha någon form av av rekord eftersom han kommenterat WWF sedan åtminstone 1996 när jag började se WWF på DSF. Vet dock inte hur länge han kommenterat live dock.

- Promo för galan, som hela världen pratar om enligt Sasha Banks. Det är just detta som är problemet med "revolutionen" med WWEs damer. Det är enbart WWE som pratar om den, ofta och länge. Hade de kunnat hänvisa till att folk/media i den riktiga världen pratade om den vore det en sak, men ingen utanför WWE bryr sig det minsta så de får klappa sig själva på axeln. Precis som att de envist som en åsna försöker få över "Sports Entertainment" som uttryck sedan 80-talet men jag har aldrig hört/sett/läst någon utanför WWE som använt termen o-ironiskt. "Ska vi gå och se Sports Entertainment-showen som är i stan?" eller "Vad tyckte du om gårdagens Sports Entertainment-gala?" är fraser som aldrig någonsin uttryckts på fullt allvar av någon, det är jag beredd att satsa Trents villa på.

2. Battle Royal.
Oavsett hur mycket jag gnäller över produktionen och öppningsmatchen måste jag ge tummen upp för att de ger alla deltagarna här sin egen entré. Det finns få saker i wrestling jag stör mig på mer än att behöva spendera halva stöket med att se vilka som är med (namnen som annonseras innan stämmer inte alltid). Vi har Naomi, Michelle McCool, Sonya Deville, Alundra Blayze (ser både förskräckt och förvånad ut under sin entré, jag vill inte försöka vara rolig men hon ser väldigt botoxad ut i nyllet), Carmella, Zelina Vega, Kelly Kelly, Tamina, Ember Moon, Lana (bra pop), Maria, Mandy Rose, Molly Holly, Dana Brooke, Nia Jax, Ivory, Asuka, Torrie Wilson och Illconics, som drar en promo innan matchen och blir eliminerade först. Så uppenbart att jag antecknade det innan det skedde. Helt klart en bokning Ilconics tjänade på eftersom det gör dem mer synliga än att dumpas lite i förbifarten mitt i matchen. Det blir New Breed vs. Old Farts en stund innan Sonya sparkar ut Molly. Rose och Sonya samarbetar och dumpar Kelly och Torrie innan Mandy vänder och dumpar Sonya. Inget fel i det ur kayfabe-perspektiv men att göra det såhär tidigt i matchen känns lökigt. Jax dumpar Alundra innan hon säljer för Maria en stund. Läs det sista igen och låt det sjunka in. Maria gör världens lamaste broncobuster på Tamina, det var så mycket luft mellan dem att det såg ut som ett märkligt sätt att svalka någon på. Jax dumpar Maria. Tamina vs. Jax teasas, men det hade känts större om de inte slösat det på TV i veckan. Men de väljer att samarbeta istället och Tamina dumpar Lana. Tamina och Jax i tagteam hade jag absolut tyckt vore rätt sätt att boka båda två eftersom ingen av dem funkar som singel. Vi får en åttamanna-suplex med New Breed (troligen eftersom de hunnit öva in den innan galan). Carmella och Ivory kör en danspaus, och Ivory framstår som en pinsam 45-årig morsa som på fyllan ska impa på sina ungars kompisar med att hon minsann fortfarande är ball. Carmella dumpar Mandy. Ember dumpar Brooke som bumpar ut illa på apronen. McCool möter en springboard med en big boot på Ember i en bra spot, men Ember dumpar henne varpå Cole summerar Michelles deltagande med "great performance". Asuka och Naomi dubbelteamar Tamina som dumpar Naomi. Ember och Carm botchar något som Cole försöker rädda genom att kalla spotten "rather uniqe" i samma anda som att att JR alltid refererade till botchade spots som "modifierade". Ember dumpar Carmella. Renee tycker Tamina "looks amazing" men själv för jag tankarna till Grizzlor i He-Man. Men det är nog en fråga om smak. Asuka dumpar Ivory. Asuka vs. Moon ger ett NXT-chant, vilket nog är högsta publikengagemanget i matchen. Ember dumpar Asuka. Tamina Superkickar Jax, och Eclipse sänker Tamina som bumpar ut. Zelina smyger fram (började undra hur hon eliminerades eftersom jag trodde mig missat det) men dumpas enkelt av Jax, som slänger henne på Tamina vid ringside. Jax dumpar Ember för att vinna efter 16:26. Mycket underhållande match, jag gick in med noll förväntningar och var underhållen hela tiden. Bra bokad match som inte alls kändes 16 minuter lång. **3/4

- Charly intervjuar Jax efteråt, som ser fram emot att möta vinnaren av Ronda/Nikki.

3. MYC-final: Io Shirai vs. Toni Storm.
Stabil men ingen märkvärdig match. Jag har hört mycket gott om båda, speciellt Shirai, men vad jag sett i MYC-turneringen tycker jag ingen av dem sticker ut nämnvärt ur mängden. De är absolut inte dåliga men jag förstår inte hypen. Shirai moonsaultar ut i en bra spot (hon missar vanligtvis sin moonsault). Toni german-suplexar henne på apronen, som Renee påminner om är den hårdaste delen av ringen. Storm Zero ger två. Shirai gör en 619 och en väldigt fin springboard-sunset-flip (nog aldrig sett den spotten förr). Shirai gör en moonsault (som Cole i vanlig ordning felaktigt kallar en Asai-moonsault) men Toni blockerar med knäna och avslutar med Storm Zero efter 10:06. HHH, Steph och Sara Del Rey gratulerar efteråt innan kramkalas inleds. **1/2

- WWE varvar promos för kvinnorevolutionen med Crown Jewel-reklam här. Fantastiskt. Det känns märkligt att de inte bara väljer att ligga lågt och undvika att nämna den galan överhuvudtaget, speciellt här när de hela tiden hypar kvinnorevolutionen. Det är inte som om PPV-köp betyder något längre och jag tror knappast biljettförsäljningen till Crown Jewel behöver hypen här. Med andra ord helt onödigt att göra reklam för den galan här, om det inte ingår i dealen med KSA att göra reklam på för den på alla shower fram tills Crown Jewel.

4. Natalya, Sasha Banks & Bayley vs. Riott Squad.
En smula bättre än random RAW-match men inte mycket. Efter varje stor spot bara väntar jag på att Cole ska säga "as RAW rolls on". Bayley går för en dropkick vid hörnan utanför ringen (tänk Sami Zayns DDT) men Sarah Logan stoppar med en egen dropkick i en fin spot. Hetta på Bayley och tag till Sasha som rensar. De gör en backstabber/B2B-kombo på Ruby men Liv Morgan kastar in Sasha på Bayley för att bryta upp pinfallet. Sasha springboardar ut på Riott Squad men blir uppfångad och inkastad i barrikaden. Dock botchar hon och landar med rumpan på apronen innan de "fångar upp" henne. Renee: "That was brutal!" Helt sant. Bayley försöker skydda Sasha från en back-senton av Ruby genom att lägga sig över henne. Varför drar inte idioten iväg henne istället? Ruby sätter back-senton på båda för två. Nattie rensar och gör dubbel Sharpshooter på Ruby och Sarah men Liv bryter upp. Nattie powerbombar Morgan, Bayley gör Randy Savage-elbow och Sasha avslutar henne med en Eddie Guerrero-frogsplash efter 13:40. **

5. NXT Womens-champ Kairi Sane vs. Shayna Baszler.
Titelmatch. Jag gillar Baszler mer än de flesta, helt enkelt för att hon ser badass ut på riktigt. Hon ser ut att kunna ta hälften av WWEs roster oavsett kön utan större bekymmer. Hon bearbetar armen på flera olika sätt, bland annat gör hon en armbar där Kairi hänger raklång utanför ringen i en imponerande spot. Kairi vänder suplex till DDT och sätter en cross-body från hörnan och ut. Hon skickar in Baszler i sina 4H-kollegor i publiken, eller "NXT Women Superstars" som Cole kallar dem. De ger sig på Kairi som slår tillbaka, men Jessamyn Duke nitar henne när inte domaren ser det och Baszler vinner med en choke (knockout) efter 12:29. **

6. LWS: SDL Womens-champ Becky Lynch vs. Charlotte.
Titelmatch. Cole är jobbigare än vanligt att lyssna på här. "FOR THE FIRST TIME EVER! WWE! LAST! WOMAN! STANDING! LYNCH! CHARLOTTE! LIVE!" Bra arbete av båda, men tyvärr inbjuder matchtypen till ganska tempofattiga matcher eftersom nearfallen blir upp till nio sekunder långa. Mot slutet är det dramatiskt, men att låtsas som att det är dramatiskt när Charlotte clotheslinas ner och ska ta sig upp innan tio är bara löjligt. Så är det med vanliga pinfalls också, men de är sju sekunder kortare. Kendosticks, stolar och bord används som vapen. Becky gör chairshots varpå publiken chantar "YOU DESERVE IT" till Charlotte vilket var lite komiskt. Charlottes moonsault igenom bord botchas eftersom bordet inte går sönder, så Charlotte gör en senton direkt efter igenom bordet istället. Charlotte gör figure-eight med stegen som hjälp, där Becky tappar vilket jag antar sätter upp en I Quit-match snart. Charlotte ligger på bord och Becky gör missile-legdrop igenom det. Becky begraver henne under en massa stolar och annan bråte och Becky ser förskräckt ut när Charlotte kommer upp vid nio. Publiken buar detta för övrigt. Becky läggs på ett bord vid ringside och Charlotte går för en moonsault, men Becky blockerar och powerbombar henne igenom det och Charlotte lyckas inte ta sig upp innan nio (hon är dock nästan uppe vid tio), så Becky vinner efter 28:39. Matchtypen var ett hinder, och matchen hade varit bättre som Streetfight eller liknande. Men båda arbetade på bra och gjorde vad de kunde under förutsättningarna. ***

7. RAW Womens-champ Ronda Rousey vs. Nikki Bella.
Titelmatch. Brie är med in och försöker förgäves dra igång YE-chants. Ronda får ingen vidare pop, otroligt nog. Ganska dålig match, och det känns oerhört konstigt att de behövde avsätta flera dagars planering och träning för en match som kändes som random RAW-match med exakt en fin spot (precis före slutet). Nikki må blivit bättre på senare år men är fortfarande långt under genomsnittet, och jag vet inte hur det för evolutionen av damwrestling framåt med en donna som först och främst är känd som dokusåpakändis i maineventet. Där hon dessutom dominerar över en före detta UFC-champ. Nåväl. Brie skickar in Ronda i ringstolpen så Nikki kan dominera med utfyllnadsgrepp en stund. Ronda missar cross-body från hörnan. Hon lyfter upp Nikki för en spinning samoan-drop, varpå Brie försöker blockera men lägger sig istället på Nikki så Ronda utför spotten på båda. Helt okej utförande men vägen dit var bedrövligt dålig eftersom det skrek uppvisning lång väg. Fanns ingen logik med varför Brie skulle lägga sig på Nikki, och dessutom inte röra en fena utan vänta på att Ronda skulle kasta dem. Ronda skriker "ARE YOU READY" åt Nikki så hela arenan hör det innan on Saito-suplexar henne. Maffew får fullt upp med den här galan. Nikki gör Alabama-slam och TKO för två. Avslutningsspotten är tjusig; Nikki går för något från hörnan men Ronda stoppar, klättrar upp och gör en sorts small package från hörnan och ner, och avslutar med en armbar efter 14:09. Eftersom båda är stora namn förstår jag att de ville avsluta med denna, samt att en babyface vann, men LWS-matchen känns som ett värdigt avslut på kvällen sett till kvalitén. 1/2*

- Jax glor på Ronda via Titan-Tron och showen slutar med att hela glada gänget (utom Jax) firar med Ronda vid ingången. Även om de i första hand firar Evolution i sig känns det lökigt med Becky och Charlotte ut bland pöbeln.

SLUTSATS: Ganska medioker gala. Ingen match var over-the-top-bra och att WWE, envisa som åsnor, måste boka galorna så extremt långa (3:23) gör att sista timmen blir en pina att ta sig igenom hur bra en än skulle vara. Sexmanna kunde de slopat direkt (den var ren utfyllnad), LWS kunde de kortat lite och öppningstaggen kunde fått hälften av tiden den fick. Lita och Trish 2018 klarar inte att göra en såhär lång match, inte ens en välplanerad tag-match. De andra matcherna var åtminstone okej, förutom maineventet men den hade de största namnen.

Tummen i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2018-10-29.)
sebbe

InläggPostat: 03 nov 2018 20:14    Rubrik: Svara med citat

13. WWE Crown Jewel 2018 (2018-11-02)

- Jag förstår tanken med en turnering här eftersom det gynnar båda parter; KSA får en världscup för att räcka långfinger åt Qatar och WWE kan dra ner på antalet brottare de måste skicka dit eftersom samma brottare brottas flera gånger. Dock är det ett svårjobbat format eftersom A; matcherna tenderar att bli korta eftersom ingen vill/vågar ta ut sig när de behöver brottas igen senare samma kväll, och B; publiken tenderar att vara mindre hypad för varje gång samma brottare gör entré eftersom man redan sett honom. Hade något mer än en fånig buckla varit pris för vinnaren vore det en sak, nu känns turneringen helt meningslös och därför försvinner det lilla intresse för den som hade funnits om vinnaren fick en titelmatch på gala x så de kan bygga vidare på det. Istället lär det blir som efter GRR när Brauns vinst "glömdes bort".

- Michael Cole, Corey Graves & Renee Young (i abaya, men döljer inte håret) kommenterar.

- Jag ser i princip aldrig galorna live (jag vill kunna pausa/spola tillbaka, ta tiden på matcherna och kunna pausa för en bensträckare när jag vill utan att missa något) men i det här fallet ser jag kickoffen live.

- Kickoff:

A. US-champ Shinsuke Nakamura vs. Rusev.
Titelmatch. Två icke-amerikaner slåss om US-bältet medan världscupen enbart innehåller amerikaner. WWE, mina damer och herrar. Cole inleder sändningen med att hypa Survivor Series vilket är enda gången vi har RAW vs. SDL (IC-champ vs. US-champ). Förutom ikväll då förstås. Och på Rumble. Men annars är det enda gången. Kanske. Nåväl. Basic TV-match inför en ganska het publik som chantar "RUSEV DAY" vid flera tillfällen. Rusev blockerar några Kinshasas, gör The Accolade men Naka kommer loss och avslutar med Kinshasa efter 9:20. *

- PPV:

- Som brukligt när vi har en värd (varför en PPV nu måste ha det) inleds showen med denna, i det här fallet Hulk Hogan. Han hälsar oss välkomna till "Crown Jewel, brother!" utan att nämna var det går någonstans. Han ser ut att vara i bra form men liknar Huckster mer för varje år som går. Stabilt segment utan direkt innehåll. Detta var hans enda framträdande ikväll vilket måste vara glädjande nyheter för de Hogan-fans som Cole noterar "fortfarande köar utanför arenan för att komma in".

1. World Cup, kvartsfinal: Rey Mysterio vs. Randy Orton.
Greg Hamilton nämner deras gamla bragder vid introt (Rumble-vinster, titlar etc) vilket får matchen, och därmed turneringen, att kännas viktigare än den borde. Bra jobbat. Fast samtidigt tappar det snabbt i prestige eftersom det känns som att alla i hela WWE förutom Curt Hawkins är en Grand Slam-champion. Nåväl. Jag vill inte kalla detta en dålig match men den lyfter aldrig och slutar när den precis kommit igång, vilket är nackdelen med turneringsformatet eftersom folk måste brottas flera gånger samma kväll och vågar därför inte ta ut sig helt. Rey springboardar rakt in i en dropkick i matchens bästa spot. Orton dominerar och Renee säger att Orton "drog vingarna av flugor som barn". Apropå de senaste veckornas tema att avlägsna kroppsdelar? Orton blockerar 619 och gör draping-DDT men Rey vinner med en rollup från ingenstans efter 5:26. Orton gör RKO och kastar honom på bordet efter matchen för att visa vilken heel han är. *

- Byron Saxton intervjuar The Miz, som värmer upp med skuggboxning.

2. World Cup, kvartsfinal: Jeff Hardy vs. The Miz.
Ännu en axelryckning till match. Cole låtsas det är stor dramatik när Whisper in the Wind bara ger två, en spot jag aldrig tror har avslutat en match. Jeff gör en ganska trubbig railroad (ingen direkt fart i den och han verkade ha bekymmer med balansen) och de byter rollups innan Miz vänder Twist of Fate till SCF för tre efter 6:59. 1/4*

3. World Cup, kvartsfinal: Seth Rollins vs. Bobby Lashley.
Lio Rush är med in. Kort intetsägande match här också. Seth dyker några gånger. Cole noterar att "det är kväll här i Crown Jewel". Varför inte bara låta bli att säga så om de ändå undviker att tala om var de är? Bobby tar över med restholds innan Seth gör comeback och avslutar med Blackout efter 5:26. 1/4*

- Saxton intervjuar Kurt Angle.

4. World Cup, kvartsfinal: Kurt Angle vs. Dolph Ziggler.
Drew McIntyre är med in. Av någon anledning kommer babyfacen in först i samtliga kvartsfinaler ikväll. Kurt ser bättre ut här än han gjort tidigare under sin comeback. Han gör två germans innan han skickas in i trappan så Ziggler kan ta över med restholds en stund. Kurt för comeback med ytterligare några germans men äter en hoppande DDT för två. Kurt fintar Fameasser och för två med en Angeslam. Jag trodde det skulle vara över där. Ziggler gör Fameasser. Kurt Anglelockar honom men Ziggler kommer loss, skickar in honom i hörnan och avslutar med Zig Zag efter 8:15. Helt klart en överraskande bokning. *1/2

5. SDL Tag-champs The Bar vs. Kofi Kingston & Big E.
Titelmatch. Xavier Woods och Big Show är med in. Om de ändå flyger över alla sex till KSA kunde de väl kostat på sig att göra detta till en sexmanna-tag om bältena eftersom Show ändå har samröre med The Bar? Eller helt enkelt boka en nontitle-match och låtit New Day vinna. New Day gör entré på flygande matta för övrigt. Nåväl. Det blir deras sedvanliga match som jag glömt redan när domaren räknat till tre. Cole och Graves deklarerar att de anser att Sheamus är underskattad. Herregud. Hetta på Kofi, tag till Big E innan det blir kaos. Big Show däckar Big E med KO-punch och Sheamus avslutar honom med Brogue-kick efter 10:34. Bra men urtråkig. *1/2

- Saxton intervjuar The Miz, som är hes efter en spark av Jeff under sin första match ikväll. Därefter intervjuar han Rey.

6. World Cup, semifinal: Rey Mysterio vs. The Miz.
Cole vill "prata om Rey-situationen" från tidigare ikväll. Hade hellre hört honom prata om Jamal-situationen, gärna i husmicken. Längsta matchen hittills ikväll. Rey gör sin sliding splash, vilket är ett smart grepp eftersom den inte belastar knäna. Miz med bakåtvänd powerbomb, Bow and Arrow och kroppslås som äter upp en stund. Rey vänder en pumphandle till en DDT i en spot som var så uppenbar att den syntes ända till Sverige. Rey gör comeback men Miz får två med SCF. De botchar en sunset-flip (Rey tappar taget) men sätter 619, dock blockerar Miz en frogsplash med knäna och gör ett small package för tre efter 11:10. Shane McMahon sa på senaste SDL att om den som representerar SDL i finalen förlorar den blir sparkad från SDL. Med andra ord kickar de den som gått längst av alla SDL-brottare i turneringen, en brottare som dessutom lär dyka upp på RAW omgående. Härlig logik från hans sida. **

- Saxton intervjuar Rollins.

7. World Cup, semifinal: Seth Rollins vs. Dolph Ziggler.
Drew är med in. Tråkig match här också med några fina spots mot slutet. Det kändes inte som om publiken var inne i matchen alls utan vid något tillfälle hördes ett "CM PUNK"-chant. De gör sin vanliga match, fast långsammare, och Seth får två med Rainmaker. Han slingshottar ut Ziggler och följer upp med en plancha på båda. Seth gör en väldigt din step-up-superplex men Dolph blockerar Falcon Arrow och gör Zig Zag för två. Seths Superkick sätter upp frogsplash men Dolph distraherar domaren så Drew knuffar ner Seth från hörnan, och Dolph avslutar med en Superkick efter 13:05. Heel vs. heel i finalen känns aningen udda. *

- Saxton intervjuar Ziggler, som tänker gå hela vägen i turneringen eftersom han är bäst i världen.

8. SDL World-champ AJ Styles vs. Samoa Joe.
Titelmatch. Precis som de flesta matcherna ikväll går denna på autopilot. Det känns som att alla bara gör precis så mycket de behöver. De gör sin vanliga match, fast säkrare än vanligt, även om Styles bumpar in i ett bord när han ätit en plancha. Publiken är dock het här. De gör sina vanliga spots innan Styles avslutar med Phenomenal Forearm efter 11:11. Det slutet kom plötsligt, jag blev uppriktigt förvånad att det var finishen. **

9. WWE Universal-title: Braun Strowman vs. Brock Lesnar.
Titelmatch. Paul Heyman är med in. Baron Corbin presenterar bältet och passar på att däcka Braun med det innan matchen. Matchen börjar och Brock gör tre vanliga F5s och en ut ur ringen (det såg nästan ut som om han bara släppte ner honom). Braun kommer in igen och gör en kort comeback men äter en femte F5 som avslutar efter 3:17. Som väntat vinst för Brock så de kan få över bältet till Braun utan att behöva visa bilder från Crown Jewel i olika videopaket (de lärde sig från Randy Ortons första titelvinst att undvika kontroversiella omständigheter kring titelbyten). 1/2*

- Vi får veta att Styles vs. Brock är bokad på Survivor Series (i år igen), Seth vs. Naka samt Ronda Rousey vs. Becky Lynch, som fick mest pops när det annonserades här. WWE var dock väldigt noga med att enbart visa ansiktena på dem (precis som de gjorde med herrarna, i rättvisans namn) så ingen i publiken exploderar av upphetsning över att se naken damhud.

- Finalen mellan Ziggler och Miz äger inte rum. Cole måste i egenskap av kommentator hypa detta som matchen som ska utse den bästa i världen, vilket är starkt sagt när Ziggler är en evighets-JTTS och Miz förlorade rent till Daniel Bryan på två och en halv minut för en tid sedan. Sheriff Corbin och Shane McMahon är vid ringside i egenskap av GMs, och Drew är med in men blir bannad från ringside av domaren innan matchen. Miz attackerar Dolph (innan domaren hinner dra igång matchen) och hoppar ut ur ringen och skadar benet (work). Domaren låter honom inte brottas så ger matchen till Ziggler på WO, men Shane bokar in sig själv i hans plats i finalen. Ja, bara sådär. Även om Corbin, som är GM för RAW, protesterar högljutt.

10. World Cup, final: Shane McMahon vs. Dolph Ziggler.
Domaren bannar även Corbin från ringside. Varför inte ge oss Corbin vs. Shane i finalen istället så det blir rättvist? Shane är ju pigg medan Dolph tvingats brottats två matcher tidigare ikväll. Dolph får två med Zig Zag. Shane gör Smackdown-DDT (passade spot), slingshot (Dolph säljer denna fantastiskt) och avslutar med Coast To Coast (en spot Cole säger sig aldrig ha sett tidigare) efter 2:30. Så Shane blir bäst i världen efter att ha vunnit en turnering han inte ens var med i? WWE rulz, brother. Enligt Dave Meltzer var detta planerat redan från början, och tanken är att SDL ska ha en heel Shane som GM när programmet börjar på Fox nästa år (eftersom McMahon som heels = ratings). Anledningen att det blev Ziggler som fick jobba här var för att han kunde offras, och varför det var just Miz som "skadades" var för att Jeff och Rey (babyfaces) skulle slippa se svaga ut. Dave sammanfattar bokningen av finalen med "but yeah, that sucked". 1/2*

11. Undertaker & Kane vs. Shawn Michaels & HHH.
Efter UT-HHH-fadäsen i Australien hade jag verkligen inga förväntningar här, även om jag såklart var nyfiken på Shawns comeback. Men tyckte helt klart den levererade mer än jag hoppats, även om det inte var vad jag skulle kalla en bra match. Några spots var fina och välutförda men matchen i sig var väldigt lång med ganska många klumpiga spots där brottarna inte verkade vara på samma sida, i vissa fall inte ens i samma bok (som när HHH och UT båda reverserar en whip vid ringside så båda bumpar in i barrikaden).

Undertaker börjar komma in i Andre The Giant-facket hos mig, det vill säga en wrestler som jag är orolig ska göra bort sig genom att snubbla eller göra bort sig på annat sätt istället för att sugas in i storyn.

Kane verkade off i stora delar och bokades inte in i några större spots. Men det är inte så konstigt; hans fokus ligger på annat (politik) och kändes nästan som utfyllnad här bara för att UT skulle ha en tag-partner.

HHH verkade vara klistret som höll ihop matchen (detta var nog rekord i spots-calling) men många spots han var iblandad i såg väldigt klumpiga ut. Det hade säkert mycket att göra med en bröstmuskelskada han ådrog sig i ett Harley Race-bump tidigt i matchen.

Shawn Michaels var matchens VIP. Han var såklart inte i sin gamla form, men som 53-åring som varit borta från ringen i åtta år var han betydligt smidigare i sina spots än han har någon rätt att vara. Han gjorde Flair-flip, flying elbow och moonsault som om han vore 31 år och fortfarande i sin prime.

Nåväl. DX bokas som babyfaces i matchen, även om UT fick den största poppen under sin entré. Fast det har nog mycket med själva inramningen där. Shawn gör en Flair-flip och HHH gör Harley Race-bumpet i samma hörna (fina spots för övrigt) där HHH skadade bröstmuskeln. DX dubbelteamar Kane en stund med bland annat en dubbel suplex och en flying elbow av Shawn. Kane fintar Superkick och chokeslammar Shawn. Tag till UT som gör Snake Eyes, running big boot och legdrop på Shawn. Shawn Superkickar honom strax efter. UT fixar till bordet vid ringside och försöker Tombstona honom igenom det men HHH räddar. HHH och UT botchar whip-spotten jag nämnde innan. Kane chokeslammar HHH igenom ett bord. UT legdroppar Shawn på apronen innan BOD dubbelteamar honom en stund under några tråkiga minuter. Shawn moonsault ut på dem från hörnan och lyckas knäa den stackars borgmästarn i ansiktet. Och masken har för övrigt ramlat av (inte just i den här spotten), men han sätter på den igen. Het tag till HHH, och Kane väntar artigt på att han ska kliva in i ringen och börja veva mot honom. HHH Pedigreear UT, men när han ska täcka honom gör UT Hell's Gate. Shawn Superkickar Kane, som faller på UT och därmed släpper upp greppet. BOD går för en dubbel Tombstone men Shawn petar Kane i ögat så båda kommer loss. Shawn Superkickar UT som rullar ut, och Superkickar därefter Kane rakt in i en (botchad) Pedigree för tre efter 27:50. Ingen toppmatch på något sätt, men bättre än väntat (då hade jag väldigt låga, i princip inga, förväntningar från början). Det mest glädjande med hela matchen är att se att Shawn uppenbarligen kan brottas igen, inte i sin gamla form naturligtvis men en halvdassig Shawn är ändå bättre än de flesta WWE-brottarna i nuläget. **

SLUTSATS: Folk brottades på autopilot, Shane McMahon vann en turnering han inte ens var med i och fyra dinosaurier botchade ihop till en egen Botchamania-video. Fantastiskt.

Tummen ner.

(Den här recensionen skrevs 2018-11-03.)
sebbe

InläggPostat: 19 nov 2018 18:46    Rubrik: Svara med citat

14. Survivor Series 2018 (2018-11-18)

- Michael Cole, Renee Young, Tom Phillips, Byron Saxton, Vic Joseph, Nigel McGuinness & Corey Graves kommenterar i olika konstellationer.

- Kick-off:

A. Elimination: Team RAW: Chad Gable & Bobby Roode, Kalisto & Lince Dorado (LHP), The Revival, B-Team & The Ascension vs. Team SDL: The Usos, Xavier Woods & Big E (The New Day), Eric Young & Killian Dain (SAnitY), The Colons & Good Brothers.
Kofi Kingston, Gran Metalik och Alexander Wolfe är med in. Jag gillar att alla teams får en egen introduktion istället för att alla kommer in samtidigt. Tyvärr har de flesta teams noll hetta under sina intron, och stora delar av matchen - speciellt tidigt med alla geek-teams - är de också helt tysta. Inte så konstigt, många av teamen känns som ren utfyllnad, exempelvis The Colons som haft ungefär lika mycket TV-tid i år som jag haft. Kalisto skadar benet tidigt i matchen (Dave verkar osäker på om det är shoot eller work) och byts ut mot Gran Metalik. Shatter Machine avslutar Primo efter 3:11. Luke Gallows sätter en spark i bakhuvudet på Bo Dallas så Karl Anderson kan rulla upp honom för tre efter 4:59. Gable och Roode avslutar Eric Young med en Neckbreaker/moonsault-kombo efter 6:32. Woods lyfter upp Big E som splashar Viktor för tre efter 8:48. Det händer liksom inte så mycket mer här. Dorado blockerar Magic Killer och ranar ut Karl, som ska bumpa ut men studsar istället tillbaka från repen varpå Graves utbrister att "that was ugly". Indeed. Dorado och Metalik med varsin Asai-moonsult ut på Good Brothers innan Metalik avslutar Karl med en senton efter 10:41. Usos gör en blind tag och avslutar Dorado med en flapjack/samoa-drop-kombo efter 11:56, en spot som botchas rejält så Dorado landar på huvudet. Woods gör missile-dropkick och Big E rensar. Chad gör en imponerande exploder och Chaos Theory på Big E, en spot som var något av det sjukaste jag sett (i positiv bemärkelse). Chad är en best! Inte nog med att han får runt honom i sin german, han utför den långsamt vilket kräver både mer styrka (får ingen hjälp av accelerationen) och balans. Imponerande på vem som helst men Big E är större och mer kompakt än de flesta. Men nu tillbaka till botchandet; Scott Dawson fastnar med foten i topprepet under en plancha. Dash Wilder med en Tornado-DDT på Woods men spearas ut av Big E. Roode backdroppar ut Chad på alla vid ringside och Jey Superkickar Roode till buande. Jey sätter tope och Chad german-suplexar en Uso ut på alla vid ringside. Chad gör en moonsault men Big E fångar upp honom och Midnight Hour avslutar honom efter 18:33. Tjusigt! Dawson och Woods botchar en DDT och Woods hoppar in i Shatter Machine för tre efter 19:49, vilket lämnar kvar Usos vs. Revival i vad Tom Phillips kallar "a dream altercation!" Jag tror de flesta har andra drömmar, Tom. Revival får två med en Steiner-bulldog och Powerplex. Usos Superkickar båda några gånger innan Jimmy avslutar med flying big splash (med tillhörande "laddande av vapnet" för att hedra Roman) efter 23:15. En match med mycket ytterligheter; Några riktigt tjusiga spots men mängder med botchar och mindre felsteg. **

- Survivors: The Usos.

- PPV:

1. Elimination: Team Raw: Nia Jax, Tamina, Sasha Banks, Bayley & Mickie James vs. Team SDL: Carmella, Naomi, Sonya Deville, Asuka & Mandy Rose.
Alexa Bliss och R-Truth är med in. Av någon anledning byttes Nattie och Ruby ut mot Bayley och Banks på preshowen, och skulle jag bry mig hade jag säkert kollat upp varför. Bayleys röda rutmönstrade byxor får henne att likna Sparky plugg. Jax är sjukt hatad här, buandet är något av det högsta ikväll. Naomi spinkickar henne men Tamina Superkickar Naomi direkt efter för tre efter 1:20. Carmella rullar upp Tamina för tre efter 1:31. Tja, why not liksom. Sonya sätter running knee på James, men Mandy knuffar bort Sonya (sin egen tag-partner) för att kunna pinna James själv efter 7:37. Åh, tjafs i teamet, så spännande. B2B eliminerar Carmella efter 9:11. Bank Statement eliminerar Mandy efter 10:49. Bayley och Sonya tumlar ut för en dubbel countout efter 15:16. Asuka dominerar Banks i en fin serie, men Jax knuffar ner Sasha från hörnan rakt i en Asuka-lock som avslutar henne efter 19:34. Antar att Jax vill vara ensam kvar i sitt team. Hon sätter tre legdrops och avslutar Asuka med en samoan-drop efter 20:14 för att bli ensam vinnare. Tja, säga vad man vill men hetta har hon. **1/4

- Survivor: Nia Jax.

- RAW 1, SDL 0 (preshowen räknas inte).

- Backstage: Baron Corbin och Stephanie tjafsar med Shane och Paige för att vi ska låtsas något står på spel ikväll.

2. IC-champ Seth Rollins vs. US-champ Shinsuke Nakamura.
Nontitle. Trodde Dean Ambrose skulle kosta Seth matchen men kul att ha fel. Långsam uppbyggnad där båda visar respekt för den andre, och lyckas finta den andres specialgrepp. Bra arbete, dock blixtrar den aldrig riktigt till. Seth med tre planchas, superplex och Falcon Arrow. Naka med bakvänd exploder. Seth missar frogsplash och äter en Kinshasa för två. Seth gör Superkick, Kinshasa missar och Blackout avslutar efter 21:27. Tekniskt sett bra men tråkig, speciellt Naka kändes off. **1/2

- RAW 2, SDL 0.

- Backstage: Internt tjafs i Team RAW innan R-Truth (som tillhör SDL) tycker "vi" ska hålla sams. Truth levererar igen!

- Medan de internationella kommentatorerna presenteras för TV-publiken visar Enzo upp sig i live-publiken. Han har gömt sig under en hoodie under hela kvällen och tyckte det var lämpligt att visa upp sig nu, när Kevin Dunn inte ens fokuserar på något i ringen (är kanske inte så lätt att veta när man är där live). Enzo blev utslängd av vakterna strax efter Tag-matchen nedan börjat, men ser man noga kan man se - precis när domaren drar igång matchen - att Enzo poserar i publiken.

3. RAW Tag-champs AOP vs. SDL Tag-champs The Bar.
Nontitle. Drake Maverick och Big Show är med in. Oerhört heatlös match, men med två heelteams är det inte så konstigt. Hetta, om man kan säga så, på Cesaro, och tag till Sheamus som rensar. Brogue-kick ger två när Drake lägger ena foten på repet. Show konfronterar honom så Drake kissar ner sig (IT'S COMEDY, PAL!), vilket distraherar The Bar så AOP kan avsluta Sheamus med en powerbomb/neckbreaker-kombo efter 9:05. Distraktion medelst urin har jag nog aldrig sett förr. Och hoppas jag slipper se det igen. DUD

- RAW 3, SDL 0.

- Backstage: Shane peppar Team SDL när R-Truth dyker upp igen. Miz noterar att han är villig att ge hela teamet varsitt signerat exemplar av Marine 6 om de vinner, varpå Truth jättegärna vill ha en sådan... signerad av Becky Lynch. Detta får Samoa Joe att börja skratta så han tvingas sätta handen för munnen så det inte syns. Truth är underbar!

4. CW-champ Buddy Murphy vs. Mustafa Ali.
Titelmatch, och enda matchen ikväll där något faktiskt står på spel. Vilket i sig är märkligt med tanke på att CW-matchen brukar betyda pausunderhållning. Väldigt bra match, bästa matchen ikväll. Båda arbetar på bra och gör imponerande spots. Båda dyker. Ali sätter en One Man Spanish Fly från bordet, men dyker in i ett knä så Buddy kan avsluta med Murphy's Law efter 12:20. ***1/2

- Daniel Bryan vill inte intervjuas.

5. Elimination: Team RAW: Braun Strowman, Finn Balor, Bobby Lashley, Dolph Ziggler & Drew McIntyre vs. Team SDL: Shane McMahon, The Miz, Rey Mysterio, Jeff Hardy & Samoa Joe.
Lio Rush och Baron Corbin är med in. Het publik under hela matchen. Braun och Drew tjafsar om vem som ska börja. Braun börjar men Drew taggar in sig själv och åker på en Kokina-clutch där jag trodde vi skulle få en snabb eliminering. Det skulle visa sig vara både rätt och fel eftersom Drew kommer loss och sätter en Claymore-kick på Joe för tre efter 0:36. Drew och Braun fortsätter tjafsa vilket leder till kaos med samtliga inblandade. 619 på Braun, som läggs på ett bord vid ringside och Shane utför en flying clothesline från hörnan på honom för att ta ut båda ur matchen en stund. Publiken verkar i alla fall gilla det, även om jag är oerhört trött på Shane. Vilket i sig är ganska konstigt eftersom jag under alla år FÖRSVARAT honom i WWE. Men när han slutade vara rik slyngel med köpemuskler som backade upp honom slutade han vara intressant. Finn får skina en stund innan Rey avslutar honom med 619 och springboard-big splash efter 12:04. Bob dominerar Rey, som kommer ur hans delayed suplex med några knän mot huvudet. Twist of Fate och Swanton ser ut att avsluta Dolph, men han blockerar med knäna. Shane taggas in och avslutar Dolph med Coast To Coast efter 18:10. Det är sällan jag svär när jag ser wrestling, men här använde jag ett spontant förstärkningsord. Bob missar charge och Shane går för en C2C på honom också men Braun stoppar med en välriktad clothesline, varpå Cole utbrister "SHANE O SPLAT!". (En detalj är att det hela tiden var Miz som peppade Shane att göra de här spotsen, vilket förmodligen sätter upp en fejd dem emellan snart där Shane skyller förlusten på honom.) Braun powerslammar Jeff för tre efter 20:45, powerslammar Rey för tre efter 21:20 och slutligen Shane för att avsluta matchen efter 22:24 varpå Cole säger det minst entusiatiska "RAW wins" i världshistorien. Tja, Shane vann i alla fall inte. Corbin attackerar Braun efteråt för att sätta upp deras shitty gimmick-match på TLC. **

- Survivors: Braun Strowman, Bobby Lashley & Drew McIntyre.

- RAW 4, SDL 0, de två sista matcherna ikväll är därmed sjukt intressanta resultatmässigt.

- Charly intervjuar Seth, som får veta att han ska sätta IC-bältet på spel mot Dean Ambrose på TLC. Inte helt oväntat, och jag förstår tanken att hypa den matchen redan nu men samtidigt har de inte ens hunnit köra klart RAW vs. SDL ikväll (även om det tekniskt sett är över) innan de hypar kommande matcher.

6. RAW Womens-champ Ronda Rousey vs. Charlotte.
Nontitle. Publiken chantar "BECKY" i början av matchen, och även om Charlotte brottas som heel är hon publikfavorit, vilket handlar mer om att storyn är Becky vs. Ronda, där Becky är mest populär. Ronda blöder vid munnen tidigt i matchen. Kanske sparrade i smyg med Nia innan matchen? Bra och intensiv match, stundtals kändes det som en riktig fight. Det har sina fördelar att planera matchen i tre dagar. Ronda blockerar moonsault och gör Piper's Pit (hennes firemans-carry-slam) men åker på en spear för två. Båda tumlar ut efter figure-four och reversering av densamme innan Charlotte choppar loss rejält. Piper's Pit igen innan Charlotte blir frustrerad och vevar loss med en kendostick för DQ efter 14:10. Hon fortsätter attackera med vapnet, gör Natural Selection på en stol samt sätter den runt Rondas nacke och sparkar på den. Allt till publikens "THANK YOU, CHARLOTTE"-chants. Och efteråt, när Ronda ska hjälpas ut, chantar de fortfarande Beckys namn och en ensam dude skriker "YOU DESERVE IT!". Domare försöker stoppa henne men hon knuffar omkull dem. Det är rätt komiskt att se hur domare står två meter ifrån henne och skriker åt henne istället för att bokstavligen slita bort henne. Bästa post-match-beatdownen på evigheter. Det ser onekligen ut som om de bygger upp till en returmatch på TLC, men Dave säger att Ronda vs. Jax är planerad där. ***

7. SDL World-champ Daniel Bryan vs. Universal-champ Brock Lesnar.
Nontitle. Paul Heyman är med in. Ännu en tråkig "Brock kastar runt sin motståndare i tio minuter"-match, vilket som var kul förr och imponerande i teorin, men sövande tråkigt eftersom det sker i nästan alla hans matcher. Jag har helt tappat intresset på sådana. Bryan bumpar på nacken ett par gånger i germans-suplex-spots, vilket är ett tecken på gott omdöme med en redan skadad nacke. Brock gör även några bearhugs för att inte matchen ska bli för enahanda, och gör en F5 men drar självmant upp Bryan efter två för att fortsätta misshandeln. Efter elva minuter råkar domaren sänkas (kayfabe) när Bryans ben slår till honom i en F5, Bryan kommer ur greppet och gör lowblow och running kneestrike för två. Bryan fortsätter sin comeback men hans plancha blockeras och han blir inslängd i ringstolpen. Bryan bearbetar benet och gör några kneestrikes till. F5 misslyckas eftersom Brocks ben är skadat, och Bryan faller över honom och gör Yes-lock. Brock kommer loss men åker på greppet igen, innan han kommer loss en andra gång och avslutar med F5 efter 18:44. Det var vår drömmatch det. Jag är ledsen, även om jag alltid gillat Brock är hans matcher ganska sövande numera eftersom de är så enahanda. Inget fel på arbetet i ringen men jag engagerade mig aldrig, och kände mest att jag ville den skulle ta slut. Enda ljusglimten var när jag fick flashbacks till Mania 20 under Yes-locksen. **

- RAW 6, SDL 0. Undrar om Steph kommer nämna detta på morgondagens RAW.

SLUTSATS: Jag vill inte kalla det en dålig gala, snarare platt och kändes mest som en utdragen axelryckning. Hela RAW vs. SDL-köret (det hela galan handlade om) avgjordes tidigt i galan i några mediokra matcher, och sen hade vi två nontitle-matcher i slutet där inget var på spel. CW-matchen var klart sevärd, men jag vet inte om det handlar mycket om att resten var tämligen mediokert. Se CW-matchen och Ronda-Charlotte, resten kan du skippa. Och nej, Bryan vs. Brock levde inte upp till hypen.

Tummen i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2018-11-19.)
sebbe

InläggPostat: 26 nov 2018 17:12    Rubrik: Svara med citat

Starrcade 2018 (2018-11-24)

- Detta är en entimmesversion av en WWE-houseshow med den finurliga titeln Starrcade (WCWs Wrestlemania, som brukade köras i slutet av året). Antar att de smygstartar med filmade houseshows inför nästa år när det ryktas komma olika nivåer i WWEN-medlemsskapet och det är något absolut är intresserad av. Jag tycker det ofta är en mer behaglig inramning på houseshows eftersom det är en liveprodukt istället för en TV-produkt med allt vad det innebär. Känns mindre framstressat än en TV-produkt, där varje sekund är viktig.

- Tyvärr är det rundgång på mickarna vilket antagligen beror på att det är husmickar. Tom Phillips hävdar att detta är första gången på 18 år som Starrcade TV-visas, men om vi ska vara petiga var det på PPV och inte TV.

- Tom Phillips & Byron Saxton kommenterar.

- Elias plinkar på gitarr och introducerar Ric Flair, som verkligen har åldrats snabbt. Han ser verkligen antik och sliten ut. Han pratar om sin match mot Harley Race 1983 innan Nia Jax och hennes heelgäng dyker upp för en "duett" där Jax sjunger brutalt falskt. Vi kan alltså lägga till sjunga på listan intill wrestling över saker hon inte behärskar. Facebrudarna kommer in för att sätta upp...

1. Sasha Banks, Bayley, Ember Moon & Dana Brooke vs. Nia Jax, Tamina, Alicia Fox & Mickie James.
Basic match. Hetta på Bayley, tag till Sasha som rensar innan det blir kaos. Eclipse dumpar Tamina utanför ringen och Bank Statement avslutar Foxy efter 6:47. *

- Samoa Joe är redo för AJ Styles ikväll.

- Miz-TV. Miz pratar om gamla Starrcades och nämner Piper vs. Valentine, en match som fortfarande håller och klår det mesta som WWE producerar idag. Gästerna ikväll är Rey Mysterio och Shinsuke Nakamura, som ser ut som en konståkare i sin nya outfit. Rey känner nostalgi inför Starrcade eftersom det var där han såg hjältar som Ric Flair, Dusty Rhodes och Sting, men jag vill minnas från hans självbiografi att han inte ens kände till WCW förrän han började brottas i början av nittiotalet. Som liten såg han bara lucha och WWF. Han nämner även Eddie Guerrero för en bra pop. Naka attackerar honom vilket sätter upp...

2. US-champ Shinsuke Nakamura vs. Rey Mysterio.
Titelmatch. Naka dominerar, Rey gör comeback men sänker Miz av misstag. Han går för 619 men Miz fäller honom för DQ efter 2:09. NR

- Heelsen dubbelteamar Rey innan Rusev kutar in till undsättning för att ge oss...

3. Rey Mysterio & Rusev vs. The Miz & Shinsuke Nakamura.
Lana är med in. Hetta på Rey, tag till Rusev som rensar. Machka-kick på Miz ger två. SCF på Rusev ger två. Rey gör 619 på båda och Machka-kick #2 på Miz avslutar efter 6:09. *

Klassisk houseshow-bokning; Man hypar showen med en titelmatch, men eftersom man inte vill låta heelen går över eller låta facen vinna bältet (alternativt en tråkig countout/DQ) gör man en kort match som slutar på DQ men sätter direkt upp en tag-match där faceteamet vinner rent. På så vis glömmer folk att titelmatchen slutade med DQ, samt att babyfacen fick vinna rent i en bonusmatch man aldrig väntade sig. WIN-WIN! *

4. Cage: AJ Styles vs. Samoa Joe.
Pin, sub eller utgång gäller. Sedvanligt säker houseshow-match (de tar inga onödiga risker) i ett skapligt tempo. Styles gör moonsault-DDT. Joe fångar upp honom i ett dyk och gör en belly-to-belly. Styles med Tornado-DDT. Joe blockerar Styles Clash, slingshottar in honom i buren, gör enzuigiri och senton för två. Styles avslutar med Calf-Crusher efter 11:57. **

SLUTSATS: Trivsam liten show. Mer sådant här tack!

(Jag är medveten om att det kan låta som dubbelmoral när jag gnäller över att WWE slänger ut alldeles för mycket produkt men vill ha mer sådant här. Men det är en stor skillnad på TV-produkt och bandad liveprodukt. I en TV-produkt är varje sekund viktig och inplanerad, reklampauser ska komma vid exakt rätt tidpunkt, segment/matcher förlängs/kortas/avbokas beroende på hur de ligger till i körschemat vilket leder till en produkt som ofta känns framstressad. Det märks speciellt på matcher mot slutet av kvällen där deltagarnas intron skippas och matchen är över på en minut för att man måste få in resten innan tiden går ut. En liveprodukt har inte de restriktionerna utan där kan man höfta till mer om det behövs. Även om inte houseshow-matcherna nödvändigtvis är BÄTTRE än TV-matcherna tycker jag de är mer behagliga att se eftersom stressen inte går igenom rutan. Dessutom slipper vi en massa segment som måste skohornas in för att göra sponsorer nöjda, och backstagesegment lyser med sin frånvaro.)

(Den här recensionen skrevs 2018-11-26.)
Visa inlägg nyare än:   
Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.   Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.    Forumindex -> WWE PPV Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet