Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

CHV: Inside the Steel Cage (1986)

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om WWE
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 12 feb 2018 15:33    Rubrik: CHV: Inside the Steel Cage (1986) Svara med citat

CHV: Inside the Steel Cage (1986)

- Gorilla Monsoon, Johnny V, Billy Red Lyons (aldrig hört), Jack Reynolds (inte honom heller), Lord Alfred Hayes, Vince McMahon, Jesse Ventura & Elvira (inte 91:ans flickvän utan Mistress of the Dark) kommenterar i olika konstellationer.

- Vissa av matcherna är med i sin helhet (eller nästintill) och de betygsätter jag i vanlig ordning, men vissa av matcherna är så pass mycket klippta att det inte är rättvist att sätta ett betyg.

- Gorilla Monsoon & Johnny V är MCs och utlovar "dröm-matcher som Andre vs. Studd".

1. Cage: Andre The Giant vs. Big John Studd. (WWF 1983-07-23)
JIP med en dominerande Andre, och så blir i princip hela matchen. Precis som deras andra matcher var denna inget vidare, dock rörde sig Andre BETYDLIGT bättre här än senare år när han var totalt nedbruten och behövde hålla balansen med hjälp av topprepet. De kom aldrig överens privat och var väl inte ovänner men umgicks aldrig heller, Andre kände att han var den enda jätten i WWF och var rädd att Studd skulle konkurrera ut honom. Dessutom ansåg han att Studd inte var respektfull gentemot honom (hört i diverse poddar, så ta det för vad det är). Dåligt kameraarbete, speciellt i början av matchen, drar ner betyget en smula, men detta var på den tiden när wrestling var en filmad live-produkt istället för en TV-produkt (ja, det är en skillnad). Studd bladar och Andre missar en headbutt så Studd kan ta över, men Andre gör comeback omgående. De ligger mest ner och Studd försöker ta sig ut men Andre "drar in honom som en stor dammsugare", enligt Gorilla. Andre slammar honom och avslutar med en Bonzai-drop från topprepet (!) innan han vinkar till fansen och går ut för en enkel vinst efter 10:10. Känns som att de kunde klippt bort allt utom de sista fem minuterna. *

- Cage: Andre The Giant vs. Kamala. (WWF 1984-10-21)
Kim Chee är med in. Här får vi (lyckligtvis) bara slutet. Andre slammar Kamala och sätter en flying Bonzai-drop (som i matchen ovan) innan han går ut och vinner efter 2:15. Elva minuter är bortklippt av matchen men det är nog till vår fördel. Detta är för övrigt enda burmatchen jag hittar mellan dem.

- Cage: IC-champ Don Muraco vs. Jimmy Snuka. (WWF 1983-10-17).
Bara slutet visas här också. Trist match men ikonisk spot med Snukas flying big splash efteråt.

2. Cage: Tito Santana & Bruno Sammartino vs. Randy Savage & Adrian Adonis. (WWF 1986-07-12)
Man vinner när hela teamet har gått ut. (Jag har aldrig förstått logiken bakom det, om en lyckas ta sig ut blir hans partner kvar ensam i ringen mot båda motståndarna och det är ju något man helst bör undvika.) Förbannat bra match, intensiv och energisk. Savage gör en flying axehandle så Tito bladar (man ser tydligt hur han håller rakbladet i handen direkt efter) och en stund senare går han för samma spot igen men då blockerar Tito med ett slag. Bra spot, först etablerar de att axehandlen är så farlig att Tito börjar blöda vilket gör det dramatiskt när han går för samma spot lite senare. Adonis försöker ta sig ut, men stoppas, och börjar därför dra sönder trappan för att kunna häva sig ut. Tur att de inte använder trappan i en spot med tanke på att den har spik som sticker ut här och var. Savage bladar också. Adonis klättrar men missar en flying big splash från buren i en skaplig spot (bättre i teorin än i praktiken). Savage bumpar ner på Adonis från hörnan innan han slängs in i buren så facen kan ta sig ut för vinst efter 9:52. ***3/4

- Cage: IC-champ Greg Valentine vs. Tito Santana. (WWF 1985-07-06)
Bara slutet visas här också, tyvärr, för det är en match jag (nog) inte har sett och skulle vilja se. Tito vinner bältet efter 2:45 visat och får en monsterpop.

- Cage: Bruno Sammartino vs. George Steele från "sjuttiotalet" får vi också bara slutminuterna av. Vi får inget datum men enda burmatchen mellan dem jag hittar gick 1970-07-25 så jag antar att det är den. För mig som inte "fattar" Bruno är denna rätt trist (precis som alla hans andra matcher), och Steele är ingen favorit han heller. Bruno förblindas på något sätt men gör comeback och vinner efter 6:44.

3. Cage: Bruno Sammartino vs. Roddy Piper. (WWF 1986-02-08)
Från Brunos WWEN-samling: "Utgång gäller. Intensiv match hela vägen. Piper blöder, Bruno sänker honom med en chairshot och vandrar ut för vinst efter 8:41. Kändes mer äkta än något idag." **

4. Cage: WWF World-champ Bob Backlund vs. Pat Patterson. (1979-09-24)
Titelmatch. Detta är för övrigt deras enda burmatch ihop. Stabil match men jag har svårt för Backlund som babyface eftersom han är så fyrkantig agerandemässigt. Hans matcher känns mer som uppvisningar än fighter, med denna som ett av få undantag. Intensiv och båda bladar. Backlund ser ut att avsluta med sin atomic-drop (i efterhand är det sjukt att det var hans avslutare) men Pat vaknar och försöker använda ett knogjärn, Bob knuffar ner honom från hörnan men faller själv ner samtidigt. Bob försöker klättra ut, Pat stoppar honom men Bob sätter några välriktade frisparkar i nyllet och tar sig ut för vinst efter 13:15 till en bra pop. **

- Cage: WWF World-champ Hulk Hogan vs. King Kong Bundy. (Wrestlemania 2, 1986-04-07)
Ungefär 2/3 visad (7:01 av 10:15), och det är en standard Hulk vs. Big Fat Heel-match, en match som gjorde Bundys karriär och som jag inte har någon lust att recensera igen.

SLUTSATS: Hyfsad samling, även om jag avskyr klippta matcher. Antingen vill jag se hela matchen eller enbart några utvalda spots, inte som i det här fallet en massa matcher vi får se en tredjedel av. Det är för lite för att kunna få en bra helhetsbild men för mycket för att bli sugen på att se hela. Tag-matchen är den enda jag skulle vilja rekommendera, men Piper är alltid rolig att se så jag kan rekommendera den också. I övrigt är det ett rätt dåligt band, sett med 2018-ögon. För sin tid var det nog väldigt bra och over-the-top, men idag räcker det inte med att en match äger rum i en bur för att den ska anses intressant. Dessutom har jag lite svårt för att se poängen med att klippa i matcher man inte kan se på något annat sätt. Hogan-Bundy är också klippt, men där kan man hävda att det gjordes för att folk skulle köpa Mania 2 på VHS (googla det, kids) men varför klippa ner Tito-Valentine såhär grovt?

Tummen ner.

(Den här recensionen skrevs 2018-02-12.)
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Allmänt om WWE Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet