Forumindex SweWrestling.com
Sveriges Största Wrestlingforum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Clash of the Champions 16 - Fall Brawl (1991-09-05)

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Debatt
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
sebbe
Legitimerad wrestlingnörd [Site Admin]

Registreringsdatum: 14 juni 2006

InläggPostat: 04 mar 2018 23:27    Rubrik: Clash of the Champions 16 - Fall Brawl (1991-09-05) Svara med citat

6. Clash of the Champions 16 - Fall Brawl (1991-09-05)

- Precis som vanligt blev det flera ombokningar innan galan blev av. I det här fallet skulle vi ha en Georgia Red Clay-match, som innebar att ringen skulle vara fylld med kvicksand och i TNA-style skulle man slänga IN folk i ringen, och den första som tog sig ut skulle vinna matchen. Det finns nog många frågor här, men en jag kommer på rent spontant är att man då måste bli inslängd innan man kan vinna. Istället blev det en ordinär Battle Royal.

Dusty tyckte vi skulle ha Tom Zenk vs. den nyvände Lex Luger i maineventet, men det tyckte ingen annan så den ströks. Dustin Rhodes & Bobby Eaton vs. Terrence Taylor & Steve Austin blev inte heller av (ingen aning varför), samt någon form av styrketest mellan Bill Kazmaier och Nikita Koloff vilket lyckligtvis avbokades. (Källor: WON 1991-08-05 samt 1991-08-12.)

- Jim Ross & Tony Schiavone kommenterar.

1. Battle Royal.
Tummen upp för WCW som introducerar deltagarna en och en, istället för att klippa till matchen direkt när den börjar; Tom Zenk, Thomas Rich, Bobby Eaton, Ranger Ross (som gör sin sista WCW-match här), Tracy Smothers, Oz, PN News, Buddy Lee Parker, Steve Austin, Dustin Rhodes, Terrence Taylor, Big Josh, Barry Windham, One Man Gang & El Gigante. Det blir inte mycket till story och kameran missar några elimineringar innan vi är nere till Final Four: Gigante, OMG, Dustin och Oz. Givetvis åker Dustin först, när OMG och Oz dumpar honom. JR uppgraderar OMG till "awesome" här. Gigante dumpar både OMG och Oz "samtidigt" (Kevin Nash botchar förstås sin spot så han hoppar ut en stund senare) för att vinna efter 9:32. Helt okej öppning på galan. *

2. LH-turnering, semifinal: Brian Pillman vs. Badstreet.
Freebirds är med Badstreet in men skickas ut av domaren innan matchen börjar. Stabil match i ett bra tempo, dock var den nog betydligt bättre när det begav sig än 2018. Båda tumlar ut och Pillman bumpar in i staketet och ringstolpen. Badstreet klättrar men blir dropkickad ner och Pillman följer upp med en plancha. Pillmans missile-dropkick möter en vanlig sådan innan han avslutar med en bodypress efter 6:52. **1/2

3. US-champ Sting vs. Johnny B Badd.
Nontitle. Badd är tydligen fortfarande obesegrad även efter en DQ-förlust mot Pillman på GAB91. Välkommen till WCW. Teddy Long är med in. Jag skulle inte vilja kalla det för en dålig match, men det märktes lång väg att det bara var en setup för anglen efteråt och de bara försökte döda tid fram tills dess. Storyn är att Abdullah The Butcher störtade ur ett stort paket och attackerade Sting på TV, och nu står det ännu ett stort paket på rampen. Sting distraheras av paketet men lyckas ändå vinna med ett small package efter 6:13. Cactus Jack dundrar ur paketet och mördar Sting med en Cactus-clothesline och double-arm-DDT innan några babyfaces räddar. *

4. LH-turnering, semifinal: Mike Graham vs. Richard Morton.
Graham är mest känd på senare år som talking head på WWE-DVDs, där han tar åt sig äran för allt stort som någonsin funnits i wrestling. Han skulle säkert ta åt sig äran av att ha uppfunnit wrestling om någon frågade honom. Detta är nog första matchen jag ser med honom och jag kan inte påstå att jag blir sugen att leta upp fler. Alexandra York är med in. Tråkig match utan struktur, även om Tony kallar den "tremendous" efteråt. JR försöker få över Graham genom att prata om hur bra hans pappa var innan han hypar "fyra timmars WCW-wrestling i helgen" vilket låter som en lugn wrestlinghelg med dagens mått mätt. Folk mumlar vilket som vanligt betyder att de inte är fokuserade. York distraherar domaren när Graham pinnar Morton, Morton skickar in honom i hörnan och vinner med en rollup med hjälp av repen efter 7:40. 1/2*

- Vi får veta att Bill Kazmaier är jättejättejättejättestark och har lyft jättejättejättejättetungt förr i tiden och nu ska han böja en jättejättejättejättejättejättehård metallstång men Arn Anderson & Larry Zbyszko attackerar hans revben för att hypa matchen senare ikväll. Innan Rick Steiner hunnit lunka till undsättning har de stuckit.

5. Patriots (Todd Champion & Firebreaker Chip) vs. Fabulous Freebirds (Jimmy Garvin & Michael Hayes).
De skulle bråka om US Tag-titlarna några dagar senare (vilket var bandat innan detta). Patriots är utklädda till militär respektive brandman, vilket mer låter som två manliga strippor än patrioter. Hetta på Champion, tag till Chip som rensar innan Hayes däckar honom så Garvin kan pinna honom efter 5:43. 1/2*

- Paul Heyman intervjuar Cactus Jack. Det kommer ett stort paket vid rampen och Cactus tror det innehåller Abdullah, men givetvis är det Sting som skickar ner honom från rampen till betonggolvet och attackerar honom med en soptunna. Bra segment. I efterhand är det lätt att se varför folk var så sugna på att jobba med Mick Foley (han sålde ju så bra) men samtidigt är det också därför han knappt kan röra sig idag, så det är med blandade känslor jag ser detta. I Have A Nice Day (jag vet, jag vet, jag läser den för ofta) säger han att han skrev på sitt WCW-kontrakt tidigare samma dag och efter det här segmentet sa Sting att "you're great" när de kom backstage. Så det var en stor dag för Mr. F.

- Vi får en video med Ron Simmons eftersom han ska upp mot Lex Luger om bältet på Halloween Havoc.

6. Ron Simmons vs. Diamond Studd.
Kort men bra match. Scott Hall var verkligen duktigare här än jag minns. Rör sig väldigt snabbt och enkelt trots sin storlek, och hade ett väldigt bra minspel. Tjusigaste spotten är när Ron gör en leapfrog varpå Studd chokeslammar ner honom i samma spot. Ron avslutar enkelt med spinebuster och tackling efter 2:26. Heyman intervjuar Ron efteråt och tror inte han kan slå Luger. Harley Race och Mr. Hughes kommer in varpå Ron sticker för att leta reda på Luger. *

7. Van Hammer vs. Terrance Taylor.
Alexandra York är med in. Hammer hade en ankelskada så det var osäkert om han skulle kunna debutera här (WON 1991-08-21). Detta blev tydligen inte bara hans WCW-debut utan hans wrestlingdebut överhuvudtaget. Det är ytterst få som gör sin första match någonsin inför TV-publik. Han får igång publiken med att klappa "We will rock you" i början. Matchen är tillräckligt kort så han inte hinner skämma ut sig SÅ mycket; Han gör några bodyslams och avslutar med en flying kneedrop (som visserligen missar) efter 1:09. Karisma verkar han dock ha. NR

- Backstage: Ron Simmons hittar Lex Luger och bråk uppstår. Chock.

8. TV-champ Steve Austin vs. Tom Zenk.
Titelmatch. Mycket restholds även om det blixtrar till ibland. Kändes inte som om de var på samma sida, men det såg inte ut som någon form av sandbaggning. Jag vet inte vad som är konstigast; att se Austin med långt blont hår eller färggranna byxor. De återanvänder Tito/Savage-slutet med knogjärnet för tre efter 9:11, extraplus för det. *

- Kontraktsignering mellan Ron och Lex slutar chockerande nog med bråk, innan Luger försvinner i en limousine med sitt posse. Bra segment som hölls kort och koncist. Luger var bra i sin roll som arrogant toppheel, men eftersom det var precis efter Ric Flair lämnat förbundet sågs detta nog mer som en blek kopia på Flair än något nytt. Bra bra Luger än var i WCW var han ingen Ric Flair. Måste även passa på att säga att Ron funkar bättre i sin roll här än jag trodde.

9. WCW Tag-title-turnering, final: Rick Steiner & Bill Kazmaier vs. The Enforcers (Arn Anderson & Larry Zbyszko).
Titelmatch. Okej match för vad det var. Kazmaier säljer sina skadade revben. Hetta på Rick, som i vanlig ordning gör sin egen comeback innan han taggar in Kazmaier som rensar med bodyslams. Domaren blir upptagen med Rick och Arn slår Kazmaier i revbenen så Larry kan pinna honom efter 3:35. Showen slutar med att JR intervjuar de nya Tag-mästarna. *

SLUTSATS: Helt okej show. Fokus låg på att bygga upp Halloween Havoc (speciellt Simmons vs. Luger) och då är det inget fel med kortare matcher. Graham-Morton, Zenk-Austin och Freebirds-matchen skulle jag nog säga var de enda matcherna jag hade skippat, medan Sting/Cactus-segmentet var väldigt bra och Pillman-Badstreet var kvällens match. Men även maineventet var kul för vad det var.

Tummen i mitten.

(Den här recensionen skrevs 2018-03-04.)
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Debatt Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet